Jump to content

GVB route in aanbouw


tram

Recommended Posts

Wat niet? Die boeken? Lijkt me ook niet nodig, aangezien ik ze al heb, en jij ook geen materieelbouwer bent.

 

"Spoor en tram materieel in Nederland" is wat kleiner dan ik dacht, maar gelukkig is een van de 2 tekeningen van de Zilvermeeuw een van de weinige tekeningen die wat groter gedrukt zijn, en een van de weinige met vooraanzicht tekeningen. Er zit ook een redelijke CAF tekening bij, toevallig ook met vooraanzicht.

 

Zie ik trouwens goed dat bij de Zilvermeeuw het draaipunt van de draaistellen niet in het midden zit? Dat heb ik nog nooit gezien.

 

Dat andere boek is lekker groot en heeft veel mooiere tekeningen, maar helaas geen metro in te bekennen.

 

Zal mijn nieuwe spoorpakketje binnenkort even afmaken zodat je lekker verder kan. Ik moet nog wat texture dingetjes aanpassen, zoals die glanzende spoor shader toepassen, bump maps op ballast textures zetten, en een versie met ingebouwd viaduct en een versie met ingebouwd tunnel voor verkanting situaties, al zou dat alleen zin hebben voor enkelsporige stukken. Verder stond ik gisteren bij nog iets stil wat op een metroroute wel handig zou zijn: versies zonder sneeuwtextures. Is toch raar als midden in een tunnel je hele spoor ondergesneeuwd is...

 

Dus dat het pakketje nog niet klaar is, is niet zomaar. Als het klaar is, doe ik je een leuk voorstel... ?

Link to comment
Share on other sites

Met dat boek? Nee, heb het al binnen, staat was redelijk. Tekeningen zijn ook al gescand. Boek zelf viel alleen een beetje tegen. Tekeningen zijn een beetje simpel, meeste hebben geen vooraanzicht, en het boek is wat klein. Maar daar kan de weggever niks aan doen.

Link to comment
Share on other sites

ja dat ziet inderdaad zeker netjes uit ! en ja ik ben nog niet verder gegaan met de route , maar daar komt hopelijk een verandering in ik ga denk deze route helemaal opnieuw vanwege dat sporen pakketje.

en ik had nog een vraag als je dat spoor legt en je maakt een wissel komt dan de 3e rails dan dwars op het spoor te liggen?

en moet je dan een loft maken?

of niet?

Link to comment
Share on other sites

Je begint te begrijpen hoe het werkt. Wissels gaan inderdaad met lofts, want helaas zal de derde rail inderdaad de andere sporen kruisen:

 

Wissels.thumb.png.dfc164b6d59dbf9dc0021b58bcdc9f1f.png

 

Absoluut niet wat we willen. Ben trouwens sowieso niet zo tevreden over de wissels nog. Ik zie wat Z-battling, en er is ook geen rekening gehouden met deze kleur beton. (Er komen 3 kleuren beton: beige, bruin, en grijs). Zoals je ziet ook geen derde rail waar we hem wél willen, en een zeer abrupt einde, totaal niet realistisch.

 

En ook dat lossen we op met de loft-versie van de derde rail, die komt er dus in 4 varianten: een normale versie met aan elk uiteinde een normaal, realistisch einde (waarbij de onderkant naar boven afloopt, zoals in mijn vorige post te zien is), een versie met aan beide kanten een abrupt einde (zoals hierboven te zien is), een versie met aan het begin een normaal einde en aan het eind een abrupt einde, en andersom. Hierdoor kan de wissel realistisch gelegd worden. Dit wordt gedaan door een stuk spoor te selecteren, te kiezen voor de Sneltram variant van het spoor (zonder derde rail dus), en dit stuk waar nodig de juiste loft te geven. Niet alleen heb je dan totale controle over de derde rail, ook zal hij normale eindes hebben. Ik zal dit in de handleiding heel simpel uitleggen, en alle "speciale situaties" stap voor stap uitleggen en voordoen.

 

Tevens zie je hierboven gelijk de tweede variant die al klaar is: een smallere betonnen ondergrond. En hieronder zie je de derde en laatste betonnen ondergrond, samen met een kleine upgrade aan het stootjuk: een afsluitlantaarn:

 

Stootjuk.thumb.png.ad2210470e3e622c1077979df7a9d6b4.png

 

Deze kan dan in een tunnel, direct op de grond, of op een meegeleverde, lagere betonnen plaat gelegd worden, of in een viaduct, etc. Deze zal je waarschijnlijk het vaakst gaan gebruiken. In ieder geval waar verkanting nodig is, want ik maak waarschijnlijk ook een aantal ondergrond lofts met 3d-spoorhoudertjes, zoals in dit voorbeeld:

 

252923187_VoorbeeldOndergrond.png.04b6506144606f9954543d1d75980d03.png

 

Daar zou je dan een stuk spoor zonder ballast of ondergrond overheen leggen. Dit kan ook ingebouwd worden in een tunnel loft. Helaas verkant het, net als de derde rail houdertjes, niet mooi mee als je dit als spoor geometry uitvoert. Niet dat het uitmaakt, want we hebben die ene middle geometry die we hebben sowieso toch echt nodig voor de derde railhoudertjes.

 

Dus zoals ik zei, aan alles is gedacht, en waar mogelijk omheen gewerkt. Het zorgt er alleen wel voor dat er misschien wel meer dan honderd verschillende bestandjes komen, en dat het pakketje bijgevolg nog even op zich laat wachten.

 

Enige beperkingen worden dus: geen spoor ondergrond die mee verkant, derde rail houdertje verkant niet perfect mee (het verschil is gelukkig heel gering, maar helaas wel aanwezig), en wissels moeten handmatig van derde rail worden voorzien. Ook is het zo dat de begin- en eindgeometrie niet door TS als spoor wordt gezien. Het stootjuk aanraken zal dus onmogelijk zijn, daar je metro al zal ontsporen bij het laatste derde railhoudertje. Kijk naar die screen van het stootjuk hierboven, dat hele object is de eindgeometrie. Maar volgens mij is het gelukkig ook niet de bedoeling om zo dichtbij te komen, dus dat zal je niet echt (horen te) merken.

 

Al met al vind ik het een mooi compromis tussen de mogelijkheden die TS2021 ons biedt.

 

Nou even wat anders: Zie ik nou goed dat de draaistellen van de Zilvermeeuw het draaipunt niet in het midden hebben?

 

Zilvermeeuw.thumb.png.8b36b82042c514b5508575a41553f732.png

 

Heb dat nog nooit eerder gezien, dus dubbelcheck het ff. Ben ook benieuwd of TS2021 daaraan wil, overigens.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp je antwoord niet zo goed; heeft de Zilvermeeuw nou wel of niet het draaipunt in het midden? Niet, toch?

 

Dat van die derde rail was gewoon even voor de screens. Er is een versie met derde rail links en een met derde rail rechts, zoals eerder gezegd. Om de derde rail in het midden te krijgen leg je eerst gewoon je dubbelspoor met een stukje met de derde rail links, beide sporen zullen dan de derde rail links hebben, maar daarna selecteer je het linkerspoor met de track select tool (die je ook gebruikt als je spoor voor een loft selecteert), en kijk je naar het menu rechtsboven (waar je bijvoorbeeld ook je spoorgeluid aanpast) dan selecteer je daar hetzelfde spoor maar dan met de derde rail rechts en deselecteer je. Na het deselecteren zal de derde rail tot het volgende rode driehoekje de derde rail aan de goede kant hebben.

 

Omdat het tot het volgende rode driehoekje doorgaat, zal dit niet zo vaak gedaan hoeven te worden, en dus minder moeite kosten dan als je met lofts zou werken.

 

01.png

 

Hier kon je eerder al zien dat derde rails in het midden gewoon kan.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Volgens mij ontstaat hier een babylonische spraakverwarring:

De vraag van KerAp is of de draaistellen van de zilvermeeuw het draaipunt in het midden van het draaistel hebben, dat wil dus zeggen, het punt waarop het draaistel met de bak is verbonden. Indien dat niet zo is, dan is er een kans dat Train Simulator daar bezwaar tegen heeft, hoewel Jakobsdraaistellen dan ook problematisch zouden moeten zijn.

Wat ik van tram begrijp is dat hij bedoelt dat alleen de GVB series S1 t/m 3 en M4 zijn voorzien van draaistellen midden tussen de bakken (zgn. jakobsdraaistellen).

 

@KerAp naar wat ik op de tekening die je hebt zie, zijn de draaistellen in ieder geval asymmetrisch, maar of het draaipunt van het draaistel wel of niet midden tussen de assen zit moet ik op een later moment eens even nameten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Inderdaad. Alhoewel ik denk dat het gewoon gaat werken, bestaat er ook een kans dat er wielen buiten de rails gaan vallen. Dat bedoel ik als ik me afvraag of TS2021 daaraan wil. Het ligt eraan of TS2021 rekening houdt met de assen zoals opgegeven in de blueprint voor de draaïng. Mocht het zo zijn dat er alleen met het pivot point van het draaistel rekening gehouden wordt, dan zal de boel niet werken.

 

Ik raakte in de war door de combinatie van deze 2 opmerkingen.

 

Op 7-5-2021 om 14:49, tram zei:

Ja dat is wel waar

 

Op 7-5-2021 om 14:49, tram zei:

ik dacht ook altijd wat jij denkt hoor maar het is dus niet zo.

 

Die ervaarde ik op het moment van lezen als tegenstrijdig. Inmiddels door tram verduidelijkt, ik zag dus toch goed dat de Zilvermeeuw inderdaad draaistellen heeft met het draaipunt niet in het midden, maar op de plek waar die 1235 maat aan de binnenkant eindigt. Het helpt ook niet dat ik geen woord Duits spreek. Betekent "Ahbestelle" draaistellen? Volgens google betekent het "opstijging"... ?

 

Maar goed, we begrijpen elkaar weer. Ik zal snel even testen of TS2021 goed omgaat met dit soort draaistellen. Mocht dat niet zo zijn, komt het draaipunt gewoon in het midden. Zal weinig mensen opvallen verder. Maar 100% realisme is natuurlijk altijd leuker. Ik denk ook dat het wel gaat werken. Ik was banger voor die asymetrische loft voor de derde rail, en die werkte ook gewoon.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Op 10-5-2021 om 11:56, KerAp zei:

Inderdaad. Alhoewel ik denk dat het gewoon gaat werken, bestaat er ook een kans dat er wielen buiten de rails gaan vallen. Dat bedoel ik als ik me afvraag of TS2021 daaraan wil. Het ligt eraan of TS2021 rekening houdt met de assen zoals opgegeven in de blueprint voor de draaïng. Mocht het zo zijn dat er alleen met het pivot point van het draaistel rekening gehouden wordt, dan zal de boel niet werken.


Ik zal snel even testen of TS2021 goed omgaat met dit soort draaistellen. Mocht dat niet zo zijn, komt het draaipunt gewoon in het midden. Zal weinig mensen opvallen verder. Maar 100% realisme is natuurlijk altijd leuker. Ik denk ook dat het wel gaat werken. Ik was banger voor die asymetrische loft voor de derde rail, en die werkte ook gewoon.

 Ik heb Chris ooit eens om uitleg van Jacobs draaistellen gevraagt maar dit geld waarschijnlijk ook voor de zilvermeeuw draaistellen. Je hoeft dan alleen de positie te veranderen.

jacobsbogie werkwijze.jpg

Edited by Marc D.
Link to comment
Share on other sites

 

Op 10-5-2021 om 11:56, KerAp zei:

Die ervaarde ik op het moment van lezen als tegenstrijdig. Inmiddels door tram verduidelijkt, ik zag dus toch goed dat de Zilvermeeuw inderdaad draaistellen heeft met het draaipunt niet in het midden, maar op de plek waar die 1235 maat aan de binnenkant eindigt. Het helpt ook niet dat ik geen woord Duits spreek. Betekent "Ahbestelle" draaistellen? Volgens google betekent het "opstijging"... ?

Kostte even, maar Abhebegestell (meervoud Abhebegestelle, ik vermoed dat de tekenaar hier een in de fabriek bekende afkorting gebruikt heeft die daarbuiten niet bekend is) betekent 'hijsframes', dus dat zijn de frames waarmee de bak van de draaistellen kan worden getild als ik het goed zie. Het zijn dus niet de draaipunten van het draaistel, die staan ook duidelijk ingetekend midden tussen de wielen.

Link to comment
Share on other sites

@Marc: Toevallig is Chris ook degene die mij een jacobsdraaistel uitgelegd heeft, maar het gaat hier over wielen binnen het draaistel. We weten niet of de sim daar hetzelfde mee omgaat.

 

@rjz: Dank je. Jij zegt dat je de draaipunten duidelijk tussen de wielen ingetekend ziet, mag ik vragen waar dan? Ik ben geen kampioen bouwtekeningen lezen, maar de manier hoe ik hem lees, zitten de draaipunten toch op de rode lijn op het plaatje hieronder, niet op de groene.Zilvermeeuw.png.fe9dbbe5cc621691f89afbd834612282.png

 

Misschien zie ik het verkeerd, hoor. Zoals ik al zei, ik heb ook nog nooit gezien dat het draaipunt niet in het midden zit, (iemand anders hier toevallig misschien wel?) dus het zou mij ook verbazen, maar ik meen het hier toch echt te zien. Ik zie op de plek die de groene lijn aanwijst toch echt niks wat de ophanging zou kunnen zijn. Alhoewel die natuurlijk ook niet op alle bouwtekeningen uitgetekend is. Dat ding wat de rode lijn aanwijst lijkt mij de ophanging, maar zou inderdaad ook zo wat anders kunnen zijn.

Link to comment
Share on other sites

Check even wat ik schrijf over Abhebestelle: dat is dus het hijsframe voor het lichten van de bak als ie van de draaistellen moet ?. Waarom je dat in vredesnaam op deze manier aantekent als fabrikant is mij ook een raadsel, maar oke.

 

Wat je wel duidelijk kan zien is de onderdraaikom (al is het geen kom maar een kop in dit geval, zo heet het nou eenmaal in jargon) van de draaistellen, die keurig zijn uitgelijnd met de middellijn van de twee assen (zie de oranje aantekening op onderstaande uitsnede), het uiteinde van de rode lijn tekent iets aan waar het draaistel en de bak elkaar dicht naderen (gele aantekening), maar dat is te kwetsbaar om de bak te dragen...

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

Aah, ja, ik zie het! Moest bijna een vergrootglas erbij pakken, maar je hebt helemaal gelijk. Dus toch wél het draaipunt in het midden. Vond het al zo raar, afgezien van het zwenken wat het zou opleveren als het niet zo was, zou de wagon ook dichter bij het perron in een bocht komen, iets wat meestal juist vermeden wordt.

 

Tijd om voorzichtig es aan de shape te beginnen...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy