Ik ben Martin, 58 jaar, door omstandigheden niet meer werkzaam maar staat wel volop in het leven.
Sinds een paar maanden actief met TS. Niet om treinen te bedienen maar vooral om mij zelf te verdiepen in het bouwen van een historische route.
Na ongeveer 260 uur met TS en tientallen Youtube filmpjes kijken, (NL-DE-UK), heb ik het leggen van spoor middels easements, superelevation en het toepassen van unevenments aardig onder controle.
Ook het principe van tracks en -trackrules en het bewerken daarvan denk ik te begrijpen.
Na een aantal fantasieroutes te hebben uitgeprobeerd inclusief wege, bruggen, kanalen en beekjes (lastig) denk ik dat ik er klaar voor ben om mijn gewenste historische route te gaan maken.
Op Google Earth Pro heb ik de route uitgezet inclusief vele waypoints. Deze materie inclusief het importeren daarvan en ook toepassen van DEM files is mij gelukt.
Nu ben ik informatie van het internet aan het verzamelen van de vervallen spoorlijn. Ook heb ik bij de lokale heemkunde vereniging info ingewonnen en ook een paar boeken aangeschaft met de geschiedenis van de spoorlijn. Mijn plan is de spoorlijn na te bouwen zoals deze was in de periode 1915 - 1930.
Nu zou ik de volgende vragen willen stellen, omdat ik daar nog onzeker over ben:
1. Rails: ik heb proefstukken gelegd van 10-tallen type rails en spoorbedding, maar niet één deed mij denken zoals het 100 jaar geleden eruit gezien zou kunnen hebben.
- wie heeft ervaring met rails in de begin van de vorige eeuw en wil mij de juiste richting op duwen?
2. Zou superelevation 100 jaar geleden al zijn toegepast? Kan nergens de juiste track-info vinden en wil proberen om de werkelijke situatie te benaderen.
3. Wat zou de toegevoegde waarde zijn door DEM-info toe te passen in een vlak landschap?
4. De Blauwe Brabander kon in die tijd met gemak 100 km/h halen maar wat zou de snelheid zijn geweest op de grote bruggen zoals over de Maas en Rijn
Ik realiseer mij terdege dat het bouwen van een historische route heel veel tijd gaat kosten, ik sta er nu positief in en weet dat daar enkele jaren arbeid in gaat zitten.
Ook weet ik nu nog niet of ik de route beschikbaar ga maken, dat is vooral afhankelijk van mijn vaardigheden en de totale kwaliteit van de te bouwen route.
Daarnaast wil ik mij gaan verdiepen in het 3D modelling t.b.v. objecten binnen TS, niet het meest eenvoudige maar ik denk daar veel plezier in te gaan vinden.
Iedereenveel spel plezier toegewenst en hoop jullie vaak te mogen spreken.
Question
Winetrain 10
Hallo,
Ik ben Martin, 58 jaar, door omstandigheden niet meer werkzaam maar staat wel volop in het leven.
Sinds een paar maanden actief met TS. Niet om treinen te bedienen maar vooral om mij zelf te verdiepen in het bouwen van een historische route.
Na ongeveer 260 uur met TS en tientallen Youtube filmpjes kijken, (NL-DE-UK), heb ik het leggen van spoor middels easements, superelevation en het toepassen van unevenments aardig onder controle.
Ook het principe van tracks en -trackrules en het bewerken daarvan denk ik te begrijpen.
Na een aantal fantasieroutes te hebben uitgeprobeerd inclusief wege, bruggen, kanalen en beekjes (lastig) denk ik dat ik er klaar voor ben om mijn gewenste historische route te gaan maken.
Op Google Earth Pro heb ik de route uitgezet inclusief vele waypoints. Deze materie inclusief het importeren daarvan en ook toepassen van DEM files is mij gelukt.
Nu ben ik informatie van het internet aan het verzamelen van de vervallen spoorlijn. Ook heb ik bij de lokale heemkunde vereniging info ingewonnen en ook een paar boeken aangeschaft met de geschiedenis van de spoorlijn. Mijn plan is de spoorlijn na te bouwen zoals deze was in de periode 1915 - 1930.
Nu zou ik de volgende vragen willen stellen, omdat ik daar nog onzeker over ben:
1. Rails: ik heb proefstukken gelegd van 10-tallen type rails en spoorbedding, maar niet één deed mij denken zoals het 100 jaar geleden eruit gezien zou kunnen hebben.
- wie heeft ervaring met rails in de begin van de vorige eeuw en wil mij de juiste richting op duwen?
2. Zou superelevation 100 jaar geleden al zijn toegepast? Kan nergens de juiste track-info vinden en wil proberen om de werkelijke situatie te benaderen.
3. Wat zou de toegevoegde waarde zijn door DEM-info toe te passen in een vlak landschap?
4. De Blauwe Brabander kon in die tijd met gemak 100 km/h halen maar wat zou de snelheid zijn geweest op de grote bruggen zoals over de Maas en Rijn
Ik realiseer mij terdege dat het bouwen van een historische route heel veel tijd gaat kosten, ik sta er nu positief in en weet dat daar enkele jaren arbeid in gaat zitten.
Ook weet ik nu nog niet of ik de route beschikbaar ga maken, dat is vooral afhankelijk van mijn vaardigheden en de totale kwaliteit van de te bouwen route.
Daarnaast wil ik mij gaan verdiepen in het 3D modelling t.b.v. objecten binnen TS, niet het meest eenvoudige maar ik denk daar veel plezier in te gaan vinden.
Iedereenveel spel plezier toegewenst en hoop jullie vaak te mogen spreken.
Link to comment
https://simtogether.com/forums/topic/554-historische-spoorlijnbouw-inventarisatie/Share on other sites
3 answers to this question
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now