Jump to content
Heb jij jouw screenshot al ingezonden in de Screenshot van de Maand? I Have you already submitted your screenshot in the Screenshot of the Month competition? ×

Betuweroute Assets


Recommended Posts

Omdat zowel de Rotterdamse metro als een ander miniproject waar ik aan werk de Betuweroute een keer kruisen, heb ik besloten maar eens een mooi pakketje spoor en bovenleiding ervoor te maken.

 

Is verder nog in een heel pril stadium, maar open dit topic vast zodat ik om feedback kan vragen. Vinden jullie de 3d-sporen mooi, of heb ik de 3d te sterk gemaakt, of juist niet sterk genoeg? Ook zal ik hulp nodig hebben m.b.t. welke masten ik allemaal ga moeten maken, en waarvoor ze zijn, wat ik dan ook mooi hier kan doen.

Alhoewel de hangers er nog niet op zitten, heeft de bovenleiding al een zigzag, welke mij iets te sterk oogt, terwijl de rijdraad toch gewoon 32cm naar links/rechts zigzagt, hetgeen met de realiteit zou moeten kloppen. Wat vinden jullie daarvan?

 

Het spoor is net zoals in het echt iets hoger boven de grond gelegd, en de Hart-Hart afstand tussen 2 sporen is iets groter (5,5 meter i.p.v. 4,2). Ook loopt de ballast iets verder naar buiten door.

Ik vind het zelf een aardig begin. Met dank aan ChrisTrains voor de ballasttextures!

 

1158023813_2022_05_1105_14_32.thumb.png.62037689cf9a5b327a587feac9d49e8e.png

 

Op een aantal foto's die ik heb is de rijdraad grijs, dus dat heb ik voorlopig ook maar zo gedaan. Hoort dat zo?

 

307697617_2022_05_1105_13_31.thumb.png.a4509848af9d8c4275617f4dd3fa36a4.png

 

Moet de alpha's van die houdertjes nog wat aanpassen zodat de gaatjes in beide houders even groot zijn, maar het aantal gaatjes klopt in ieder geval, voor de OCD'ers onder ons. ?

 

112816708_2022_05_1105_14_01.thumb.png.a4dfc850aa9da30fb6b4427fd816b972.png

 

Wat vinden jullie van het 3d-effect? Goed? Te zwak? Te sterk?

 

491647347_2022_05_1105_11_21.thumb.png.b9adb55712be1b2a301c2e71487ace9c.png

 

Aan mijn sneeuwtexture te zien heb ik mijn normal maps verkeerd gemaakt waardoor ze het tegenovergestelde doen van wat ze moeten doen, en de sneeuwtexture zelf vind ik persoonlijk ook iets te ijs-achtig.

 

Edited by KerAp
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Wat me opvalt is dat de draagkabel bij jou in het midden blijft, terwijl deze op cabineritten gewoon mee zigzagt.

 

Volgens deze website is de zigzag in de bovenleiding afhankelijk van het toegepaste systeem 33cm of 20cm:

https://www.infrasite.nl/glossary/bovenleiding/
Dus wellicht 20cm proberen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik hoopte stiekem al jou hier te treffen. Wist niet dat de draagkabel ook zigzagte, dacht dat die in het midden bleef terwijl de rijdraad zigzagt. Ga er naar kijken. Knap dat je dat kon zien op die scheef genomen screens, trouwens. Ervaring spreekt weer.

 

Wat voor zigzag heb jij bij de HSL-portalen? Ik begreep dat voor de Betuweroute die 33cm gebruikt werd, alhoewel ik niet meer weet waar ik dat gelezen heb.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Ik heb op de Belgische HSL bovenleiding 0,2m toegepast en op de HSL-zuid 0,3m.

Bij de HSL-zuid heb ik het gevoel dat de zigzag te extreem is. Al kan dat ook komen omdat de maten van die dingen eigenlijk totaal niet kloppen.

Bij de Belgische Bovenleiding voelt de 0,2m wel weer erg goed aan als ik er onderdoor rij.

Link to comment
Share on other sites

Modelspoorbovenleiding is altijd een compromis tussen werkelijkheid en haalbaarheid in zo'n klein model. Zo is de hart op hart afstand van modelspoor vaak veel groter (afgezien van de schaal ?) dan in het echt.

Ik zit nu ook naar de hart op hart van de Betuweroute te kijken, en in Google Earth kom ik op ~4m uit

image.thumb.png.11affe671d3ba45f60eef7f221430d86.png

 

Ook op cabineritten krijg ik niet het gevoel dat het 5,5m zou zijn.

Edited by Michael1234
Link to comment
Share on other sites

Ligt eraan waar dan, blijkbaar. Bij de botlektunnel meet ik 5,5. En die waarde ben ik ook vaker tegengekomen, en baseer ik niet (alleen) op die tekening. En op cabineritten lijkt de afstand op sommige plekken ook te variëren. Maar absoluut bedankt voor het meedenken. Zal nog eens goed kijken.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Naw, man. I'm just making the assets for other routes that cross it, and so that somebody might build the actual route properly one day.

 

Because the current "Betuweroute" route actually doesn't even feature the Betuweroute. It starts where the Betuweroute ends, in fact.

Link to comment
Share on other sites

I like your version of the route, I still use it even if it's 7 years old already. Though I will say, a station sign at Emmerich and Praest in Germany wouldn't hurt. Also the stations Emmerich-Elten and Emmerich-Grenze aren't featured. Other than that, it's a really well done route even if it is short. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy