Jump to content
  • 0

track rule veranderen en hoogte van bovenleiding klopt niet


Dutch TrainSimulations

Question

Weet er iemand hoe ik de track rule van mijn hele route in 1 x kan wijzigen.. 

 

graag zou ik ook de hoogte van bovenleidingen aanpassen op de plekken die ik met de hand (i.p.v. automatisch) heb neer gezet en zelf kabels heb moeten doen..

20210127182830_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

In theorie kan je je trackrule wijzigen met TS-tools in het track.bin bestand van je route. Voordat je hieraan begint, maak een back up, en probeer je vervolgens alsnog op een kopie van je route. 

Ik heb het ooit geprobeerd met TS Tools, maar ik hoe het precies moet weet ik niet meer.

 

Heb je de bovenleidingsobjecten van MO gebruikt? Als je die met de TAB toets op het spoor hebt geplaatst, zou de rijdraad eigenlijk op de goede hoogte moeten zitten. Je kan ze met de Height tool (gele pijltjes) handmatig naar beneden zetten maar dat is echt een vervelend werkje.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
14 uren geleden, EsméevR zei:

In theorie kan je je trackrule wijzigen met TS-tools in het track.bin bestand van je route. Voordat je hieraan begint, maak een back up, en probeer je vervolgens alsnog op een kopie van je route. 

Ik heb het ooit geprobeerd met TS Tools, maar ik hoe het precies moet weet ik niet meer.

 

Heb je de bovenleidingsobjecten van MO gebruikt? Als je die met de TAB toets op het spoor hebt geplaatst, zou de rijdraad eigenlijk op de goede hoogte moeten zitten. Je kan ze met de Height tool (gele pijltjes) handmatig naar beneden zetten maar dat is echt een vervelend werkje.

Dank voor uw antwoord!

 

Ik heb het al eens geprobeerd met ts-tools maar dat is echt niet simpel. Ik kan de tracks.bin daar ook nergens openen..blijft een fout aangeven.

 

Wat betreft de tab toets gebruiken..dat wist ik niet..ik ga dat vanavond uit proberen..

Link to comment
Share on other sites

  • 0

En het is ook zo dat de MO portalen precies dezelfde hoogte moeten hebben als bovenkant spoor wat bijv. handig kan zijn bij op/afritten en je ze niet autom. kunt plaatsen.

Kortom is de hoogte van het spoor ter plekke bijv. 0.250 en je dubbelklik op de portaal dan geef je die ook h 0.250 en klik enter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ik heb weinig ervaring met bouwen van bovenleiding omdat ik nu eenmaal vooral met stoom rij en ook de routes hiervan heb. 

Het is wel een hele heisa om bovenleiding goed en netjes op zijn plaats te krijgen

 

Maar je kunt ook proberen om de alignment button te gebruiken. Dat is de de icoon in de linker fly-out 
in de tools sectie bovenin. Het is de enige icoon die op de tweede regel staat onder de rest van de tools.

Als je daarop klik dan moet je even kijken op in de bovenleiding en de uitleggers cirkeltjes te zien zien. 

Op de einden van de rijdraad zelf heb je dan ook een cirkeltje roze van kleur zijn ze.

 

Als je met de muis op dat cirkeltje klikt dan kun je een dat linken met een ander roze cirkeltje 
die in de uitlegger zichtbaar is geworden. er vormt zich een rode lijn tussen de twee cirkels en alas je dan klikt op de eind cirkel dan

zet in dit geval de bovenleiding zit gelijk op de juiste plaats vast aan de uitlegger.

 

Hieronder een afbeelding waarop dat ook met sommige bruggen kan:

Deze assets die je hier in de bruggen ziet komen van UKTrainsim

maar het alignment principe is hier te zien.

Links in de fly-out is de alignment tool wit omkaderd en hiermee aktief.

 

Een belangrijke hint:

Zorg dat je Gizmo object georienteerd staat. (Onderin editor screen Net links uit het midden)

Hiermee komen de X, Y en Z as op het object (object orientation)  te liggen i.p.v. global orientation

Daarmee kun je veel nauwkeuriger werken dan de Global Gizmo en jun je behoorlijk nauwkeurig evenwijdig alles handmatig positioneren.

 

Dat doe je door in de fly-out onderin op het huisje te klikken. Standaard staat deze op het wereldbolletje

 

Ik weet alleen niet of dit kan met MO bovenleiding. TAB uitlijnen kan wel 

 

TAB werkt als volgt:

1: Object oppakken 
2: Object met de muis over het spoor bewegen

3: TAB ingedrukt houden tijden het bewegen van het object over het spoor.

4: Object lijnt zich uit in de lengterichting over het spoor.

5: Object loslaten en klaar.

 

EEn voorbeeld van Gizmo gebruik:

Zie de screens met de twee huizen

 

Het spoor dient als referntie.

Het linker huis is geplaatst zonder dat het huis gedraaid is. Zo blijfven de X,Y en Z as in zowel Global als local op dezelfde plaats.

Het rechter huis is over de Z as gedraaid.

 

In de derde en vierde screen zie je het verschil wanneer deze Gizmo op Local of Global staat.

De X,Y en Z as staan anders georienteerd wanneer je kiest voor Local gizmo en lopen evenwijdig aan het object

In de global gizmo staat het de Gizmo van het object Noord-Zuid op het kompas georienteerd. X wijst dan naar het Noorden (360 graden) 

 

Hoop je wat nuttige info te hebben gegeven en dat je hiermee wat kan doen.

 

 

 

Grtz



 

 

 

20201231190953_1.jpg

20201231191005_1.jpg

20201231191009_1.jpg

20201231191030_1.jpg

Gizmo default positioning.jpg

Gizmo default Axle Z.jpg

Gizmo Global.jpg

Gizmo Local.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
8 uren geleden, rcdevisser zei:

Ik heb weinig ervaring met bouwen van bovenleiding omdat ik nu eenmaal vooral met stoom rij en ook de routes hiervan heb. 

Het is wel een hele heisa om bovenleiding goed en netjes op zijn plaats te krijgen

 

Maar je kunt ook proberen om de alignment button te gebruiken. Dat is de de icoon in de linker fly-out 
in de tools sectie bovenin. Het is de enige icoon die op de tweede regel staat onder de rest van de tools.

Als je daarop klik dan moet je even kijken op in de bovenleiding en de uitleggers cirkeltjes te zien zien. 

Op de einden van de rijdraad zelf heb je dan ook een cirkeltje roze van kleur zijn ze.

 

Als je met de muis op dat cirkeltje klikt dan kun je een dat linken met een ander roze cirkeltje 
die in de uitlegger zichtbaar is geworden. er vormt zich een rode lijn tussen de twee cirkels en alas je dan klikt op de eind cirkel dan

zet in dit geval de bovenleiding zit gelijk op de juiste plaats vast aan de uitlegger.

 

Hieronder een afbeelding waarop dat ook met sommige bruggen kan:

Deze assets die je hier in de bruggen ziet komen van UKTrainsim

maar het alignment principe is hier te zien.

Links in de fly-out is de alignment tool wit omkaderd en hiermee aktief.

 

Een belangrijke hint:

Zorg dat je Gizmo object georienteerd staat. (Onderin editor screen Net links uit het midden)

Hiermee komen de X, Y en Z as op het object (object orientation)  te liggen i.p.v. global orientation

Daarmee kun je veel nauwkeuriger werken dan de Global Gizmo en jun je behoorlijk nauwkeurig evenwijdig alles handmatig positioneren.

 

Dat doe je door in de fly-out onderin op het huisje te klikken. Standaard staat deze op het wereldbolletje

 

Ik weet alleen niet of dit kan met MO bovenleiding. TAB uitlijnen kan wel 

 

TAB werkt als volgt:

1: Object oppakken 
2: Object met de muis over het spoor bewegen

3: TAB ingedrukt houden tijden het bewegen van het object over het spoor.

4: Object lijnt zich uit in de lengterichting over het spoor.

5: Object loslaten en klaar.

 

EEn voorbeeld van Gizmo gebruik:

Zie de screens met de twee huizen

 

Het spoor dient als referntie.

Het linker huis is geplaatst zonder dat het huis gedraaid is. Zo blijfven de X,Y en Z as in zowel Global als local op dezelfde plaats.

Het rechter huis is over de Z as gedraaid.

 

In de derde en vierde screen zie je het verschil wanneer deze Gizmo op Local of Global staat.

De X,Y en Z as staan anders georienteerd wanneer je kiest voor Local gizmo en lopen evenwijdig aan het object

In de global gizmo staat het de Gizmo van het object Noord-Zuid op het kompas georienteerd. X wijst dan naar het Noorden (360 graden) 

 

Hoop je wat nuttige info te hebben gegeven en dat je hiermee wat kan doen.

 

 

 

Grtz


 

 

 

 

20201231190953_1.jpg

20201231191005_1.jpg

20201231191009_1.jpg

20201231191030_1.jpg

Gizmo default positioning.jpg

Gizmo default Axle Z.jpg

Gizmo Global.jpg

Gizmo Local.jpg

Dank ook voor uw antwoord.. u geeft mij veel info om eens mee aan de slag te gaan.. bedankt daarvoor!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
Op 27-1-2021 om 19:47, EsméevR zei:

In theorie kan je je trackrule wijzigen met TS-tools in het track.bin bestand van je route. Voordat je hieraan begint, maak een back up, en probeer je vervolgens alsnog op een kopie van je route. 

Ik heb het ooit geprobeerd met TS Tools, maar ik hoe het precies moet weet ik niet meer.

 

Heb je de bovenleidingsobjecten van MO gebruikt? Als je die met de TAB toets op het spoor hebt geplaatst, zou de rijdraad eigenlijk op de goede hoogte moeten zitten. Je kan ze met de Height tool (gele pijltjes) handmatig naar beneden zetten maar dat is echt een vervelend werkje.

Ik heb inmiddels de trackrules veranderd..

 

voor de geintereseerde:

 

ik heb in Tracks.bin

 

NR_Track_Rule.xml

Product d:type="cDeltaString">NurembergRegensburg</Product

Provider d:type="cDeltaString">DTG</Provider

 

veranderd in 

 

Coha Sporen Standaard Trackrule.xml

Product d:type="cDeltaString">Sporen</Product

Provider d:type="cDeltaString">Coha Sporen</Provider

 

ik moet nog wel alle wissels even opnieuw breken en terug lassen..maar dat is heel wat minder werk dan alle spoor opnieuw leggen.

 

wel heb ik gemerkt dat als je de trackrule verwijderd uit je "object filter" dan is het blijkbaar ook niet mogelijk om dit terug te krijgen..dan blijft de rails missing textures aangeven. ik heb namelijk voor het begin Koeln-dusseldorf1 gebruikt en die rails zal ik met de hand moeten vernieuwen..

Edited by Rob_zeeland
Link to comment
Share on other sites

  • 0
42 minuten geleden, Rob_zeeland zei:

Product d:type="cDeltaString">NurembergRegensburg</Product

Provider d:type="cDeltaString">DTG</Provider

Hmm, je maakt het wel extra verwarrend voor een beginneling, want bij mij staan de Product - Provider naam andersom in de tracks.bin.

Dus zo:

<Provider d:type="cDeltaString">Kuju</Provider>
<Product d:type="cDeltaString">RailSimulator</Product>

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 uur terug, Trains-xp zei:

Hmm, je maakt het wel extra verwarrend voor een beginneling, want bij mij staan de Product - Provider naam andersom in de tracks.bin.

Dus zo:

<Provider d:type="cDeltaString">Kuju</Provider>
<Product d:type="cDeltaString">RailSimulator</Product>

ok..de volgorde staat niet goed maar heb ze 1 voor 1 (regel voor regel) op gezocht  en automatisch laten veranderen..maar heb hoe dan ook  bereikt wat nodig was..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy