Jump to content
Stem nu op jouw favoriete Screenshot van de Maand! I Cast your vote for your favourite Screenshot of the Month! ×

Route Amsterdam-Osnabruck


Scorpiors

Recommended Posts

Hoi allemaal, hier bij deel ik mee dat ik na een wat lange stop periode, weer bezig ben om toch deze route af te maken. 

Ik onder vind alleen wel wat technische problemen er mee en probeer eerst dat op te lossen. 

Maar ik geef niet op!

Zo dra ik wat nieuwe updates heb zal ik die hier plaatsen. 

Link to comment
Share on other sites

47 minuten geleden, Scorpiors zei:

Hoi allemaal, hier bij deel ik mee dat ik na een wat lange stop periode, weer bezig ben om toch deze route af te maken.

 

Hmm, ben je er voorheen al aan begonnen dan, dus voor de lange stop?

Kan er namelijk niets van terug vinden op het forum dat er een tijdje terug een aankondiging is geweest of zo.

 

Afijn hoe het ook zij succes ermee.

Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden, Trains-xp zei:

 

Hmm, ben je er voorheen al aan begonnen dan, dus voor de lange stop?

Kan er namelijk niets van terug vinden op het forum dat er een tijdje terug een aankondiging is geweest of zo.

 

Afijn hoe het ook zij succes ermee.

 

https://www.treinpunt.nl/forum/msts-routes/route-amsterdam-badbentheimv4/
Ik kan alleen dit vinden, voor MSTS. We wachten in spanning af. ?

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt! Ik probeer al een tijdje een stukje te herstellen, waar ik een stuk rails mis, maar krijg dat maar niet opgelost. 

En even over aan te geven, ik moet even wennen aan deze nieuwe forum, en heb mijn route perongeluk bij Train simulator geplaatst ipv MSTS. 

Maar als  goed is word daar al aangewerkt! 

 

Om ff terug te komen op treinpunt: Ik heb paar jaar geleden de route over genomen van iemand anders, die was er mee gestopt, dus wil als nog er alles aan doen om toch de route te kunnen voltooien, voor download. 

Link to comment
Share on other sites

Aller eerst , dank je wel Esmee, voor het verplaatsen van mijn topic naar de juiste. 

 

En hier heb ik ff een screenshot van mijn probleem. Ik heb tot nu toe van alles geprobeert. maar krijg dat stukje , waar normaal gesproken rails moet liggen, maar niet uit de route. Misschien iemand andere tips? Alle tips zijn welkom!

screenshot_20210703_121821.png

Link to comment
Share on other sites

Heb je de spoorstukken wellicht verplaatst of verwijderd zonder de toets 'Z' in te drukken? In ieder geval zit er in TSRE als het goed is ergens een tool om dit soort 'spooktracks' op te ruimen, maar daar moet ik morgenmiddag even op terugkomen ?.

 

Leuk dat je het project weer hebt opgepakt trouwens! Een goede moderne route in Nederland voor OpenRails is meer dan welkom ?. Mag ik vragen wat de ideeën qua verbeteringen op dit moment zijn?

 

Jaap Wessels, de bouwer die de route ooit in eerste opzet heeft gemaakt is helaas enige jaren terug overleden, maar ik denk dat een nieuwe versie van deze route een mooi eerbetoon zou zijn.

Link to comment
Share on other sites

15 uren geleden, rjz222 zei:

Heb je de spoorstukken wellicht verplaatst of verwijderd zonder de toets 'Z' in te drukken? In ieder geval zit er in TSRE als het goed is ergens een tool om dit soort 'spooktracks' op te ruimen, maar daar moet ik morgenmiddag even op terugkomen ?.

 

Leuk dat je het project weer hebt opgepakt trouwens! Een goede moderne route in Nederland voor OpenRails is meer dan welkom ?. Mag ik vragen wat de ideeën qua verbeteringen op dit moment zijn?

 

Jaap Wessels, de bouwer die de route ooit in eerste opzet heeft gemaakt is helaas enige jaren terug overleden, maar ik denk dat een nieuwe versie van deze route een mooi eerbetoon zou zijn.

Werkelijk waar ppffffff, wist het niet maar bij deze gecondoleerd voor iedereen die met hem heeft samen gewerkt!!! 

En natuurlijk ik zelf ook, dan ga ik zo wie zo hoe dan ook er voor zorgen dat zijn oude project tot een goed en mooi resultaat komt, dat ga ik dan voor hem doen!

Momenteel ben ik weer verder gegaan, met waar ik gebleven ben, namelellijjk: 

Als eerste het stukje enschede Munster, en Rheine Munster aanpakken. Dat is dan een mooie aansluiting, met de route Hengelo Ostnabruck die er al ligt.

 

Toen die fout er kwam, had ik dit nog niet met Tsre gemaakt, die fout is toen met MSTS editor veroorzaakt, maar als jij mij er mee kunt helpen door mij idd te vertellen hoe ik die spook track met TSre kan verwijderen zou ik daar heel blij mee zijn! Al vast bedankt en dank voor de reactie. 

Ook ik ben heel blij weer terug te zijn! 

Link to comment
Share on other sites

Oei, een MSTS RE fout, uit de categorie: da's lang geleden...

 

Je zou kunnen beginnen met in het menuutje 'tools' de optie 'errors and messages' te openen, en te kijken of deze fout daarin terugkomt en of TSRE er een oplossing bij biedt. Zo niet, dan zou mijn volgende stap zijn om de aanliggende tracks te verwijderen, en eventueel de TDB-indices opschrijven. Dan zou je in de .tdb kunnen checken of je de bijbehorende shape kan terugvinden, deze zijn namelijk beschreven in de tdb:

 

  • Eerst zoek je de tracknode op in [route].tdb (zie de groene aantekeningen in onderstaande afbeelding)
  • Als het goed is heeft deze een (vrij uitgebreide) UiD. De eerste twee getallen van deze UiD komen overeen met de worldfile waar de shape zou moeten staan. Deze kan je dan openen. (Zie de rode aantekeningen)
  • Het derde getal is dan de UiD van het object in de world file. (Zie de gele aantekeningen). Indien deze aanwezig is, kunnen we het probleem in TSRE oplossen, anders moeten we in de TDB gaan puzzelen. Maak dan eveneens een goede backup, want dat is best een beetje tricky.

image.png

 

Mochten deze objecten (of dit object) nog aanwezig zijn, dan is stap 1 om de position over te nemen in het navigation window. Houd er rekening mee dat je de getallen afrond naar het dichtstbijzijnde hele getal:

image.png

Dit zal je natuurlijk nooit helemaal 100% op de goede plek brengen, maar zo dicht in de buurt dat je dingen kan vinden. Als je nu dan een stuk spoor ziet zonder 'tsecton' of 'tdb' lijnen, dan is dat waarschijnlijk de veroorzaker. Mijn advies zou zijn om dit spoorstuk te verwijderen (vergeet niet om eerst op Z te drukken zodat het spoorstuk uit de TDB wordt gehaald), en vervolgens een nieuw spoorstuk neer te leggen.

 

Als je geen object meer hebt moeten we in de TDB gaan pielen, maar dit klinkt moeilijker dan het is, vooral omdat we de spoorstukken die een probleem geven geïsoleerd hebben.

image.png

Als we het verdwenen spoorstuk erbij pakken zien we namelijk de indices van de end nodes. Deze kunnen we wederom opzoeken in de .tdb. We weten nu al dat we de TrackNodes met deze nummers straks kunnen verwijderen. We moeten alleen nog wel rekening houden met de tracknode tussen deze twee end-nodes. Beide endNodes hebben een lijstje met TrPins (in het geval van een simpel spoorstuk doorgaans 1, in complexere spoorstukken als wissels 2 of eventueel meer), het eerste getal in zo'n TrPin, is de verwijzing naar de id van de TrackNode die de nodes met elkaar verbindt (zie de gele aantekening in bovenstaande afbeelding).

 

Over het algemeen zal in het probleem dat we nu hebben er één tracknode zijn die beide endnodes met elkaar verbindt. Dit kunnen we zien aan de TrPins van deze andere node. Hierin zou één TrPin moeten verwijzen naar de node waarvandaan we deze tracknode hebben gevonden, en de tegenoverliggende endnode (zie de lichtblauwe aantekeningen).

Als we ook deze tussenliggende node verwijderen zou ons probleem opgelost moeten raken.

image.pngimage.png

 

Bewerk de route daarna nogmaals met TSRE, dan worden de indices netjes opnieuw berekend. Als er nog andere problemen opduiken zal TSRE die normaal gesproken ook melden.

 

Link to comment
Share on other sites

Aller eerst dank je wel voor de info. Welligt heb ik daar wel wat aan, want heb idd zitten zoeken in de tdb file, maar snappen deed ik niet veel. 

Ook heb ik idd de aanliggende trackts tijdelijk verwijderd om op die manier misschien het beter te kunnen vinden, maar ook daar kwam ik niet veel wijzer uit. 

 

Heb tevens ook ff vraag aan jou, ontrent een mede bouwer van mij, weet jij of Johan van Duin nog actief is? 

Die hielp mij toen ook heel goed! 

Edited by Scorpiors
Link to comment
Share on other sites

Het laatste dat ik van Johan heb gehoord was dat hij zijn activiteiten in de treinsimulatie-wereld aan het afbouwen was. Het kan zijn dat hij je nog wel kan helpen, maar misschien ook niet.

 

Mocht je er zelf niet lukken om de tdb te herstellen wil ik ook best even kijken of ik het gerepareerd krijg, al durf ik nog niet te zeggen wanneer ik daar meer dan een uur voor heb. Stuur me dan maar heel even een PM ?.

Link to comment
Share on other sites

22 uren geleden, rjz222 zei:

Het laatste dat ik van Johan heb gehoord was dat hij zijn activiteiten in de treinsimulatie-wereld aan het afbouwen was. Het kan zijn dat hij je nog wel kan helpen, maar misschien ook niet.

 

Mocht je er zelf niet lukken om de tdb te herstellen wil ik ook best even kijken of ik het gerepareerd krijg, al durf ik nog niet te zeggen wanneer ik daar meer dan een uur voor heb. Stuur me dan maar heel even een PM ?.

is goed zal ik ff over na denken. Ga het eerst ff zelf proberen, lukt het mij niet dan weet je wel te vinden. Thnx.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beetje late reactie, maar hier de oplossing:

 

Eerst moet je het probleemstuk zoveel mogelijk isoleren zodat het geen contact met de rest van je netwerk heeft. Daarna leg je vlakbij een nieuw dummy stuk met dezelfde layout, dus evenveel nodes. Dit kan allemaal gewoon met de MSTS RE.

 

Daarna open je de TDB in notepad, ga nu omnummeren zodat het dummy stuk de nummering van het foute stuk overneemt. Verplaats het dummy stuk zodat de tracknode nummering van alles in de tdb goed sequentieel blijft. Omdat het dummy stuk van achteren zit, hoef je foute eiland niet naar achter te werken maar kun je de tdb op het juiste ogenblik afkappen. De hoge tracknode nummers die het dummy stuk even had mag je uit de tdb verwijderen, Let op de derde regel van de tdb file waar  het aantal track nodes staat. Dit moet ten alle tijden kloppen.  Als alles klopt zie je boven het dummy stuk zichtbaar de track line, en zie je niets boven het kapotte stuk.

Verwijder met de RE alle onderdelen van het kapotte stuk, en van het dummy stuk. Save!  Als je hier bent, dan gefeliciteerd. Nu kun je op je gemak in het gat van de fout de gewenste sporen leggen.

 

Als je er niet uitkomt, PM dan ff, dan probeer ik het voor je. Succes!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Ik wens iedereen een hele fijne kerst dagen en een goed begin voor 2022. 

Met hopelijk een vernieuwde msts route! 

 

Ik probeer jullie op de hoogte te houden van de ontwikkelingen, 

zodra ik weer nieuws heb laat ik het hier gelijk weten. 

 

Met vriendelijke groeten, 

Remco

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy