Jump to content
Breng je stem uit op jouw favoriete screenshot! I Cast your vote for your favourite screenshot! ×

Examen rijden


rcdevisser

Recommended Posts

Hallo mensen, 

 

 

 

Binnen de communities van Flight Simulation zijn er examens die op het vliegtuig worden afgenomen on/of op de ATC positie.

Voor iedere level behaal je een gradatie en mag je een bepaalde positie nemen.

 

Dit idee wil ik ook gaan uitvoeren binnen de communities TS20xx en TSW.

 

Graag wil ik weten of hier animo voor is;

 

Dit is mijn voorstel 

Examens rijden en afnemen onder te verdelen in vijf gradatie's per traktievorm.
Voor stoom zijn er zes gradatie's.

Sommige met subcategorie

 

Namelijk

IJzer - Depotwerk (alleen stoom, standaard of expert mode)

Brons - Rangeren. (Traktie in standaard mode

Koper - Lichte goederentreinen, lokale goederentreinen, industriebediening (Traktie in standaard mode)

Zilver  - Zware Goederentrein. (tractie in expert mode)

Bijv. 25 Fals geladen met kolen of erts getrokken door een 189 van vR in expert mode of bijv. 30 met staalrollen beladen Shimms, Rils of Sahimms getrokken door een E50 of 151 in expert mode van vR of andere asset develloper zolang het maar in expert/advanced mode is.

Goud met Saphyr - Stoptreinen, Subway/Metro. Parcel en/of posttreinen (expert mode)

Goud met Dianmond - Regional Expres, Sneltreinen (Nationaal), (expert mode)

Platina met Saphyr - Luxe Express stoomtreinen zoals de Orien-Express, Rheingold, of de California Zephyr, The Canadian of Trans-Siberie Expres. (expert mode) 
Platina met Diamond - EuroNights / IC / HSL / ICE / HST alle treinen die harder kunnen en mogen dan 160 km/h.

Voor stoomloks komt ook het onderdeel stoken erbij. Bij Goud en Platina mag de automatische stoker en de HUD niet worden gebruikt.  (Expert of Advanced mode)

 

Voorbeelden van drempels van slagen of zakken:

SPAD is zakken,

Veiligheidssystemen : ATB / PZB / LZB / AWS / SiFa of Alerter vergeten aan te zetten is zakken, (Alleen in Zilver, Goud en Platina) 

Regelmatig te hard rijden  is zakken.
In sommige gevallen geldt zakken ook bij het vergeten/uitzetten van Radio voor het ontvangen van Digitale Tokens (Bijv. West Highland Route) en GSM-R 

Zakken bij: Engine ran out of fuel bij Diesel) of Water en/of Kolen bij Stoom.

Ontsporing/aanrijding is zakken (Behalve als gevolg van twee verkeerd geprogrammeerde AI treinen op elkaar knallen.) 

Voor brons mag je bijv. HUD [F4] gebruiken. Voor Zilver alleen de kleine HUD [F3] of in TSW alleen de HUD informatie links bovenin. De rest moet uit staan.

Bij Goud en Platina is het rijden met HUD niet geheel niet toegestaan en is zakken. Je mag wel de 2D Map/kaart gebruiken [9].

Run-Away-Train is zakken (komt voor in TSW(2))

Rustig optrekken, rijden en rustig en nauwkeurig remmen garanderen een hoog slagingskans.

De examinator is tijdens het examen ook Trdl. om zo radioverkeer na te bootsen. Dit verhoogt ook de slagingskans.

 

Vragen over het seinreglement moet je voor 75% goed beantwoorden voor het land waarin je examen rijdt.
Bijv. bij 20 vragen mag je er 5 fout hebben.
 

Om aan een examen te mogen meedoen moet een bewijs van VTOS worden overlegt. (Screenshot maken van de uitslag)
Dit is Veiligheid op het Spoor. Deze cursus is gratis via de website van VTOS en is onderdeel van RailAlert.

Zo leer je ook gelijk om te gaan in Real-Life met de veiligheid als je toch foto's of opnames  gaat maken vlakbij de spoorlijn. (wat niet mag)

Ook de VTOS toets zelf is gratis en de uitslag zie je gelijk in beeld. Iemand met een positieve uitslag kan examen(s) doen op volgorde

te beginnen bij Brons. de VTOS uitslag blijft staan en hoeft niet weer voor een ander examen opnieuw te worden gedaan (Mag wel als je dat wilt).

 

De examens worden gereden met overeenkomstige locomotief. en duurt gemiddeld 45 minuten.
Voor Diesel en Electrisch moet je gedeatailleerd uitleggen hoe de (jouw favoriete) lok precies werkt en hoe deze op te starten.
Je moet alle procedures kennen om de lok te starten. Dit geldt ook van bedieningselementen die niet binnen TS20xx, TSW(2) te bedienen zijn.

Voor stoomlocomotievenn is dit veel en veel meer uitgebreid en hiervoor is een apart examen dat ongeveer 45 minuten duurt.

 

Examens afnemen kan op twee manieren. 

1: Streamen via Twitch aangevuld met met een Teamspeak of Discord voice kanaal waar alleen jij en de examinator(en) zich bevinden.

Anderen kunnen wel meeluisteren maar niet reageren. (dit is wel de beste en leukste methode en wordt door IVAO gebruikt)

2: Je vult een examenvragen lijst in omdat de vragen niet live gesteld kunnen worden neemt een video op en plaats deze op YT en is voor iedereen zichtbaar.

Nadat een examinator deze heeft beoordeeld en de vragenlijst heeft ingezien.

 

Nadat de examens met goed gevolg zijn afgelegd ontvang je een Batch van de tractievorm in de kleur waarin je examen gedaan hebt.
Deze batch zou dan ook zichtbaar moeten worden in jouw profiel zodat iedereen ziet wat je hebt bereikt en behaald.

Dit examen principe is erg leerzaam, geeft spanning en geeft een leuke en extra dimensie aan jouw hobby/passie.

Het is natuurlijk niet verplicht want je kunt "examen of niet" toch blijven rijden

 

Het idee is echt niet nieuw en Flight Simulator Communitie's zoals IVAO en VATSIM doet dit al zolang zij bestaan.

Het is wel nieuw als we met TS20xx, TSW(2) hiermee beginnen, want dit is nergens anders bij een soortgelijke community niet te vinden.

 

Ik wil graag weten hoe iedereen hierover denkt.

 

 

Grtz,

 

 

 

 

 


 

20200922224854_1.jpg

Train Sim World 2_20201010175718.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ben even terug tot "aanjager en promotor" van een topic benoemd en dit topic heeft zeker ook een aanloop tijd nodig al is die een stuk korter waar ik de benoeming kreeg.

Afijn, om zo'n TS examen af te leggen mag je zeker wel een volleerd machinist zijn, of hoe moet ik dat zien? ?

Link to comment
Share on other sites

De vraag is inderdaad of hiervoor  wel genoeg animo voor is.

Blijkbaar niet als ik het aantal reacties lees.

Heel veel leden hier zijn pas begonnen met dit spel en hebben daar hun handen nog aan vol.

 

Link to comment
Share on other sites

Het idee is leuk, maar het heeft mij minder moeite gekost om echte treinen te rijden, al was dat niet op hoofspoor maar werkplaatsterrein (Blerick). Zelfs VTOS was nog niet verplicht destijds.

 

Zijn examinatoren daadwerkelijk machinisten of ook gewoon spelers?

 

Zware staalrollentreinen werden/worden trouwens vanwege het halen van fatsoenlijke snelheden met 2xBR151 gereden en niet met een enkele loc. De vR locs doen helaas nog wel eens moeilijk in dubbeltractie.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er is inderdaad weinig animo voor als ik kijk naar de reacties tot nu toe. Ik baseer mij op een kennis en goede vriend die examinator is bij NS hij is destijds ook nauw betrokken geweest bij de SSN waar hij stoombevoegd Mcn was. Ik heb met enige regelmaat bij hem a;ls stoker ingedeeld gestaan toen ik nog actief was bij SSN.

Daarnaast ben ik zelf een aantal jaar metrobestuurder geweest bij de RET en heb de nodige railervaring. De VTOS, daarvan had de RET de voorloper. Je moest examen gedaan hebben in veiligheid voordat je uberhaupt de metro-opleiding inging. De veiligheidseisen en voorschriften waren aanzienlijk strenger dan bij NS. 

Dit had o.a. te maken met de 3e rail die binnen handbereik is. 

 

Maar ik wilde dit opzeten om een boost te geven binnen d ecommunity, mar gezien de belangstelling ga ik mij er momenteel niet voor opofferen examens op te zetten. Ik zou inderdaad hulp krijgen van genoemde machinist die zelf Examinator is bij de NS.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy