Jump to content
SimTogether wenst het Nederlands elftal veel succes op het Europees Kampioenschap 2024! I SimTogether wishes the Dutch team the best of luck at the European Championship 2024! ×
  • 0

Toch nog veel onduidelijkheid


Gerwil

Question

Hoi allemaal, hoewel ik me eigenlijk in 1e instantie tot mijn vertrouwde vraagbaak en leermeester Sjef richt. Misschien ben ik ongeduldig of naïef, of allebei, maar er zijn een paar dingen die ik niet begrijp. QD gaat goed op de routes, maar als ik wat meer realistisch wil rijden (dus met andere AI treinen en wat meer reuring) moet ik kiezen voor Career of Standard routes. En dan blijkt dat ik heel vaak bepaalde treinen en/of consists mis terwijl ik wel de "rijdende" trein in mijn collectie heb zitten. Gevolg is een foutmelding "missing....." Met andere woorden, voor die standard of career scenario's moet je dus extra rollend materieel aanschaffen om het plaatje op te vullen? Ik denk dat ik ondertussen al voor een paar 100 euri heb aangeschaft en om nou voor al die scenario's weer extra rollend materieel te gaan kopen? Je vertelde me, Sjef, dat alle benodigde treinen in de scenario's zouden moeten zitten, toch?

Een tweede vraag: als ik een route afsluit omdat ik, bijvoorbeeld, het weer of het seizoen wil veranderen, bevriest TS2021 (in ieder geval de 64-bit versie vaak!) en crasht de pc waardoor een koude start nodig is. Ligt dat aan mijn configuratie (Microsoft Windows 10 Home, AMD Ryzen 5 1600 Six-Core Processor, 3200 MHz, 6 cores, 12 logical processors, 16,0 GB RAM, GeForce GTX1050)? 

Tenslotte: klopt het dat het laden van (eender welke) routes zolang duurt? Vaak zit ik 5 to 8 minuten te wachten (geklokt!) tot de route start. En ja, als dan ook nog (weer) blijkt dat er consists of treinen missen en je weer op Exit kan drukken wordt het me soms wel eens teveel....

 

Ben ik echt nou zo'n nitwit?

Link to comment
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Een maker van een scenario bepaald welk materieel je nodig hebt, als je dat niet hebt en het geld niet wilt uitgeven zou je het kunnen wisselen met het locoswap programma. Bij een gratis scenario voor een freeware route zit zelden (nooit) het materieel bij geleverd wat je nodig hebt.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

bij mij bevriest het ook ligt niet aan je systeem.

als je bij carierre de consist niet hebt, zou ik gewoon Qd blijven rijden.

dtg heeft weer sale.

locoswap werkt niet altijd.

tenminste diverse secenarios, bij krammendijks deltaland de loose consist veranderd.

hierna werkte het scenario niet.

ook al gaf locoswap alles groen aan.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Consists kunnen kiezen is onafhankelijk van het scenario type.

Als een scenario niet meer werkt na locoswap van een loose consists dan kan je dat herstellen door in de scenario editor naar het betreffende loose consist  te gaan en deze te verwijderen. Loose consists doen namelijk niets in een scenario. (Opvulling)

Je kan daar dan zelf ook iets anders neerzetten.

 

AI en de spelers consist vervangen met LocoSwap kan problemen geven in carrière of tijd gestuurde  scenario's als de swap niet gebeurd met gelijkwaardige consists

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

In de nieuwe update jongstleden is er een start  optie toegevoegd om TS2021 sneller te laten opstarten.

Hier staat het een en ander uitgelegd. Wel in het Engels.

https://forums.dovetailgames.com/threads/train-simulator-2021-core-update-2nd-march-2021.36321/

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Als je iets veranderd in een scenario, bijvoorbeeld het seizoen, dan moet je die na aanpassen met F2 toets opslaan.

Bij heel veel routes krijg je een dump als je iets aanpast en dan het scenario gelijk  start. Dit overkomt mij ook regelmatig.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ieder scenario heeft zijn eigen consists en moet daarom voor ieder scenario apart worden gemaakt. 
Zeker AI verkeer moet je altijd van tevoren instellen. Op QD na rijden ze niet automatisch. en mijn opinie is dat er in QD veel te weinig AI en static verkeer ze zien is. 

QD is leuk maar is goed voor het wegleren niet om scenario's te rijden

 

Zoals Sjef aan aangeeft is locoSwap wel een uitkomst maaar kan problemen geven. Een andere mogelijkheid is om de scenario te klonen. de playertrein te wijzigen en zonodig met behulp van notepad / notepad++ de scenario XML file de scneariotype handmatig te wijzigen van eCareer naar eStandard of andersom.

 

Wees hier wel voorzichtig mee want een puntje of kommaatje teveel en de scenario werkt niet meer.

 

Voor wat betreft de hardware problemen waardoor TS2021 "bevriest" stel ik voor je HD schoon te maken. Dat wil zeggen alle niet gerelateerde TS20xx bestanden zpoals cookies etc. internethistorie etc. op te ruimen. Ik adviseer ccleaner om dat te laten doen. Je zult zien dat er heel veel "rommel" wordt opgeruimd. 

Ik zou wel vand eactgieve browser de cookies laten staan ivm inloggen etc, eetc. daarnaast zou ik als ik jou was even het register schoonmaken van dode links naar bijv. dll verwijzingen die je niet meer op je HD hebt staan. Een DLL is een Dynamic Library Link file met pointers naar bestandslocaties of programma modules. 

 

Link naar ccleaner: https://www.ccleaner.com/nl-nl/ccleaner/download en kies gewoon voor de gratis versie. Die is goed genoeg. 

 

De kans bestaat dat je wanneer je de ccleaner hebt gebruikt TS20xx gbeter werkt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
14 minuten geleden, Sjef61 zei:

Als je iets veranderd in een scenario, bijvoorbeeld het seizoen, dan moet je die na aanpassen met F2 toets opslaan.

Bij heel veel routes krijg je een dump als je iets aanpast en dan het scenario gelijk  start. Dit overkomt mij ook regelmatig.

 

 

Dat is bij mij ook regelmatig het geval. Daar ben ik inmiddels erg aan gewend. en Ja de F2 is zzoooooooo belangrijk. Maak er een gewoonte van om zeer regelmatig die F2 te gebruiken bij het schrijven van een scenario.

Maar dat heb ik ook moeten leren en wennen door vallen en opstaan.

 

Maak er een gewoonte van om iedere handeling die hebt uitgeboerd binnen d  editor om op F2 te drukken.

Je zal niet de erste zijn dat je na een uurtje te hebben develloppen je ineens de welbekende witte pop-up voor je neus ziet verschijnen met foutcode: 0x0000005 of zoiets dergelijks.

 

En ja als je dan bent vergeten te saven, dan kun je gewoon vrolijk overnieuw beginnen vanaf het moment waar je voor het laatst gesaved hebt. Echt waar...... als je dan twee of drie uur bezig bent geweest met ontwikkelen van een scenario of route dan begin of leer je geheid achteruit te bidden.

Edited by rcdevisser
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Je hebt gelijk, Esmée, ik ben (voorlopig) nog echt niet toe aan scenario's bouwen. Maar iedereen hartstikke bedankt voor de tips, ik ga er zeker mee aan de slag! Sjef, ik heb net die update geactiveerd, zo kijken of het winst oplevert. De tips t.a.v. schoonmaken e.d. gebruik ik al. Ik heb CCleaner die ik iedere keer voor TS draai, net als Smartgame Booster en defragmenteren van mijn D Schijf waar TS op staat. Het geeft wel wat verbeteringen dus dat hou ik erin.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy