Jump to content
  • 0

Herintreder TS 2021


johnt500

Question

Beste forumleden, mijn naam John Tiggelman beter bekent als JohnT van msts-dutch-history.nl. Ik heb deze website alweer lang geleden weer nieuw leven ingeblazen echter loopt het niet en ben ik er inmiddels achter dat ik met mijn tijd mee moet gaan. Hiervoor heb ik TS 2021 aangeschaft (vraag 1) ik heb het vermoeden een verkeerde versie te hebben. Deze maakt verbinding met internet en zie geen installatie op mijn pc ? Of werkt dit anders? In deze versie kan ik dingen kopen en als er al iets gratis is te gebruiken krijg ik het niet voor elkaar iets te activeren.

 

Vraag 2, zijn er handleidingen waarmee ik kan leren mijn modellen voor TS 2021 geschikt te maken cq nieuwe modellen te maken?

 

JohnT500 (JohnT) helaas moest ik een andere accountnaam gebruiken JohnT is al in gebruik.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Dag John,

 

Welkom bij deze community.

Heel veel informatie voor de beginner van TS2021 is hier te vinden

Over je aankoop en installatie en hoe het werkt met Steam.

https://simtogether.com/tutorials/category/6-webshop/

 

Complete overzicht van alle tutorials di er zijn

https://simtogether.com/tutorials/

 

Nieuwe modellen zelf maken/geschikt maken  werkt heel anders dan in MSTS/Openrails.

Er zijn wel tutorials hier voor maar begin eerst  even TS2021 te installeren en te ontdekken.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Welkom Terug John,

 

De site msts-dutch-history is mij wel bekend. Destijds meen ik van Rotterdam 1938 met het Maasstation  en de Ceintuurbaan om Rdam heen.

Een van de mooiste stukken ging vanaf DP naar Zuid over het luchtspoor. Was en unieke route die ik persoonlijk binnen TS20xx mis.

Af en toe rij ik nog wel eens MSTS maar met name German Railroads met de Rollbahn 1963, de Emslandstrecke en de Oostduitse add--on waar ik even
de naam van kwijt ben met de Brt44 in voorspan en die kalktreinen met ook opdrukmachines erachter.

 

TS20xx is qua besturing in de basis niet echt anders dan alleen de A en D die omgedraaid zijn. Je moet er wel aan wennen. maar de mogelijkheden zijn legio en veel meer dan dat je in MSTS gewend bent. Voor jou als  "Nieuweling" raadt ik je aan het NS pakket van SimTogether te nemen daar zit alles in om in één keer leuk te beginnen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

John, heb je Steam wel laten installeren?, dit is gratis en sowieso nodig om TS2021 te kunnen installeren!

Kortom zonder Steam word er niets geïnstalleerd al zou je voor € 1000 aan add-ons kopen.

 

Ps. mocht je Steam nog niet hebben zet het dan niet op je C:\ schijf waar in de meeste gevallen Windows op staat maar op bijv. D:\ met voor later 100 GB vrije ruimte geen overbodige luxe is.

 

Edit/

En heren, er staan overal tutorials waarin het een en ander is beschreven en berichten hoe je het geld kwijt kunt.

Maar kan zo gauw niet vinden dat Steam een eerste vereiste is wat voor een beginneling niet onbelangrijk is, en dan pas pas komt de rest aan de beurt.

.

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hartelijk dank voor het welkom en de tips. Ik kan TS 2021 spelen maar vind het niet terug op mijn pc zoals dit met Trainsim was. Ik probeer nu wat dingen te installeren maar dat is voor mij abacadabra. Kan items aan favorieten toevoegen en verder niks. De knop spelen blijft grijs. De handleiding al doorgezocht welke ik overigens best summier vind maar mogelijk heb ik de verkeerde.

 

John.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
3 uren geleden, johnt500 zei:

Vroeger met MSTS zag je mappen met materieel, routes e.d. Nu een map Steam maar kan er geen treinen en zo ontdekken.....

Ja die, wat jij noemt mappen, zijn er wel maar dan zul je eerst TS2021 moeten opstarten en van daaruit kun je een route rijden, bewerken en ga zo maar door.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ja John. er zit behoorlijk verschil in. ik heb hier een hint voor je: Ik heb directe snelkoppelingen op mn bureaublad gezet waardoor ik direct acces heb tot de juiste mappen zoals de rootmap en assetmap en somimige routemappen waar ik actief aan werk.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Bedankt voor het gedult en de antwoorden. Aan bewerken denk ik nog niet eerst maar is rijden. Inmiddels ook een add-on kunnen instaleren maar niet kunnen gebruiken, coupler issue. Neem aan dat dit het zelfde probleem is als in de ouder MSTS? Maar ik ben nog niet zover dit op te lossen ook al gezocht naar een oplossing maar helaas. Komt wel.

 

Overigens gaat het om de NS3737 van Wilbur Graphics, loc en tender willen niet koppelen.

 

TS-Tools zal ik opzoeken bedankt voor de tip.

 

John.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dat het geen TS issue is snap ik. Ik snap alleen niet dat twee modellen loc + tender in één installatie en van dezelfde maken niet met elkaar kunnen koppelen. Ik weet ook niet hoe je dit kunt oplossen. Vroeger kon je het ENG en WAG bestand bewerken en het probleem oplossen.

 

JohnT

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Bij TS kan je de BIN bestanden aanpassen maar dat is niet handig en ook niet aan te raden voor beginners.

 

Ik kan ze gewoon koppelen twee 3737 loco's. Zijn Schroefkoppelingen.

Maak anders een plaatje wat niet lukt of iedergeval de loc types

afbeelding.png

 

afbeelding.png

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Vink anders "Älle soort koppelingen" aan in je TS instellingen.

Volgens mij staat dit bij een TS instal uit.

En mogelijk hangt de tender verkeerd om aan de muis, zet hem dan wat van de loc af, even draaien en schuif hem er tegen aan.

koppelingen.jpg.8f8641fcf0623f93427200de8e1b10b9.jpg

Edited by Trains-xp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ok, Je gebruikt dus de consist builder.

Er zijn al preloads meegeleverd met complete consists als voorbeeld.

 

Werkt een snelstart wel met een gekozen bestaande consist van deze l.oc?

 

Bij mij werkt het prima.

afbeelding.png

 

afbeelding.png

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Consists maken kan je het beste op deze manier doen:

 

https://www.christrains.com/nl/ts_faq_quickdrive.html

 

De consist builder werkt wel vaker niet zo lekker. Bij mij flipt TS2021 zodra ik hem aanklik, al heb ik wel rond de 100GB aan assets.

 

Als iemand die zelf de overstap vanuit MSTS pas geleden gemaakt heeft, kan ik je vertellen dat TS2021 zeker een stuk lastiger werken is. Dingen die in MSTS 2 minuten werk waren, kunnen in TS2021 maanden duren of zelfs onmogelijk zijn. Zo is het bijvoorbeeld een stuk moeilijker om geluiden of rijeigenschappen van een andere trein te jatten, en alpha sorting deed MSTS een stuk beter.

 

Aan de andere kant, krijg je er met wat meer werk wel een boel voor terug. Behalve alpha sorting kan TS2021 zowat alles. Dingen waar je in MSTS alleen maar van kon dromen zijn daar realiteit.

 

Het grote verschil is dat bij MSTS het meeste werkte door middel van naamgevingen die functies die in de software ingebouwd zaten aan te roepen. Bij TS2021 werkt het meeste door middel van blueprints die custom scripts aanroepen voor moeilijkere functies. Hierdoor kon Marc D bijvoorbeeld een tijdje terug een loc uitbrengen met een bedienbare kraan. Het nadeel hiervan is dat het inprogrammeren van functies een stuk meer werk is, en het ook een stuk lastiger is om de code van ander materieel over te nemen. Het voordeel is bijna volledige controle. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om de ruitenwisseranimatie een ander aantal frames te geven dan de deuranimatie, iets wat in MSTS nogal eens voor problemen zorgde, aangezien alle geanimeerde onderdelen hetzelfde aantal frames moesten hebben. Denk aan materieel met te langzame ruitenwissers/deuranimatie.

 

De grote verschillen kort samengevat:

 

Ten opzichte van MSTS:

 

- Is routebouwen een stuk makkelijker, vooral vanwege de manier hoe je spoor legt. Objecten plaatsen is ongeveer hetzelfde.

- Is het maken van objecten en die in de sim krijgen iets moeilijker, maar niet veel. In plaats van een vermelding in een .ref file maak je een blueprint.

- Is het bouwen van het 3d-model van de trein zelf even makkelijk. Alleen exporteer je animaties apart.

- Het 3d-model van een trein in de sim krijgen is vele, vele malen moeilijker. Alle functies inprogrammeren, inclusief geluiden en rijeigenschappen inprogrammeren is moeilijker en preciezer. ChrisTrains doet gemiddeld ongeveer 9 maanden om een treinstel te maken.

 

Is het de overstap waard? Absoluut, maar je gaat opnieuw moeten leren lopen. Denk maar niet dat je MSTS-logica je hier gaat helpen. Zo ben ik bijna een jaar bezig geweest alleen maar met uitvogelen hoe je spoor met een derde rail die mee verkant maakt (als het überhaupt mogelijk was, want dat wist ik ook niet eens zeker). Dat is nu pas bijna klaar. En zelfs hier zijn enkele beperkingen van toepassing, waar gelukkig omheen te werken is.

 

Hoop dat je wat aan deze lange post hebt. Ik wens je veel succes, en stuur me gerust een PM als je een MSTS->TS2021 "tolk" nodig hebt. Na een jaar huiswerk doen, weet ik eindelijk van de meeste dingen die MSTS kan hoe je die in TS2021 doet.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

  • 0

John, 

 

 

Consists kun je ook direct op de route zelf in een te bouwen scenario samestellen en hoeft niet meer zoals bij MSTS via de consist editor.

 

Het werkt ween heel stuk makkelijker om via de scenario editor de consists zelf samen te stellen zonder gebruik van die consist editor.

Daarnaast kun je je samengestelde consists saven zodat je die altijd bij de hand hebt voor een volgende scenario.

 

Je moet wel de creator in de volgende scenario's aanvinken anders zie je je consists niet.

 

Dit werkt aanzienlijk veel sneller dan de gewende consist editor in MSTS en ook de TS20xx versie.

Vergeet de consist editor en werk direct via de scenario editor.

 

 

Grtz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy