Trophies and Medals tram 138 Posted April 28, 2022 Share Posted April 28, 2022 (edited) Hoi, Ik ben al een tijdje bezig met de GVB S1 S2 alleen ik heb texture problemen. Als ik de texture maak in paint net komt het er super scherp uit.. Dan export ik hem als .dds en selecteer ik de textures in Blender. Ook hier zien ze er scherp uit: Dan export ik het 3d model. En in game ziet het er zo uit: Heel onscherp en dof. (Let niet op de paarse en roze kleuren dat zijn textures die nog niet zijn geselecteerd in Blender .) Heeft iemand een idee wat dit probleem is? Moet ik een ander tekenprogramma gebruiken of is paint .net goed? Ik export de textures niet met de RWacetool ,want het is .dds. Edited April 28, 2022 by tram Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/ Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Sjef61 2,302 Posted April 28, 2022 Share Posted April 28, 2022 met welke instelling exporteer je in paint.net? Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14906 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 28, 2022 Author Share Posted April 28, 2022 Met de BC3 (lineai, DXT5) Hmm ik heb geen alpha gebruikt. Ik zal even proberen als ik met DXT1 export. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14908 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Sjef61 2,302 Posted April 28, 2022 Share Posted April 28, 2022 Voor glimmend moet je Alpha en non compressed dacht ik Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14909 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 28, 2022 Author Share Posted April 28, 2022 (edited) Dan krijg ik dit : (het paarse) Edited April 28, 2022 by tram Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14910 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Sjef61 2,302 Posted April 28, 2022 Share Posted April 28, 2022 mmmm dat is apart zeg. Ik gebruik paint.net ook soms en dat gaf nooit problemen. B8G8.. Maar ik gebruik 3DS en geen Blender Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14911 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 28, 2022 Author Share Posted April 28, 2022 (edited) Nu krijg ik dit. De GVB logo is wel scherp. Maar dat formaat is in paint net echt groot. De bak is nog steeds onscherp. Edited April 28, 2022 by tram Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14912 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Sjef61 2,302 Posted April 28, 2022 Share Posted April 28, 2022 Je kan door de plane daar te spiltsen, dus per kleur een plane te maken, het scherp maken Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14913 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 28, 2022 Author Share Posted April 28, 2022 Dat kan ja. Maar ik wil gewoon normale scherpe textures maken... Die techniek heb ik trouwens gebruikt voor de Blauwe GVB streeplogo: Die is wel heel scherp. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14914 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 28, 2022 Author Share Posted April 28, 2022 Ik ga eens proberen om de textures te maken met PhotoShop. Kijken wat er daar uit komt. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14915 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Sjef61 2,302 Posted April 28, 2022 Share Posted April 28, 2022 Ben benieuwd. Zou geen verschil moeten maken. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14916 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 28, 2022 Author Share Posted April 28, 2022 Inderdaad. Ja of ik doe de plane techniek. Dus gewoon dat gebied selecteren. En dan uitknippen. Dan komt hij er 1000% zeker scherp uit. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14917 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 (edited) Zo te zien corresponderen die onderste 2 die Sjef gemarkeerd (die 2 Not Compressed) heeft met wat ik gebruik met Photoshop i.c.m. de Nvidia Texture Tools exporter. (8.8.8.A en 8.8.8.X ) Probeer die eens. Ik heb trouwens even gekeken hoe het eruit ziet met de textures die ik voor je geëxporteerd heb, en ik moet zeggen dat het nu flink scherp is: Dus we kunnen hierbij in ieder geval bevestigen dat je gebrek aan scherpte voor je decals aan de textures ligt. Ik zou DXT compressie proberen te vermijden-- 8.8.8.A voor textures met alpha en 8.8.8.X voor textures zonder is wat iedereen aanraadt. Ik heb geen idee waar het bij jou precies misgaat, maar als Sjef wel met succes scherpe textures kan exporteren met Paint.net ligt het waarschijnlijk aan een instelling of plugin (versie). Misschien moet je ff met Sjef vergelijken. Achtergrondinfo voor Sjef: Als hij met de losse Nvidia exporter van PNG naar DDS exporteert met dezelfde instellingen als mij, krijgt hij lege, paarse textures. Dus wat hij ook tekent, het verdwijnt. Wat de onscherpte bij de blauwe balk onder het GVB logo op screen 3 betreft, vreemd dat het er in Blender wel goed uit ziet. Dan denk ik weer gauw aan mipmaps, maar ik heb generate mipmaps aangevinkt in de exporter... Dit is hoe het er met een 4096x4096 texture uit ziet: In ieder geval al een stuk beter, maar volgens mij toch nog te dof voor zo'n grote texture, alhoewel ik me daarin kan vergissen. Groter dan 4096 kan voor zover ik weet ook niet. Shaders maken niet uit, heb ik ook al getest. Ik weet het ff niet meer. Beter dan dit krijg ik het niet. Edited April 29, 2022 by KerAp Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14919 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 (edited) Dankje dat je er even in game hebt naar gekeken. Ok er gaat toch iets mis in de export van de .dds. want waarom komt hij er een blender heel scherp uit en in TS niet.. Ohhh wacht in Blender heb je de functie waar je de textures op lineair en normal kan zetten of hoe dat ook alweer heet. Ik heb hem op lineair staan. Als je hem op normal zet komen de textures er heel dof en lelijk uit. Precies wat er zou gebeuren als ik hem normaal als .png zou exporten naar TS. Ik zal even vergelijken met sjef in paint net. Ik gebruik de gratis versie van paint net maar daar moet het niet aan liggen.. En als het echt niet lukt ga ik over naar plan B. Gewoon de plane splitsen waar de kleuren scheiden. En opzich is dat niet moeilijk omdat de kleuren alleen wit en blauw zijn. Maar dan heb ik het vooral over het splitsen van de blauwe kleuren die onder de witte kleur zitten. Want die komen er steeds dof en wazig uit. Wat ik wel raar vind is dat de deuren wel scherp renderen... de overgang van zwart naar blauw is heel scherp vind ik... Oh en trouwens @KerApdie textures die jij had geëxporteerd naar .dds kwamen er allemaal scherp uit. Behalve de bak texture die was heel dof en onscherp. Wat ik ook merk is dat als ik verder weg van de metro sta de textures niet wazig worden. Alleen de bak texture word wazig. Heel raar. Misschien export ik hem verkeerd in paint net Daarom nogmaals ik ga mijn instellingen even vergelijken met @Sjef61 het gaat mij er vooral om dat de bak texture er scherp uit moet komen. Want de rest komt er gewoon normaal scherp uit. Alleen de bak texture niet. En anders als de instellingen van sjef niet werken. Dan ga ik over na plan B en gewoon de plane splitsen waar de kleuren verschillen. Edited April 29, 2022 by tram Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14920 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 Of ik maak de UV map van de baktexture groter. Dan worden de textures ook groter. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14921 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 (edited) Kijk de 2 textures functies in Blender Closest: Lineair: Edited April 29, 2022 by tram Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14922 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 De metro komt er ook scherp uit bij mij. Maar dit irriteert me: Kijk hoe dof en onscherp En dit krijg je als je verder weg van de metro staat : Kijk hoe de textures wazig worden. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14923 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Sjef61 2,302 Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 De texture instelling in 3D max heb ik zo ingesteld. (Bij lichtgevende textures zet ik Backface Cull ook aan.) Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14927 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 (edited) Probeer eens een 2048 texture, 4096 als het nog te onscherp is. Zoals je kan zien wordt het dan beduidend minder. Denk dat het verder gewoon is hoe TS je textures rendert. Mijn Type M heeft het ook lichtjes, al ziet het er in 3DC hetzelfde uit. Denk dat die texture renderer van Blender gewoon beter is ofzo. Edited April 29, 2022 by KerAp Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14928 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 @Sjef61 Zo zien mijn Blender textures instellingen eruit: Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14929 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 22 minuten geleden, KerAp zei: Probeer eens een 2048 texture, 4096 als het nog te onscherp is. Zoals je kan zien wordt het dan beduidend minder. Denk dat het verder gewoon is hoe TS je textures rendert. Mijn Type M heeft het ook lichtjes, al ziet het er in 3DC hetzelfde uit. Denk dat die texture renderer van Blender gewoon beter is ofzo. Hmmmm. Ik zal het proberen.. Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14930 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Sjef61 2,302 Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 Zie dat je in Blender veel instellingen hebt. Geen idee wat er allemaal door TS wordt ondersteund Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14931 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 (edited) 5 minuten geleden, Sjef61 zei: Zie dat je in Blender veel instellingen hebt. Geen idee wat er allemaal door TS wordt ondersteund Bijna alles word door TS ondersteund. Ik heb het een keer getest. De meeste Functies zijn voor de Shader texture.. Edited April 29, 2022 by tram Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14932 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 De blauwe plane heb ik er alvast uit gehaald: Ik doe het wel zo. Want normaal painten gaat niet werken... Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14933 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals Sjef61 2,302 Posted April 29, 2022 Share Posted April 29, 2022 denk ook wel het slimste nu Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14934 Share on other sites More sharing options...
0 Trophies and Medals tram 138 Posted April 29, 2022 Author Share Posted April 29, 2022 Ja hoor. Dit is veel beter! Moet alleen nog de baktextures helemaal wit maken anders zie je het er doorheen. (kijk maar goed de textures schijnen door de blauwe plate heen.) Link to comment https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/#findComment-14936 Share on other sites More sharing options...
Question
tram 138
Hoi,
Ik ben al een tijdje bezig met de GVB S1 S2 alleen ik heb texture problemen. Als ik de texture maak in paint net komt het er super scherp uit..
Dan export ik hem als .dds en selecteer ik de textures in Blender. Ook hier zien ze er scherp uit:
Dan export ik het 3d model. En in game ziet het er zo uit: Heel onscherp en dof.
(Let niet op de paarse en roze kleuren dat zijn textures die nog niet zijn geselecteerd in Blender .)
Heeft iemand een idee wat dit probleem is? Moet ik een ander tekenprogramma gebruiken of is paint .net goed?
Ik export de textures niet met de RWacetool ,want het is .dds.
Link to comment
https://simtogether.com/forums/topic/1761-texture-problemen-met-s1-s2/Share on other sites
Top Posters For This Question
29
12
12
Popular Days
Apr 29
38
Apr 28
12
Apr 30
3
Top Posters For This Question
tram 29 posts
Sjef61 12 posts
Dwarsligger 12 posts
Popular Days
Apr 29 2022
38 posts
Apr 28 2022
12 posts
Apr 30 2022
3 posts
Popular Posts
Dwarsligger
Ik was niet onvriendelijk. Maar dit gesprek werd een carbon copy van een PM wisseling (inclusief screens), dus ik doorbreek dat. Als ik boos zou zijn, zou ik niet 80% van mijn TS-tijd best
tram
Snap ik. Ik zal even goed naar alles kijken of ik de goede shader kan vinden. Volgens mij kijk ik er gewoon overheen.. (zoals gewoonlijk)
Dwarsligger
Aaaah... Ik wist niet dat je shaders in Blender in een lijst moet kiezen, in 3DC kan je hem gewoon zelf intypen. Daarom leek het voor mij alsof je niet luisterde haha. De shader is wel aan
Posted Images
52 answers to this question
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now