Jump to content
Stem nu op jouw favoriete Screenshot van de Maand! I Cast your vote for your favourite Screenshot of the Month! ×

Robert's OpenRails geknutsel: Museummaterieel en -routes


rjz222

Recommended Posts

Goedenavond allemaal,

 

Met de nieuwe layout werd het toch noodzakelijk om mijzelf naar het forum te verplaatsen voor de vorderingen. In dit topic zal ik (zo nu en dan, en waarschijnlijk met forse tussenpozen) mijn vorderingen bijhouden over mijn projecten die te maken hebben met museummaterieel en museumspoorlijnen voor OpenRails. Ik zal daarbij echter niet geheel kunnen voorkomen dat er projecten zijn die ook in mijn historisch NS materiaal-topic passen (bijvoorbeeld de serie 8100), maar in zo'n geval doe ik mijn best een goede afweging te maken over waar ik de berichten plaats.

 

Helaas is door een foutje de data uit de originele clubs verloren gegaan, maar ik heb met succes nog het een en ander kunnen redden. Daarom volgen nu eerst de berichten die ik linksom of rechtsom terug heb kunnen halen.

Link to comment
Share on other sites

Originele titel: VSM 44 1593-1 | A longstanding project, geplaatst 7 april 2020

As some of you might know, some years ago I did build some German steam engines for MSTS (engines from the Reihes 50 and 52). After I released those, a number of people asked me, mainly during Terug naar Toen an event at the Veluwsche Stoomtrein Maatschappij I attend every year with my OpenRails creations, to do a Baureihe 44, specifically the VSM 44 1593-1, a engine that housed in Eastern Germany until after the fall of the iron curtain. Henceforth this engine is overhauled by the Deutsche Reichsbahn in Eastern Germany to its current state.
 
Zoals sommigen van jullie zullen weten heb ik een aantal jaar geleden enkele Duitse stoomlocomotieven gebouwd voor MSTS (locs uit de Baureihes 50 en 52). Toen ik deze machines vrijgaf ben ik door een aantal mensen, vooral gedurende het Terug naar Toen evenement bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij, waar ik elk jaar een stand heb met mijn OpenRails-creaties, om ook een loc uit de Baureihe 44 te bouwen, specifiek de VSM 44 1593-1. Deze loc was tot na de val van het ijzeren gordijn in Oost-Duitsland gehuisvest, wat betekent dat de locomotief verbouwd is door de Deutsche Reichsbahn in de DDR.
 
Back then I started building with good spirits, but as I progressed I found out that a 44 has less things in common with the 50 than I thought at first. So after some time I had to reconsider my design choices and build most of the locomotive all over from the ground. This was around the time I decided to bin MSTS compatibility and go for OpenRails only. This gave me the possibility to go in much more detail. However, building an engine like this requires a lot of patience, and although I can be very patient, building detailed German engines can even exhaust my patience, it also does not help that the DR did not overhaul al its 44s the same way, which makes finding correct documentation for this specific engine quite impossible. This all resulted in the fact that this project has been a back-burner for quite some time, being worked on on a irregular basis.
 
Destijds ben ik met goede moed begonnen met bouwen, maar naar mate de bouw vorderde kwam ik er achter dat een 44'er minder overeenkomsten met de baureihe 50 heeft dan ik aanvankelijk dacht. Daardoor ben ik na enige tijd gedwongen geweest om mijn ontwerpkeuzes te herzien en een groot deel van de loc van de grond af toe opnieuw op te bouwen. Dit was rond de tijd dat ik ook besloot om niet langer compatibiliteit met MSTS aan te houden en alleen voor OpenRails te ontwikkelen. Dit gaf mij de mogelijkheid om de locomotief veel gedetailleerder te bouwen dan voorheen. Echter, een locomotief als dit bouwen vergt een hoop geduld, en hoewel ik doorgaans best geduldig ben, een gedetailleerde Duitse stoomloc bouwen kan ook mijn geduld uitputten, daarnaast hielp het niet dat de DR niet alle 44'ers op dezelfde manier verbouwd heeft, waardoor het vinden van correcte documentatie die deze specifieke locomotief beschrijft bijna onmogelijk maakt. Daarom werd dit project een 'backburner'-project, waar ik weinig aan werkte.
 
Until a few weeks ago. Together with Jeroen (@Supercitroen to you) I concluded that it was best to provide this monster with a 3D frame, as opposed to my regular poly-saving strategy of 2D frames, which works perfectly fine in NS engines which have closed frames (it is not possible to see what's between the frame sheets), but not in an open frame like this.
 
Tot enkele weken geleden. Samen met Jeroen (@Supercitroen voor jullie) concludeerde ik dat het beter was om dit monster een 3D-frame te geven, in tegenstelling tot mijn gebruikelijk polygon-arme strategie van 2D frames, die op NS locs prima werken omdat die een gesloten frame hebben (waar niet doorheen kan worden gekeken), maar niet voor een open frame als dit.
 
Since then, I have rebuild the complete frame to the point I could 'marry' the boiler and frame again.
 
Daarna heb ik stug doorgebouwd om het frame geheel opnieuw op te bouwen tot aan het punt dat ik de ketel weer op het frame kon terugplaatsen.
 
Okay, time to shut up, let's see some results:
 
Oké, tijd om m'n mond te houden en wat resultaten te laten zien:

image.pngimage.pngimage.png
The engine is still far from done, but above the footplate the biggest project is now the driver's cabin. Furthermore a few details should be added to the sand domes and the headlights are still missing.
Below the footplate the missing parts are quite obvious: the frame is there, but now I have to add the wheels, the Krauss-Helmholtz bogey (I will try to contact the OR development team to determine if it would be possible to make it function as in real life, or at least to prepare the engine to use this once this becomes possible in OpenRails) and the Heusinger (Walschaerts) steam valve. Also a small number of pipes has to be added that couldn't be added before the boiler stood on the frame.
 
De locomotief is nog verre van klaar, maar boven de voetplaat is het grootste project nu nog het machinistenhuis. Daarnaast moeten nog enkele details worden toegevoegd aan de zanddommen en ontbreken de koplampen.
Onder de voetplaat is het een stuk duidelijker welke onderdelen nog missen: het frame staat er, maar nu moeten de wielen, het Krauss-Helmholtzdraaistel (ik zal proberen om contact met het OR development team op te nemen om te bepalen of het mogelijk is om dit daadwerkelijk te laten functioneren, of tenminste het model voor te bereiden om dit te gebruiken zodra dit mogelijk wordt in OR) en het Heusinger (Walschaerts) drijfwerk. Ook moet nog een klein aantal buizen worden toegevoegd die nog niet konden worden toegevoegd zolang het frame en de ketel van elkaar gescheiden waren.

 
For the moment I am planning to continue to work on this three-cilinder, six-axle (1'E/2-10-0) monster, so hopefully I can start finishing this 'best documented of bad documented projects'.
 
Op dit moment is de planning dat ik de de bouw van dit driecilinder, zesassige (1'E/2-10-0) monster voortzet, zodat ik binnen afzienbare tijd dit "best gedocumenteerde slecht gedocumenteerde project" kan afronden.
 
We zijn voorbij de start, maar we zijn nog niet aan het begin van het eind...  

Link to comment
Share on other sites

Originele titel: Apeldoorn - Dieren 2020 | The Project, geplaatst op 16 april 2020

Once upon a time I build the Apeldoorn - Dieren route for MSTS (which is still for download) with the technologies that were available in MSTS at that moment. I tried keeping up with reality for that route, but as time progressed and my Zuidwest Nederland 1935-project progressed and kept up with te possibilities of OpenRails and TSRE, the route started to annoy me.
 
Lang lang geleden, toen de wereld nog vierkant was en de mens driehoekig heb ik de MSTS-route Apeldoorn - Dieren gebouwd (die nog steeds te downloaden is) met de techniek die destijds beschikbaar was in MSTS. Ik heb enige tijd geprobeerd om deze route up-to-date te houden met de werkelijkheid, maar toen de tijd vorderde, net zoals mijn Zuidwest Nederland 1935-project dat met de mogelijkheden van OpenRails en TSRE werd bijgehouden begon deze route me te irriteren.
 
Because of that I decided a few years ago to bin the old route, and start over with TSRE and its build-in OpenStreetmap. The first attempt to that quickly ranged from Apeldoorn to Eerbeek. However, having reached Eerbeek some weird effects became apparent: a locomotive with six 20 meter carriages barely fitted between the switches of which one lies quite some distance from the station. This was caused because the map projection that was used is quite skewed longitudinally in the Netherlands. This meant this route was frozen for nearly a year.
 
Daarom besloot ik een paar jaar geleden om de oude route niet langer bij te houden, en met TSRE een nieuwe versie te bouwen op de ingebouwde OpenStreetmap functionaliteit. De eerste poging daartoe liep al snel van Apeldoorn tot Eerbeek. Echter, daar aangekomen werden er enkele vreemde effecten duidelijk: een stoomloc met zes rijtuigen van om en nabij 20 meter paste maar amper tussen de wissels van het omloopspoor, terwijl het zuidelijke wissel best een afstandje van het station ligt. Dit werd veroorzaakt doordat de kaartprojectie die standaard wordt gebruikt een vrij grote longitudinale afwijking heeft in Nederland. Dit betekende dat de route bijna een jaar in de ijskast heeft gestaan.
 
Until, previous fall I found a way to change the map projection (link refers to the TSRE forums) so it would fit correctly to The Netherlands in TSRE. Having found this out, I again binned the project and started over with the new projection.
 
Tot ik vorig najaar een manier vond om de kaartprojectie aan te passen (link is naar het Engelstalige TSRE forum) zodat het correct zou mappen in Nederland. Dit gevonden hebbende heb ik de eerste poging afgebroken, en ben ik opnieuw begonnen met de nieuwe projectie.
 
Since then, I have been working on rebuilding the track layout, which is now done, except for a limited number of special track pieces I have to build, and some switches and track pieces at the western extremity of Apeldoorn, which due to the curved nature of the junctions is quite a pain to build.
 
Sindsdien heb ik gewerkt aan het opnieuw aanleggen van de sporen, dat nu op enkele bijzondere spoorstukken en de een aantal hoofdsporen aan de westzijde van station Apeldoorn na gereed is. Dit laatste stuk is vooral te wijten aan de in een boog gelegen wisselstraat die de nodige uitdagingen oplevert.
 
At the moment I am working on adding scenery between Beekbergen and Loenen, of which the part between Immenbergweg and the dam at the Vrijenbergerspreng (the stream with the highest waterfall in the Netherlands, only 500m further upstream) has been filled almost completely.
 
Op dit moment werk ik aan het aanleggen van scenery tussen Beekbergen en Loenen, waarvan het deel tussen halte Immenbergweg en de dam met duiker over de Vrijenbergerspreng (de beek met de hoogste waterval in Nederland, ongeveer 500 meter stroomopwaards) bijna geheel is uitgewerkt.
 
Now, time for some pictures, don't you think?
 
Tijd voor een paar screens, denken jullie niet?

 

Open Rails 2020-04-16 09-00-37.png
The view from the platform at Immenbergweg, situated underneath the viaduct of the motorway A50 between Apeldoorn and Arnhem
Het zicht vanaf het perron van halte Immenbergweg, gelegen onder het viaduct van de snelweg A50 van Apeldoorn naar Arnhem
 
Open Rails 2020-04-16 09-01-17.png
A steam engine passing the Immenbergweg stop. This particular engine, the ZLSM B 1289 (a former Statens Järnvägar engine from Sweden) does not belong here, as it is in ownership by another museum, however, until 2010 it has visited the VSM almost every year with their annual steam festival. The carriages I used however were used between Loenen and Dieren, and I doubt this actual picture would have been possible.
 
Een stoomlocomotief passeert de halte Immenbergweg. Deze stoomloc, de ZLSM B 1289 (een Zweedse locomotief afkomstig van de Statens Järnvägar) hoort hier niet helemaal thuis, omdat zij in bezit is van de ZLSM in Simpelveld. Echter, tot 2010 was de 1289 een vaak geziene gast bij de VSM tijdens Terug naar Toen. De rijtuigen, eveneens van de ZLSM, reden echter doorgaans de dienst tussen Loenen en Dieren, en ik betwijfel of deze foto in werkelijk mogelijk zou zijn geweest.
 
Open Rails 2020-04-16 09-02-27.png
Passing by a small hill along the track just before passing a bungalow park on the other side of the track
We passeren een heuveltje langs het spoor vlak voor we aan deze zijde van het spoor langs een bungalowpark komen te rijden
 
Open Rails 2020-04-16 09-03-15.png
The bungalow park seen from the fireman's side of the engine (Swedish engines are operated from the left side of the engine)
Voornoemd bungalowpark gezien vanuit het raam van de stoker (Zweedse stoomlocs hadden bediening aan de linkerzijde)
 
Open Rails 2020-04-16 09-03-32.png
Level crossing above the Vrijenbergerspreng. The stairs at the left side of the bicycle road lead to the opening of a culvert in the stream that leads under the railway
Overweg boven de Vrijenbergerspreng. De trap aan linkerzijde van het fietspad leidt naar de duiker van de Vrijenbergerspreng onder het spoor door
 
Open Rails 2020-04-16 09-03-41.png
The other side of the level crossing pictured above, with a small elephant's trail over a rather small hill leading to the bicycle path to the left.
De andere zijde van de overweg die hierboven is afgebeeld, met een olifantenpaadje naar het links afslaande fietspad over een heuveltje.
 
Open Rails 2020-04-16 09-03-57.png
Sight from the culvert
Zicht vanaf de duiker
 
Open Rails 2020-04-16 09-04-27.png
The culvert seen from above 
De duiker van bovenaf gezien
 
Because the route is rather short, about 20 kilometres, and the speed driven on it, about 40 kilometres per hour, this route is build with great detail. This, and the extensive use of OpenRails functionality make it a perfect showcase route for the possibilities OpenRails has to offer, together with steam engines that are operated by the VSM like the Baureihe 44.
 
Omdat de route vrij kort is, ongeveer 20 kilometer, en de snelheid die er gereden wordt, de maximumsnelheid is 40 kilometer per uur, wordt deze route vrij gedetailleerd gebouwd. Dit, tezamen met het intensieve gebruik van OpenRails-features maken het een perfecte showcase-route voor de mogelijkheden die OpenRails te bieden heeft, samen met een aantal stoomlocs van de VSM zoals de Baureihe 44.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

It is some time ago I made a post here, so, time to show some progress ?.
 
Het is alweer even geleden dat ik wat gepost heb, het wordt dus tijd om weer wat voortgang te laten zien.
 
At the moment my main focus is the 44 1593-1 of the VSM, and that large engine has now reached a memorable milestone!
 
Op het moment is de VSM 44 1593-1 nog steeds mijn belangrijkste project, en deze grote locomotief heeft een memorabele mijlpaal bereikt!
 
Most of the static parts of the engine has been finished by now, which means I have sent off the bulky locomotive to @Supercitroen for a check over with his critical eye.
 
Het grootste deel van de statische delen van de locomotief is nu afgerond, wat betekent dat ik de locomotief heb opgestuurd naar @Supercitroen voor een controle met kritische blik.
 
After that the list of 3D parts that has to be done is slimming down quite a lot, to the following parts:

  • Details on the smokebox
  • The static parts of the inner valve gear
  • The running parts of the full valve gear
  • The spokes and counter weights in the wheels The coupler  

Daarna is de lijst met dingen die nog moeten gebeuren aan 3D redelijk aan het slinken:

  • Details op de rookkastdeur
  • Statische delen van het binnendrijfwerk
  • Het bewegende deel van het drijfwerk
  • De spaken en contragewichten van de wielen Een
  • koppeling

image.pngimage.png
 
Also, the tender is making good progress, but still has to make up some progress to the engine itself.
 
De Tender maak ondertussen ook vorderingen, maar heeft nog best wat achterstand goed te maken op de locomotief.
 image.png


All in all I'm happy with the progress so far, but I still need some time to finish this large project.

Over het geheel genomen ben ik blij met de voortgang op het moment, maar ik heb nog steeds wat tijd nodig om dit grote project af te ronden.


 

That's it for the lost messsages, I will post an update here as soon as I have a memorable update on one of these projects.

Tot zover de verloren berichten. Ik zal hier een update plaatsen zodra ik weer een uitgebreider bericht over een van deze projecten kan geven.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

After over 6 months it's time for a new update!

 

Na 6 maanden is het weer eens tijd voor een update!

 

The 44 is, except for the moving parts and the static parts of the inner valve gear, model-ready. That means that I'm now creating textures for the machine. This is a painstaking process, as every texture has to be rendered, details have to be added to it, and if the texture size does not fit my requirement, I have to re-map the part of the engine where the texture has to go, and re-render.

 

Het model van de 44'er is, op de bewegende delen en de statische delen van het binnendrijfwerk, af. Dat betekent dat ik druk bezig ben met het maken van de textures voor de machine. Dit is een traag en soms vervelend proces omdat elke texture gerenderd moet worden, dan moeten er details worden toegevoegd aan de textures, maar als er iets niet helemaal lekker zit bij het tekenen van de textures, moet ik soms het onderdeel opnieuw mappen en renderen alvorens het intekenen van de details.

 

Having said that, I'm relieved to be able to tell you that now the frame has been provided with rendered textures, and because of that I have been finally able to add spokes to the wheelsets.

 

Dat gezegd hebbende ben ik blij jullie te kunnen vertellen dat de renders van het frame zijn geslaagd, en dat ik daarom eindelijk de spaken, contragewichten enzovoorts aan de wielen heb kunnen toevoegen.

 

44_6.jpg44_7.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy