Jump to content

RET Materieel


Recommended Posts

Mogelijk gaat Type M echter weer overnieuw. Heb de echte tekening van de RET nou in mijn bezit, waar ik eerder tekeningen uit het boek "Spoor en Tram Materieel in Nederland" gebruikte. Als het verschil niet miniem is, zijn we weer terug bij af. Uiteraard wordt dat wel pas na het spoor klaar is.

 

Mocht jij de smaak ook te pakken krijgen qua 3d-bouw, heb ik eventueel ook wel wat leuke 020-tekeningen voor je. Vooral trams, maar ook de Zilvermeeuw en de CAF.

Link to comment
Share on other sites

"Mogelijk gaat Type M echter weer overnieuw. Heb de echte tekening van de RET nou in mijn bezit, waar ik eerder tekeningen uit het boek "Spoor en Tram Materieel in Nederland" gebruikte. Als het verschil niet miniem is, zijn we weer terug bij af. Uiteraard wordt dat wel pas na het spoor klaar is.

 

Mocht jij de smaak ook te pakken krijgen qua 3d-bouw, heb ik eventueel ook wel wat leuke 020-tekeningen voor je. Vooral trams, maar ook de Zilvermeeuw en de CAF."

 

 

Ik zou ze wel willen proberen/zien! kunt je ze doorsturen?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Nou, het heeft ff geduurd, maar dan heb je ook wat. Een hele tijd werd de sleur van meer dan duizend blueprints maken me te veel, en had ik een soort writer's block (3d-builder's block?) voor het sporenpakketje, en had ik het ook nog eens heel druk. Eindelijk wat tijd en moed kunnen vinden, en de slag weer te pakken gekregen. Sterker zelfs, ik denk ik dit hels karwei ongeveer september/oktober (ik denk eigenlijk augustus/september, dus ik zeg september/oktober) ongeveer wel afgerond zal hebben. En na weer flink wat spoortjes geëxporteerd te hebben, heb ik mezelf ook weer toegestaan heel sporadisch (spooradisch haha ?) aan het materieel te werken.

 

1489299743_2022_06_2102_10_01.thumb.png.30691b0a3324fdc0bf2dc4e4801209e4.png

 

Weet niet of ik dit al eens had laten zien, maar dit is het begin van de (uiteraard werkende) traverse van de werkplaats Kleiweg. Hoop dat de bestuurder van de MOSI toevallig een gasmasker bijhad. Zal wel met het pivot van de smoke emitter hebben zitten spelen of het komt de open deuren denk ik. Dat, of Cheech & Chong werken nou bij de RET.

 

2041260421_2022_06_2102_14_08.thumb.png.dff056960b51e5dc2916fbd941baebc7.png

 

Wat nieuwe spoortypes, waarvan sommige in combinatie met deze derde railhouder niet eens in Rotterdam voorkomen, maar omdat de sporen ook voor de Amsterdamse metro en naar ik begrijp een fictieve route gebruikt gaan worden, toch maar heb toegevoegd om niemand wat te ontzeggen.

 

1925962398_TypeM1.thumb.png.fc96bae8d9167cf3c36d94f00f700974.png

 

Begin van een nieuwe carosserie voor Type M. Dankzij de echte tekening kon ik duidelijker zien dat de kop niet afrond, maar gewoon vlak afloopt. Deed pijn om overnieuw te beginnen, maar blij dat ik het gedaan heb. Dit is wel een stuk professioneler aangepakt.

 

677894047_TypeM2.thumb.png.217583c4a934e9a289ff58dc3a0a5c3c.png

 

Een groot verschil is bijvoorbeeld dit knikje onder de voorruit (welke nog verticaal een kleine ronding naar beneden moet krijgen). Deze was in het vorige model wel aanwezig, maar erg lelijk, omdat ik hem pas later in het model heb gezet, omdat hij me eerder niet opviel. Er vanaf het begin rekening mee houden doet een boel voor je.

 

769631539_TypeM3.thumb.png.ad2c85398642df3ecd006844020c5609.png

 

Zelfde geldt in mindere mate ook voor de schuin aflopende achterkant. In het vorige model benaderde deze de realiteit. Nu is hij gelijk aan de realiteit. ?

 

1073729295_BombardierBasis1.thumb.png.9b46c8a197a6422dade861c5627ad727.png

 

De basis van de kopbakken van Types B, S, en R mag er ook zeker wezen, en is na een kleine opruiming als de bak helemaal dicht is tot mijn verbazing nog vrij low-poly gebleven ook! Mocht je je afvragen waarom ik op deze manier bouw, zo vermijd ik ook totaal het gebruik van booleans, welke nog wel eens bugs kunnen veroorzaken of andere vertices willen verplaatsen. Als ik dan toch overnieuw moest beginnen, dan deze keer ook graag goed. Ik ben er zelf vrij trots op en denk dat deze modellen straks heel mooi worden, zoals eerdere screens van de eerste proef voor middenbak ook al een beetje previewden.

 

1469982741_BombardierBasis2.thumb.png.66d1590205a961a736b4abde439e5eef.png

 

Zonder wireframe ziet het er al redelijk definitief uit. Als de middendeurpartij erin zit, kunnen de 3 verschillende koppen erop! Oh, wat heb ik daar zin in!

Edited by KerAp
  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy