Jump to content
  • Create New...

GVB route in aanbouw

Recommended Posts

• Replies 109
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ik heb goed nieuws voor je! En voor mezelf ook.   Ik heb het eindelijk voor elkaar om de derde rail netjes mee te laten verkanten:     De gebruikte oplossing was de derd

Eerste variant uit het pakketje wat definitief is:       Er komt nog veel meer variantjes, maar dit is de definitieve look qua spoor/derde rail/ingebouwd stootjuk.

het heeft even geduurd maar het komt eraan ik ben een GVB route aan het maken de lijn word gaasperplas naar centraal station de GVB metro zijn er bijna de reskin is bijna klaar............ progre

Posted Images

Wat niet? Die boeken? Lijkt me ook niet nodig, aangezien ik ze al heb, en jij ook geen materieelbouwer bent.

"Spoor en tram materieel in Nederland" is wat kleiner dan ik dacht, maar gelukkig is een van de 2 tekeningen van de Zilvermeeuw een van de weinige tekeningen die wat groter gedrukt zijn, en een van de weinige met vooraanzicht tekeningen. Er zit ook een redelijke CAF tekening bij, toevallig ook met vooraanzicht.

Zie ik trouwens goed dat bij de Zilvermeeuw het draaipunt van de draaistellen niet in het midden zit? Dat heb ik nog nooit gezien.

Dat andere boek is lekker groot en heeft veel mooiere tekeningen, maar helaas geen metro in te bekennen.

Zal mijn nieuwe spoorpakketje binnenkort even afmaken zodat je lekker verder kan. Ik moet nog wat texture dingetjes aanpassen, zoals die glanzende spoor shader toepassen, bump maps op ballast textures zetten, en een versie met ingebouwd viaduct en een versie met ingebouwd tunnel voor verkanting situaties, al zou dat alleen zin hebben voor enkelsporige stukken. Verder stond ik gisteren bij nog iets stil wat op een metroroute wel handig zou zijn: versies zonder sneeuwtextures. Is toch raar als midden in een tunnel je hele spoor ondergesneeuwd is...

Dus dat het pakketje nog niet klaar is, is niet zomaar. Als het klaar is, doe ik je een leuk voorstel... 😏

ja dat ziet inderdaad zeker netjes uit ! en ja ik ben nog niet verder gegaan met de route , maar daar komt hopelijk een verandering in ik ga denk deze route helemaal opnieuw vanwege dat sporen pakketje.

en ik had nog een vraag als je dat spoor legt en je maakt een wissel komt dan de 3e rails dan dwars op het spoor te liggen?

en moet je dan een loft maken?

of niet?

Je begint te begrijpen hoe het werkt. Wissels gaan inderdaad met lofts, want helaas zal de derde rail inderdaad de andere sporen kruisen:

Wissels.thumb.png.dfc164b6d59dbf9dc0021b58bcdc9f1f.png

Absoluut niet wat we willen. Ben trouwens sowieso niet zo tevreden over de wissels nog. Ik zie wat Z-battling, en er is ook geen rekening gehouden met deze kleur beton. (Er komen 3 kleuren beton: beige, bruin, en grijs). Zoals je ziet ook geen derde rail waar we hem wél willen, en een zeer abrupt einde, totaal niet realistisch.

En ook dat lossen we op met de loft-versie van de derde rail, die komt er dus in 4 varianten: een normale versie met aan elk uiteinde een normaal, realistisch einde (waarbij de onderkant naar boven afloopt, zoals in mijn vorige post te zien is), een versie met aan beide kanten een abrupt einde (zoals hierboven te zien is), een versie met aan het begin een normaal einde en aan het eind een abrupt einde, en andersom. Hierdoor kan de wissel realistisch gelegd worden. Dit wordt gedaan door een stuk spoor te selecteren, te kiezen voor de Sneltram variant van het spoor (zonder derde rail dus), en dit stuk waar nodig de juiste loft te geven. Niet alleen heb je dan totale controle over de derde rail, ook zal hij normale eindes hebben. Ik zal dit in de handleiding heel simpel uitleggen, en alle "speciale situaties" stap voor stap uitleggen en voordoen.

Tevens zie je hierboven gelijk de tweede variant die al klaar is: een smallere betonnen ondergrond. En hieronder zie je de derde en laatste betonnen ondergrond, samen met een kleine upgrade aan het stootjuk: een afsluitlantaarn:

Stootjuk.thumb.png.ad2210470e3e622c1077979df7a9d6b4.png

Deze kan dan in een tunnel, direct op de grond, of op een meegeleverde, lagere betonnen plaat gelegd worden, of in een viaduct, etc. Deze zal je waarschijnlijk het vaakst gaan gebruiken. In ieder geval waar verkanting nodig is, want ik maak waarschijnlijk ook een aantal ondergrond lofts met 3d-spoorhoudertjes, zoals in dit voorbeeld:

252923187_VoorbeeldOndergrond.png.04b6506144606f9954543d1d75980d03.png

Daar zou je dan een stuk spoor zonder ballast of ondergrond overheen leggen. Dit kan ook ingebouwd worden in een tunnel loft. Helaas verkant het, net als de derde rail houdertjes, niet mooi mee als je dit als spoor geometry uitvoert. Niet dat het uitmaakt, want we hebben die ene middle geometry die we hebben sowieso toch echt nodig voor de derde railhoudertjes.

Dus zoals ik zei, aan alles is gedacht, en waar mogelijk omheen gewerkt. Het zorgt er alleen wel voor dat er misschien wel meer dan honderd verschillende bestandjes komen, en dat het pakketje bijgevolg nog even op zich laat wachten.

Enige beperkingen worden dus: geen spoor ondergrond die mee verkant, derde rail houdertje verkant niet perfect mee (het verschil is gelukkig heel gering, maar helaas wel aanwezig), en wissels moeten handmatig van derde rail worden voorzien. Ook is het zo dat de begin- en eindgeometrie niet door TS als spoor wordt gezien. Het stootjuk aanraken zal dus onmogelijk zijn, daar je metro al zal ontsporen bij het laatste derde railhoudertje. Kijk naar die screen van het stootjuk hierboven, dat hele object is de eindgeometrie. Maar volgens mij is het gelukkig ook niet de bedoeling om zo dichtbij te komen, dus dat zal je niet echt (horen te) merken.

Al met al vind ik het een mooi compromis tussen de mogelijkheden die TS2021 ons biedt.

Nou even wat anders: Zie ik nou goed dat de draaistellen van de Zilvermeeuw het draaipunt niet in het midden hebben?

Zilvermeeuw.thumb.png.8b36b82042c514b5508575a41553f732.png

Heb dat nog nooit eerder gezien, dus dubbelcheck het ff. Ben ook benieuwd of TS2021 daaraan wil, overigens.

Edited by KerAp