Jump to content
  • 0

Historische spoorlijnbouw inventarisatie


Winetrain

Question

Hallo,

 

Ik ben Martin, 58 jaar, door omstandigheden niet meer werkzaam maar staat wel volop in het leven.
Sinds een paar maanden actief met TS. Niet om treinen te bedienen maar vooral om mij zelf te verdiepen in het bouwen van een historische route.

 

Na ongeveer 260 uur met TS en tientallen Youtube filmpjes kijken, (NL-DE-UK), heb ik het leggen van spoor middels easements, superelevation en het toepassen van unevenments aardig onder controle.

Ook het principe van tracks en -trackrules en het bewerken daarvan denk ik te begrijpen.

 

Na een aantal fantasieroutes te hebben uitgeprobeerd inclusief wege, bruggen, kanalen en beekjes (lastig) denk ik dat ik er klaar voor ben om mijn gewenste historische route te gaan maken.

 

Op Google Earth Pro heb ik de route uitgezet inclusief vele waypoints. Deze materie inclusief het importeren daarvan en ook toepassen van DEM files is mij gelukt.

 

Nu ben ik informatie van het internet aan het verzamelen van de vervallen spoorlijn. Ook heb ik bij de lokale heemkunde vereniging info ingewonnen en ook een paar boeken aangeschaft met de geschiedenis van de spoorlijn. Mijn plan is de spoorlijn na te bouwen zoals deze was in de periode 1915 - 1930.

 

Nu zou ik de volgende vragen willen stellen, omdat ik daar nog onzeker over ben:

 

1. Rails: ik heb proefstukken gelegd van 10-tallen type rails en spoorbedding, maar niet één deed mij denken zoals het 100 jaar geleden eruit gezien zou kunnen hebben.

     - wie heeft ervaring met rails in de begin van de vorige eeuw en wil mij de juiste richting op duwen?

2. Zou superelevation 100 jaar geleden al zijn toegepast? Kan nergens de juiste track-info vinden en wil proberen om de werkelijke situatie te benaderen.

3. Wat zou de toegevoegde waarde zijn door DEM-info toe te passen in een vlak landschap?

4. De Blauwe Brabander kon in die tijd met gemak 100 km/h halen maar wat zou de snelheid zijn geweest op de grote bruggen zoals over de Maas en Rijn

 

Ik realiseer mij terdege dat het bouwen van een historische route heel veel tijd gaat kosten, ik sta er nu positief in en weet dat daar enkele jaren arbeid in gaat zitten.

Ook weet ik nu nog niet of ik de route beschikbaar ga maken, dat is vooral afhankelijk van mijn vaardigheden en de totale kwaliteit van de te bouwen route.
Daarnaast wil ik mij gaan verdiepen in het 3D modelling t.b.v. objecten binnen TS, niet het meest eenvoudige maar ik denk daar veel plezier in te gaan vinden.

 

Iedereenveel spel plezier toegewenst en hoop jullie vaak te mogen spreken.

 

 

 

 

GennepNBDS.jpg

Duits Lijntje route google.png

Link to comment
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Dag Martin,

 

Wat een leuk initiatief. Ik zelf heb helaas geen kennis.

Mijn Opa was wagen smeerder en treinen poetser en opstoker midden  jaren 20  tot in de  jaren 50 dacht ik. Stoom en later elektrisch.

Ik weet dat we leden hebben die wat meer  historische informatie  hebben betreffende het spoor uit die periode. Ik hoop dat ze zullen reageren.

We zien je vorderingen hopelijk hier wel verschijnen.

 

Sjef.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Voor wat betreft je vragen:

  • Qua spoor kan ik je helaas niet helpen. Ik werk zelf in OpenRails, dus ik heb me niet echt verdiept in TS rails. Wat ik wel kan zeggen is dat het voor zover ik kan nagaan tot ergens in de jaren '10-'20 gebruikelijk was dat over het kiezel-ballastbed (dus geen ballast van gebroken steen) nog een laag zand werd gelegd. Om een goed ballastbed te vinden zal je dus moeten zoeken naar óf een ballastbed uit kiezelsteen, óf een ballastbed met zand erover.
  • Zeker was verkanting 100 jaar geleden al aanwezig. Om een boog door te komen is verkanting bij een hogere snelheid dan 30 al snel nodig.
  • DEM kan best meerwaarde opleveren in een polderlandschap, maar dan moet je echt goede data hebben. De data die NASA op dit moment beschikbaar stelt bijvoorbeeld is te grof, en niet gecorrigeerd voor aanwezigheid van bebouwing of bos, waardoor deze verre van goed genoeg is. Ik gebruik daarom zelf naast DEM data ook de hoogtekaarten van Actueel Hoogtebestand Nederland voor dit soort zaken.
    Over het algemeen kan je zeggen dat in het vlakke land de meerwaarde marginaal is. Bijvoorbeeld op de Veluwe gebruik ik wel DEM als basis en AHN ter correctie. Gezien de context die je geeft vermoed ik dat je een route in Noord Brabant wil bouwen (ik proef namelijk het Duits lijntje), hier zou ik DEM als je geen supergedetailleerde data kan krijgen links laten liggen.
  • Dat hing een beetje van de brug af. Als de brug stevig genoeg was, en er geen andere redenen waren om de snelheid te beperken (zo was het zo dat een trein voor het oprijden van de Moerdijkbrug altijd door een kromliggend wissel moest, wat de maximumsnelheid verlaagde) gewoon de baanvaksnelheid gegolden zal hebben.
    Houd er wel rekening mee dat de NBDS 30-36 nooit harder gereden zullen hebben dan 90, pas in 1930, toen de locs al lang waren overgeschilderd en hernummertd tot NS 3501 - 3507 werd het toegestaan dat een aantal series stoomlocomotieven, waaronder de 3500'n, 100 km/u gingen rijden.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
Op 12-11-2020 om 18:50, rjz222 zei:

Voor wat betreft je vragen:

  • Qua spoor kan ik je helaas niet helpen ........
  • Zeker was verkanting 100 jaar geleden al aanwezig.....
  • DEM kan best meerwaarde opleveren in een polderlandschap....
  • Dat hing een beetje van de brug af. Als de brug stevig genoeg was, en er geen andere redenen waren om de snelheid te beperken (zo was het zo dat een trein voor het oprijden van de Moerdijkbrug altijd door een kromliggend wissel moest, wat de maximumsnelheid verlaagde) gewoon de baanvaksnelheid gegolden zal hebben.
    Houd er wel rekening mee dat de NBDS 30-36 nooit harder gereden zullen hebben dan 90, pas in 1930, toen de locs al lang waren overgeschilderd en hernummertd tot NS 3501 - 3507 werd het toegestaan dat een aantal series stoomlocomotieven, waaronder de 3500'n, 100 km/u gingen rijden.

Beste rjz222,

 

Dank voor zoveel antwoorden en dus ook het gevraagde duwtje in de rug. Nu op zoek naar het kiezel-ballastbed. 

Jouw uitleg m.b.t. verkanting is helder en bevestigt mijn keuze richting.

DEM laat ik los en ja het betreft het Duits Lijntje. Mijn doelstelling voor het 1e jaar rails en vlakke emplacementen en bruggen (Z-Willemsvaart, Maas & Dommel) tot Goch.

Dan zien we wel weer.

M.b.t. de snelheid, ik heb in 2 onafhankelijke bronnen gelezen dat de Mail treinen Berlijn - Londen tot wel 100 km/h reden.

Dit moet ik verder uitzoeken maar voor dit moment maak ik gebruik van jouw aanwijzing, lijkt het meest plausibel.

 

Super bedankt voor deze antwoorden en raadgevingen,

 

Martin

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy