Jump to content
SimTogether wenst het Nederlands elftal veel succes op het Europees Kampioenschap 2024! I SimTogether wishes the Dutch team the best of luck at the European Championship 2024! ×
  • 0

Hulp bij het repainten Christrains


iGabriël

Question

Vandaag heb ik een repaint afgerond voor de V-IRM van Chistrains. De desbetreffende repaint heb ik gemaakt omdat de echte V-IRM3 er veel slechter uitziet dan dat hij op de simulator is. Ik loop vast bij het opslaan en overschrijven van de bestanden die eindigen op _nm. Deze hebben een ander formaat die ik niet kan krijgen op paint.net (deze staat links onderin de screenshots). Zou iemand mij advies kunnen geven? Alvast bedankt!

 

image.png.5b8967aa78f5cbf2a4ce90bebf96d8fc.png

image.png.bbddf9e8b2e120c03eb8ad89ce98e874.png

image.png.5c9c57853a055c0fe48320056a50ddcf.png

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
58 minutes ago, KerAp said:

De "_nm"-suffix maakt dat de textures niet gecomprimeerd worden bij de conversie. Met RWTools kan je bestanden als TgPcDx opslaan.

En hoe moet ik dat doen? Ik heb niet eerder repaints voor treinen van Chris gemaakt. Eerdere repaints van DTG gingen vlekkenloos. Dit is de error die ik krijg:image.thumb.png.369d3446705cf565c881cb7b75bc939f.png

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Je moet het ook met TS of RW tools doen zoals KerAp aangaf

 

In TS tools:  

Select the ‘Graphics Tools/Convert .TgPcDx to .dds’

Bewerk de DDS en sla deze op zoals aangeven in het XML bestand die in het TS tools venster  wordt getoond

select ‘Convert .dds to .TgPcDx’

 

https://simtogether.com/files/file/1222-ts-tools/

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 hour ago, Sjef61 said:

Je moet het ook met TS of RW tools doen zoals KerAp aangaf

 

In TS tools:  

Select the ‘Graphics Tools/Convert .TgPcDx to .dds’

Bewerk de DDS en sla deze op zoals aangeven in het XML bestand die in het TS tools venster  wordt getoond

select ‘Convert .dds to .TgPcDx’

 

https://simtogether.com/files/file/1222-ts-tools/

 

 

Bedankt voor het vertellen! Verhelpt dit toevallig ook de glans die ik heb gekregen bij de repaint? Ik ben hem gaan testen en de kwaliteit is niet zoals gehoopt. (De ABv6 bak is weggevallen, een foutje in de code) image.thumb.png.a72330f4e1f23df1751a360b38bc4fa1.png

Link to comment
Share on other sites

  • 0

De glans wordt bepaald door de Alpha layer (De A in ARGB) als die wit is heb je glans en met zwart is ie dof, je kunt dus grijstinten gebruiken om hem naar jouw smaak aan te passen. Je kunt hier ook spelen met de transparantie van die layer. Het nadeel is wel dat de vervuiling dezelfde hoeveelheid glans aanneemt als de lak... Ik weet niet welk programma je gebruikt maar bij photoshop staat rechtsonder een lijstje met de layers.

 

RSbintools is trouwens gewoon prima om repaints mee te maken hoor, dat hele TStools is veel te ingewikkeld voor zoiets simpels. Je moet alleen wel het juiste format kiezen bij het opslaan van de gewenste texture.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Het is niet alleen de alpha, de texture kan ook nog wat "UV Arguments" en een "Specular Power" hebben in de geometry, welke de intensiteit van de nep environment map en de grootte van de glans bepalen. Deze vind je bovenaan in het GeoPcDx bestand en kan je met RWTools bewerken. Maar die zouden in dit geval ongewijzigd moeten zijn. Maar als je naar een totaal andere kleur repaint, kan het soms raadzaam zijn deze te wijzigen.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
14 hours ago, EsméevR said:

De glans wordt bepaald door de Alpha layer (De A in ARGB) als die wit is heb je glans en met zwart is ie dof, je kunt dus grijstinten gebruiken om hem naar jouw smaak aan te passen. Je kunt hier ook spelen met de transparantie van die layer. Het nadeel is wel dat de vervuiling dezelfde hoeveelheid glans aanneemt als de lak... Ik weet niet welk programma je gebruikt maar bij photoshop staat rechtsonder een lijstje met de layers.

 

RSbintools is trouwens gewoon prima om repaints mee te maken hoor, dat hele TStools is veel te ingewikkeld voor zoiets simpels. Je moet alleen wel het juiste format kiezen bij het opslaan van de gewenste texture.

Ik gebruik paint.net voor de repaints. Daarom kan ik ook niet de .nm bestanden vervangen omdat die een formaat hebben die ik niet kan krijgen met paint.net bi het opslaan. Staat de Alpha layer ook ergens in paint.net? 

Edited by iGabriël
Link to comment
Share on other sites

  • 0
20 minutes ago, Sjef61 said:

32 bits wegschrijven kan volgens mij niet met paint.net

 

 

 

 

 

Daarvoor zal ik Photoshop dus moeten gebruiken? Zo ja dan zal ik dat ook proberen. 

Ik heb met andere repaints geen moeilijkheden gehad, ik merk dat de opbouw van deze treinen wat anders is.

Edited by iGabriël
Link to comment
Share on other sites

  • 0
10 hours ago, EsméevR said:

Chris gebruikt inderdaad net een andere format. Met Photoshop kun je deze gewoon opslaan, daarom gebruik ik zelf geen Paint.net.

Eigenlijk vind ik het resultaat wel mooi, maar de glans is het enige wat ik eraf zou willen halen net als bij de andere modellen van Chris. En dat kan op Photoshop?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Mogelijk moet je ook even de specularpower van de geometry aanpassen. Dit kan door de geometry in RWTools te openen en naar de arguments voor de desbetreffende texture te zoeken.

 

Wat je zoekt, ziet er ongeveer zo uit:

 

                <cHcEffectMaterialDx-cFloatParam d:id="177588708">
                    <Name d:type="cDeltaString">SPECULARPOWER</Name>
                    <Value d:type="sFloat32" d:alt_encoding="0000000000000000" d:precision="string">0</Value>
                </cHcEffectMaterialDx-cFloatParam>

 

Dit bepaalt samen met de alpha van de texture de felheid van de glans. Als je geen glans wil, moet deze dus op 0. UV argument 1 bepaalt de grootte van de glans, UV argument 2 bepaalt de kracht van de nep environment map overdag, en argument 3 die in de nacht.

 

Al deze dingen hebben invloed op hoe de glans gerenderd wordt, naast de alpha van de texture, dus.

 

Ook kan je misschien beter de shader aanpassen naar TrainBasicObjectDiffuse.fx, welke glans niet eens ondersteunt. Misschien is dat al genoeg, zelfs, moet je even proberen.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
5 minuten geleden, KerAp zei:

En toestemming van de maker hebben. ?

Voor CT hebben wij die toestemming als de naam van de GEO maar  is aangepast en in de repaint map staat.

Maar als dit vermeden kan worden dan heeft niet meeleveren altijd de voorkeur .

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
4 uren geleden, iGabriël zei:

Eigenlijk vind ik het resultaat wel mooi, maar de glans is het enige wat ik eraf zou willen halen net als bij de andere modellen van Chris. En dat kan op Photoshop?

 

Ja, dat kan met Photoshop. Probeer dit eerst maar voor je in scripts gaat wijzigen. Ik heb zo een industrie-dieselloc echt goed mat en smerig gekregen in ieder geval.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
30 minutes ago, EsméevR said:

 

Ja, dat kan met Photoshop. Probeer dit eerst maar voor je in scripts gaat wijzigen. Ik heb zo een industrie-dieselloc echt goed mat en smerig gekregen in ieder geval.

Photoshop heb ik in mijn bezit, dit zou de laatste stap zijn voordat deze repaint officieel afgerond kan worden. Is er een bepaalde methode om die bestanden te openen om vervolgens de lagen aan te passen? 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ja, gewoon je texturebestand omzetten naar DDS met RSbintools, dan openen met photoshop. Vervolgens je alpha laag bewerken en weer opslaan als het goede format en terug omzetten van DDS naar texture.

 

Als je in Photoshop de texture opent moet je naar kanalen gaan, dat zie je rechtsonder in het rode vak. Ikzelf klik de andere kanalen weg, bewerk dan de alpha, dat kan met dubbelklik op dat kanaal (In dit geval zwart, dus zo goed als geen glans) Je kunt ze dus allerlei grijstinten geven van wit t/m zwart om te spelen met de glans. Ook kun je de dekking hier aan passen

alphading.jpg

 

alphading2.jpg

 

In het spel ziet het er dan zo uit, totaal geen glans. Dit is natuurlijk nog een WIP, dat ook nooit af komt ?

Screenshot_### Ruhrpott _51.47501-6.82535_12-00-12.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy