Jump to content
SimTogether wenst het Nederlands elftal veel succes op het Europees Kampioenschap 2024! I SimTogether wishes the Dutch team the best of luck at the European Championship 2024! ×

Nostalgie


Gerwil

Recommended Posts

Beste mede-simmers, ik ben helemaal weer aan het terugkomen in mijn liefste hobby, mede dankzij jullie die me zo goed helpen om alles weer "op de rails" te krijgen. Nu heb ik een vraagje die niets met support of de technische kant te maken heeft maar iets wat wel heel belangrijk is voor mij. Als je zo ziek bent geweest en weer terug mag komen ga je nadenken over alles wat achter je ligt, en dan komt vanzelf je jeugd tevoorschijn. Als mannetje van 6, 7 jaar treinde ik met mijn ouders iedere zomer van Amsterdam naar Zwolle en daarvandaan naar Ommen. Van daaruit was het "maar een klein stukje" bij mijn vader achterop het eitje (de solex, ja, die ging mee op de trein!) naar de Lemelerberg waar mijn ouders ieder jaar, van mijn 6e ofzo tot mijn 10e, een huisje huurden bij een "kampeerboer" avant la lettre. Heerlijke zomervakanties waren dat! Maar goed, ik dwaal af. Is er, bestaat er ergens een "nostalgische route" ergens in de 60'er jaren, en dan de Vechtdallijn? Dus met de hele scenery uit die jaren, zodat ik met de Mat '54 die route weer eens kan rijden? Van Zwolle naar Ommen, via al die dorpjes als Dalfsen? Ergens lijkt het me onwaarschijnlijk maar als ik het ergens zou kunnen vinden is het wel hier! Alvast hartstikke bedankt van een beetje sentimentele en naar nostalgie hangende man....

 

Gerard

Link to comment
Share on other sites

tsJa, nostalgie en hang naar vroeger.......

Naar mate we ouder worden is de hang naar die "goede oude bekende" tijd steeds sterker en borrelen steeds vaker gedachten en herinneringen  van vroeger op.

Naar maten we ouder worden,  wordt  "onze" bekende wereld van "onze" jeugd  steeds vager en slijt langzaam weg. 

Door Sloop, nieuwbouw, andere vernieuwingen  en het verlies van onze oudere dierbaren.

Tijd slijt zeggen ze, maar toch.

 

Maar om op je vraag terug te komen;

Bij mijn weten zijn er geen routes uitgegeven  uit die tijd in dat gebied gemaakt.

Misschien is er iemand toch stiekem er mee bezig.........

 

Link to comment
Share on other sites

ach vroeger... zo oud ben ik nog niet maar heb er al wel heimwee naar..

 

voor een nostalgische route zou je deze kunnen overwegen:

 

 

er is ook een mooie duitese route beschikbaar uit dit tijdperk , dat is de de Ruebelandbahn. deze is hier beschikbaar:  https://trainsim2017.nl/TSG-Ruebeland-Bahn

 

verder is er ook nog https://simtogether.com/files/category/1056-spoorlijnen-zuid-limburg/

 

het zijn geen Vechtdallijnen maar wel een vleugje nostalgie.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit wel eens een Nederlandse 50's of 60's route gezien, maar dat is zo lang geleden dat ik niet eens meer zeker weet of dat nou DTG TS of MSTS was...

Je zou het Olielijntje (welke zeer binnenkort een grote update krijgt) kunnen klonen en hem dan zelf zoveel mogelijk in 60's stijl kunnen zetten. Ben je waarschijnlijk wel ff mee bezig...

Link to comment
Share on other sites

Zo bedankt, mannen! Ja, die zomers leken eindeloos te duren toen ik een mannetje was, maar dat zullen veel van mijn leeftijdgenoten hebben. Geweldige, zorgeloze vakanties op de Lemelerberg, als ik de weg overstak (dat kon toen nog als klein jochie) vanaf de boer waar mijn ouders een huisje huurden liep ik zo het bos op de berg in. En ook dat kon toen nog, dat ouders hun zoon van pakweg 7, 8 jaar zorgeloos lieten avonturieren in het bos met mijn broertje. Onder restricties, dat wel, na iedere 2 uur even melden en op tijd voor het eten.

 

Maar goed, ik dwaal weer eens af. De herinneringen aan de Mat 46 en '54, rammelend en krakend, piepend door de bochten, van Zwolle naar Ommen, de deuren met de hand opentrekkend (wat mij natuurlijk als jochie niet lukte). En toen al had ik een diep ontzag voor de machinisten, die zo'n kolos konden besturen. Maar ik ga zeker kijken naar jullie aanbevelingen, misschien dat ik iets vind. Maar om nu zelf te gaan sleutelen aan een route is me echt iets te hoog gegrepen. Vooral de Grenzlandbahn lijkt me prachtig, we gaan het zien!

 

Fijne avond!

Link to comment
Share on other sites

't Olielijntje komt het dichtst in de buurt inderdaad..... eind jaren '80, een stukje moderner misschien maar nog vol in het tijdperk van de (gele) 54'ers, 64'ers en de Plan U's. Het groen(/rood) tijdperk past er nog aardig tussen 😉. Mooi om te horen dat er weer een update voor de route komt!

Edited by Jim van Discord
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy