Trophies and Medals BertTrain 466 Posted May 9 Share Posted May 9 Hier en daar heb ik al over verteld maar bij deze het plan voor mijn nieuw project. Ik ga een gedeelte van de Limburgse Spoorlijnen ombouwen naar het jaartal 1985. In dat jaar waren nog veel spoorlijnen in Limburg uitgerust met klassieke beveiliging. o.a. het traject Maastricht - Heerlen en Schin op Geul - Heerlen via Simpelveld. Deze twee trajecten zullen dan ook opgenomen worden in deze nieuwe route, daarnaast zal het traject Maastricht - Vaals in deze route terugkomen. Da afgelopen weken heb onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en ook een stukje route uitgeprobeerd. Begonnen in Schin op Geul en daarna naar Wijlre. Beide stations hadden de nodige wijzigingen tot gevolg aan de spoorinfrastructuur. Hoewel er rond deze lijn wat gebouwen en dergelijk betreft weinig veranderd moesten er tocht in Wijlre enkele nieuwbouwhuizen afgebroken worden. Naast het bouwen van de route zal ik ook weer de nodige objecten moeten gaan bouwen. Er komen veel seinhuizen langs de route die nog in 1985 bestonden. Heerlen zal helemaal op de schop moeten en het oude stationsgebouw zal ook gemaakt moeten gaan worden. Wat ik tot nu toe ervaren heb is dat er toch nog wel een en ander bij komt kijken, maar ja het is een uitdaging . Om even de sfeer te proeven alvast wat plaatjes: Bij station Schin op Geul is de splitsing naar Simpelveld en Heerlen aangepast. De perrons van Schin op Geul zijn aangepast aan de oude situatie en voorzien van nieuwe aankleding. Het eerste object dat ik voor deze route heb gebouwd is het plaatsnaambord Schin op Geul, ook maar gelijk een lampje ingezet. We mogen 80 km/h gaan rijden. De beveiliging was in 1985 zodanig ingericht dat op tweesporige trajecten elk spoor maar in een richting kon worden bereden. De westelijke wisselstraat bij Wijlre is aangepast, in 1985 was alleen spoor 1 in gebruik, tegemoet komende trein konden tussen Schin op Geul en Wijlre elkaar passeren. Het perron in Wijlre is ingekort. Op het perron staat een opstapje voor mensen die moeilijk ter been zijn. Het is de kunst voor de machinist om te zorgen dat een deur van de trein bij het opstapje komt te staan . Nieuwbouw huizen in Wijlre zijn afgebroken, je hebt nu wel mooier uitzicht op het landschap. 8 Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/2828-limburgse-spoorlijnen-in-1985/ Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals BertTrain 466 Posted May 22 Author Share Posted May 22 Ik ben weer een stuk verder gevorderd daarom tijd voor wat plaatjes. Vanuit Schin op Geul ben ik begonnen met het aanpassen van de route richting Wijlre. Inmiddels ben ik op station Kerkrade West (bij ZLSM genaamd Spekholzerheide) aangekomen. Daarnaast wordt ook nog gewerkt aan het traject Maastricht - Vaals, hier worden met name de bomen vervangen door de Radiomaster bomen. Ik heb inmiddels auto's uit de jaren 1980 gevonden, deze moeten ook nog op de wegen met rijdende auto's worden toegevoegd. Komende weken ben ik er even tussenuit, dus dan geen TSC, wel zal ik in Blender een begin gaan maken met het oude Station Heerlen, een heerlijke uitdaging... Voor station Wijlre heb ik het Seinhuis nagebouwd. Het emplacement van Station Wijlre is sterk vereenvoudigd, o.a. spoor 2 was in 1985 niet meer aanwezig. Eind 1989 werden alle wissels vastgeklemd zodat alleen nog verkeer uit Wijlre richting Duitsland via spoor 1 mogelijk was voor de verbinding Maastricht - Aken. Zo ziet de oostkant van emplacement Simpelveld in de huidige tijd uit (Route De Limburgse Spoorlijnen) Dit is situatie in 1985 met de splitsing van de sporen richting Kerkrade en Duitsland. Het station Spekholzerheide in de ZLSM situatie (Route De Limburgse Spoorlijnen) In 1985 was de naam van Station Spekholzerheide anders namelijk Kerkrade West. Dit plaatje geeft de situatie van 1985 weer. Het emplacement is voor die tijd in verband met de mijnen nog veel groter geweest. Kerkrade West in 1985, rechts is nog en oude mijnberg te zien die later is afgegraven. Links lag vroeger de Willem Sophia mijn. 3 1 Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/2828-limburgse-spoorlijnen-in-1985/#findComment-23902 Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals verbo622 28 Posted May 22 Share Posted May 22 zo, dat is al een hele verandering. maar ook mooi. fijne vakantie. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/2828-limburgse-spoorlijnen-in-1985/#findComment-23904 Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Bert-Tan 71 Posted May 22 Share Posted May 22 De originele route is al een genot om te rijden. Dus wat moet dan de route worden die zich afspeelt in 1985. Aan de foto's te zien wordt dat dus ook weer een genot om te rijden. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/2828-limburgse-spoorlijnen-in-1985/#findComment-23905 Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals BertTrain 466 Posted Tuesday at 06:50 PM Author Share Posted Tuesday at 06:50 PM Het is weer een tijdje geleden dat ik over de voortgang van de route heb gepost. Ik ben gevorderd tot aan station Heerlen, maar daar moet nog heel veel gebeuren. Laat ik maar wat beelden zien, die vertellen vaak meer dan veel woorden: In Kerkrade Centrum zijn de ZLSM sporen en perron verwijderd. De moderne gebouwen rond het station zijn ook verdwenen. In 1985 stond in Kerkrade nog een station type Vierlingsbeek. De auto's zijn ook aan de tijd aangepast, met die Panda gaat het niet al te best..! In Chevremont stond in 1985 nog een stationsgebouwtje. Lange tijd was dit station ook een blokpost, maar deze was in 1985 niet meer in werking. De perrons zijn ook aan de tijd aangepast. 1985 was de lijn Heerlen Kerkrade nog in de oude situatie, daarna wordt de lijn geëlektrificeerd en verdwenen die kleine stationsgebouwtjes ook. Eijgelshoven had een vergelijkbaar stationsgebouw als Chevremont. De ringweg van Landgraaf die in de huidige versie even voorbij Eijgelshoven richting landgraaf onder het spoor doorliep bestond in 1985 nog niet. Toen was er een weg die tussen het station en het dorp doorliep. In 1985 was de naam van het station Landgraaf nog Schaesberg. In onderstaand totaaloverzicht van Schaesberg kun je zien dat de sporen richting Duitsland nog geen perron hadden. De trein naar Aken reden vanuit Maastricht via Simpelveld. Hier staat ook de oude versie van het station van Schaesberg zonder het pizzarestaurant. Het vertakkingssein bij het binnenrijden van Schaesberg vanuit Heerlen. Wachtpost 16 bij het binnenrijden van Heerlen uit de richting Schaesberg. De lijn tussen Schaesberg (Landgraaf) en Heerlen is weer enkelspoor geworden. Ten slotte een eerste plaatje van Heerlen. Het stationsgebouw is nog maar gedeeltelijk van Texture voorzien. Als je goed kijkt zie je dat de perrons 1a/1b en 2a/2b kopstations zijn. de a voor de richting Maastricht/Sittard en de b voor de richting Kerkrade. In 1985 is begonnen met het verbouwen van het station Heerlen, er komt een nieuw perron bij, rechts kun je de bouw hiervan zien. Helaas is toen het stationsgebouw afgebroken en vervangen door een kleiner modern exemplaar. Ook dat station gebouw bestaat niet meer. Een volgende keer hoop ik meer van Heerlen te kunnen laten zien 1 1 Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/2828-limburgse-spoorlijnen-in-1985/#findComment-24073 Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now