Jump to content
Breng je stem uit op jouw favoriete screenshot! I Cast your vote for your favourite screenshot! ×

Nieuwe simulatie voor treindienstleiding


Hoog Groen

Recommended Posts

Hoi,

 

In dit draadje wil ik een nieuwe simulatie van treindienstleiding laten zien die ik heb gebouwd. De simulatie is nog niet beschikbaar (moet er nog een paar dingen voor regelen) maar ik kan wel wat dingen delen. Ik verwacht dat ik die eerste betaversie voor het eind van de zomer kan delen.


Achtergrond
Ik speelde al een tijdje met het idee om een nieuwe trdl-simulatie te ontwikkelen. Er zijn natuurlijk al een paar mooie simulaties gemaakt van Nederlandse seinhuizen, maar ik miste daar toch wat functies in. Daarom ben ik zelf begonnen om een nieuwe simulatie te maken.

 

Voorbeeld
Het voorbeeld van deze betaversie is het NX-tableau dat van 1965 tot 1998 in dienst was op station Roermond.

 

Deze versie speelt eind jaren '80. Dat heeft eigenlijk twee redenen: het feit dat je dan nog met een NX-tableau kan werken (i.p.v. computerschermen zoals nu) en dat de treindienst iets intensiever was dan nu, vooral het rangeerwerk.

 

Helemaal onderaan deze pagina staan wat foto's van het voorbeeld:
https://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenRm.htm

 

De reizigersdienst is op basis van het spoorboekje '87/'88, en de andere treinen zijn gebaseerd op informatie uit de hele jaren '80. Al met al is een leuke dienstregeling ontstaan met genoeg te doen op Roermond.

Roermond is het eerste station, maar na het testen komen er waarschijnlijk nog meer posten.

 

Beelden
Ik heb een screenshot en een filmpje van de simulatie gemaakt.

 

fTJFviD.png

 

In dit filmpje zie je de simulatie in actie:


Ik hoop dat er wat mensen zijn die aan de betatest mee willen doen. De beta is af en zou helemaal moeten werken. Er zitten alleen geen storingen en vertragingen in, om het makkelijker te maken om te testen of de simulatie zelf goed werkt. Het wordt zeer waarschijnlijk gewoon een open beta die iedereen kan downloaden.

 

Als er al vragen of opmerkingen zijn, laat maar weten!

 

Nu te downloaden op SimTogether! 

 

Edited by Machinist.Mike
Download link toegewezen
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

De eerste beta is nu hier te downloaden:

https://www32.zippyshare.com/v/nRiPEHWS/file.html

 

Let op: Microsoft .Net Framework is nodig om te kunnen spelen. Als je dat nog niet hebt kun je het hier downloaden:

https://dotnet.microsoft.com/download/dotnet-framework

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bij die link www97, zie ik rechts een rood knopje 'download now' met een pijltje ernaast. Je moet wel een hoop vervelende advertenties ontwijken die ook een knop 'download' hebben, zie ik. ?

 

Ik heb gekeken of ik hem hier op simtogether kon uploaden, maar dat leek alleen voor addons te zijn dus ik wist niet of dat de bedoeling was.

Link to comment
Share on other sites

 Je kan je programma zelf in zip of 7z formaat in de beta sectie uploaden als je dat zou willen.

Ik zie hem dan wel komen en zal er na kijken en goedkeuren.

https://simtogether.com/files/category/796-programs-own-development/

 

Sjef,

Download manager.

Edited by Sjef61
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leuk programma en ben bezig met de instructievideo van je.

Op gegeven moment stel je de CTA bakken in. Je typt een nummer in en geeft dan een commando. Wat is dat commando? als dit een enter is, dan reageert het programma niet.

Ik hoor graag van je

Link to comment
Share on other sites

Leuk dat je aan het testen bent!

 

Ik had in de comments bij de download iets geschreven over de commando's. Het is inderdaad de bedoeling dat je Enter druk na het invullen van het commando. Als het commando niet herkend wordt, blijft het commando gewoon staan en gebeurt er niets als je op Enter drukt.
 

Quote

 

Je kunt de CTAs op twee manieren bedienen: 1 zelf een code ingeven, of 2 een trein activeren uit de lijst rechts.

 

1

Zelf een code ingeven doe je door (spoornummer)(spatie)(getal van 14 of 18 cijfers naar gelang de grootte van de CTA)

Bijvoorbeeld:

1 01020304050607

 

Dit stelt op de eerste flap index 1, op de tweede flap index 2, enz. Ruststand is 0 en die is leeg voor elke flap. Elke flap heeft ongeveer 60 mogelijkheden.

Je kunt een groepje van 2 cijfers vervangen door een sterretje als je die niet wilt aanpassen door dit commando, bv. 

1 ***12***

vervangt alleen de vierde flap.

 

Er zijn ook enkele shortcuts:

1 0: leegmaken

1 ni: niet instappen

1 nitr: trein wordt gereinigd

1 lo: let op de omroep

 

2

Het makkelijkst is om de voorgeprogrammeerde codes van de lijst rechts te gebruiken.

 

Er zijn 4 commando's:

A activeren: zet trein op CTA

D deactiveren: haal trein van CTA maar houd in de lijst

H herstellen: verwijderde trein terughalen

V verwijderen: verwijder van lijst (en haal van CTA indien ingesteld)

W wijzigen: stel vertraging in of wijzig vertrekspoor

 

Als je treinnummer 1234 hebt, kun je dus:

A1234

D1234

V1234

H1234

 

Om spoor te wijzigen:

W1234S2

Om vertraging aan te geven:

W1234V5

 

Let op: als je een trein wilt activeren op een spoor waar al een andere trein is geactiveerd, of spoorwijzigen naar zo'n spoor, dan moet je aangeven of de vorige trein verwijderd of gedeactiveerd moet worden.

 

Stel trein 1234 moet op spoor 2 geactiveerd worden, en daar wordt nog een andere trein aangegeven, dan moet je ingeven:

AV1234 (andere trein wordt uit de lijst verwijderd)

AD1234 (andere trein blijft in de lijst)

En idem voor WV, WD

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bedankt dat je zo snel antwoordde. Ik ga het uitproberen en laat je weten hoe ik vorder.

Het is een leuk programma waarmee je de andere kant van het treinrijden ziet.

Ondertussen al geprobeerd het het werkt perfect!

Methode 2 is dan het makkelijkst. Ik ga weer verder met ontdekken.

Leuk gemaakt!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Even een kleine update over het project. In de nieuwe versie, die er binnenkort aankomt, zijn er een paar mooie nieuwe functies. Twee wil ik er alvast laten zien.

 

Het eerste is dat je een "buitenaanzicht" hebt, wat inhoudt dat je een bovenaanzicht hebt van hetgeen zich buiten de post afspeelt. Hierop kun je wat nauwkeuriger zien welke treinen waar staan en wat de staat is van de seinen en overwegen op het gebied van het station.

spacer.png

 

Dit buitenaanzicht is op zich mooi, maar bij een NX-tableau zoals Roermond niet echt nodig. Alle voor de beveiliging relevante informatie is immers al op het tableau zichtbaar.

 

Voor de tweede nieuwe feature is zo'n buitenaanzicht daarentegen wel heel belangrijk. Die tweede feature is namelijk een tweede station dat gesimuleerd kan worden. Dit station heeft een mechanische beveiliging met armseinen die bediend worden met handels en een blokkast. In zo'n seinhuis is het wel cruciaal om naar buiten te kunnen kijken omdat het seinhuis zelf geen indicatie geeft over welke sporen bezet zijn. Om het simpel te houden begin ik met een vrij klein station. Dit is het buitenaanzicht van dat station (misschien herkent iemand al om welk station het gaat):

spacer.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Voor wie dat leuk vindt, heb ik alvast een nieuwe video opgenomen om de nieuwe versie te demonstreren, die bijna af is. De demonstratie bevat een overzicht van het nieuwe seinhuis en de "nieuwe" seinhuistechniek Siemens & Halske (of liever gezegd de "oude" seinhuistechniek). In de video vinden wat trein- en rangeerbewegingen plaats.

 

https://vimeo.com/500904526

Edited by Hoog Groen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy