Jump to content
SimTogether wenst het Nederlands elftal veel succes op het Europees Kampioenschap 2024! I SimTogether wishes the Dutch team the best of luck at the European Championship 2024! ×

Voor- en nadelen van scenario's


Gerwil

Recommended Posts

Voorop gesteld; scenario's rijden is het leukste wat er is in TSC. De levendigheid, de interactie, het scherp blijven als meester. Veel leuker dan QD, absoluut.

 

Maar scenario's' hebben een heel groot nadeel, tenminste zo zie ik dat. Voor vrijwel ieder scenario in bijna iedere (Nederlandse) route heb je extra bestanden nodig, vooral waar het rollend materieel betreft. Niet alleen voor de drivers train maar ook voor andere treinen en treinstellen, al dan niet rijdend of deel uitmakend van de scenery, dus AI materieel. Een deel daarvan is gratis maar een groot deel moet voor betaald worden. Het is niet zo als met QD: als je 's avonds zin hebt in een ritje (naast QD) zal je eerst alle routes met bijbehorende scenario's moeten hebben geïnstalleerd wil je een vrije keuze hebben zonder eerst weer te moeten gaan downloaden en installeren (waar je op dat moment geen zin in hebt).

 

Mijn kleinzoon Thomas heeft vanmiddag een rekensommetje gemaakt (op eigen initiatief, nieuwsgierig als hij is). Hij heeft het aantal beschikbare routes vermenigvuldigd met het aantal scenario's per route (bizar hoe snel dat joch is) en in een absurd tempo gekeken naar (grofweg) de benodigdheden per scenario. Uiteindelijk kwam hij natuurlijk niet met een exact cijfer (zoals hij dat zelf noemde) maar wel met een voorzichtige benadering: als je alle scenario's van alle routes van alle Trainsim sites op ieder moment dat je dat wilt, wilt rijden (dus als je 's avonds zin hebt in een leuk ritje) dan moet je letterlijk zowat alle op die sites beschikbare downloads hebben geïnstalleerd. Zowel de gratis als de betaalde.

 

Aan de kosten van de betaalde extra's heeft hij zich niet gewaagd maar uitgaande van wat ik al heb betaald (en hoe weinig scenario's ik daarvan kon rijden) kwam hij tot een voorzichtige conclusie:

 

"Goh, opa, het is een heel gave simulatie. Maar als je op elk moment van de dag een willekeurig scenario wilt rijden ben je nog zo'n drie weken bezig met downloaden en installeren en ben je nog 'ns zo'n paar honderd euro kwijt."

 

Oeps, en dat zette me even aan het denken. Hij zag m'n gezicht betrekken en stelde voor om dit nu eens in de groep te gooien (nog steeds blijkbaar een populaire uitdrukking op de middelbare school), dus hier, in discussie en nieuws. Want volgens Thomas moeten er toch wel meer mensen hiermee zitten, wat ze ervan weerhoudt om hun hobby uit te breiden.

 

Met, tenslotte, de laatste vraag van Thomas: kan dat nu niet makkelijker? 

 

Bij deze, mede-Simmers. Ik ga er in ieder ga over nadenken...

 

Link to comment
Share on other sites

Voor Nederlandse scenario's heb je over het algemeen treinen van ChrisTrains nodig.. die zijn wel payware maar er is een paar keer op een jaar een aanbieding.. dan is het 50 procent of zo..

 

verder kan je heel simpel met locoswap treinen die je niet heb om wisselen voor de treinen die je wel heb.. verder zijn repaints eigenlijk altijd gratis.. als je ze eenmaal geïnstalleerd heb dan ben je daar mee klaar.. ze worden namelijk elke keer opnieuw gebruikt in andere scenario's..

 

verder staan er op 3dzug ook interessante paywares..  deze worden ook regelmatig gebruikt in nl scenario's.. maar uiteindelijk kost deze hobby heel wat geld..dat is een fijt. Maar kost elke hobby geen geld.

persoonlijk geef ik het liever hier aan uit dan in de Jumbo of zo.. maar dat is ieder voor zich natuurlijk..

 

 

https://www.3dzug.de/?cat=c64_Gueterwagen-Gueterwagen.html

Link to comment
Share on other sites

Maak zelf een eigen route met eigen scenario’s met beschikbare freeware assets en freeware rollend materiaal.

Leuk en uitdagend en goedkoop. 
Alles is al gratis te downloaden om een mooie route te maken.


Ik ben nu alle assets zelf aan het maken om een eigen route te bouwen. Daar ben ik al een paar jaar mee bezig.

Rails, Seinen, wegen, stations , huizen, stoplichten, Muren …noem maar op… erg  veel werk en kostbare veel tijd.

Wat ik maak stel ik gratis ter beschikking.

Van de winter hoop ik te starten met bouwen van de route.

 

Link to comment
Share on other sites

Je kunt ook voor routes die je in je bezit hebt Free Roam scenario's maken, of standard scenario's met jouw eigen add-ons. Ja, het kost tijd, maar als je me een PM (privébericht) stuurt wil ik je best helpen om standard scenario's te maken. Ook zijn er hier veel mensen die zelf scenario's maken en ze gratis beschikbaar maken, dus die kunnen jou ook helpen.

Link to comment
Share on other sites

Bovendien zit bij de routes vaak een handleiding waarin de scenario`s beschreven staan plus de benodigdheden. Dus wat je nodig hebt kan je voor je gaat spelen al lezen. Vaak kijk ik met locoswap al vooraf of er iets mist zodat ik dat al opgelost heb. En ja het is natuurlijk aan iedereen de keus of je wel of niet payware wil aanschaffen. Maar de meeste routes gebruiken nou eenmaal payware.  Eens je dat eenmaal hebt word het wel makkelijker.

Link to comment
Share on other sites

Kijk, als je elk scenario voor elke route wil kunnen rijden, dan ben je inderdaad klauwen vol met geld kwijt. Er is altijd wel een scenario wat een of ander exotisch, weinig voorkomend materieeltype gebruikt. Sterker zelfs, het is onmogelijk, aangezien er ook een aantal materieeltypes niet meer te downloaden zijn, welke nog best in scenarios gebruikt kunnen worden.

Echter, zoals hier eerder genoemd, kom je een heel eind als je alles van ChrisTrains hebt.

 

Maarrr, en het verbaast me dat deze optie nog niet genoemd is, er is wel degelijk een mogelijkheid om toch elke keer een andere variatie in je scenario te hebben, alhoewel de mogelijkheden natuurlijk nog steeds afhangen van hoeveel materieel je geïnstalleerd hebt. Het verschil is voornamelijk dat je niet specifiek dit of dat materieel hoeft te hebben. Je moet misschien wel wat bestanden (voor eigen gebruik) aanpassen.

 

Je kan namelijk in een QuickDrive consist aangeven in welke routes hij automatisch gespawned mag worden. (Nog een voordeel van de door mij genoemde methode in je consist topic, trouwens) Je kan daar ook een klasse aan toewijzen voor bijvoorbeeld intercity's, stoptreinen, internationale treinen, etc. Dan kan je voor elke route een QuickDrive scenario maken en daarin AI verkeer toevoegen, met bepaalde klasses op bepaalde plekken. Op deze manier is hetzelfde QD scenario elke keer anders (laat je kleinzoon daar maar eens zijn wiskunde op loslaten 😉)

 

Bijvoorbeeld. Laten we zeggen dat ik van alle ChrisTrains treinen, alle MarcD treinen, en mijn toekomstige SM90 de QD consists bewerk en alle routes die ik heb eraan toevoeg. Ik geef hierbij de Buffel en Plan U een andere klasse (de dieselklasse) dan de Plan V en mijn toekomstige SM90 (de stoptreinklasse), en de VIRM en ICM weer een andere klasse (de intercityklasse). Vervolgens bewerk/maak ik voor alle routes de QD scenarios, laten we voor mijn voorbeeld even het Olielijntje als voorbeeld nemen. (Nee, niet omdat ik eraan meewerk 😁) Ik plaats op de lijn van Zwolle naar Emmen AI-verkeer met de stoptreinklasse. Hier zullen dan alleen willekeurig Plan V's of SM90's spawnen, en deze zullen dan ook alleen op dat traject spawnen. Tussen Zwolle en Almelo plaats ik AI-verkeer met de dieselklasse. Hier zullen alleen Buffels of Plan U's spawnen. En alleen rond station Zwolle plaats ik AI-verkeer met de intercityklasse, waar, je voelt het al aankomen, alleen VIRM's of ICM's zullen spawnen.

 

Welk materieel er spawnt op een bepaald spawning point zal elke keer anders zijn, en soms zal er zelfs niks spawnen. Op deze manier is hetzelfde QD scenario elke keer dat je het speelt anders, en hoef je niet op materieeljacht te gaan of LocoSwap te gebruiken. Heb je iets niet, dan spawnt het gewoon niet. Je kan ook op deze manier zorgen dat bepaalde materieeltypes alleen op bepaalde plekken spawnen(bijvoorbeeld een ICNG alleen op de HSL, de SM90 alleen tussen Zwolle en Emmen, etc.), waardoor je de boel enigszins kan forceren realistisch te blijven terwijl de mogelijkheden zo goed als eindeloos blijven. Als je maar 1 of 2 materieeltypes hebt, zal de variatie niet zo heel groot zijn, uiteraard, maar hoe meer materieel je hebt, hoe meer variatie er mogelijk is. Je bent in ieder geval niet langer verplicht specifieke materieeltypes te hebben.

Hoop dat mijn uitleg duidelijk genoeg is, en vraag gerust om hulp als je er niet uitkomt. Hier een filmpje waar het heel goed uitgelegd en voorgedaan wordt:

 

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Kan het toch niet helemaal eens zijn met de OP.

Ik rij eigenlijk alleen maar scenario's en career mode. QD is leuk om iets te bekijken of te testen maar voor de rest vind ik scenario's een stuk leuker/interessanter om te rijden.

 

Op 26-9-2023 om 21:29, Gerwil zei:

Het is niet zo als met QD: als je 's avonds zin hebt in een ritje (naast QD) zal je eerst alle routes met bijbehorende scenario's moeten hebben geïnstalleerd wil je een vrije keuze hebben zonder eerst weer te moeten gaan downloaden en installeren (waar je op dat moment geen zin in hebt).

 

Waarom??

Ik ben zelf ook pas 3 maanden geleden begonnen met TSC dus ik ben ook een "beginner".

Vanaf het begin alle routes en alle scenario's geïnstalleerd willen hebben is mijns inziens geen doen, vooral niet in het tempo dat er nieuwe scenario's uitkomen en/of worden geüpdatet.

 

Ik post niet veel hier maar volg wel veel van de (nieuwe) topics en ik heb toch voorzichtig het gevoel dat je te veel te snel wil. Uit de hulpvragen lijkt het wel alsof je drie of vier routes tegelijkertijd probeert te installeren met de bijhorende scenario's. Ik vind dat met de manier hoe je met verschilde bestandtypes en mappen moeten omgaan om iets te installeren het al heel snel rommelig en/of onoverzichtelijk kan worden (heel andere discussie voor een andere keer).

 

Ik heb een route uitgekozen om te installeren (oude lijn) en ik ben daar helemaal ingedoken. Deze ene route als mijn eerste route installeren was al best een "uitdaging" maar wel een goede leerweg voor de toekomst. Ik kan mijn heel goed voorstellen dat als je als beginner zijnde 3 of 4 routes tegelijkertijd probeert te installeren het helemaal onoverzichtelijk wordt en er niet meer uitkomt.

 

Het is nu te laat om dat ik een ander topic al heb gelezen dat je ermee bent gestopt maar als ik een advies aan een mede beginner zou mogen geven zou het zijn; kies een route en zet vervolgens "oogkleppen' op en focus je compleet op deze route en negeer al het andere. Zo heb ik het ook gedaan. Ik heb met mijnzelf afgesproken dat ik überhaupt niet naar andere routes kijk zolang ik niet mijn huidige route met aantal scenario's compleet en volledig werkend heb. Dit heeft twee grote voordelen. Als eerste houd je het op die manier nog enigszins overzichtelijk met alle benodigde bestanden en wat je wel al dan niet al hebt geïnstalleerd. En ten tweede hoef je dan ook niet gelijk bakken met geld uit te geven om iets te kunnen rijden.

 

Ik heb nu mijn route (oude lijn) met ongeveer 10 scenario' volledig, compleet en werkend geïnstalleerd.

De benodigdheden voor scenario's vind ik trouwens best te overzien. Als je het volledige pakket van ChrisTrains hebt en de NS1800 loc heb je denk >85% van de benodigdheden voor de scenario's op Nederlandse routes wel afgedekt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zo heb ik een scenario waar ook de MAT '54 in zit als benodigd. Ga ik deze dan gelijk aanschaffen? Ik vind van niet, Ik heb deze vervangen voor de MAT '64 en rijd het scenario met veel plezier en zonder problemen. Natuurlijk kan je later deze trein alsnog aanschaffen en erin zetten maar als beginner hoef je (mijn mening) echt niet gelijk alles te kopen en kan je best treinen in scenario's vervangen voor iets wat je wel hebt.

 

Zelfde geld voor de payware routes die soms bij benodigdheden staan. Als je dan met TS_Tools gaat kijken wat je daarvan nodig hebt en blijkt dat je dan alleen een landweggetje o.i.d. nodig hebt uit dat pakket laat ik dat gewoon zitten en rijd met plezier dat scenario zonder dat ene landweggetje. Wederom natuurlijk kan je later alsnog ervoor kiezen om het pakket te kopen en het helemaal 100% compleet te maken maar ik vind dat (vooral) als beginner echt niet gelijk alles moet/hoeft te kopen om toch plezier te kunnen hebben aan een route/scenario.

 

Dus ik vind dat de benodigdheden voor scenario best te overzien zijn, helemaal als je kan/wil gebruik maken van Loco Swap en TS_Tools en dit "nadeel" zeker niet opweegt tegen over de extra dimensie die een scenario brengt in vergelijking met QD.

 

Ik heb dus mijn route en bijhorende scenarios (eindelijk) volledig en werkend geïnstalleerd, ga ik nu gelijk een andere nieuwe route installeren? Nee, ik heb er veel tijd en energie in gestopt om dit werkend te krijgen dus ik ga hier eerst meer eens "de vruchten van plukken" en kilometers maken in TSC. Op die manier hoe ik de lol in TSC en ben ik ook met andere dingen bezig dan alleen maar installeren.

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Dankjewel, Lupin. Ik heb eerder te horen gekregen dat ik teveel, te snel wil en daar ben ik ondertussen ook wel achter. Ik heb een nieuwe start gemaakt (letterlijk en figuurlijk, ik heb een map met "nieuwe start" in m'n tsc directory gezet en ga nu van daaruit verder werken). Ik heb de Canvas route al werkend en rijd die met veel plezier. Ik denk er over om nu Noordwest Nederland te gaan installeren, met de scenario's, op de manier die jij aangeeft. En hoewel het me best wel moeite gaat kosten laat ik de andere routes even voor wat ze zijn.

 

Bedankt voor je opbouwende kritiek, had ik nodig. Tenslotte leer je alles met vallen en opstaan....

Link to comment
Share on other sites

Gotsamme jongens, hartstikke bedankt allemaal! Ik heb jullie tips gekopieerd en in een word doc geplaatst, ga ze rustig opvolgen, incluis het filmpje van KerAP. Ik heb het gevoel dat ik nu ergens naartoe ga, in plaats van af te drijven. En Thomas is ook al (nog steeds) razend enthousiast. Zo kom ik ergens! Fijne avond!

Link to comment
Share on other sites

Zo is het Gerwil, Soms moet je even afstand nemen om eerst alles (opnieuw) te overzien. En ja jaren geleden wilde ik ook installeren en meteen met alles rijden en ook ik moest ondervinden dat je vooral geduld moet hebben. Zo heeft het spel toen ruim 3 jaar in de kast gelegen tot ik op youtube filmpjes voorbij zag komen van Nederlandse routes en ja...ik was toch weer verkocht. Maar wel met de kennis dat je eerst alles op je gemak moet bekijken en wat Lupin ook aangeeft; je bent niet verplicht om elk regeltje elke trein elk detail te hebben om toch te kunnen rijden. Hoewel het soms echt wel mooier is, neem bv mat '54...die had ik eerst ook niet maar uiteindelijk toch gekocht en......nou ja dat moet je gewoon zelf ondervinden hoe het voelt om hem te zien en horen rijden...dat is niet in woorden uit te drukken. Oh ja wat betreft Scenario`s tegenover QD ja ik gebruik QD eigenlijk ook alleen om nieuwe (gekochte) treinen te testen, aanvoelen hoe ze rijden of remmen. Scenario`s zijn toch een soort verhalen of opdrachten die je uitvoert dus dat je ook echt een doel hebt en als dat groene vinkje dan uiteindelijk er staat dat je weet; YESS dat heb ik volbracht!

Link to comment
Share on other sites

Leuk te horen Gerwil dat je het toch weer gaat oppakken.

Succes met het installeren van de route Noordwest Nederland en een aantal bijhorende scenario's. Hopelijk gaat het allemaal goed... en doe jezelf een plezier en houd het dan voor nu even alleen bij deze route zodat je het voor jezelf het meest overzichtelijk houdt. 

 

Persoonlijk zou ik het ook rustig aan doen met de scenario's, niet gelijk in een keer 15 scenario's willen installeren. Begin gewoon met een scenario dat jouw interessant lijkt en maak die werkend voordat je verder gaat naar andere scenario's. Op die manier heb je altijd een moment waarvan je weet op dat punt werkt alles. Als je dan onverhoopt tegen problemen aanloopt weet je in dan in ieder geval welke installatie voor die problemen zorgt. 

 

Je zou ook een notie van wat je nodig hebt voordat scenario kunnen maken zodat je bij een volgend scenario gewoon kan afvinken wat je al hebt. Met de scenario's op de Nederlandse routes zal dat waarschijnlijk hoofdzakelijk ChrisTrains zijn en (optioneel) de repaints daarvoor.

 

De laatste alinea in mijn vorige post was hoofdzakelijk aan mijzelf gericht maar ik denk dat het voor jou ook zeker van toepassing kan zijn.

Wanneer je straks Noordwest Nederland met een paar scenario's geïnstalleerd hebt en alles werkt pluk daar dan de vruchten van. Ga de scenario's (meerdere keren) rijden, maak kilometers in spel en geniet ervan. Gun jezelf de tijd en plezier om de route en scenario's te rijden ook al heb je "nog maar" 1 route geïnstalleerd.

 

Op die manier blijf je meer gemotiveerd en heb je er meer plezier in (ik in ieder geval wel) dan dat je van de ene installatie naar de andere installatie gaat en je alleen maar aan het installeren en problemen oplossen bent.

Rome is ook niet in een dag gebouwd, je kan niet van niets naar 14 routes en 500 scenario's in een week tijd. 😀

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy