Jump to content
Breng je stem uit op jouw favoriete screenshot! I Cast your vote for your favourite screenshot! ×

GVB route in aanbouw


tram

Recommended Posts

De EC Zilvermeeuw voor MSTS omzetten naar TS2021... Ja en nee. Op zich kan zo'n MSTS model meestal door de Shape Converter naar .3ds omgezet worden. Wel moet je dan veel objecten losmaken of juist samenvoegen, en het model opnieuw van textures voorzien. Meestal is het in zulke gevallen beter om het model als het ware "over te trekken", zoals ik deels met de zilvermeeuw heb gedaan:

 

Zilvermeeuw.thumb.png.3e8a4cf39f63362cc5ce69da20832e9e.png

 

Bovenste model is het EC model, onderste is mijn TS2020 beginsel met kleine verbeteringen aan de hand van foto's en de paar tekeningen die ik had.

 

Punt is alleen, dat geluiden sowieso totaal anders geregeld zijn, en de cabine ook, dus die moeten allemaal overnieuw. Koppelingen werken anders, etc. Kortom, een model omzetten naar RW is niet veel makkelijker dan een model "from scratch" maken. Als dat zo was, had ik het complete RET wagenpark al in TS2021 rijdende, aangezien ik de carrosserie voor alle rijtuigen al grotendeels af heb:

 

533415152_TypeT.png.34a21d7dd72f48290c57746173936ca9.png

 

Type T: Carosserie volledig af.

 

417199940_TypeB.thumb.png.5d2b61d226e96502a17d555e4278193d.png

 

Type B: Carosserie in principe volledig af, moeten nog wel variantjes en/of achterkantjes gemaakt worden (heb nu 1 5300-serie bak en 1 5400-serie bak waaruit ik makkelijk de anderen kan maken.)

 

1271004867_TypeR.thumb.png.6b2a64ebf31602023ab0a74fa72439b8.png

 

Type R: Het oude MSTS model naast het begin van een nieuw model welke uit het nieuwe onuitgebrachte Type B model gemaakt wordt.

 

Al best ver, zou je zeggen, toch? Toch is geen enkel van deze modellen klaar voor de export naar TS2021, ondanks bijna een jaar werk. Cabine's en geluiden zijn dan de voornaamste struikelblokken. Volgens mij MOET elk materieel van een werkende cabine voorzien zijn.

 

Dus ja, je kan het EC model TS2021-geschikt maken, maar tenzij je het "overtrekt" (wat waarschijnlijk ook een beter en stabieler model zal opleveren) zal je toestemming van de maker van het model nodig hebben, en veel werkt scheelt het niet t.o.v. een model vanuit het niets bouwen. Ik heb persoonlijk de mazzel gehad dat het oude MSTS team bereid was mij hun 3d-modellen te geven, ik ook nog eens met dezelfde software (3DC) werk, en ze zelfs nog 2 onuitgebrachte KRS modellen hadden voor Type T en Type B. Dus van de screens hierboven heb ik ook nog eens alleen de kop van Type R echt volledig zelf gemaakt. En die is dan weer nog lang niet af. Dus zo zie je maar dat materieel in de sim krijgen dus niet bepaald een snel karweitje is, en daarom verdienen de bekende bouwers zoveel respect, en vragen sommigen een centje voor hun creaties. Zelfs met een klare shape ben je er nog lang niet.

 

Wil je niet ontmoedigen, noem het eerder een wake-up call voor het soort werk wat je gaat moeten leveren om je doelen te bereiken. Met de juiste dosis motivatie zijn alle benodigde skills te leren, en is alles een kwestie van tijd en geduld. Alleen veel tijd en geduld, als we het over materieel hebben.

 

Wat Duivendrecht betreft, je kan proberen de ingang transparant te maken en desnoods met een aanvullend object de binnenkant maken. Verder zijn de meeste objectbouwers (inclusief mezelf) overigens meestal op hun bereidwilligst als je route al in een wat verder gevorderd stadium is... ?

 

Tip: Ik zou je trouwens een andere trackpack aanraden. Deze ziet er nogal cheap uit. Bijna MSTS-achtig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

ja  ik snap maar ik ben niet goed in autodesk ,scratch en al dat soort programma's duivendrecht is een goede ga het bekijken

 

Tip: Ik zou je trouwens een andere trackpack aanraden. Deze ziet er nogal cheap uit. Bijna MSTS-achtig.

ik zou wel willen kijken hoe dat eruit ziet als u het door kunt sturen dan is dat fijn

Link to comment
Share on other sites

Ik kan dat niet voor je doen, dat zou schending van intellectueel eigendomsrecht zijn. Je hebt toch toestemming van de maker nodig om het bestand online te mogen delen, dan kan je beter gelijk vragen of hij hem naar .igs exporteert voor je. Dat scheelt je ook gigantisch veel werk.

 

Als het je niet lukt met de shape converter is je .s bestand waarschijnlijk nog gecomprimeerd. Zoals je in mijn screen kon zien kan de MSTS zilvermeeuw ermee naar .3ds omgezet worden. Decomprimeren kan bijvoorbeeld met de shape file manager. Desalniettemin zal je toch op zijn minst de basis van een 3d-programma moeten kennen om er wat aan te hebben. 3DC is erg makkelijk in gebruik. Ik zweer erbij. Je kan eens een ingebouwde tutorial proberen.

 

De modellen uit de Metro Simulator beta omzetten zal waarschijnlijk niet kunnen. Geen idee in wat voor formaat die zijn, waarschijnlijk een uniek, zelfbedacht formaat. MSTS is een grote, wereldwijde sim. Micha's sim is maar een klein, Nederlands projectje, waarvan ik denk dat niemand ooit geprobeerd heeft de modellen naar wat dan ook om te zetten. Denk ook niet dat hij dat wil. Maar je kan het natuurlijk proberen, en hem vragen of hij wat naar .igs wil exporteren voor je.

 

Maar ik denk dat je het beste kan accepteren dat materieel voor RW bouwen heel moeilijk is, heel veel tijd en motivatie vergt, en je je voorlopig beter even op je route kan richten. Als jij dalijk je route af hebt, komt die zilvermeeuw er heus wel. En je kan proberen langzaam objectjes te leren bouwen, beginnend met bijvoorbeeld een huisje hier en een stationsgebouwtje daar, dan kan je binnen de kortste keren zelf een station Duivendrecht maken. En wie weet ben je tegen die tijd klaar om over materieelbouw te praten. Ik heb het idee dat je een beetje te veel hooi op je vork neemt. Je praat over modellen voor andere sims omzetten terwijl we nog geen eens een (goed werkende) 3e rail hebben...

 

Zoals ik eerder ook al zei, ik wil je niet ontmoedigen, maar bewust maken van het feit dat 1,2,3 even een modelletje omzetten niet bestaat, zeker niet met RailWorks.

 

Denk dat er mooiere modellen zijn om te repainten, overigens. Maar repainten is wel een goeie plek om te beginnen met het maken van eigen content.

 

Maar goed, heb je eigenlijk bouwtekeningen van je materieel? Die M5 wil ik misschien ook wel eens proberen, maar beloof niks.

Edited by KerAp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Die eerste is zeker bruikbaar. Volgens mij heb ik al eens iets met die 2e geprobeerd en werd dat niet zo mooi.

 

Als je dalijk een wat vollere route hebt, wil ik die wel proberen voor je. Zal je wel alsnog zelf geluiden moeten regelen.

 

Binnenkort kan ik pas mijn eerste echte materieelexport naar .igs doen: de RET Gmeinders. Die hoeft nu alleen nog wat kleine tierelantijntjes, de verschillende variantjes, een schaduwmodel, een cabinemodel, en animaties. En de ramen moeten geschikt voor regen gemaakt. Geluid van deze loc is gelukkig niet zo specifiek, kandidaten om van te jatten genoeg.

 

Dat wordt met de metro's dalijk ook nog wat, er zijn wel metro's voor TS2021, maar die klinken niet bepaald zoals een Type T of Zilvermeeuw.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy