Jump to content
  • 0

Tips voor het maken van een route


iGabriël

Question

Sinds kort had ik plannen om de Hofplein- en Zoetermeerlijn te maken. Natuurlijk is dit een uitdaging omdat ik nooit echt een bestaande route heb gemaakt. Ik weet wel hoe de editor werk en de tools dus dat zou geen probleem zijn. Zijn er dingen die noodzakelijk zijn naast het zoeken van afbeeldingen en plattegronden? Elke tip is goed!?

Link to comment
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Ik heb er al een paar voor je;

 

  • Goed oriënteren welke assets je gaat gebruiken als basis.
  • Niet te veel payware routes assets gebruiken of kijk welke payware ook gebruikt worden bij populaire routes zoals ZWNL en 't Hart van Nederland.
  • Maak eerst een proefbaan om alle technieken te oefenen.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 hours ago, Sjef61 said:

Ik heb er al een paar voor je;

 

  • Goed oriënteren welke assets je gaat gebruiken als basis.
  • Niet te veel payware routes assets gebruiken of kijk welke payware ook gebruikt worden bij populaire routes zoals ZWNL en 't Hart van Nederland.
  • Maak eerst een proefbaan om alle technieken te oefenen.

 

 

Bedankt! Ik heb zelf nooit echt een hele uitgebreide bestaande route gebouwd. I denk ook dat sommige dingen moeilijk worden als het uitgebreide station van Den Haag CS en sommige details als het spoorviaduct vanaf Hofplein. Sommige assets zijn nog niet gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Mijn tip is, begin gewoon erg simpel met aan kleine test baan met drie stations gelijkvloers.

Dus een route met twee kop stations en een doorgaande station met 3 sporen parallel en daar sussen maak je  wissels.

Met seinen en bovenleiding en perrons.

Als dat lukt maak je een spoor viaduct,

Enz,

Pas als alles lukt ga je beginnen met je route.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hoi IGabrïel,

 

Ik ben zelf ook begonnen aan een fictieve route.

De tip die ik je mee kan geven is, zorg dat je eerst alle tools door en door leert kennen in de route editor.

Anders word het echt niks.

 

Zelf heb ik avonden en avonden tutorials op YouTube bekeken.

Daar kun je echt veel vinden als je "trainsimulator tutorials" intypt.

 

Lees ook heel goed de handleidingen bij bijvoorbeeld de Coha seinen, wissels enz... eigenlijk bij alles waar je mee aan de slag gaat.

Anders kan het flink mis lopen.

 

En hier helpen ze je, ook altijd verder als je vragen hebt.

 

Veel succes er mee, en hopelijk zien we in de toekomst wat van je werk verschijnen hier.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
22 hours ago, Locgerp said:

Hoi IGabrïel,

 

Ik ben zelf ook begonnen aan een fictieve route.

De tip die ik je mee kan geven is, zorg dat je eerst alle tools door en door leert kennen in de route editor.

Anders word het echt niks.

 

Zelf heb ik avonden en avonden tutorials op YouTube bekeken.

Daar kun je echt veel vinden als je "trainsimulator tutorials" intypt.

 

Lees ook heel goed de handleidingen bij bijvoorbeeld de Coha seinen, wissels enz... eigenlijk bij alles waar je mee aan de slag gaat.

Anders kan het flink mis lopen.

 

En hier helpen ze je, ook altijd verder als je vragen hebt.

 

Veel succes er mee, en hopelijk zien we in de toekomst wat van je werk verschijnen hier.

Bedankt voor het vertellen, ik zou inderdaad de videos gaan kijken en handleidingen, ik heb namelijk niet eerder met seinen gewerkt.

Ik ben toch overgegaan naar het idee om het oude traject Haarlem -  IJmuiden te maken. Dit omdat ik denk dat dit iets makkelijker is dan de Hofplein- en Zoetermeerlijn.

 

Maar ik zit wel met de vraag hoe ik weet wat de afstanden ongeveer zijn, moet dat op gevoel?

Link to comment
Share on other sites

  • 0
18 minuten geleden, iGabriël zei:

Bedankt voor het vertellen, ik zou inderdaad de videos gaan kijken en handleidingen, ik heb namelijk niet eerder met seinen gewerkt.

Ik ben toch overgegaan naar het idee om het oude traject Haarlem -  IJmuiden te maken. Dit omdat ik denk dat dit iets makkelijker is dan de Hofplein- en Zoetermeerlijn.

 

Maar ik zit wel met de vraag hoe ik weet wat de afstanden ongeveer zijn, moet dat op gevoel?

Je kan het stuk spoor in meters wat je legt linksonderin de editor zien, net als de radius van een bocht

Edited by Treinenfan
Link to comment
Share on other sites

  • 0
17 minuten geleden, iGabriël zei:

Bedankt voor het vertellen, ik zou inderdaad de videos gaan kijken en handleidingen, ik heb namelijk niet eerder met seinen gewerkt.

Ik ben toch overgegaan naar het idee om het oude traject Haarlem -  IJmuiden te maken. Dit omdat ik denk dat dit iets makkelijker is dan de Hofplein- en Zoetermeerlijn.

 

Maar ik zit wel met de vraag hoe ik weet wat de afstanden ongeveer zijn, moet dat op gevoel?

Maar het stuk spoor Haarlem-Ijmuiden is moeilijk om na te bouwen, er zijn daar geen cabviews van en ook is het stuk spoor volgensmij niet meer helemaal bewaard gebleven. Dus ik zal voor een bestaand stuk spoor gaan. Maar als je dit stuk voor elkaar krijgt, wow applaus!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Verdiep je in spoor leggen met verkanting, of zoals in TS 'easements' heet, anders is alles boven de 60km/h echt een uitdaging. Verdiep je in welke trackrule(s) en welk spoor je wil gaan gebruiken.

 

En als je realistisch wilt bouwen, kijk zorgvuldig naar foto's van de echte wereld en match de kleuren zo goed mogelijk. Sommige routes hebben bijvoorbeeld bruine ballast bij het spoor dat op een grijze spoordijk ligt, en dat doet echt bijna pijn aan je ogen. Met gras kun je veel camoufleren.

 

Overigens kun je op Google maps prima de positie van spoor zien dat al is weggehaald. Bing kaarten heeft een Birdseye view op veel plekken die vaak tot het jaar 2000 terug gaat.

 

Historische routes kun je vaak niet 100% accuraat nabouwen, en dat is niet erg. Alles beter als weer een zoveelste route waar je alleen maar 160km/h met een vIRM of Traxx kan rijden. ?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy