Jump to content
  • 0

Texture problemen met S1 S2


tram

Question

Hoi,

 

Ik ben al een tijdje bezig met de GVB S1 S2 alleen ik heb texture problemen. Als ik de texture maak in paint net komt het er super scherp uit..

 

afbeelding.png.6fc3fb0534fd0dab93f060719170065b.png

 

 

 

Dan export ik hem als .dds en selecteer ik de textures in Blender. Ook hier zien ze er scherp uit:

 

 

afbeelding.thumb.png.44711b946ee587147a2529ca379ed4c7.png

 

 

Dan export ik het 3d model. En in game ziet het er zo uit: Heel onscherp en dof.

 

afbeelding.png.aca2ede0958e1fc41c447f93a624546e.png

 

 

(Let niet op de paarse en roze kleuren dat zijn textures die nog niet zijn geselecteerd in Blender .)

 

 

 

Heeft iemand een idee wat dit probleem is? Moet ik een ander tekenprogramma gebruiken of is paint .net goed?

 

Ik export de textures niet met de RWacetool ,want het is .dds.

 

 

 

 

Edited by tram
Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Zo te zien corresponderen die onderste 2 die Sjef gemarkeerd (die 2 Not Compressed) heeft met wat ik gebruik met Photoshop i.c.m. de Nvidia Texture Tools exporter. (8.8.8.A en 8.8.8.X )

 

Probeer die eens.

 

Ik heb trouwens even gekeken hoe het eruit ziet met de textures die ik voor je geëxporteerd heb, en ik moet zeggen dat het nu flink scherp is:

 

191461073_2022_04_2905_16_03.thumb.png.c089d157aaab42d0d8bcd8a3cf94a8f5.png

 

1069100626_2022_04_2905_16_14.thumb.png.8ce9b97b846239b3818087a0574ad7c9.png

 

1423869632_2022_04_2905_16_29.thumb.png.5b7f9d07ef2a5227cd83b011ac10edf8.png

 

1221109284_2022_04_2905_16_52.thumb.png.a74b1d2187aa7c250e2ee1dd99585a49.png

 

Dus we kunnen hierbij in ieder geval bevestigen dat je gebrek aan scherpte voor je decals aan de textures ligt. Ik zou DXT compressie proberen te vermijden-- 8.8.8.A voor textures met alpha en 8.8.8.X voor textures zonder is wat iedereen aanraadt.

 

Ik heb geen idee waar het bij jou precies misgaat, maar als Sjef wel met succes scherpe textures kan exporteren met Paint.net ligt het waarschijnlijk aan een instelling of plugin (versie). Misschien moet je ff met Sjef vergelijken.

 

Achtergrondinfo voor Sjef: Als hij met de losse Nvidia exporter van PNG naar DDS exporteert met dezelfde instellingen als mij, krijgt hij lege, paarse textures. Dus wat hij ook tekent, het verdwijnt.

 

Wat de onscherpte bij de blauwe balk onder het GVB logo op screen 3 betreft, vreemd dat het er in Blender wel goed uit ziet. Dan denk ik weer gauw aan mipmaps, maar ik heb generate mipmaps aangevinkt in de exporter... ??

 

Dit is hoe het er met een 4096x4096 texture uit ziet:

 

203311066_2022_04_2906_08_09.thumb.png.4b27c6dd6b86b1adcadc1b35b1e85b22.png

 

In ieder geval al een stuk beter, maar volgens mij toch nog te dof voor zo'n grote texture, alhoewel ik me daarin kan vergissen. Groter dan 4096 kan voor zover ik weet ook niet. Shaders maken niet uit, heb ik ook al getest. Ik weet het ff niet meer. Beter dan dit krijg ik het niet.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dankje dat je er even in game hebt naar gekeken. Ok er gaat toch iets mis in de export van de .dds. want waarom komt hij er een blender heel scherp uit en in TS niet..

Ohhh wacht in Blender heb je de functie waar je de textures op lineair en normal kan zetten of hoe dat ook alweer heet.

Ik heb hem op lineair staan. Als je hem op normal zet komen de textures er heel dof en lelijk uit. Precies wat er zou gebeuren als ik hem normaal als .png zou exporten naar TS.

 

Ik zal even vergelijken met sjef in paint net.

Ik gebruik de  gratis versie van paint net  maar daar moet het niet aan liggen.. 

 

En als het echt niet lukt ga ik over naar plan B. Gewoon de plane splitsen waar de kleuren scheiden. En opzich is dat niet moeilijk omdat de kleuren alleen wit en blauw zijn. Maar dan heb ik het vooral over het splitsen van de blauwe kleuren die onder de witte kleur zitten. Want die komen er steeds dof en wazig uit.

Wat ik wel raar vind is dat de deuren wel scherp renderen...  de overgang van zwart naar blauw is heel scherp vind ik...

 

Oh en trouwens @KerApdie textures die jij had geëxporteerd naar .dds kwamen er  allemaal scherp uit. Behalve de bak texture die was heel dof en onscherp.

 

Wat ik ook merk is dat als ik verder weg van de metro sta de textures niet wazig worden. Alleen de bak texture word wazig. Heel raar.

 

Misschien export ik hem verkeerd in paint net

 Daarom nogmaals ik ga mijn instellingen even vergelijken met @Sjef61

 

 

 

het gaat mij er vooral om dat de bak texture er scherp uit moet komen. Want de rest komt er gewoon normaal scherp uit. Alleen de bak texture niet.

 

En anders als de instellingen van sjef niet werken.  Dan ga ik over na plan B en gewoon de plane splitsen waar de kleuren verschillen.

 

 

Edited by tram
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Probeer eens een 2048 texture, 4096 als het nog te onscherp is. Zoals je kan zien wordt het dan beduidend minder.

 

Denk dat het verder gewoon is hoe TS je textures rendert. Mijn Type M heeft het ook lichtjes, al ziet het er in 3DC hetzelfde uit. Denk dat die texture renderer van Blender gewoon beter is ofzo.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

  • 0
22 minuten geleden, KerAp zei:

Probeer eens een 2048 texture, 4096 als het nog te onscherp is. Zoals je kan zien wordt het dan beduidend minder.

 

Denk dat het verder gewoon is hoe TS je textures rendert. Mijn Type M heeft het ook lichtjes, al ziet het er in 3DC hetzelfde uit. Denk dat die texture renderer van Blender gewoon beter is ofzo.

 

Hmmmm. Ik zal het proberen..

Link to comment
Share on other sites

  • 0
5 minuten geleden, Sjef61 zei:

Zie dat je in Blender veel instellingen hebt.

Geen idee wat er allemaal door TS wordt ondersteund

Bijna alles word door TS ondersteund. Ik heb het een keer getest.

 

De meeste Functies zijn voor de Shader texture..

Edited by tram
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy