Jump to content
Breng je stem uit op jouw favoriete screenshot! I Cast your vote for your favourite screenshot! ×

Het bouwen van een nostalgie route (fictief)


patrickwit93

Recommended Posts

Sinds paar dagen heb ik besloten zelf een route te gaan bouwen, voorlopig ondervind ik hier meer plezier en dan rijden.

Ondertussen een hoop filmpjes bekeken en zit de basis goed in me geheugen.

 

De route dit ik wil gaan bouwen zal voorlopig fictief en nostalgie zijn. 

Wil een beetje in een oude stijl gaan bouwen. 

Neig dan nog meer richting een Duitse route omdat ik meer van de Duitse stoomtreinen ook ben.

 

Ondertussen bezit ik een hoop DLC's en freeware pakketten en zien ik door de bomen het bos even niet meer tijdens het bouwen.

 

Had ook een probleem met me wissels maar dat is gefixt na het lezen van een topic.

 

Er valt nog een hoop te leren maar wil eerst maar even een bassis route bouwen.

 

De bedoeling zal zijn een hoofdstation met aanliggend een depot en op de route dan wat kleinere stations. denk een beetje aan ZLSM, Star of VSM.

 

Nou neig ik naar een duits thema hebben jullie nog tips voor welk filter voor route onderdelen erg interessant zijn?

Link to comment
Share on other sites

Het is leuk om te horen dat je gaat beginnen met een fictieve route.

Het voordeel van fictief is dat je daar je eigen creativiteit in kan leggen.

 

Wel belangrijk  is om van te voren te bedenken of je deze route ook wil uitgeven.

zo ja dan is de belangrijkste regel dat je als basis niet meer dan twee DLC gaat gebruiken. 

En dat je tevens zoveel mogelijk freeware objecten gaat gebruiken.

Een Duits thema lijkt mij wel een goed uitgangspunt. Daar zijn freeware assets en DLC genoeg om te gebruiken.

 

En begin met een kleine route die je later makkelijk kan uitbreiden

Een aantal beginnende route bouwers stranden in de haven omdat ze het te groot hebben aangepakt en dan door tijdgebrek of dalende motivatie zijn gestopt. En dat is jammer altijd.

Ik wens je veel plezier met bouwen en we zien je foto’s tegemoet.

En vragen kan je hier altijd stellen...

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Er is heel veel om rekening mee te houden.. Ik ben al regelmatig opnieuw begonnen omdat ik domme fouten had gemaakt of simpelweg zaken niet wist of bijleerde.

 

Een fictieve route is leuk omdat het je veel vrijheid geeft. Maar je zal waarschijnlijk merken dat het niet eenvoudig is om enkele kilometers spoor en scenery realistisch te leggen zo uit het hoofd. Dus als je google earth of bing maps gebruikt, gebruik plaatsmarkeringen met voorbeelden en gebruik dit als leidraad.

 

Zorg dat je een voor jouw smaak passende set ground textures hebt. Ik vind de textures van de RSdereks Wearvalley heel mooi omdat het niet allemaal gifgroen of felle kleuren zijn. Op deze basis heb ik zelf een ground texture set gemaakt van meerdere kleuren die bij mijn bouwstijl passen. Persoonlijk vind ik weinig zo lelijk als gifgroen gras met oud uitziend spoor.

 

Zorg dat je van te voren weet welke trackrules je gebruikt en dat deze kloppen. Probeer 1 trackrule te gebruiken, anders wordt het een ramp met snelheden instellen en wissels maken. Ik heb ze zelf gemaakt, maar dat is niet het meeste eenvoudige om goed te doen. Schienenbus heeft een mooie freeware set wisselstellers met trackrules voor de (oudere) Duitse routes:

https://rail-sim.de/forum/filebase/entry/1902-sbs-weichenlaternenset-2-0/

 

Ook staat hier een mooie set Duitse armseinen, die feitelijk een uitbreiding zijn van de standaard armseien (In de editor dus Kuju - Railsimulator aanvinken)

https://rail-sim.de/forum/filebase/entry/1259-signalteam-deutsche-formsignale-v9-5/

En deze club heeft ook een uitgebreide set lichtsignalen gemaakt:
https://rail-sim.de/forum/filebase/entry/1261-signalteam-deutsche-hv-signale-v9-5/

 

Voor bovenleiding is dit denk ik de beste set:

https://rail-sim.de/forum/filebase/entry/3451-rsp-tsc-ol-system-v1-36/

 

 

Welke sporen je gaat gebruiken is ook belangrijk. Aerosoft (Koblenz - Trier route, payware) heeft heel mooi spoor, met decals die langs het spoor passen waardoor de ballast vervaagd in de ground texture. Bij deze route zitten ook veel bruikbare huizen en andere zaken die ik nét wat mooier vind als het standaard DTG spul.

 

Mooi materieel is vaak payware:

Als je Duits stoom wil, the Forge Simulation heeft prachtig spul. De DTG BR86 is ook aan te raden. Wil je de jaren '70 nabouwen met wat moderner materieel én stoom kun je ook nog bij VirtualRailroads kijken voor hun elektrische locs, de E50 bijvoorbeeld.

 

Als je een geloofwaardige, realistische route wil bouwen gaat het altijd geld kosten. Maar anders dan een modeltreinbaan neemt TS minder plek in beslag en is het uiteindelijk zeker wel goedkoper. ?

 

 

Kort gezegd, bezint eer ge begint en lees je goed in.. Bouw eerst eens 2/3 kilometer volledig af en kijk of het je bevalt.

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Heb inderdaad gemerkt dat als je net begint met een route je telkens weer dingen leert.

 

zo heb ik nu na het lezen van jullie reacties weer een hoop geleerd en gaan ik waarschijnlijk weer opnieuw beginnen.

 

zo neem ik de info over de dlc en freeware mee.

door het zoeken door alle pakketten had ik opeens zo veel gefilterd dat ik niet meer wist wat ik leuk vond.

zal je aangegeven sites bekijken en meenemen.

 

ga voor nu klein beginnen gewoon een station en een depot om even leuk te rangeren en dan langzaam uit te breiden

 

Even snel een foto geüpload van wat ik gisteren na trail en error van 0 tot dit in 1,5uur gemaakt

F519AAE8-30A1-47C8-8C8B-CA4484D2F54F.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Hoi Patrick,

 

Alle begin is moeilijk. Als je leert fietsen val je een paar keer op de grond, maar uiteindelijk lukt het wel.

Ik bouw ook aan een fictieve route. Niet om het per se uit te geven, maar om een diepgewortelde behoefte te vervullen.

Het terug krijgen van een stukje van mijn jeugd. (lang verhaal en ik zal je er niet mee vervelen)

En nóg moet ik een hoop leren. Zowel spoortechnisch als om met de editor te werken.

 

Een fictieve route geeft je, zoals Esmée dat al aangaf, een hoop artistieke vrijheid.

Als kind was ik erg onder de indruk van modelbaantjes met een Nederlands karakter.

Train Simulator gaf me de mogelijkheid om min of meer een soortgelijk modelbaantje te maken.

 

Ik heb deze fictieve route gesitueerd in het zuidoosten van ons land zodat er grensoverschrijdend treinverkeer naar België en Duitsland mogelijk is.

 

Sjef gaf aan dat je moet nadenken of je de route wilt uitgeven en als dat positief is je niet meer als twee DLC's en zoveel mogelijk freeware gaat gebruiken.

Persoonlijk vind ik dat een beperkende factor in je creativiteit, maar dat is natuurlijk mijn eigen mening.

Ik vind dat als je betaald hebt voor je DLC's, je die rustig kan gebruiken in de bouw van je route.

 

Bijgaand een paar screenshots van mijn route. En wat je ziet is het resultaat van vele uren trial and error.

 

Veel plezier met het bouwen van je route Patrick!

 

20200709185224_1.jpg

20200707174217_1.jpg

Edited by Sikkenbaas
verandering in opmaak.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 uren geleden, EsméevR zei:

..... Ik vind de textures van de RSdereks Wearvalley heel mooi omdat het niet allemaal gifgroen of felle kleuren zijn. ......

 

Heb  even gezocht naar de RSdereks Wearvalley maar kaon het zou gauw niet vinden.

Bij deze de vraag hoe kom ik daar aan?, want ik wil best wel eens kijken hoe dat eruit ziet.

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Trains-xp zei:

 

Heb  even gezocht naar de RSdereks Wearvalley maar kaon het zou gauw niet vinden.

Bij deze de vraag hoe kom ik daar aan?, want ik wil best wel eens kijken hoe dat eruit ziet.

 

Zal wel komen omdat ik de naam had afgeleid uit de afkorting van de objectenlijst, die is "WVR" Dus mijn fout. De naam is Weardale & Teesdale Network Route Add-On:

https://store.steampowered.com/app/277777/Train_Simulator_Weardale__Teesdale_Network_Route_AddOn/

 

Waarschijnlijk overbodig, maar als je voor een andere texture set kiest moet je alles opnieuw kleuren hè. Tenzij je de inhoud van de "nieuwe" .bin file achter de inhoud van de .bin file van je huidige texture set voegt. Bij mij heeft dat gewerkt in ieder geval.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, dat is nog een force prijs voor een addon uit 2015.

Maar goed zoals je zegt mijn trxtures komt niet overeen met de meeste addons c.q. freeware textures, van bijv. het UKTS pack.

Zelf maak ik gebruik van een eigen textures bestand, een mengelmoes van SAD en Kuju zeg maar.

Als het nu freeware was geweest gezien RSderek dan had ik een nieuwe route aangemaakt om eens te kijken hoe het eruit zou zien maar heb daar (zonder korting) geen € 30 voor over.

Toch bedankt voor het uitzoeken!

Link to comment
Share on other sites

Ondertussen weer lekker lopen spelen.

de track files zat ik nog wel mee te stoeien en was nog niet happy met de spoor die ik gebruik.

Ook ben ik volgens mij niet helemaal recht begonnen met een spoor waardoor ik zit te stoeien met hekken die ik steeds moet draaien.

 

ondertussen gaan we maar weer opnieuw beginnen. En noteer ik elke onderdeel die ik ga gebruiken wat zoek me rot steeds door alle objecten.

 

wil nu het spoor wop dr tracks gebruiken. Iemand nog tips over welke track Rules handig is.

 

 merk wel dat veel trail en error is en door de vele keuze je meer aan zoeken bent dan plaatsen.

 

heb nu dit maar ga dus even opnieuw beginnen weer maar word globaal wel zelfde.

 

ook zie ik dat er gras door me textuur komt en Rails wat storend is. welke route moet ik dan kiezen tijdens het aanmaken helemaal aan het begin?

 

 

9B76EFA0-DE89-4A84-906A-B83D502AF0A0.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Heb je deze freeware route al op je PC staan?: https://www.treinpunt.nl/forum/index.php?action=downloads;sa=details;lid=6795

Die heeft een grond texture waarbij geen gras aanwezig is, en heeft veelal wat oudere objecten die goed van pas kunnen komen bij een nostalgie route.

Alleen omdat je al aan het painten bent geweest zul je dat waarschijnlijk even opnieuw moeten doe wil je deze grond textures gaan gebruiken.

Welke gebruik je nu?, zie daarvoor in het RouteProperties.xml bestand van je routeen zoek als voorbeeld naar dit wat voor mijn route van toepassing is:

    <TerrainBlueprint>
        <iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
            <BlueprintSetID>
                <iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
                    <Provider d:type="cDeltaString">Marklin</Provider>
                    <Product d:type="cDeltaString">Mid-Ned</Product>
                </iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
            </BlueprintSetID>
            <BlueprintID d:type="cDeltaString">Environment\Terrain\Textures.xml</BlueprintID>
        </iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
    </TerrainBlueprint>

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, Sjef61 zei:

Die dynamische flora kan je uitzetten

 

image.png

 

 

 

Gaan er dan ook geen andere effecten verwijden of is dat alleen de flora op de grond die standaard aanwezig is

46 minuten geleden, Trains-xp zei:

Heb je deze freeware route al op je PC staan?: https://www.treinpunt.nl/forum/index.php?action=downloads;sa=details;lid=6795

Die heeft een grond texture waarbij geen gras aanwezig is, en heeft veelal wat oudere objecten die goed van pas kunnen komen bij een nostalgie route.

Alleen omdat je al aan het painten bent geweest zul je dat waarschijnlijk even opnieuw moeten doe wil je deze grond textures gaan gebruiken.

Welke gebruik je nu?, zie daarvoor in het RouteProperties.xml bestand van je routeen zoek als voorbeeld naar dit wat voor mijn route van toepassing is:

    <TerrainBlueprint>
        <iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
            <BlueprintSetID>
                <iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
                    <Provider d:type="cDeltaString">Marklin</Provider>
                    <Product d:type="cDeltaString">Mid-Ned</Product>
                </iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
            </BlueprintSetID>
            <BlueprintID d:type="cDeltaString">Environment\Terrain\Textures.xml</BlueprintID>
        </iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
    </TerrainBlueprint>

Gaan er naar kijken, en omdat ik toch even opnieuw ga beginnen zal het geen probleem worden

Link to comment
Share on other sites

4 uren geleden, patrickwit93 zei:

Gaan er naar kijken, en omdat ik toch even opnieuw ga beginnen zal het geen probleem worden

 

Als je dan toch opnieuw gaat beginnen pak dan meteen goed aan en bouw de VSM lijn, dan ben jij de eerste.

Het enigste wat je nodig hebt is een zogeheten Api Key om google Overlay in TS te krijgen. ?

Of durf je dat nog niet aan?, je hebt iig al de grondbeginselen opgedaan.

VSM Apeldoorn - Dieren.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heb het spoor wop dr track getracht te gebruiken maar mis denk een trackrule want krijg die wisselhendels niet.

 

iemand nog tips of welke sporen ik anders moet gebruiken.

 

was net lekker op dreef maar vergeten af te sluiten en tijdens alt tab crashde hij. Maar goed zo leer je weer wat.

 

ook had ik nu andere texture gebruikt maar nog steeds krijg ik standaard dat rare gras. Maar goed daar leef ik maar mee want Opzich hoe langer ik er naar kijk hoe minder het stoort

Link to comment
Share on other sites

3 uren geleden, Sjef61 zei:

Voor Nederlandse wisselstellers kan je  de COHA track rule gebruiken.

Wat jullie precies bedoelen met wisselhendels/stellers weet ik niet maar dit is niet juist Sjef, voor de Coha wisselstellers moet er uitsluitend gebruik worden gemaakt van de Trackrule die bij de het wisselsteller pakket zijn meegeleverd, bijv. Coha-H L Linksaf, selecteer je een andere dan geen animatie van de stellers.

met elke andere trackrule werken ze niet.

En gebruik je bijv. het Christrains spoor dan moet ook de trackrule van Christrains geselecteerd worden anders werken de handels ook niet.

Wellicht zal dat bij het WOP spoor niet anders zijn, ofwel een WOP trackrule. (DR-Tracks Sample)

Link to comment
Share on other sites

5 minuten geleden, Trains-xp zei:

Wat jullie precies bedoelen met wisselhendels/stellers weet ik niet maar dit is niet juist Sjef, voor de Coha wisselstellers moet er uitsluitend gebruik worden gemaakt van de Trackrule die bij de het wisselsteller pakket zijn meegeleverd, bijv. Coha-H L Linksaf, selecteer je een andere dan geen animatie van de stellers.

met elke andere trackrule werken ze niet.

En gebruik je bijv. het Christrains spoor dan moet ook de trackrule van Christrains geselecteerd worden anders werken de handels ook niet.

Wellicht zal dat bij het WOP spoor niet anders zijn, ofwel een WOP trackrule. (DR-Tracks Sample)

Ik heb alleen maar van dr 3 track rules maar ik zie daar geen wisselhendel. Gebruik dan 1 van vr?? Alleen die staat automatisch met bovenleiding weet niet of dat nog problemen kan geven ?

 

 

Link to comment
Share on other sites

En het WOP wisselsteller pakket heb je dat ook installeert staan?

Volgens mij maakt dat niet uit met ja/nee bovenleiding, het staat op autom. zeg jij maar dan krijg je geen hendels, dan moet dat naar handmatig.

Het betekend wel dat je bij een scenario de wissels ook handmatig moet bedienen, staat het autom. aan gevink dan hoeft dat niet.

Link to comment
Share on other sites

Oja, als jij de grond textures van Altenburg Wildau wilt gebruiken waar ik het eerder over had dan moet je ook deze route gebruiken voor je grond textures.

Selecteer in de lijst dit, vul de gegevens in en creëer route: (zie onder)

820988632_grondtextures.jpg.5c42d50694ad387fe1d4259733203468.jpg

 

Sjef,

Misschien kwam het verkeerd over of is mij niet helemaal duidelijk wat je hiermee wil zeggen,

maar voor een goede werking van de Coha wisselstellers moet toch echt een trackrule zijn wat je aangeeft in een plaatje, welk spoor je gebruikt maakt hierbij niet uit.

 


 

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt Teun. We gingen even langs elkaar heen ?

Wat ik bedoelde is dat trackrules en sporen onafhankelijk van elkaar werken.

En dat je de Nederlandse Spoor regels en animaties, lees trackrules, kan gebruiken op elk type spoor.

 

Edited by Sjef61
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy