Jump to content
Het is ChrisTrains Christmas sale. 50% korting op alles van ChrisTrains! I It’s ChrisTrains Christmas sale. 50% off everything from ChrisTrains! ×

rjz222

SimTogether Tech Team
  • Posts

    70
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Administrator

SimTogether Team

rjz222 last won the day on September 22 2023

rjz222 had the most liked content!

Reputation

47 Excellent

About rjz222

  • Birthday 11/15/1995

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hoi Marc, Mag ik vragen welke browser je gebruikt? De weergave wijkt namelijk nogal af van hoe de website er normaal gesproken uit zou moeten zien. Normaal gesproken zouden de menuknoppen namelijk naar beneden moeten uitvouwen in plaats van naar boven, daardoor is dit binnen het team niet opgevallen. Als ik weet welke browser je gebruikt kunnen we het issue (wellicht) reproduceren en uitzoeken hoe het op te lossen is.
  2. Een loc met een nummer beginnend op 051 is een locomotief van de Baureihe 50. Er waren meer dan 2000 locomotieven van die serie, en bij het nummersysteem van 1968 heeft de DB alle locomotieven met een nummer boven de 1000 (zoals bijvoorbeeld de SSN 50 1255) hernummerd waarbij de 0 van 50 verviel, en werd vervangen door het eerste cijfer van het volgnummer, en er werd een voorloopnul toegevoegd zodat alle locomotiefseries een typenummer in 3 cijfers zou hebben, een volgnummer uit 3 cijfers en een controlecijfer (dus de 50 1255 werd de 051 255-8). Vreemder was dat dus een locomotief uit de serie 50 met een volgnummer boven de 2000 ineens een typenummer 052 kreeg, maar dat was bij de DB geen probleem, omdat DB de baureihe 52 in 1968 al niet meer in dienst had (dit in tegenstelling tot aan de andere kant van het ijzeren gordijn, waar verschillende 52'ers het hebben volgehouden tot 1990 (zoals de 52 8053 van de VSM)). Dus de locomotief in de startset van Fleischmann is een Baureihe 50 met een volgnummer groter dan 1000. Waarom Fleischmann ervoor heeft gekozen om op de doos te zetten dat het om een baureihe 051 gaat is denk ik vooral om het voor de leek begrijpelijk te houden dat er 051 op de nummerplaten staat.
  3. Hi, server admin here! Unfortunately, due to how the hosting of treinenwereld.eu is build, treinpunt.treinenwereld.eu is only available via http://treinpunt.treinenwereld.eu. Trying to access it via https will result in an error and a redirect to an error page of other software installed on the server. As long as you use HTTP you can access the downloads. The site does not collect any data, so you shouldn't need encryption on it. However, I understand that most browsers do not like http websites. When I have some time I'll check if I can find a way to secure the connection.
  4. Dit is inderdaad wel een typisch verschil tussen Windows en Linux: Windows gebruikt een case-insensitive (hoofdletters en kleine letters worden niet als verschil gezien) variant van NTFS, waar het bestandssysteem onder Linux juist wel case-sensitive is. Windows ziet de mappen RailSimulator en Railsimulator dus als één map, Linux ziet dat als twee separate mappen. Dat is iets wat je op een Windows-machine nooit gereproduceerd zal krijgen.
  5. Het was inderdaad vrij simpel, er was sprake van een naamgevingsprobleempje. Wat ik heb gedaan: ik heb met route riter (other tools are available) de shape files gedecompressed (file tools -> uncompress S, T and W files) en geopend in een tekst editor (ik gebruik zelf Notepad++, maar kladblok werkt ook). Vervolgens heb ik gezocht naar PANTOGRAPHBOTTOM1A, dan vind je als eerste het onderstaande: Vervolgens heb ik met Replace All, alle keren dat PANTOGRAPHBOTTOM1A voorkomt vervangen door PANTOGRAPHBOTTOM2A, en dat herhaald voor PANTOGRAPHMIDDLE1A en PANTOGRAPHTOP1A. Dan ziet hetzelfde blokje er als volgt uit: Dan zien we in dit blokje drie gegevens staan met de naam 'CYLINDER', dit vervangen we van boven naar beneden door PANTOGRAPHBOTTOM1A, PANTOGRAPHMIDDLE1A en PANTOGRAPHTOP1A. Daarmee eindigen we met onderstaande: Dan zijn we er helaas nog niet, nu moeten we nog een keer zoeken op PANTOGRAPHBOTTOM2A, dan vinden we het onderstaande: Ook hier moeten we de nodes CYLINDER van boven naar beneden hernoemen door PANTOGRAPHBOTTOM1A, PANTOGRAPHMIDDLE1A en PANTOGRAPHTOP1A, met onderstaande resultaat: Hierna kan je het bestand met route riter weer compressen (compress S, T & W files) en zou de pantograaf correct moeten werken. Als je echt helemaal wild wil gaan en beide pantografen geanimeerd wil krijgen kan je de shape file van de HLE2715 decompresseren, en de controllers van de PANTOGRAPHBOTTOM1A, PANTOGRAPHMIDDLE1A en PANTOGRAPHTOP1A van die file kopieren naar de PANTOGRAPHBOTTOM2A, PANTOGRAPHMIDDLE2A en PANTOGRAPHTOP2A van de HLE2711, en dan in je ENG-file een tweede pantograph toggle toevoegen voor de tweede stroomafnemer, maar dat lijkt me wellicht iets te veel van het goede.
  6. Dag Erwin, Ik heb een vermoeden van het probleem. Het is een tijd geleden, maar ik denk dat ik wel weet hoe dit te corrigeren. Ik zal als ik morgen wat tijd heb even kijken of ik de correctie nog kan reproduceren en als me dat lukt kort uittypen wat ik gedaan heb.
  7. Zohee, het is alweer een tijd terug dat ik het over de 44 heb gehad... En toch is daar nu nieuws over :)! De locomotief is namelijk bijna klaar. Alleen de binnenliggende cilinder moet nog opnieuw worden doorgerekend zodat ik het drijfwerk kan uitlijnen, de koppeling moet worden toegevoegd en dan zit de 3D opgave erop :). Dan zijn er nog een aantal dingen die aan de textures moeten gebeuren (Renderen definitieve textures, mixen van de locomotief in Quixel Mixer) maar dan is de loc klaar. Voor de tender geldt dan nog dat ik de draaistellen moet maken, maar ook dat is relatief gezien naar de bouw van de volledige locomotief klein bier. Lastigste is dat de ontwikkelaars van OpenRails nog niet helemaal klaar zijn om de glTF integratie volledig in de testing en stable releases op te nemen, en ik daarvan afhankelijk ben om dit model (maar ook de modellen in de vorige posts) uit te kunnen brengen. Enfin, tijd voor wat screentjes (nog gekoppeld aan een stokoude tender van een 50'er, omdat de juiste tender dus nog niet af is): We verlaten Beekbergen op weg naar Loenen Even later passeren we Immenbergweg en de A50 En even later volgt passage van de Vrijenbergerspreng
  8. Ziet er goed uit! Kleine tip: ik weet niet of je het al van plan bent, maar ik zou ook een variant zonder vlaggen maken. Ik kan me namelijk geen foto's voor de geest halen van een Staatsspoor 300 met vlaggen in rijdende dienst :).
  9. Oh dear, has it been a year? Het afgelopen jaar is er veel gebeurt op OpenRails gebied, wat de grafische kwaliteit van het spel zeer ten goede komt. De ontwikkelaars van OpenRails hebben ervoor gekozen om in OpenRails gebruik te gaan maken van het glTF 2.0 formaat voor 3D bestanden (als aanvulling op het legacy .s formaat van MSTS), waarmee het concept van PBR textures zijn intrede heeft gedaan in OpenRails. In samenspraak met de ontwikkelaar van deze functie heeft mijn NS 3704 als proefmodel gediend dat is gebruikt om deze implementatie te testen, uit te breiden met animaties en andere fixes. Daar zijn op een later moment bovenstaande tender en de D 7501 bij gekomen. Hieronder enkele screens van hoe dat in OpenRails er nu uit ziet (en de eerste video van de 3700 in actie): Ten slotte wordt er ook nog druk gewerkt aan verschillende rijtuigen voor in de sleep. Als eerste project is daarbij de serie ABd 7178-7190 aan de beurt. Daarvan is het meeste werk gedaan en moeten vooral nog details op het dak worden gedaan, en het nodige aan texture-verbetering (waarvoor ik het programma Quixel Mixer ben gaan gebruiken. Een voorbeeld van wat dat oplevert is hierboven te zien bij de Dd 7501, maar ook op deze screenshot in de stoelen.
  10. Hoi @Wadlopertje, Ik snap je teleurstelling zeker, ook ik haal nog regelmatig kennis uit het oude forum. Daarom heb ik in samenspraak met @etienne123 zojuist bij web.archive.org een index van het volledige forum aangevraagd, wat op zou moeten leveren dat een kopie van alle berichten op het treinpunt.nl forum veiliggesteld wordt op de servers van de wayback machine. Dit proces kost even, maar zodra ik een kopie heb zal ik die hier ter controle neerzetten. Met vriendelijke groet, Robert Technisch beheer & Archiefbeheerder SimTogether.com
  11. rjz222

    Systeem eisen

    Buiten dat je met een mac altijd de uitdaging hebt dat alle treinsimulatoren waarvan ik op de hoogte ben in principe Windows-only zijn (en dus inderdaad een emulator als bootcamp nodig hebben), zijn de specificaties die je noemt voor de meeste treinsimulatoren nogal aan de magere kant. Zowel Train Simulator Classic als Train Simulator World functioneren doorgaans vrij matig zonder dedicated graphics card (Intel IRIS deelt resources met de CPU) en een geheugen van minder dan 16GB. Met deze specificaties is de enige simulator die ik probleemloos aandurf OpenRails, maar ook die is Windows-only, en de pogingen tot nu toe om die via Wine (een soort bootcamp voor Linux-computers) te draaien zijn maar in beperkte mate succesvol gebleken.
  12. Beste John, Je vertelt in je verhaal niet of je computer een laptop of een desktop is. Onderstaande verhaal is gebaseerd op de aanname dat je een Desktop PC hebt. Ik heb even de minimal system requirements van MSFS naast de specificaties die je noemt gehouden, en qua geheugen voldoe je maar heel nipt aan de minimale eisen van MSFS, waar aangeraden wordt om 16GB RAM te hebben en 32 RAM optimaal wordt bevonden door Microsoft. Je wou wellicht het RAM geheugen met een stick kunnen opvoeren, maar dan moet je weten of je DDR-3 of DDR-4 RAM nodig hebt, en wat het maximum is van je moederbord (sommige fabrikanten gebruiken moederborden die precies zoveel aankunnen als er geplaatst wordt, sommigen leveren een MoBo dat 2x het geplaatste geheugen aankan, soms kunnen ze veel meer aan). Ik kan niet zien hoeveel cores je processor heeft, daardoor is het lastig inschatten of je processor voldoet, 3.2 GHz klinkt als afdoende, maar als dat op 2 cores zonder hypethreading is kan het wel eens te weinig zijn. Vandaar dat Microsoft een hele specifieke Intel i5 of AMD Ryzen 3 als minimum opgeeft. De aangeraden specs zijn wat hoger (een i5 8400 of Ryzen 5 1500X) maar optimaal is het een topline (i7 of Ryzen 7) processor van maximaal 2 jaar oud. De processor vervangen is in de meeste gevallen een dealbreaker voor een computer, omdat om dat te doen ook het moederbord zal moeten worden vervangen om de nieuwe processor aan te kunnen. Echter, als de processor sterk genoeg is, en het moederbord nog wat ruimte omhoog heeft voor het geheugen is er meestal nog wel wat aan upgrades te doen. Dan de videokaart, de GTX 650 voldoet niet aan de minimale eisen van MSFS, en is daarmee je grootste probleem. Het minimale dat je nodig hebt voor MSFS is een 770, maar een 970 wordt aangeraden en een 2080 als optimum geldt. Een 770 beschikt al over minstens 2x zoveel vRAM als een 650, en ook op andere punten loopt de 650 flink achter op de 770. Het goede nieuws is dat een videokaart an sich upgraden redelijk eenvoudig is: het is één kaart vervangen, die maar op 1 manier in de sleuf past. (Er zijn meestal meerdere sleuven aanwezig waar hij in past, maar doorgaans slechts 1 die de volle potentie van de videokaart kan benutten). Het slechte nieuws is dat de minimale voeding van een 650 400 watt is, terwijl een 770 minstens 600 watt nodig heeft, en je dus best een redelijke kans loopt dat je ook die moet vervangen. Dat is niet heel moeilijk, en ook niet bijzonder duur, maar het vergt wel enige kennis en vertrouwen in jezelf om een voeding te upgraden. Lang verhaal kort: ik kan uit je verhaal niet opmaken of de processor goed genoeg is. Als dat zo is dan valt je computer vermoedelijk nog op te voeren naar een status waarin de computer beter voldoet aan de systeemeisen, mits je daarvoor het geld, de kennis en het vertrouwen voor hebt. Mocht de processor niet meer voldoen, of de kennis of het vertrouwen om aan de computer te gaan sleutelen ontbreken, dan zou ik kiezen voor het sparen voor een nieuwe machine. Ten slotte nog even je probleem: ik krijg ergens het idee dat de ingestelde resolutie van MSFS niet overeen komt met je PC, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
  13. Ik ben het met je eens dat dit een heel beangstigende situatie is, niet in het minst omdat Nederland al wordt meegetrokken zodra Poetin het waagt één van de andere landen die je noemt aan te vallen. Het is namelijk zo dat al deze landen lid zijn van de NAVO, waarbij geldt dat als één lidstaat wordt aangevallen, alle lidstaten dat als een aanval op zichzelf dienen te beschouwen, dat betekent dus dat als bijvoorbeeld Estland wordt aangevallen, Nederland, Duitsland, maar ook de Verenigde Staten verplicht zijn om Estland te hulp te komen. Het allergrootste probleem is dat dan het risico bestaat dat beide kanten naar kernwapens grijpen, wat waanzinnige gevolgen heeft. Dit is allemaal niet mooi, en waar dit gaat eindigen...
  14. aaaaa Nieuw 3D- en textureformaat voor OpenRails en daarmee experimenteren Alweer een jaar geleden sinds de laatste update hier, maar ik heb zeker niet stil gezeten. In de tussentijd zijn vrijwel alle onderdelen van de 3700 die nog niet vervangen waren in mijn vorige bericht opnieuw gemaakt, en de nodige onderdelen die in het vorige bericht nog ontbraken toegevoegd. De locomotief begint daardoor nu echt vorm te krijgen. Ook is er nu een keuze gemaakt in welke locomotieven in deze set gaan komen. Dat zijn: Nummer Fabriek Lampen Tender Overige bijzonderheden 3704 Beyer Peacock & Co. Staatsspoor Scheepstender 4 assen 3714 Beyer Peacock & Co. NS Scheepstender 4 assen 3726 Beyer Peacock & Co. NS Standaard Ruitenwissers 3737 Werkspoor NS Standaard Bewaard Spoorwegmuseum 3741 Werkspoor Staatsspoor Standaard Tender bewaard Spoorwegmuseum 3789 Werkspoor Staatsspoor Scheepstender 3 assen De locomotieven zijn eveneens voorzien van een binnenliggend drijfwerk zoals te zien op deze video: Daarnaast is er inmiddels een ontwikkeling gaande om een nieuw 3D formaat te introduceren in OpenRails, het glTF 2.0 formaat, waarbij ook PBR textures mee gaan komen. Dit betekent verschillende dingen, waaronder dat de reflectie van het 3D model heel precies kan worden bepaald, en er gebruik kan worden gemaakt van normal mapping. Na het nodige experimenteren met het correct maken van bump maps heb ik hieronder enkele screens toegevoegd van de locomotief, inclusief de nodige nieuwe onderdelen, maar ook met gebruik van bump maps voor de belettering van de nummerplaat, fabrieksplaat maar ook het effect van deuken op de vuurkist. Nog lang niet alle onderdelen zijn voorzien van hun definitieve textures, maar de nieuwe textures die er al wel zitten maken mijzelf erg content met wat ik zie :). Ten slotte ook nog een aantal screens van de bijbehorende scheepstender: Ook hier is nog het nodige te doen om de textures gelijk te trekken, maar het 3D model is wat mij betreft vrijwel af.
  15. Oe, Poolse treinen voor OpenRails zijn vaak erg geavanceerd, met aparte procedures om de trein aan de praat te krijgen. Zit er toevallig een Engelstalige handleiding bij?
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy