Jump to content
  • 0

cache legen


Gerwil

Question

Recommended Posts

  • 0

Tijdens het rijden regelt TS zelf  automatisch het geheugen gebruik. Soms gaat dat niet helemaal goed.

De cache  kan je niet tussentijds in een scenario  zelf legen wat maar goed is ook. 

Altijd na beëindigen van een scenario even zelf de cache legen

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Of je stelt het in bij startopties van Train Simulator.

Start Steam op, ga naar tabblad "Bibliotheek" en klik in de linker kolom met de rechtermuisknop op "Train Simulator".

-Klik met de linkermuisknop op "Eigenschappen". Je komt nu op tabblad "Algemeen".

-Scroll beneden naar "startopties" en vul in de lege balk de volgende tekst in:

 

-DontUseBlueprintCache

 

Vanaf nu wordt de cache automatisch geleegd. Wel na elk gespeeld scenario TS opnieuw opstarten, dat dan weer wel.

 

Schermafbeelding 2023-10-22 090607.png

Edited by Louke1968
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
11 uren geleden, Sjef61 zei:

Tijdens het rijden regelt TS zelf  automatisch het geheugen gebruik. Soms gaat dat niet helemaal goed.

De cache  kan je niet tussentijds in een scenario  zelf legen wat maar goed is ook. 

Altijd na beëindigen van een scenario even zelf de cache legen

 

Sjef, dan moet je toch altijd het spel opnieuw opstarten, of kan je dit doen zonder opnieuw volledig op te starten?

Link to comment
Share on other sites

  • 0
14 uren geleden, Sjef61 zei:

Altijd na beëindigen van een scenario even zelf de cache legen

Wat versta je onder "cache legen", of zijn er meer "cachen"

Dat hoeft toch alleen maar te gebeuren na een copy/paste en/of het installeren van een Add-on?

Ofwel dit hoeft toch niet na beëindigen van een scenario als er verder niets is veranderd qua installeren of zo ....?

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ik zie het altijd zo; er moet niks maar het mag wel. Als je een scenario gereden hebt wil het weleens gebeuren dat er een dump optreed zodra je een ander scenario wil gaan spelen. Dat zou te maken kunnen hebben met het gebruikte geheugen waarin nog gegevens van het vorige scenario zitten?? Of zie ik dat helemaal verkeerd? in ieder geval, de cache legen kan volgens mij nooit kwaad.

Dat brengt tevens een andere vraag; Louke had het over automatisch de cache legen, maar gebeurd dat alleen tijdens het opstarten van het spel of afsluiten? 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Punt is dat ik heb gemerkt dat als ik een scenario (of soms ook wel een QD) heb gereden en ik TSC heb afgesloten (omdat ik wat anders moest doen) en ik opnieuw opstart, TSC eruit vloog en ik een OOM melding krijg. Daar ben ik wat mee gaan experimenteren, zoals het RAM legen en defragmenteren, maar dat leidde niet altijd tot een oplossing. Daarna heb ik na opstarten de cache geleegd en bleek het geheugenprobleem opgelost te zijn. Dus automatisch cache legen zou makkelijk zijn, toch?

Link to comment
Share on other sites

  • 0
8 uren geleden, Gerwil zei:

defragmenteren

Als je TSC vanaf een ssd draait dan zou ik met defragmenteren maar stoppen, het is er echt niet goed voor.  lees hier:

https://www.samsung.com/nl/support/memory-storage/moet-ik-mijn-ssd-defragmenteren/#:~:text=Nee%2C dit is niet nodig,verkorte levensduur van de SSD.

 

25 jaar geleden was het leuk om in windows 98 die blokjes verplaatst te zien worden maar dat is al lang niet meer nodig🙃

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Er is wel een verschil tussen trimmen en defragmenteren. Een SSD wordt geoptimaliseerd door Trimming, een HDD wordt gedefragmenteerd. Als je de optimalisatie uitschakelt in Windows 10/11, schakel je dus ook het Trim commando uit. En volgens mij kan trimmen geen kwaad of heb ik dat mis?

EDIT: heb eens gekeken op mijn PC. 
3x ssd en 1x hdd. De ssd’s worden geoptimaliseerd ( trimming ) en de hdd wordt gedefragmenteerd. Het lijkt er dus op dat Windows 11 het verschil ziet tussen een ssd en een hdd. Dus of schijfoptimalisatie uitschakelen verstandig is…??

Edited by Louke1968
Link to comment
Share on other sites

  • 0

https://www.remosoftware.com/info/nl/optimaliseren-ssd-windows-10/amp

in dit artikel wordt volgens mij toch aangeraden om Trimming in te schakelen ( in Windows 10/11 is het standaard ingeschakeld ). Even scrollen naar: Hoe Optimaliseren- SSD Windows 10?

 

Edited by Louke1968
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ik had ook nog nooit gehoord van Trimming maar zoals ik het lees zou het idd een aanrader zijn.

 

(link van TrainsXP)

 

https://nl.easeus.com/harde-schijf-herstellen/trim-in-uitschakelen-op-ssd-in-windows-11-10.html

 

Over SSD TRIM, alles wat u moet weten

 

Voordat u TRIM op SSD in- of uitschakelt, volgt hier wat basisinformatie waarvan we denken dat u deze moet weten:

Wat is SSD TRIM?

Moet u TRIM op SSD inschakelen?

Hoe vaak moet SSD worden GETRIMMEERD?

TRIM op SSD (Solid-State Drive) is een Advanced Technology Attachment-opdracht die de SSD vertelt datablokken te wissen wanneer ze niet meer in gebruik zijn. Door dit te doen, kan de controller van de SSD de opslagruimte efficiënter beheren en de lees- en schrijfsnelheid van gegevens op SSD aanzienlijk verbeteren.

Kortom, TRIM kan de prestaties van uw SSD aanzienlijk verbeteren en de levensduur verlengen. Dus moet je TRIM op SSD inschakelen? Ja.

 

zo leren we allemaal wat bij blijkbaar!

 

maar goed Gerwil had het over defragmenteren en daar had ik uiteindelijk de opmerking op gemaakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Controleren of TRIM is ingeschakeld:

Stap 1. Druk op Windows + X-toetsen, klik op 'Zoeken' en typcmdin het zoekvak.

Stap 2. Klik met de rechtermuisknop op 'Opdrachtprompt' en kies 'Als administrator uitvoeren'.

Stap 3. Voer de volgende opdracht in: fsutil behavior query DisableDeleteNotify en druk op Enter.

Als de uitvoer DisableDeleteNotify = 1 is, is TRIM momenteel uitgeschakeld op uw apparaat.

Als het queryresultaat DisableDeleteNotify = 0 is, is de TRIM-ondersteuning ingeschakeld op uw SSD.

 

Dit heb ik eens uitgevoerd en dan is het resultaat =0 ofwel het zou ingeschakeld zijn terwijl ik defragmenteren uit heb staan op de SSD schijven.

Dus nou weet ik het ff ook niet, defragmenteren lijkt mij heel wat anders dan trimmen .....

 

trim.jpg.e75fbf953d47c8287c69f67105a2ac29.jpg

 

Ps. er staat trouwens Windows 10 , maar ik heb 11

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0
21 uren geleden, Trains-xp zei:

Ja, voor een SSD schijf is dat overbodig en kan zoals geschreven de levensduur verkorten.

Dus schakel deze functie van SSD schijven uit mocht dat ingeschakeld staan als autom. uitvoeren.

Windows 8+ zal sowieso nooit een SSD defragmenteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

@Teun: Het is allebei een vorm van schijfoptimalisatie.Een HDD wordt gedefragmenteerd, een SSD wordt getrimd. En trimming voor een SSD kan geen kwaad. Windows zorgt ervoor dat alles op correcte wijze wordt geoptimaliseerd. Zowel HDD als SSD.

 

Edited by Louke1968
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Nou ik ben eruit wat trimmen betreft, een eerder plaatje gaf aan dat het 216 dagen geleden was en dacht we zien wel en schakel het weer in.

Station Z was in een paar sec. klaar, maar bij Station C duurde het ca. 20 sec. en zag ik op een gegeven moment 35% getrimd staan, kortom de stations zijn getrimd ...

En dat heb ik nu ingesteld op een maand, dat lijkt mij voldoende gezien Station Z waar oa. TSC op staat en in een paar sec. klaar was na 216 dagen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy