Jump to content
  • 0

Train Simulator verplaatst naar portable SSD


Wadlopertje

Question

Beste forumleden,

 

Zojuist heb ik Train Simulator verplaatst naar een portable SSD. Echter loop ik nu tegen het probleem aan dat toen het nog op de lokale D schijf stond dit 103 GB was. Nu echter neemt het wel meer dan 700 GB in op de SSD. Ik heb het spel overlaten zetten via Steam. Hoe kan dit enorme verschil in grootte zijn ontstaan? Van de 1TB heb ik nu nog maar 217 GB over op de SSD schijf. 

 

Steam zegt trouwens nog steeds dat de grootte op schijf 103 GB is.

 

Weet misschien één van jullie hoe dit kan?

Edited by Wadlopertje
Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Je moet de mappen Assets en Content handmatig over zetten

koperen en plakken. Bij de melding overschrijven/vervangen kies je voor nee

Assets en routes die je er op hebt gezet buiten Steam om worden zo overgezet naar je nieuwe schijf.

 

image.png

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
6 minuten geleden, Wadlopertje zei:

Hmmm ik heb het dus al verplaatst, is er nog een mogelijkheid om dit nog anders te doen?

Heb je gecontroleerd of alles er is en werkt?

In principe kan je de hele railworks map van  D naar je SSD overzetten.

Steam hoeft alleen maar de root vermelding te weten.

En dat heb je al gedaan bij het overzetten met Steam

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dat is ook een goede inderdaad om TS op te starten.. 

Net even gedaan en 't Hart van Nederland lijkt in ieder geval goed te werken.

Nu zie ik echter na het spelen van TS dat er 4GB op de SSD is vrij gekomen.

Ik snap er in ieder geval niets meer van. 

 

Misschien als ik nog een route start dat er weer meer vrije ruimte op de SSD komt?

Dat gaan we eens even testen?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Op de lokale D schijf was het rond de 200 GB (ongeveer).

Heb even wat plaatjes toegevoegd wat nu het verbruik is

 

Wat opvalt is het verschil in grootte en daadwerkelijke grootte. Op de D schijf nam het dus lang niet zoveel ruimte in beslag.
 

Steam.jpg

GrootteSchijf.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ja vreemd, heb hier eens gekeken en dan komt het aardig overeen met een grootte (op schijf) van 141 GB (142 GB)

Mja wat daar de oorzaak van kan zijn, vooralsnog geen idee .......?

 

grootte.jpg.502ea3cb981aa60e160bb6cae0bade94.jpg

 

Edit/

Nou staat er hier wel wat over geschreven maar of je daar wat aan hebt is de vraag omdat het over een SD-kaart van een telefoon gaat ....

https://www.thefastcode.com/nl-eur/article/why-is-there-a-big-difference-between-size-and-size-on-disk

 

Als ik dit zo lees is het meer voor iemand die er verstand van heeft, maar het kan te maken hebben hoe je schijf is geformatteerd en cluster grootte of zo ....

 

Edit2/

Hier nog een link, daar word het beter uitgelegd:

https://nl.stealthsettings.com/de-unde-este-diferenta-dintre-size-si-size-on-disk.html

 

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Bedankt voor het meedenken. Ik ga denk ik de boel weer terug kopiëren naar de D schijf. Dan een back-up maken (had al wel een back-up maar die was iets ouder). 

 

Het blijft een merkwaardigs iets, vooral ook omdat als ik een bestand los kopieer naar de SSD de grootte wel hetzelfde is. 

 

Ik denk dat er ergens iets mis gaat via Steam.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ja dat lijkt mij het wijste om de grootte nagenoeg gelijk te krijgen.

En hoe je dat gedaan hebt i.v.m. formatteren voor Steam enz. is geïnstalleerd weet ik niet maar dat zou je even moeten uitvoeren.

En hoe het met die cluster zit weet ik even niet, maar iig naar NTFS en wellicht kun je aanhouden wat geselecteerd staat aan clusters.

Misschien heb je hier nog wat aan wat clusters betreft, maar zoals gezegd dan moet je weten hoe ermee om te gaan ......:

https://support.microsoft.com/nl-nl/topic/standaard-clustergrootte-voor-ntfs-fat-en-exfat-9772e6f1-e31a-00d7-e18f-73169155af95i.v.m. formateren

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Geeft niet hoor! ☺️

 

Ik heb TS installatie weer terug laten plaatsen en kopieer nu handmatig de Railworks map naar de SSD en zal daarna het path laten veranderen in Steam zelf. Kijken wat dat uithaalt.

We puzzelen vrolijk verder op deze manier.?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hmm na het handmatig gekopieerd te hebben naar de SSD (niet door Steam het te laten doen) is het schijfgebruik nog steeds hetzelfde.

Dat was dus ook niet de oplossing..

 

Zou de SSD dan eerst geformatteerd moeten worden?

 

EDIT:
En welke opties zou ik moeten gebruiken (zie plaatje):

 

formatteren.jpg

Edited by Wadlopertje
Link to comment
Share on other sites

  • 0
10 uren geleden, Wadlopertje zei:

Hmm na het handmatig gekopieerd te hebben naar de SSD (niet door Steam het te laten doen) is het schijfgebruik nog steeds hetzelfde.

Dat was dus ook niet de oplossing..

 

Zou de SSD dan eerst geformatteerd moeten worden?

 

Op 25-12-2021 om 13:09, Trains-xp zei:

En hoe je dat gedaan hebt i.v.m. formatteren voor Steam enz. is geïnstalleerd weet ik niet maar dat zou je even moeten uitvoeren.

En hoe het met die cluster zit weet ik even niet, maar iig naar NTFS en wellicht kun je aanhouden wat geselecteerd staat aan clusters.

Lees jij de berichten niet goed, dat had ik in een eerder bericht al aangegeven.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ach ja je zal niet de eerste zijn bij wie dat gebeurd en zeker niet de laatste.

Maar je had nu toch 1 TB aan opslag?, zo ja dan had je de schijf nog in tweeën kunnen splitsen. (iets van 600/400 MB)

Dus eentje voor Steam, en een voor bijv. opslag.

Mocht het dan om welke reden dan ook helemaal mis gaan met de Steam map enz. dan hoef je niet de hele schijf te formatteren en hiermee de opslag ook kwijt bent.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy