Jump to content
  • 0

Probleem met scenario met lua script waarbij het scenariologo is verdwenen.


PeJeKa

Question

Ik heb een probleem met door mijzelf gemaakte scenarios voor DTG Trainsimulator Classic. Het is ontstaan na het toevoegen van met LUA script gemaakte opdrachten zoals Cinematic Camera bij de start van een scenario. Hierbij heb ik ontdekt dat deze opdrachten alleen maar werken als het scenariologo, dat geplaatst wordt met het opgeven van de startlocatie bij het creëren van het scenario, in de buurt staat van de Player Train. Helaas is het mij nu al enkele malen overkomen dat bij het toevoegen en testen van AI treinen het scenariologo is verplaatst naar de Route Origin en ook niet meer is terug te vinden. Het is mij een raadsel hoe dit gebeurt. Forceren van het probleem met een eenvoudig scenario is mij niet gelukt. Resultaat van het verdwijnen van het logo is dat bij het opnieuw opstarten van de scenario editor het scherm staat op de coördinaten van de Route Origin en zonder scenariologo, maar wel diep in de grond. Ook wordt het lua script niet meer gevonden en kan dus niet meer worden gecompileerd. Als je in de scenario editor rechtsboven "script" aanklikt krijg je alleen het venster met de mogelijkheden, maar er is niets te zien van het lua script. Aanklikken van "Reload" heeft geen gevolgen, aanklikken van "Open Folder" laat de inhoud van de scenariomap zien waarvan scenarioscript.lua met de juiste inhoud gewoon deel uit maakt. 
Ik zit nu dus met de volgende vragen:
1. Wat doe ik verkeerd waardoor het scenariologo zich verplaatst?
2. Is in de scenariosoftware ergens te vinden waar het scenariologo staat (coördinaten)?  Ik gebruik ook TS-Tools dus kan ook .bin files bekijken. (In scenarioproperties.xml heb ik het niet gevonden)
3. Is er een manier om zonder de coördinaten te weten het logo terug te krijgen bij de Player Train?
4. Is er een manier om lua script opdrachten te laten werken zonder dat het scenariologo in de buurt staat van de Player Train?
Gaarne een reactie. Alvast mijn dank.

PeJeKa
 

Link to comment
Share on other sites

5 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Ik ben bang dat je twee scenario's hebt met dezelfde naam. 

Ik heb dat ook een keer gehad.

Je kan dit makkelijk controleren. 

 

LUA scripting werkt altijd ongeacht waar de scenario marker staat.

Ik denk dat je die scenario met de "route orgin" als basis en waar je de script niet meer ziet een copy is van de originele scenario.

 

Ga naar edit en selecteer je scenario. 

Dan zie je rechts het nummer en druk op "OPEN"

image.png

 

image.png

 

image.png

het bestand kan je openen met een tekstverwerker en dan die naam aanpassen en dan saven.

Dan TS opnieuw opstarten en kijken of jou oude scenario er weer staat met de oude naam en die aangepaste scenario met die nieuwe naam

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hartelijk dank voor uw reactie. Helaas is uw suggestie geen oplossing voor mijn probleem. Ten eerste omdat ik steeds een andere naam heb gekozen voor een nieuw scenario en het nieuwe scenario ook opnieuw heb gecreëerd, zodat er geen sprake is van een kopie. Om er geheel zeker van te zijn dat niet andere scenarios het probleem veroorzaken heb ik deze ook nog tijdelijk in een andere map geparkeerd zodat alleen het niet goed werkende scenario in de scenariomap overbleef. Ook dit gaf geen resultaat. "Reload" kan nog steeds scenarioscript.lua niet vinden, terwijl "Edit" en "Open Folder" wel werken met het juiste programma en de juiste map. Het lijkt alsof de scenariosoftware het laden van het lua script blokkeert. Ik kan echter niet vinden waar.

Ik ben toch maar weer begonnen het scenario van grond af aan op te bouwen met gebruik van heel veel backup. Wellicht vind ik hierdoor het moment waarop het fout gaat en waardoor. Tot nu toe is dat echter nog niet gebeurt.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Apart is dat.

Zit er geen type fout in je LUA script?

Je krijgt dan een foutmelding regel te zien.

wat zie je als een reload  doet?

Wat als je een werkend Lua script in dat scenario zet, gaat dat dan wel goed?

Stuur anders dat script ff in een DM naar mij dan kan ik daar na kijken

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Opnieuw mijn dank voor uw reactie. Ik heb scenario inmiddels voor het grootste deel opnieuw gemaakt en weet daarom dat het LUA script zijn opdrachten juist uitvoert. Ook heb ontdekt hoe de fout in het scenario kan ontstaan. Het gebeurt als je na een wijziging in het scenario eerst de oranje knop "Drive" aanklikt en daarna op de vraag of het scenario opgeslagen moet worden yes aanklikt.
Hierna kan het volgende gebeuren:
1: De scenario marker is verplaatst naar de coördinaten van de "Route Origin"
2: In het "Timetable" scherm script staat niets meer ook nadat je "Reload" hebt aangeklikt. 
3: De LUA script opdrachten worden niet meer uitgevoerd.
Voor de rest werkt het scenario zoals bedoeld inclusief de eventueel aangebrachte wijzigingen.
Conclusie:
1: Als je een scenario maakt bewaar dan het toevoegen van een LUA script totdat je de rest van je scenario af hebt.
2: Maak een Backup van het scenario voordat je begint met het toevoegen van een LUA script.
3: Heb je wel eerder een LUA script gemaakt begin dan met punt 2, sla daarna een wijziging in het scenario op via F2 en klik daarna pas op "Drive".
Hiermee beschouw ik mijn probleem als opgelost en dank u nogmaals voor uw hulp hierbij.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy