Jump to content

Opmerking m.b.t. het nut van optimaliseren van SSD stations


Gerwil

Recommended Posts

Eerder werd gesteld - n.a.v. ervaringen met het optimaliseren van SSD schijven - dat dit de levensduur van dergelijke opslagmedia niet ten goede zou komen. Dat klopt, maar uit nader onderzoek blijkt dat tussentijdse optimalisatie van zowel SSD als HDD schijven, het de snelheid bij simulatiespellen, zoals FS en Trainsimulator, wel degelijk met 17 to 23 % kan verbeteren. Ter informatie. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

wat betreft de levensduur en optimalisatie van ssd zou ik dit nog eens nalezen.. 

 

er staat weldegelijk dat trimmen (optimalisatie voor ssd) goed is .. er is alleen gesteld dat defragmenteren niet goed is zoals hier staat:

https://www.samsung.com/nl/support/memory-storage/moet-ik-mijn-ssd-defragmenteren/#:~:text=Nee%2C dit is niet nodig,verkorte levensduur van de SSD.

 

 

wat het verder doet met de games dat laat ik in het midden..dat weet ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Dank voor je reactie. Klopt, trimmen, oftewel optimaliseren, is sinds win11 (ik geloof dat win10 er ook al mee aan het experimenteren was) de vervanger voor defragmenteren. Feitelijk komt het op hetzelfde neer, behalve dan dat optimalisatie (trimmen) is gericht op de elektronische "opruiming" waar defragmentatie zich bezighield met de "fysieke" opruiming van sectors en cluster op de (fysieke) harde schijf. En juist in dat fysieke schuilde het risico, de schijf werd daadwerkelijke fysiek (bewegend) door de lees- en schrijfarm overschreven en alles werd bij elkaar gezet wat bij elkaar hoorde. Dat leverde slijtage op, iets wat bij trimmen dus niet meer het geval is.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy