Jump to content

Censuur


KerAp

Recommended Posts

Ik ga iets engs doen. Ik ga namelijk het gesprek openen over censuur. Ik snap dat niet zomaar alles gezegd kan worden, maar ik denk dat de manier hoe hier met censuur omgegaan wordt een stuk beter kan.

 

Zo zijn er hier woorden waarvan ik de censuur een klein beetje overdreven vind (zie volgende paragraaf bijvoorbeeld), en vind ik dat het ook via PM gebeurt ook wat overdreven, maar dat is nog niet eens zo heel erg. Wat me vooral dwars zit, is het hier gebruikte auto-correctie systeem. Niet alleen worden mij daardoor soms woorden in de mond gelegd die ik van-je-never-nooit-niet zou gebruiken, waardoor ik liever een melding krijg dat ik een bepaald woord aan moet passen, maar ook kan je soms rare situaties krijgen.

 

Ik zal een voorbeeld nemen. Neem die drieletterige afkorting van "Wat de F", die wordt hier automatisch door het systeem veranderd in "Jeetje". Dit kan leiden tot zinnen als "Ik vraag me soms echt af Jeetje die gozer aan het doen is. Niks van al die Balen (Engelse poep) die hij uitbrengt werkt zoals het moet". Niet echt bepaald begrijpelijke taal.

 

Nou snap ik dat niet zomaar alles gezegd kan worden, maar ik wil het team toch met klem vragen zich nog eens over dit systeem te buigen. Ik heb zelf bijvoorbeeld liever dat mijn berichten dan geweigerd worden, of door een mod goedgekeurd moeten worden. Ik geloof dat de buren dat laatste doen, if memory serves me right. Overigens zijn de meeste mensen hier godzijdank niet zo van het beledigen, en als je iemand met een vaginagelaat erop wil wijzen dat een zeker familielid van diegene een trottoirprostituee is, kan dit zoals je ziet, ook met nette woorden, dus de vraag is in hoeverre geautomatiseerde censuur zijn doel dient.

 

Hoop dat we dit gevoelige onderwerp bespreekbaar kunnen maken en tot een beter systeem kunnen komen. Ik stel voor censuur op PM algeheel te verwijderen, en op het forum posts met verboden woorden goedkeuring te laten vereisen. Of gewoon de post weigeren, zoals op treinpunt vroeger. Maar wat jullie ook doen, haal in godsnaam dat auto-correctie systeem eraf, je staat zo soms een beetje voor ... Oeps, gingen we bijna... ?

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

(Als eerste heb ik deze topic  verplaatst naar Stationscafé)

 

Als één van de moderators en als Community Manager van deze site ben IK mede verantwoordelijke betreffende de autocorrecte en filtering  van "foute" woorden/krachttermen

Als eerste heb ik twee woorden lijsten samengesteld.

  • Auto correctie lijst
  • goedkeuring MOD lijst

Wij hebben dit  gedaan omdat  wij Moderators niet alle tijd hebben om alle berichten woord voor woord door te lezen en aan te passen indien nodig.

Hierom hebben wij wat zaken geautomatiseerd. 

 

Ik noen dit GEEN censuur en in het Stationscafé is alle ruimte om over dit soort zaken te discussiëren.

Als je het er niet  mee eens bent dat sommige woorden zijn aangepast dan is er nog altijd de MOD knop om dit te melden. Wij Moderators reageren hier altijd op.

 

Als er een woord(en)  in de MOD lijst valt, volgt hierop altijd een persoonlijke PM bericht met uitleg en bij zeer grove overtredingen een tijdelijke plaatsing BAN of een definitieve BAN

 

Wij zijn een community voor ALLE leeftijden en ons doel is om iedereen te helpen met het oplossen van problemen  en te stimuleren en hiervoor zijn geen specifieke "kracht termen" voor nodig.

 

Ik laat jou voorbeeld woorden hier nu staan maar reken er op dat we, zeker in topics, deze woorden zullen verwijderen als we er tegen aan lopen.

 

Verder wijs ik op de forum regels  die een ieder dient te respecteren.

 

Sjef61

Community Manager
Moderator
Download Manager 
simtogether.com

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Dacht dat ik het topic op de juiste plek geplaatst had, maar bedankt voor het verplaatsen.

 

Ik snap dat automatisering een handige tool is om tijd te besparen, maar deze autocorrectie is zo stom. Zeg dat je niet gelachen hebt om die ene zin. Ik opende dit topic dan ook in de hoop daar wat aan te kunnen doen. Ik verwachtte heus niet hier mijn ongestoorde Rotterdamse gang te kunnen gaan, maar ik hoopte misschien op een wat betere balans. Die drieletterige afkorting is heel overdreven en ook heel vervelend.

 

Dus ik herhaal mijn verzoek om dit in het team te bespreken. Ik denk dat de meeste schuttingtaalgebruikers liever hebben dat ze hun bericht aan moeten passen dan dat ze ineens woorden als "Jeetje" gebruiken of zinnen zoals hierboven uitspreken.

 

Bedankt voor het laten staan van die woorden, die ik uiteraard slechts ter illustratie en amusement gebruikte. Zeker met dat laatste voorbeeld zocht ik de grens op, daar ben ik me bewust van. En vooral bedankt het gesprek aan te willen gaan.

 

Dat wordt overigens nog wat als ik mijn metro's ooit online gooi, dan. De naam van het project bevat een ziekte. Je kent vast wel dat grapje over dat metro een afkorting is... ? Nou valt daar zat op te verzinnen, maar het is wel weer zo'n voorbeeld. Zo heb ik ooit ook eens op een anime forum gezeten waar "Jap" als scheldwoord gezien werd. Erg handig als je de beschikbare talen van een release wou afkorten. En zo zijn er nog tal van voorbeelden waar het overdreven en/of onhandig wordt. Censuur is helaas soms inderdaad nodig, maar balans is, zoals wel vaker, soms lastig te vinden.

 

 

Edited by KerAp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dank voor je feedback, KerAp. Dat wordt gewaardeerd.

Het modereren van een forum is niet de makkelijkste taak en ik heb dan ook alleen maar groot respect voor het mod-team van SimTogether. Als moderator dien je voortdurend afwegingen te maken. Normen en waarden, maatschappelijke ontwikkelingen en context zijn er paar kenmerken waar voortdurend een keuze in gemaakt moet worden.

 

Uiteindelijk is SimTogether een forum wat de focus heeft op OV-simulatie. De doelgroep is jong en oud. Voor elke doelgroep proberen we het zo aangenaam mogelijk te maken. In algemene zin vinden we dat bepaalde woorden in beginsel niet thuishoren op dit forum. Context kan dit soms veranderen. Omdat de woorden waar het nu om gaat, en dat is een zeer summier lijstje, in algemene zin in een negatieve connotatie worden gebruikt, passen we het lijstje met woorden niet aan. Wat we wel aanpassen is dat deze woorden niet vervormd worden. Als je één van de woorden op het lijstje gebruikt, wordt het bericht even tegengehouden en door een moderator bekeken. Mijn verwachting is dat dit nagenoeg nooit aan de orde zal komen, omdat - kijkend naar het lijstje - je deze woorden waarschijnlijk niet veel nodig zult hebben op het forum op SimTogether.

 

Van de moderators mag je verwachten dat zij relatief snel naar het bericht zullen kijken. Dat borgen we in het team.

 

We hopen hiermee tegemoet te komen aan je feedback. 

 

Groet, Etienne

Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, etienne123 zei:

Wat we wel aanpassen is dat deze woorden niet vervormd worden. Als je één van de woorden op het lijstje gebruikt, wordt het bericht even tegengehouden en door een moderator bekeken.

 

Begrijp ik nou goed dat die auto-correctie er dus af gaat? ? Of lees ik je verkeerd?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy