Jump to content

Recommended Posts

Een kennis van mij heeft een fleischman treinset gekocht, maar op de doos staat een DB BR 051.

Nu kan ik me aardig vinden in diverse sites, maar deze Loc kom ik niet tegen met dat nummer.

Wie weet wat dit is, een foutje van Fleichman of een variant van een andere bestaande loc?

c302d697-8c15-485b-881d-4949d2426d18.jpeg

Edited by Jopio54
Taal foutje gecorigeerd.
https://simtogether.com/forums/topic/2693-wie-kent-deze-loc-db-br-051/

Posted (edited)

Ja ik heb ook iets wat er op lijkt, wordt volgens mij standaar bij Railworks meegeleverd de BR 052 in het Railworks, maar die heeft een langere tender met veel watervoorraad.

Maar waarom noemt Fleischmann het dan een BR 051?

Dat was de vraag?

2024-10-05 09_22_26-BR 52 - 1245 ww2 locomotive without symbols - Buy Royalty Free 3D model by Thoma.jpg

Edited by Jopio54
BR52 toegevoegd

Een loc met een nummer beginnend op 051 is een locomotief van de Baureihe 50. Er waren meer dan 2000 locomotieven van die serie, en bij het nummersysteem van 1968 heeft de DB alle locomotieven met een nummer boven de 1000 (zoals bijvoorbeeld de SSN 50 1255) hernummerd waarbij de 0 van 50 verviel, en werd vervangen door het eerste cijfer van het volgnummer, en er werd een voorloopnul toegevoegd zodat alle locomotiefseries een typenummer in 3 cijfers zou hebben, een volgnummer uit 3 cijfers en een controlecijfer (dus de 50 1255 werd de 051 255-8).

Vreemder was dat dus een locomotief uit de serie 50 met een volgnummer boven de 2000 ineens een typenummer 052 kreeg, maar dat was bij de DB geen probleem, omdat DB de baureihe 52 in 1968 al niet meer in dienst had (dit in tegenstelling tot aan de andere kant van het ijzeren gordijn, waar verschillende 52'ers het hebben volgehouden tot 1990 (zoals de 52 8053 van de VSM)).

Dus de locomotief in de startset van Fleischmann is een Baureihe 50 met een volgnummer groter dan 1000. Waarom Fleischmann ervoor heeft gekozen om op de doos te zetten dat het om een baureihe 051 gaat is denk ik vooral om het voor de leek begrijpelijk te houden dat er 051 op de nummerplaten staat.