Jump to content

Recommended Posts

  • 5 months later...
Op 1-4-2024 om 11:27, Dwarsligger zei:

Ook de Mat '57 is nu voorzien van ATB, maar helaas nog steeds niet veel info over Memor. Ik heb via MSTS het geluid van het belletje gevonden (Klinkt ongeveer hetzelfde als een ATB snelheidswijziging), maar nog steeds geen zekerheid over de lampen en de knop die je in moet drukken als je een beperkend sein passeert.

 

Gezien andere locs met Memor en het aantal lampen dat de Mat54 op datzelfde paneel heeft, weet ik 90% zeker dat het de 2 rood omcirkelde lampen op de screen hieronder zijn, maar ik zou daar graag 100% van maken ofwel het tegendeel bevestigd krijgen. Gebeurt dat niet, fantaseer ik wat op de plek van het rode kruis. Op Memor en een handleiding na is de boel af, overigens! 🙂

 

Memor.thumb.png.bd29f31c5a4902d5f6c98e38e288b501.png

Ik zie dit bericht nu pas, en heb een paar opmerkingen:

 

- de ATB kast die ik zie klopt niet, Mat'57 hadden een maximale snelheid van 125km/h, later opgehoogd naar 130 km/h. Dat houdt in dat op de plek van ATB-Geel13 de ATB-Groen moet komen. Dus de uitvoering van DC is goed, zoals onderstaande foto aantoont.

- De Memor bevindt zich links naast de snelheidsmeter (in het rood omcirkeld in de bijgevoegde foto), dat staafje waar vanaf de frontruit een leiding naar toe gaat. Bij een sein dat een beperking oplegde ging een fluittoon en viel een knop (in het blauw omcirkeld) naar onderen.

CabinBNL-hondekopInstructieSimTog.thumb.jpg.dfcf92ab2bc7696208f76c7d84e491ba.jpg

 

De machinist moest dan binnen een aantal seconden die knop weer indrukken om een snelremming te voorkomen. Hier een uitleg over dat systeem

 

Ik kan allen niet terugvinden of Mat'57 ook de Memorlampen heeft gekregen met de tijd.

Edited by NL-Azubi
  • Thanks 1

Verdomd, je hebt gelijk; zie ik nou pas voor het eerst. Nooit gedacht dat Mat 54 en Mat 57 andere implementaties zouden hebben. Mat 54 heeft wél een 130-lamp.

 

Bedankt voor het aanwijzen van de knop.

 

Die lampen zijn nog wel te regelen, maar die knop ga ik helaas niet kunnen animeren, ook niet als ik hem zelf opnieuw maak en als child blueprint aanroep (TS negeert de animatie dan). Helaas is het echter zo dat mijn taak er in principe op zit, en het project nou bij iemand anders ligt, waardoor ik geen invloed meer heb op het verloop van het project.

Wat ik wel weet is dat het nu een Enhancement Pack wordt, met een prachtige soundmod. Ik houd normaal niet zo van soundmods, maar deze is onmisbaar. Het verschil is echt immens. Klinkt nou als een trein in plaats van als een tram. Helaas wordt het ook een DutchSims only dingetje vanwege bepaalde afspraken die er met MarkA gemaakt zijn, dus wellicht is dit ook niet meer de juiste plek om dit project te bespreken.

Het tempo van de voortgang is wegens omstandigheden ook extreem laag, dus het is nog maar de vraag of het allemaal ooit uitkomt. Dan nog een slecht nieuwtje: door de manier hoe de coha krokodillen gescript zijn, zal de timing van het belletje ook niet correct zijn, de krokodillen moeten van het script aan de verkeerde kant van het bijbehorende sein staan...

 

En nee, naar ik begrijp heeft de Mat 57 nooit meldlampen gehad, alleen de oudere akoestieke implementatie.

Edited by Dwarsligger
  • Like 2
  • Dwarsligger changed the title to Mat '54 en Mat '57 Enhancement Pack

Nou, je hebt er even op moeten wachten, maar het Mat '54 en '57 Enhancement Pack is een feit, en is nu op mijn website (zie onderschrift) te downloaden. Omdat SimTogether een webshop heeft en bijgevolg als commerciële website kan worden gezien is het mij helaas niet toegestaan hem hier direct aan te bieden.

 

Dit pakket installeert nieuwe PreLoads en Blueprints die trein uitrusten met werkende ATB, Memor en dodemans installatie, en optioneel wordt er een prachtige soundmod van ChronicalCae (voorheen JackyTheCat) geïnstalleerd. De oorspronkelijke bestanden worden niet gewijzigd, wat dus ook betekent dat het niet gelijk in Scenarios zal werken. De nieuwe PreLoads zijn gesorteerd op de 3 categorieën die er van deze trein zijn, zodat je niet nóg eens 30 keer dezelfde trein in je QuickDrive scherm zal krijgen.  Lees na installatie de uitgebreide handleiding in de map RailWorks\Manuals\RobertF voor meer informatie.

 

Alle dank komt toe aan RobertF, die vele (!!!!) uren heeft gestoken in het opzetten van het project op een manier die de werking van het oorspronkelijke pakket intact laat, waardoor er geen gedonder over auteursrecht of recht op integriteit mogelijk zou moeten zijn. Ik heb slechts de nieuwe ATB-kasten in 3d gemaakt, Memor gescript, en een voorzetje van het dodemans systeem geschreven. De ATB is van MarkA, de soundmod zoals gezegd van ChronicalCae, en voor de rest is het Robert die al het (vervelende en eentonige) werk heeft gedaan. Nogmaals petje af en enorm bedankt. Ik weet wat een rotwerk het was met dit aantal variantjes!

 

Plaatje.thumb.png.a1b4ff2f80b36ad3d67049f20075a311.png

Edited by Dwarsligger
  • Like 2
  • Thanks 4

Ik heb een vraag en een opmerking hierover:

 

Vraag: Ik draai de installer volgens de handleiding, echter bij mij krijg ik de ATB niet aan de praat, wat ik ook met de handleiding erbij doe. Ik heb ook al geprobeerd om handmatig de bestanden te plaatsen, en wanneer gevraagd wordt om een aantal bestanden te vervangen klik ik op "ja", maar dat gaf ook niet het gewenste resultaat. Ook de geluiden veranderen niet bij mij. Moet ik nog verder nog iets doen?

 

Opmerking: Ik lees in de handleiding over de dodeman. Zoals het daar beschreven staat klopt niet. De dodeman zoals die in mat'54 zit heeft er altijd zo ingezeten, de kwiteerknop is er pas later ingekomen. Ik zal uitleggen waarom.

 

De dodeman zoals in mat'54 (en ook mat 64, maar dat is in de jaren 2000 veranderd) is bedoeld om continue ingedrukt te houden met de voet (met de hand kon ook) tijdens de zolang de rijrichting in voor- of achteruit staat. Deze hoefde je als machinist niet om de zoveel seconden los te laten, deed de meester dat wel, resulteerde dat direct in een snelremming.

De kwiteerknop is samen met de ATB-EG gekomen om onder de 40 km/h de machinist voldoende aandacht te laten geven aan de ATB code 40 km/h. Er werd immers niet ingegrepen bij passeren van een rood sein, zoals dat nu bij ATB-v.v. wel gebeurd, dus was de kwiteerknop bedoeld om ervoor dat machinist gefocust bleef. En is dus nooit als vervanging van de dodeman, of andersom, bedoeld. Mat'64 had dezelfde type dodeman, maar omdat de dodeman werd omgebouwd naar een intermitterende dodeman waarbij de machinist een pedaal ingedrukt houdt en deze om de 60 seconden even moet loslaten. Deed hij/zij dat na die 60 seconden niet ging er dan ook een blauwe meldlamp "dodeman" branden, en na een aantal seconden ook een geluidssignaal. Reageerde de machinist dan nog volgde een snelremming. Op de plaats waar de kwiteerknop zat werd een knop voor handbediening voor de dodeman gemonteerd, zoals dat je dat nu in de mat'64-stellen van Christrains ziet. Mat'54 heeft dit nooit gehad, en dan ook nooit een meldlamp hiervoor gehad. De dodemantest hield bij mat'54 niets meer in dat het loslaten van de de dodemanspedaal, en controle of er de treinleiding direct ontluchtte. Verder niets, geen meldlamp of geluidssignaal of wat dan ook.

 

Ik hoop dat je hiermee wat kan, en van mij ook zeker niet bedoeld dat ik het zo goed weet. Het is wel de ervaring die ik heb in werkelijkheid 😉

 

Edited by NL-Azubi

Hoi NL-Azubi,

 

Bedankt voor je uitgebreide uitleg over de Dodeman en de Kwiteer functie, ik ga kijken wat ik ermee kan.

 

Om de ATB aan de praat te krijgen zijn er 2 mogelijkheden: rij je met de Mat54 in simpele mode gebruik je de Control+Shift+U toetsen, rij je in de Expert mode gebruik je de Control+Shift+I.

 

Dat je tijdens het installeren op 'Ja' moet drukken is bijzonder, dat is niet in de installer ingebouwd. Dus waar die vraag vandaan komt? Heb je eventueel een screenshot voor de verduidelijking? Krijg je wel iets geïnstalleerd of alleen de SoundMod niet? Zou kunnen dat je de Installer als Administrator moet starten om toegang tot de TSC folders te krijgen.

 

Groetjes,

Robert.

 

Edited by RobertF68

De fout lag bij mij, ik had niet in de gaten dat dit aparte consists waren. Ik ging er abusievelijk vanuit dat de ATB enzo in de bestaande consists werden geïnstalleerd...... 

Mijn excuus voor de verwarring 😳

 

IK heb een quickdrive met ATB gereden, en ik moet hier echt mijn complimenten voor geven 👍

 

Quote

Dat je tijdens het installeren op 'Ja' moet drukken is bijzonder, dat is niet in de installer ingebouwd. Dus waar die vraag vandaan komt? Heb je eventueel een screenshot voor de verduidelijking? Krijg je wel iets geïnstalleerd of alleen de SoundMod niet? Zou kunnen dat je de Installer als Administrator moet starten om toegang tot de TSC folders te krijgen.

Dat was omdat ik het handmatig deed, eerst naar een andere map installeren, en dan de bestanden verplaatsen naar de juiste mappen in Railworks 😉

Edited by NL-Azubi
  • Thanks 1

Hoi,

 

Bedankt voor je terugkoppeling en je complimenten. De originele DC bestanden heb ik helemaal intact gelaten, maar goed te lezen dat je het aan de praat hebt gekregen. Kun je met de werking van de Dodeman leven? In TSC is het volgens mij niet handig dat je continue een toets ingedrukt moet houden om vervolgens een noodremming in te zetten als je de toets ook maar even loslaat. Deze benadering zal in ieder geval een betere beleving geven als geen Dodeman...

Als ik het goed heb is de op TGV duplex V2.2 die op https://www.railsim-fr.com/ de dodeman ook zo geïmplenteerd dat je deze ingedrukt moet houden, maar deze is dan wel intermitterend. Dus om de zoveel tijd loslaten. Persoonlijk rij ik in TSC nooit met de dodeman ingeschakeld (in het echt natuurlijk wel 😉)

In dat geval lijkt het mij het beste om de dodeman er dan weer helemaal uit te halen, als dit geen intermitterende was. Hele tijd een knop vast moeten houden, lijkt me ook nogal irritant.

Edited by Dwarsligger

Dit is een hele GROTE compliment voor deze toevoegingen.

het rijd inderdaad natuurlijker, en geluiden zijn perfect.

wat is dit project goed tot z'n recht gekomen. 👍

 

Aan iedereen die hier een bijdrage geleverd heeft,

Ontzettend BEDANKT.

 

  • Thanks 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy