Jump to content
Stem nu op jouw favoriete Screenshot van de Maand! I Cast your vote for your favourite Screenshot of the Month! ×

RET Materieel


Recommended Posts

Vanwege de enorme hoeveelheid werk die in het metrosporenpakketje zit weinig toegekomen aan materieel, maar type M is klaar voor zijn eerste export naar de sim.

 

557953067_TypeM.thumb.png.0ef7a056a07817063a355fce6b64ac78.png

 

Die hoekjes die nog missen in de kop zijn het enige aan de carrosserie dat nog niet af is. Van binnen is íe al helemaal af:

 

1830851996_TypeM2.thumb.png.ff6dd616a24f7ba435a88799462947f2.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Type M in de sim! ?

 

01.thumb.png.d82d74d1e19b8831bf6b9c5d865c1792.png

 

In-game met de TrainSpecEnvMask.fx shader ziet hij er nog mooier uit! Moet nog wel even wat spelen ermee, vind het zwart onderaan de bak soms wat te fel, om nog maar te zwijgen over het dak, maar goed, dit is dan ook mijn eerste experiment met deze shader.

 

02.thumb.png.4d85bed1ecc1c44f50bf40dcb662874d.png

 

De richtingfilm kan met de "<" en ">" toetsen ingesteld worden, en heeft dezelfde bestemmingen in dezelfde volgorde als in het echt.

 

03.thumb.png.fd6fca825400d0bdf5ab555bcb2218ed.png

 

Er is ook aan de schuine bakafloop aan de achterkant van de bakken gedacht, en tegen alle verwachtingen in ging het jacobsdraaistel in 1 keer goed.

 

Voor een eerste export van mijn eerste Multiple Unit zeker niet slecht, al zeg ik het zelf.

 

Edit:

 

De alpha van mijn dds texture exporteerde om de een of andere reden niet mee. Dit is al een stuk beter:

 

04.thumb.png.e52685e9e300d74658b282e704b4523d.png

 

Edited by KerAp
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Definitieve shaderinstellingen gevonden, grote poly-opruiming gedaan, kleine verbeteringen aan het model gedaan, en texture (mapping) geperfectioneerd. Als het dak dicht is en dat randje boven de lamp gefixt, is de basiscarosserie klaar en kan ik de vier verschillende deelseries gaan uitvoeren. De rijeigenschappen en geluiden zijn ook goed op weg.

 

01.thumb.png.283f56c4c99c62dd18ec8401abe49ea1.png

 

02.thumb.png.9299b41c016000e54262a5f01a8e3ce4.png

Edited by KerAp
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Je bent lekker bezig! Misschien ook leuk om de M5 van Amsterdam die laatst in metro sim is gekomen in TS te converteren? Dat zou heel fijn zijn voor bijvoorbeeld de HSL om als AI te gebruiken (hoeft niet persee een cab in voor AI)

Link to comment
Share on other sites

Zo makkelijk is dat nog niet. Ten eerste zou je het originele 3d-model moeten hebben, evenals toestemming voor de verspreiding. Dan zouden er zeer waarschijnlijk de nodige aanpassingen gedaan moeten worden om het model TS2021-geschikt te maken. Tel daarbij op dat het altijd helemaal onderaan mijn prioriteitenlijstje zal blijven staan, als trots (ex-)010-er zijnde, en de kans van slagen is helemaal nihil.

 

Nou is er hier iemand met een GVB route bezig, en die heb ik een Zilvermeeuw beloofd als er een beetje schot in de route zit (alhoewel diegene nou weer wacht op mijn sporen, waar ik snel weer eens aan verder moet gaan), maar verder heb ik het met dit project voorlopig al druk genoeg. Wat ik eventueel wel wil doen voor de gemotiveerde 020-er is een paar goeie 3DCrafter tutorials schrijven/youtuben die 3D-modelleren makkelijk en leuk maken.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Dak eindelijk dicht gemaakt (blijft altijd lastig, van rond naar plat gaan), cabine verbeterd (ramen zijn nou verzonken), deuranimatie voltooid en van het echte geluid voorzien, vloertje afgemaakt, en meer.

 

Probleem met het script voor de RiFi is ook opgelost. We gaan de goede kant op. Tijd om me weer even op het afmaken van het spoor te richten zodat hij ook een plek heeft om rond te rijden.

 

2021_09_21 01_14_38.png

Edited by KerAp
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

De Bombardier rijtuigen die ik van Roland van het oude RET MSTS-team gekregen heb bleken qua maatvoering toch best wel af te wijken van de realiteit, vooral de deuren waren te klein. Dat moet dus opnieuw:

 

377094249_TypeRMiddenbak.thumb.png.0e3c9effacf2c7d6d7b51e94e63928fb.png

 

Dat betekent dat ik uiteindelijk behalve Type T (en zelfs die krijgt een paar fixjes) toch alles zelf from scratch doe, maarja. Ik ben al blij dat ik nu de skills heb om het over te kunnen doen, iets waar ik destijds alleen maar van kon dromen.

 

Ben zelf totaal niet ontevreden over het begin, in ieder geval.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heb vandaag het boek "Veertig jaar metro in Rotterdam" binnengekregen. Dankzij dit boek heb ik nu veel foto's van dingen die ik niet via google kon vinden, en ook begrijp ik de werking van de diverse beveiligingssystemen nu veel beter. Zal zeker bijdragen aan het realisme.

 

Verder ben ik 2022 simtechnisch heel slecht begonnen, letterlijk nog geen klikje gedaan, maar vandaag of morgen hoop ik weer flink aan de slag te gaan. Helaas zal dit nog steeds eerst met het spoor zijn. En dankzij dat boek heb ik alweer wat foutjes gezien... Maarja, eenmalige diepte-investering, moet je maar denken.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mijn eerste update van dit jaar komt veels te laat, maar daar zijn we dan, in de vorm van een youtube-filmpje om jullie een idee te geven van hoe dat dalijk ongeveer gaat klinken. Geluiden zijn erg moeilijk bij deze sim, en ik hikte er erg tegenop, maar nou heb ik na veel gepruts een basis. Uiteraard ga ik nog proberen om het wat te verbeteren, alhoewel dat bij de multifunctionele loc 6201 nog wel eens moeilijk kan worden vanwege het gebrek aan het grote voorbeeld. Er zijn geen filmpjes of geluidsopnamen van te vinden, en rijvaardig is hij ook niet meer, dus nieuwe maken zit er ook niet in. Aan de andere kant, zal het daarom alleen een handjevol RET-personeel opvallen als er iets niet klopt.

 

De route waar Types M en T rijden is een snel in elkaar geflanste testroute en zegt dus niets over de kwaliteit (en gebruikte assets) in de echte RET-route als daar straks serieus aan begonnen wordt. Inmiddels wordt er ook weer hard aan het spoorpakket gewerkt! ?

 

Nou genoeg gekletst, hier het filmpje:

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy