Jump to content

Ik zie de laatste tijd erg veel desinformatie en aannames over trackrules, en dit motiveerde mij om een tutorial te maken. Wellicht dat ik hier later nog meer toevoeg, of kan iemand nog een aanvulling geven. Deze tutorial zal vooral gortdroge stof zijn.

 

Een trackrule is een stukje script dat bepaald hoe de route editor aan de hand van bepaalde eigenschappen het spoor legt.

 

Het belangrijkste punt is, maak/gebruik een eigen trackrule. Dit kan een gekopieerde trackrule van Coha ofzo zijn, die je een andere naam hebt gegeven en in je eigen asset-map hebt gezet.

 

Een route valt of staat met een goede trackrule en als je dit niet meteen goed doet kun je er later heel veel spijt van krijgen. Natuurlijk kan je met TS tools je trackrule laterna wijzigen maar het is echt heel verstandig om een EIGEN trackrule te gebruiken. Dit kan ook prima gewoon een gekopieerde bestaande trackrule zijn in je eigen object-map.

Je mag NOOIT de bestandsnaam van een trackrule wijzigen, of het bestand verplaatsen. Als je dit doet betekend het vaak dat je je sporen opnieuw kan gaan leggen.

 

Nog wat feitjes:

  • Je kan meerdere trackrules gebruiken per route. Het is wel HEEL belangrijk voor een goede werking dat je oplet wanneer je welke gebruikt, en dat de basis (snelheden etc) gelijk is. Ik gebruik bijvoorbeeld 1 hoofdtrackrule voor al het hoofdspoor. Een rangeerterrein met klassieke beveiling maak ik met een andere trackrule met de juiste wisselsteller, en laterna las ik de wissel opnieuw met de juiste trackrule zodat de juiste wisselsteller ook op de juiste plek staat en de correcte animatie toont.
  • Je kan aan de hand van de "tracktypes" je spoor in de route editor veranderen naar andere spoorsoort. Daarom is het zo belangrijk een EIGEN trackrule te gebruiken, mocht je verzinnen dat je tóch liever WOP sporen gebruikt ipv Coha kan je dit dan alsnog, zonder veel gedoe, aanpassen.

 

Een screenshot met uitleg:

20210307125828_1.jpg

 

  1. Naam van de trackrule (DisplayName) Linksonder is degene die je op dat moment gebruikt, rechtsboven is degene die gebruikt is voor het stuk geselecteerd spoor.
  2. Geselecteerd spoor dat je gaat leggen.
  3. Primair/secundaire snelheid.
  4. Tracktype, Mainline, yard, passenger of freight.
  5. Die ben ik schijnbaar vergeten in het screenshot...😆
  6. DefaultLineDirection
  7. Gebruikte electrificatie, in dit geval bovenleiding.
  8. Wel/Geen verkantingen (aanvinken voor verkanting, mits je spoor met easements is gelegd.
  9. DefaultRideQuality, gelijkheid/ongelijkheid van het spoor.
  10. Laat de sporen zien die standaard in je trackrule staan.
  11. Sporen die als standaard in je trackrule staan.

 

Een lijst van eigenschappen die in de trackrule zijn opgenomen, met korte uitleg en mogelijkheden:

  • Tracktypes: dus spoorsoorten. In de Coha trackrules zullen de Coha sporen staan, in de Christrains trackrules de sporen van Christrains etc... Deze kun je ten alle tijden nog wijzigen in de trackrule, mits je weet wat je doet.
  • Default tracktype: De standaard spoorsoort waarmee gewerkt wordt als je geen andere soort selecteerd. Deze kan ten alle tijden gewijzigd worden
  • Default linetype: Dit kan Main, Passenger, Freight of Yard zijn. Verderop zijn radiussen beschreven en aan de hand van het type dat hier wordt ingegeven worden deze radiussen aangehouden. Je kan je voorstellen dat hoofdspoor een veel ruimere radius heeft als rangeerspoor. Dit kan ten alle tijden gewijzigd worden.
  • Default speedlimit, Primary/Secondary: de standaard snelheid die wordt gehanteerd bij het leggen van spoor, Primary is voor passagierstreinen, secondary for goederentreinen. Ook dit kan ten alle tijden nog gewijzigd worden.
  • Default line direction: Of het spoor geschikt is voor berijden in beide richting of alleen enkele richting. Laat maar gewoon op both staan, ik zelf heb er geen ervaring mee.
  • Default Electrification: Hier kan je definiëren of je spoor niet geëlektrificeerd is (None) met bovenleiding (OverheadWires) of 3e of 4e rail. Ook dit is laterna nog te veranderen in de trackrule.
  • Default SCollision: Gewoon vanaf blijven.
  • Default Superelevation: Dit is belangrijk als je verkanting gebruikt, de waardes die hierin staan kun je absoluut niet wijzigen om problemen te voorkomen.
  • Default RideQuality: Deze waarde bepaald hoe gelijk of ongelijk het spoor is. Voor een modern hoofdspoor is 8 een goede waarde, hoe hoger de waarde, hoe meer ongelijkheid. Voor echt rot industriespoor zit je al gauw op 150. Dit kun je laterna nog aanpassen.
  • GradientValue: Dit bepaalde met welke waardes stijgend/dalend spoor wordt weergegeven. Ik zelf hou hier Procenten aan, maar er zijn meerdere opties. Nooit geprobeerd dit laterna aan te passen.
  • SpeedUnitValue: Lijkt me duidelijk, wil je Miles per hour of Kilometer per uur zien. Ik weet niet of je dit laterna kan aanpassen, is ook niet erg belangrijk.
  • MainLineTrackLimits Minimale radius voor mainline spoor.
  • YardTrackLimits: Minimale radius voor yard spoor.
  • PassengerTrackLimits: Minimale radius voor passenger spoor.
  • FreightTrackLimits: minimale radius voor freight spoor.

De bovenstaande 4 kunnen allemaal laterna worden aanpast, en er staat ook nog een maximale snelheidstolerantie gedefinieerd, hier zou ik wel gewoon vanaf blijven.

 

  • SuperElevation: of standaard verkanting wordt gebruikt, ik heb dit op 0 staan.
  • CatenaryBlueprint: Welke bovenleiding er bij het leggen van spoor boven wordt gehangen. Klinkt handig, maar in de praktijk ziet het er absoluut niet uit.
  • ThirdRailBlueprint: Hetzelfde als bovenstaand, maar dan met 3e rail
  • FourthRailBlueprint: raad maar....

 

De volgende dingen zijn niet meer specifieke eigenschappen maar algemeen:

  • ManualJunctionEntity: Dit is het object dat bij het lassen/maken van een handmatige wissel wordt geplaatst. Ik zou dit laterna niet meer veranderen.
  • AutomaticJunctionEntity: Dit object zal worden geplaatst bij het maken/lassen van een automatische wissel. Ik zou dit laterna niet meer veranderen.
  • DisplayName: De naam van de trackrule zoals deze getoond wordt linksonder in de flyout als je spoor gaat leggen, mogelijk om dit in meerdere talen te doen. Je kan ook een uitgebreide beschrijving erbij doen. Deze kun je laterna niet meer aanpassen.

 

Als laatste een klein stukje XML script uit een trackrule:

 

            <DefaultTrackType>
                <iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID d:id="21712">
                    <BlueprintSetID>
                        <iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
                            <Provider d:type="cDeltaString">Aerosoft</Provider>
                            <Product d:type="cDeltaString">Koblenz-Trier</Product>
                        </iBlueprintLibrary-cBlueprintSetID>
                    </BlueprintSetID>
                    <BlueprintID d:type="cDeltaString">RailNetwork\vR-HQ-Tracks\Gleis_Hk_ABd_DG_SW_RB_bl.xml</BlueprintID>
                </iBlueprintLibrary-cAbsoluteBlueprintID>
            </DefaultTrackType>

 

Zoals je ziet bepaald dit stuk dus de defaulttracktype. In dit geval van de Provider Aerosoft, van de Koblenz - Trier route en dan een verwijzing naar het specifieke XML bestand van een spoorsoort.

Tutorial Videos

Optionally you can add videos from Youtube or Vimeo to your tutorial

  • Like 2
  • Thanks 2
 Share


User Feedback

Recommended Comments

There are no comments to display.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Add a Comment

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy