Jump to content
  • 0

OOM melding bij opstarten TSC


Gerwil

Question

14 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Klopt, ob, dat helpt meestal wel. Maar waar wordt het door veroorzaakt? Dat ik een OOM melding krijg bij een (incompleet) scenario, ok, snap ik nog. Maar deze OOM blijkt te pas en te onpas op te duiken.

 

OOM.docx

 

En zo'n gedateerd systeem heb ik nu ook weer niet....

 

System Information Report.docx

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Waarom ik het hier vraag: ik heb 16Gb ram geheugen en alleen TSC roept steeds OOM, geen enkel ander programma. Hoeveel ram geheugen "vreet" TSC eigenlijk? Heb ik daar een enorme G(igantische) geheugen capaciteit voor nodig? Met andere woorden, moet ik hier een aparte server voor neerzetten ofzo? OOM betekent simpel gewoon te weinig geheugen. Maar 16Gb lijkt mij toch ruim voldoende?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Goed, ik ga het advies van mijn kleinzoon Thomas opvolgen. Nee, ik ga een joch van 13 niet wakker bellen, ik zou het niet in mijn hoofd halen (afgezien van de terechte ruzie met z'n ouders). Maar een 2-VWO leerling van deze tijd heeft er meer verstand van en vanmiddag kreeg ik een opmerking "opa, je cursor heeft nogal moeite, ik zou er maar wat meer geheugen insteken". Dus nu 2 x 16Gb RAM besteld bij Coolblue ("opa, 2400 mHz en je hebt 2 slots") dus dat wordt 32 Gb ram. Ik hou het forum op de hoogte of dit verschil gaat uitmaken!

Link to comment
Share on other sites

  • 0
9 uren geleden, Gerwil zei:

Goed, ik ga het advies van mijn kleinzoon Thomas opvolgen. Nee, ik ga een joch van 13 niet wakker bellen, ik zou het niet in mijn hoofd halen (afgezien van de terechte ruzie met z'n ouders). Maar een 2-VWO leerling van deze tijd heeft er meer verstand van en vanmiddag kreeg ik een opmerking "opa, je cursor heeft nogal moeite, ik zou er maar wat meer geheugen insteken". Dus nu 2 x 16Gb RAM besteld bij Coolblue ("opa, 2400 mHz en je hebt 2 slots") dus dat wordt 32 Gb ram. Ik hou het forum op de hoogte of dit verschil gaat uitmaken!

 

Ik ben er vrij zeker van dat dit niet gaat helpen.

Ik heb 64GB in mijn systeem zitten en krijg ook regelmatig OOM foutmeldingen in TSC.

(TSC is ook het enige spel waarbij ik geheugen fouten krijg)

 

Bijvoorbeeld als ik een scenario laad en dan ergens tijdens het scenario op escape druk en restart kies... OOM. Druk ik op escape en sluit het scenario helemaal af en dan vanuit het hoofdmenu opnieuw starten... werkt het wel... meestal.  Af en toe moet ik ook TSC helemaal afsluiten en cache legen voordat TSC een ander/nieuw scenario wil laden.

 

Op de Dovetail forums zijn hier ook topics over te vinden.

Ik heb er een aantal doorgelezen en de consensus lijkt toch wel te zijn dat ondanks dat er ieder jaar wel een "nieuwe" versie van TSC op de markt wordt gebracht het geheugen management in TSC al in geen jaren meer is bijgewerkt en dat bekende bugs betreffende geheugen management niet worden opgelost door Dovetail. Behalve structureel de cache te legen kan je er als gebruiker er weinig aan doen. (Ervan uit gaande dat de rest van je systeem in orde is)

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Die jaarlijkse "nieuwe" versie is bijna elk jaar niks anders dan dezelfde game met 3 andere basis routes en een nieuw kleurtje voor het menu. De laatste grote update was de 64bit update in 2019, die heeft het maximaal bruikbare geheugen wel verhoogd, maar de game is nog altijd niet volledig 64bit, waardoor de game alsnog makkelijk OOM fouten geeft, zeker bij zware scenario's. Al kan een aantal keer een (bijna) leeg freeroam scenario herstarten ook voldoende zijn, weet ik uit ervaring 😂 

 

DTG is het afgelopen jaar al wel druk bezig geweest met het updaten van de core en is daar ook nog steeds mee bezig. met DTG moet je altijd rekening houden met het slechtste, maar wie weet wordt het aantal OOM meldingen de komende jaren wel minder, met de updates die ze willen uitbrengen.

 

https://live.dovetailgames.com/live/train-simulator/articles/article/train-simulator-classic-the-future

https://live.dovetailgames.com/live/train-simulator/articles/article/future-of-train-simulator-classic-developer-update

https://live.dovetailgames.com/live/train-simulator/articles/article/train-simulator-classic-developer-update-part-3

Edited by Michael1234
Link to comment
Share on other sites

  • 0
30 minuten geleden, Michael1234 zei:

Die jaarlijkse "nieuwe" versie is bijna elk jaar niks anders dan dezelfde game met 3 andere basis routes en een nieuw kleurtje voor het menu.

 

Vandaar nieuw tussen aanhalingstekens in mijn post.

 

Dan maar alle Nederlanse routes en treinen in TSW 4 😜

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Liever niet, Train Sim World is een nog grotere hoop ellende dan TSC 😂

 

Met hoe je TSW elk jaar opnieuw moet kopen om bij te blijven heb ik die game inmiddels wel opgegeven. Dan liever TSC met z'n beperkingen.

Ik meende dat DTG al 'gelekt' heeft dat ze naar UE5 over willen met TSW, dus dan zal de nieuwe editor ook wel weer compleet stuk gaan.

Nee, in TSW heb ik 0 vertrouwen

Edited by Michael1234
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

is het niet handig om te doen wat louke voorstelde.

dus die blue print cache wissen toe te voegen.

in de steam instellingen.

met de i7 en 16 gb ram heb ik even geen oom meer gehad.

wel heb ik gedoe met die direct x 12 , om hiermee tsc op te starten.

is het bv zuidwest nl waarbij je de oom krijgt.

en bv welk scenario.

bij zuidwest had ik ook vaak ooms.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

@ Gerwil:
Ik ( met mijn LTS zwakstroom opleiding ) durf te beweren dat geheugenuitbreiding naar 32GB voor TS weinig nut zal hebben ( Voor de rest van jou systeem misschien wel ). Dus nog maar een keer:

in startopties blueprint chache instellen en na elk gespeeld of gewijzigd scenario TS OPNIEUW OPSTARTEN. Succes.

Edited by Louke1968
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy