Jump to content

Recommended Posts

Hier en daar heb ik al over verteld maar bij deze het plan voor mijn nieuw project.
Ik ga een gedeelte van de Limburgse Spoorlijnen ombouwen naar het jaartal 1985. In dat jaar waren nog veel spoorlijnen in Limburg uitgerust met klassieke beveiliging. o.a. het traject Maastricht - Heerlen en Schin op Geul - Heerlen via Simpelveld. Deze twee trajecten zullen dan ook opgenomen worden in deze nieuwe route, daarnaast zal het traject Maastricht - Vaals in deze route terugkomen.
Da afgelopen weken heb onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en ook een stukje route uitgeprobeerd. Begonnen in Schin op Geul en daarna naar Wijlre. Beide stations hadden de nodige wijzigingen tot gevolg aan de spoorinfrastructuur. Hoewel er rond deze lijn wat gebouwen en dergelijk betreft weinig veranderd moesten er tocht in Wijlre enkele nieuwbouwhuizen afgebroken worden.
Naast het bouwen van de route zal ik ook weer de nodige objecten moeten gaan bouwen. Er komen veel seinhuizen langs de route die nog in 1985 bestonden. Heerlen zal helemaal op de schop moeten en het oude stationsgebouw zal ook gemaakt moeten gaan worden.

Wat ik tot nu toe ervaren heb is dat er toch nog wel een en ander bij komt kijken, maar ja het is een uitdaging .

Om even de sfeer te proeven alvast wat plaatjes:

 

20250509102801_1.thumb.png.0dd06a903b529a99d55f50901b496269.png

Bij station Schin op Geul is de splitsing naar Simpelveld en Heerlen aangepast.

 

20250506200717_1.thumb.png.8506fde943f9ea927ab91c20a27822e0.png

De perrons van Schin op Geul zijn aangepast aan de oude situatie en voorzien van nieuwe aankleding.

 

20250507182845_1.thumb.png.55eb02cb9945fe696788c3854ff77093.png

Het eerste object dat ik voor deze route heb gebouwd is het plaatsnaambord Schin op Geul, ook maar gelijk een lampje ingezet.

 

20250509103057_1.thumb.png.e3845389bceb7273d909ec377fc1fb7d.png

We mogen 80 km/h gaan rijden. De beveiliging was in 1985 zodanig ingericht dat op tweesporige trajecten elk spoor maar in een richting kon worden bereden.

 

20250509103341_1.thumb.png.c1c077d7634b62e30c5eba4f2c5dd469.png

De westelijke wisselstraat bij Wijlre is aangepast, in 1985 was alleen spoor 1 in gebruik, tegemoet komende trein konden tussen Schin op Geul en Wijlre elkaar passeren.

 

20250509103549_1.thumb.png.0c4907857456e4519fb8a283fa07e23c.png

Het perron in Wijlre is ingekort. Op het perron staat een opstapje voor mensen die moeilijk ter been zijn. Het is de kunst voor de machinist om te zorgen dat een deur van de trein bij het opstapje komt te staan .

 

20250509103714_1.thumb.png.234fecd20a0015581f81d95dc1b036c5.png

Nieuwbouw huizen in Wijlre zijn afgebroken, je hebt nu wel mooier uitzicht op het landschap.

 

  • Like 8
Link to comment
https://simtogether.com/forums/topic/2828-limburgse-spoorlijnen-in-1985/
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik ben weer een stuk verder gevorderd daarom tijd voor wat plaatjes.
Vanuit Schin op Geul ben ik begonnen met het aanpassen van de route richting Wijlre. Inmiddels ben ik op station Kerkrade West (bij ZLSM genaamd Spekholzerheide) aangekomen. Daarnaast wordt ook nog gewerkt aan het traject Maastricht - Vaals, hier worden met name de bomen vervangen door de Radiomaster bomen. Ik heb inmiddels auto's uit de jaren 1980 gevonden, deze moeten ook nog op de wegen met rijdende auto's worden toegevoegd.
Komende weken ben ik er even tussenuit, dus dan geen TSC, wel zal ik in Blender een begin gaan maken met het oude Station Heerlen, een heerlijke uitdaging...

 

20250522103346_1.thumb.png.e46fedb9e1041960ea37017657c2075b.png

Voor station Wijlre heb ik het Seinhuis nagebouwd.

 

20250520200155_1.thumb.png.e38319dadee170101e52cd2754fa0af2.png

Het emplacement van Station Wijlre is sterk vereenvoudigd, o.a. spoor 2 was in 1985 niet meer aanwezig. Eind 1989 werden alle wissels vastgeklemd zodat alleen nog verkeer uit Wijlre richting Duitsland via spoor 1 mogelijk was voor de verbinding Maastricht - Aken.

 

20250522101810_1.thumb.png.a5e24a8397d3755431194a39df4a4c88.png

Zo ziet de oostkant van emplacement Simpelveld in de huidige tijd uit (Route De Limburgse Spoorlijnen)

 

20250520200004_1.thumb.png.ad3a288175bd769de59cb990898bbcfb.png

Dit is situatie in 1985 met de splitsing van de sporen richting Kerkrade en Duitsland.

 

20250522101409_1.thumb.png.a1f38bab887e8834d3489f81543f3ec1.png

Het station Spekholzerheide in de ZLSM situatie (Route De Limburgse Spoorlijnen)

 

20250520201217_1.thumb.png.f58d4a74ebd9456677c3d19b62a88e4a.png

In 1985 was de naam van Station Spekholzerheide anders namelijk Kerkrade West. Dit plaatje geeft de situatie van 1985 weer. Het emplacement is voor die tijd in verband met de mijnen nog veel groter geweest.

 

20250520201025_1.thumb.png.cdb4406eab8008a38883c1f0987549cf.png

Kerkrade West in 1985, rechts is nog en oude mijnberg te zien die later is afgegraven. Links lag vroeger de Willem Sophia mijn.

 

  • Like 3
  • Thanks 1

De originele route is al een genot om te rijden. Dus wat moet dan de route worden die zich afspeelt in 1985. Aan de foto's te zien wordt dat dus ook weer een genot om te rijden.  

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy