Trophies and Medals Sjef61 2,289 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Hier staan alle cursussen en ook uitleg animatie met gekoppelde elementen https://www.youtube.com/user/3dsMaxHowTos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Ik heb laatst voor mijn metrosporen een wisselsteller gemaakt. Het is op zich vrij simpel. Je maakt de animatie in zo min mogelijk frames. Als het ff kan 1 frame. Dan exporteer je alle geanimeerde objecten naar 1 .ia bestand. Dan maak je een Anim procedural scenery blueprint, waar je die .ia in aanroept en een naam geeft, bijvoorbeeld "switch". Dan, in je track blueprint roep je bij auto/manual junction entity die blueprint aan, en geef je bij AnimID die gegeven naam (in dit geval "switch") op, en klaar! Edit: Wat parenting betreft, denk ik dat het gewicht een child van de hendel moet zijn, en de stang die het wissel aanduwt gewoon op hetzelfde niveau moet staan als de hendel, dus een "oom" van het gewicht, zeg maar. Edited September 20, 2021 by KerAp 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 (edited) Zo te lezen heb jij er meer verstand van.... dit is abra kadabra voor mij. Waar ik mee zit is dat ik eigenlijk 3 animaties heb : *Het gewicht dat moet draaien als eerste *De hendel die omgezet moet worden *En dan moet de staaf de wissel omleggen Waar Sjef het overheeft met de kniebeweging dat is dus de hendel en de staaf ... dat weet ik nog niet hoe ik dat voor elkaar krijg. Edited September 20, 2021 by GertMeering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Ik heb ook alleen maar Chris' Trackrule in RWTools geopend, en dat nagedaan. Maar goed, je moet dus de Animation ID van de wisselsteller blueprint invullen in je Trackrule: Wisselsteller Blueprint: Trackrule: Sideways Offset bepaald hoe ver de wisselsteller rechts (of links bij negatieve waarden) van het spoor komt te liggen, en Transition Time bepaalt hoe lang de animatie duurt. Edited September 20, 2021 by KerAp 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Okay we hebben het hier dus alleen maar over het blueprint gebeuren .. als ik het goed heb. Als dat zo is , dan is dat een zorg voor later .. ik moet eerst zorgen dat het 3D / Animatie(s) goed werken...als ik dat niet voor elkaar krijg dan heeft die blueprint ook geen nut lijkt me... Desalniettemin , wil ik je natuurlijk wel bedanken voor het meedenken en hulp. Dat kan natuurlijk altijd van pas komen straks Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Die blueprint kan ik desnoods nog wel voor je doen, maar als je gewoon die screens hierboven nadoet, moet het lukken. Wat de animatie zelf betreft, zou dit voor jou moeten werken: Let op de parenting en de kleuren. Kniegewricht voor de "wisseltongduwer", zoals ik hem in dit voorbeeld even noem, is in dit geval niet nodig. Alle objecten als 1 .ia bestand exporteren. Naamgeving maakt niet uit. Edit: Als je eerst een bepaalde animatie moet laten wachten op een andere gebruik je meer dan 1 frame voor je animatie en zorg je met je keyframes dat alles klopt. Hoop dat je mijn simpele tekening snapt. Edited September 20, 2021 by KerAp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Okay , zoals jij het laat zien .. had ik dus gedaan. Maar ik denk dat ik de pivot niet goed heb staan want het komt met zijn 3 niet overeen .. Het gewicht staat niet goed met de hendel... Nog even prutsen waar precies te pivots moet staan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Pivot van de "wisseltongduwer" maakt niet uit, maar doe maar exact in het midden, eventueel op grondnivo over de Y-as. Pivot van de hendel over de X- en Z-assen in het midden en over de Y-as op het punt waar de schroef van de houder erdoorheen steekt. Pivot van het gewicht over de Y-as in het midden van het gewicht en over de X- en Z- assen in het midden van de hendel. Bouwtip: Zet de hendel even recht omhoog om het gewicht te pivotten. Pivots van de hendel en het gewicht moeten nu over de X- en Z- assen op exact dezelfde plek zitten. Over de Y- as maakt de pivot van het gewicht eigenlijk niet uit, maar doe voor de zekerheid maar in het midden. Hendel weer normaal terugzetten en animeren die boel. Je kan er nou voor kiezen of je het gewicht wil laten draaien tijdens het omzetten van de hendel, zoals iemand die draait tijdens het lopen, of dat je halverwege even pauzeert, of het gewicht als eerste of als laatste, wat jij wil. Als je wil draaien tijdens het lopen, heb je maar 1 frame nodig, als je wil "pauzeren", gebruik je voor elke "fase" van de animatie 1 frame. Met keyframes kan je subobjecten laten "wachten" indien nodig. Dus voor halverwege doe je bijvoorbeeld frame 1: hendel naar het midden, frame 2: draaien gewicht, frame 3: hendel volledig om. Wisseltongduwer tijdens frame 2 op dezelfde plek houden en tijdens frames 1 en 3 in 2 gelijke stappen animeren. Succes gegarandeerd! Edited September 20, 2021 by KerAp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Trains-xp 312 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Hier nog een kort Filmpje waar zeer duidelijk en van dichtbij de werking is te zien. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Zoals gezegd is de hendel niet goed... * je was even sneller als mij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Zojuist, Trains-xp zei: Hier nog een kort Filmpje waar zeer duidelijk en van dichtbij de werking is te zien. Das ne weer een andere omlegger .. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Trains-xp 312 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Ja, maar zo werkt die in NL, van EsméevR was het een Engelse wisselsteller en daar werkt nu eenmaal alles anders, denk aan het links rijden ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals EsméevR 303 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Foei, het is een Belgische wisselsteller 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Verwijder even alle animatie. Zet je hendel recht omhoog. Pivot het gewicht in het midden van de hendel over de X- en Z- as en animeer alles opnieuw. Dus de pivot van het gewicht zit op de rode stip op de screen hieronder: De hendel lijkt in jouw video om zijn Y-as te draaien. Hij moet alleen om zijn Z-as draaien. Als je assen door het programma omgedraaid worden, moet je even met world coordinates/screen coordinates enzo spelen. Ik meen dat je world coordinates moest hebben. 3DSMax gebruikers dienen soms TCB rotation te kiezen (of juist niet). Edit: Foutje verbeterd, hendel moet om de Z-as draaien, de wisselsteller moet zo gemodelleerd zijn dat de hendel dwars op het spoor staat natuurlijk. Edited September 20, 2021 by KerAp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 (edited) Volgens mij heb ik hem nu goed , nu nog even kijken hoe ik de snelheid kan aanpassen... * Snelheid is aangepast ... nu exporteren en kijken of we hem werkend krijgen in TS Edited September 20, 2021 by GertMeering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Sjef61 2,289 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Exporten en blueprint is gemaakt ... alleen zit ik nog even met de blueprint van de trackrule . Ik heb een eigen trackrule ( gemaakt door Esmée ) met mijn eigen wisselsteller ( niet werkend ) Kan ik beide gebruiken in 1 trackrule ? Dus 1 voor de mainline en de handwissel voor de bv 40 km Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals EsméevR 303 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Jazeker, je gewone wisselsteller staat nu bij automatic en manual junction, dus de nieuwe bij manual junction zetten. Ook het meest realistisch. En dan de wissel in de route editor maken met een handwissel uiteraard. Edit, wil ik trouwens best voor je doen natuurlijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Bedankt , ik zal eens kijken of het gelukt is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 (edited) Even weer een update je .. het werkt ... Edited September 20, 2021 by GertMeering Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 Bedankt voor de mensen die meegeholpen hebben ... Misschien dat ik hem nog even een beetje moet schalen ? Hijs naar mijn inziens te klein. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals EsméevR 303 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Super! Volgens mij valt de maat wel mee? In de .rar zat in ieder geval een tekening met de maten. In deze streetview zie je de wisselsteller, kun je vergelijken. (Dit is toevallig ook degene van mijn foto's) https://www.google.nl/maps/@50.6092851,5.4873951,3a,17.3y,49.46h,79.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1sds532kbmo5mU1AdmVTP-KA!2e0!5s20090401T000000!7i13312!8i6656 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals GertMeering 1,223 Posted September 20, 2021 Author Share Posted September 20, 2021 3 minuten geleden, EsméevR zei: Super! Volgens mij valt de maat wel mee? In de .rar zat in ieder geval een tekening met de maten. In deze streetview zie je de wisselsteller, kun je vergelijken. (Dit is toevallig ook degene van mijn foto's) https://www.google.nl/maps/@50.6092851,5.4873951,3a,17.3y,49.46h,79.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1sds532kbmo5mU1AdmVTP-KA!2e0!5s20090401T000000!7i13312!8i6656 Het is inderdaad op de maat gemaakt van je tekeningen .. maar misschien is het gezichtsbedrog. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals EsméevR 303 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 Ik denk het wel, als je naar de streetview kijkt waren ze inderdaad niet heel groot. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted September 20, 2021 Share Posted September 20, 2021 (edited) Ziet er mooi uit. Als je eventueel nog mooi geluid ervoor wil inbouwen, gebruik je de SwitchingProgress controller in de audio proxy van je track rumble sounds. Edit: Maat lijkt mij ook wel redelijk. Soms zie je het beter als je er even een static persoon naast zet. Edited September 20, 2021 by KerAp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now