Jump to content
  • 0

Gebruik van de scenario editor


Gerwil

Question

Als een scenario een foutmelding geeft (terwijl locoswap alles aanwezig meldt) zou je het kunnen oplossen door in de scenario editor een trein iets te verplaatsen en het scenario opnieuw opslaan. Ik heb er het handboek op nageslagen maar kan niet vinden hoe je dit moet doen. Als je op edit klikt krijg je vaak het gekleurde silhouet van een loc te zien, met gekleurde pijltjes eronder. Wat betekent de kleur van die loc en moet je die (en welke) pijltjes gebruiken om een trein te verplaatsen? 

Link to comment
Share on other sites

20 answers to this question

Recommended Posts

  • 0

Hoi Alola! Hoe bedoel je benadert? Als ik een foutmelding krijg en op edit klik komt er een plaatje van een grote gekleurde voorkant van een loc voor je neus, met gekleurde pijltjes eronder. Welke trein moet ik dan benaderen en waar? In het edit scherm zie ik alleen die voorkant van die loc (dat plaatje).

 

Ik heb net alles voor Oosten van Nederland gedownload en ga installeren en ik verwacht dan wel een foutmelding op een scenario te krijgen (ik heb nog gecheckt of ik alle benodigdheden heb, dat zijn er nogal wat dus dat doe ik op m'n gemak).  Als ik een foutmelding op een scenario krijg stuur ik wel een screenprint ervan, wat ik bedoel. Maar voor nu, leuk je weer te spreken!

 

PS: ik ga op Sjef's (en jouw) advies nu beginnen met 1 route, dan de scenario's compleet, stap voor stap en alles werkend. Misschien dat ik 1 andere route installeer waar ik dan de QD mee kan rijden, heb ik even iets anders te doen als ik gewoon even relaxed wil rijden. Maar ik ga zeker niet meer als een gek alles routes installeren zoals ik begon, dan zie ik idd door de bomen het bos niet meer! Route voor route.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Wat ook werkt is in plaats van op edit drukken is zodra die melding komt op F2 drukken, dan komt de vraag of u wilt saven, druk op ja (yes) en de foutmelding word genegeerd waarna het scenario gewoon werkt. Ok misschien 1 klein nadeel, de trein die de foutmelding veroorzaakte is dan ook verwijderd dus die zie je niet meer. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Nog iets t.a.v. scenario's: ik heb alleen Oosten van NL geïnstalleerd, nog geen scenario's. Toch zie ik een aantal scenario's onder Standard staan?

 

En iets algemeens, maar ik wist niet of ik hier echt een ander topic voor moest openen, Sjef: in de HUB, op de routelijn, zie je naderende stations steeds een stukje naar achteren verspringen. Heeft dat een reden, want het zet de meester af en toe op het verkeerde been (of spoor)....

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Kijk, dit bedoel ik. Als ik bij een foutmelding op Edit klik krijg ik dit voor mijn neus. Ik heb de handleiding van de editor nog niet helemaal doorgespit, maar omdat Sjef en Alola zeiden dat je een trein kunt verplaatsen... waar doe ik dat dan? Ik ga straks nog naar loco swap kijken, maar hoe dit nu in de editor werkt snap ik niet. 

 

 

 

 

diEditscreen.thumb.jpg.f6fe5c4ece32d22db42fb6a99049359a.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Best Gerard, lees nu hoofdstuk 7 eens rustig en goed  door….

Daar staat het toch echt duidelijk in hoe je dat moet doen.

Ik ga hier niet alles herhalen wat daar in staat.

https://trainsim.hcc.nl/downloads/railworks-train-simulator-20xx/270-handleiding-rail-simulator-editor/file.html

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Die "gekleurde" pijltjes zijn de richtingen waarin je de marker kunt verplaatsen, dus GEEN trein. Je moet eerst uitzoomen en dan zie je pas meer van de map. Echter moet je dan nog steeds uitzoeken om welke trein het gaat. BV in een scenario zitten 100 treinen dan moet je dus uitzoeken welke van die 100 het probleem geeft. De spelerstrein zal het niet zijn want dan start het scenario überhaupt niet. Maar zodra je de bewuste trein gevonden hebt kan je die aanklikken en verplaatsen. Let er wel op dat je niet te snel met de muis beweegt anders heb je kans dat je trein op een heel ander spoor terecht komt wat weer resulteert in foutmeldingen zodra je het scenario wil spelen. 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Dat klein stukje verplaatsen van een trein en weer opslaan is alleen de oplossing  in scenario’s waar een CT trein is gebruikt die is geüpdatet.

Dit even ter verduidelijking.

Sommige CT consisten  zijn van lengte veranderd na de update en dan moet je deze truc uithalen zoadat TSC weer de juiste coordinaten van de consisten opslaat

 

Als deze truc niet werkt maar Locswap geeft alles groen aan dan is er wat anders aan de hand zoals trein naast de rails als men een oude scenario gebruikt die niet bij de laatste route versie hoort 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 minuten geleden, Sjef61 zei:

Dat klein stukje verplaatsen van een trein en weer opslaan is alleen de oplossing  in scenario’s waar een CT trein is gebruikt die is geüpdatet.

Dit even ter verduidelijking.

Sommige CT consisten  zijn van lengte veranderd na de update en dan moet je deze truc uithalen zoadat TSC weer de juiste coordinaten van de consisten opslaat

Oke dat wist ik ook niet. Dat is nu dus ook duidelijk.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Blij dat ik niet de enige ben die niet alles weet 🙂. Maar hartstikke bedankt, ik heb het editor handboek nu uitgeprint (tweede lijvige werkje na Locoswap, moet printerpapier gaan halen bij de Action 🙃) en dan dubbelzijdig, anders wordt het echt een boekwerk....

 

Bijna een mbo-studie, dat Railworks....

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Haha nee ik weet zeker niet alles. Maar ik ben altijd al een lezer geweest, niet alleen hier maar verschillende sites. En ja complexe scenario`s maken is ook voor mij (nog) iets te ver maar het is wel leuk en leerzaam om ermee te knutselen en te kijken wat het resultaat is. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy