Jump to content
Het is nu mogelijk om te stemmen op de Screenshot van het Jaar 2024! It is now possible to vote for the Screenshot of the Year 2024! ×

[NL] Route Bouwen: De basics [2]

Welkom! In deze tutorial serie ga ik, van begin tot eind, uitleggen hoe je een route bouwt. Ik begin simpel, sporen aanleggen en een station maken. Iedere keer ga ik een stapje verder, en zo probeer ik aan iedereen hier de basics uit te leggen voor het bouwen van een route! Veel succes!

Route Bouwen 2: Overwegen en verkanting!

20200420213415_1.thumb.jpg.756c3eae6d7663b1b0006e38da79a149.jpg

 

Welkom bij de tweede tutorial over de basis van het route bouwen. In deze tutorial ga ik het hebben over overwegen en verkanting!

Laten we beginnen!

 

 

Spoorwegovergangen

Om te beginnen, de spoorwegovergangen. Een Nederlandse route gebruikt eigenlijk altijd het NL Level Crossing pakket van Coha (Account vereist). Het pakket komt in een simpel .exe bestand.

 

Wanneer je het pakket geïnstalleerd hebt, moet je het in de route editor weer selecteren. Mocht je even niet meer weten hoe dit moet, kijk dan even naar mijn vorige tutorial onder het kopje "Providers selecteren"

Voor de overwegen moet je de volgende Providers activeren:

  • Coha Overwegen NL > NLOverwegen

 

De objecten in het pakket zijn vervolgens te vinden in Object Tools > Track Infrastructure. Zie de afbeelding.

 

overwegen.png.2406a1ac77b261102fe9089ae1a7e132.png771964621_Annotation2020-04-20195339.png.e33eaa776343182650de959296e815f7.png

 

Hoe maak ik een spoorwegovergang?
Nu kunnen we aan de slag! Om te beginnen: Een spoorwegovergang bestaat eigenlijk uit 3 delen:

  • De overweg; 
  • De overwegpaden;
  • Eventueel schrikhekken en/of andere details.

We beginnen bij de overweg zelf. De overweg kan je vinden onder de naam Coha - LC xxxxx, waarbij de xxxxx'en staan voor het type. Er zijn namelijk veel soorten overwegen, sommige enkelsporig, sommige dubbelsporig, oudere varianten, nieuwere varianten, stationsoverwegen, AKI's, EBO's... Noem het maar op. Je zult even moeten zoeken tussen de overwegen om de overweg te vinden die jij wilt gebruiken.

 

Voor deze tutorial gebruik ik de volgende 2 soorten overwegen:

  • LC AhobA001
  • LC Aki oud Es

De overwegen van Coha komen met een extra meet-balk om de spoorwegovergang goed uit te meten. De nep-sporen zijn niet te zien in de game, alleen in de editor. Je moet een spoorlink aanleggen voor elk spoor wat door de overweg gedekt wordt. Dit doe je door simpelweg op het spoor te klikken, bij 2 sporen op beide sporen dus!

De onderstaande GIF laat zien hoe je dit doet.

137400831_ezgif.com-video-to-gif(5).gif.0da790a950fca81c326496c8db83f2b0.gif

 

Nu hebben we de spoorwegovergang geplaatst. Maar, zoals je ziet is er nog geen weg. En een auto kan moeilijk over de ballast heen rijden. Daarom moeten we nog overwegpaden neerzetten, en natuurlijk een weg.

Overpaden komen in verschillende lengtes. Daarom raad ik aan om eerst een weg neer te zetten, zodat je makkelijk de juiste lengte uit kan kiezen. Net zoals overwegen moet je de overpaden ook linken aan het spoor. Dit hoeft alleen maar op het spoor waar je het overpad op legt.

1968627843_ezgif.com-video-to-gif(6).gif.c3a0bb0f5a0bbe3b5c08c4f36f24c62e.gif

Voor zichtbaarheid is de overweg omhoog verplaatst; zo kan je beter de overwegplaat neerzetten.

 

 

Gefeliciteerd! De auto's kunnen nu oversteken!

20200420203444_1.thumb.jpg.e5b8145806f3a6bac7e242db3ee0e364.jpg

Je kunt nu zelf nog Schrikhekken toevoegen, zoals je ziet heeft de ene overweg deze wel, maar de andere niet.

 

 

Verkanting

Dan wil ik nu wat aandacht besteden aan verkanting. Verkanting is wat mij betreft een must, het zorgt voor een veel soepelere rit en ziet er gewoon mooi uit. Verkanting is overigens lastiger, maar ik ga mijn best doen de basis een beetje uit te leggen.

20200420204502_1.thumb.jpg.5f2520136afb3fd108ff4217025a627b.jpg

 

 

Stap 1: De bocht aanleggen
Om te beginnen, een verkante bocht aanleggen. Je kan dit niet "zomaar" doen. Eerst moet je de easements tool aanzetten. Daarna selecteer je het spoor en stel je gegevens in als snelheid, third rail, etc.

easements.png.993671f218796815db406ac9fbaf47ef.pngOm te beginnen, aan het begin van een verkante bocht leg je een stukje recht spoor aan. Vervolgens volg je de paarse outlines die je als het goed is nu kan zien. Om een minder scherpe bocht te krijgen, volg je telkens maar kleine stukken. Je moet de radius van de bocht in de gaten houden. Wat bedoel ik hier mee? Je moet, via de paarse outlines, kijken waar de bocht uit komt. Als het niet helemaal duidelijk is, bekijk dan de volgende afbeelding:



verkanting2.thumb.png.213fec359e57b090b37019ad2176a2e2.png

 

 

Als je een hele flauwe bocht aan wilt leggen, zul je hele kleine stapjes moeten nemen om te zorgen dat het ook echt een flauwe bocht wordt. Dit is lastig, en mij lukt dit ook niet 100% goed. Maar voor deze tutorial is het meer van belang dat je de verkanting werkend weet te krijgen.

 

Stap 2: Aanvinken "Superelevation":

Als je eenmaal de bocht met easements aangelegd hebt, zul je zien dat de bocht nog steeds geen verkanting heeft. De laatste stap is om de verkanting daadwerkelijk te activeren. Met de select tool selecteer je de hele bocht, en vink je "Superelevated" aan.

1319972518_ezgif.com-video-to-gif(7).gif.5d8fa611b82b99a3ba8dc577b988ec41.gifverkanting3.png.d716f3d68ac84d9eea048e57dd8c27fe.png

 

 

En zo krijg je een bocht met verkanting!
En dat concludeert gelijk deze tutorial. Vragen? Stel ze gerust! Tips en verbeteringen zijn ook welkom. Volgende keer wil ik proberen om seinen en bovenleiding uit te leggen. Verder heb ik geen plannen. Is er nog iets wat jij uitgelegd wilt hebben? Laat dat dan ook weten. Deze tutorials kosten veel tijd en energie om te schrijven, dus ik hoop ook zeker dat jij er wat aan hebt!! Succes!

  • Thanks 5

Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy