Jump to content
Heb jij jouw screenshot al ingezonden in de Screenshot van de Maand? I Have you already submitted your screenshot in the Screenshot of the Month competition? ×
  • 0

plaatsen van wissels / engelse wissels


Rob_zeeland

Question

Goedendag allemaal,

 

Ik ben eens benieuwd naar de mening en suggesties van andere route bouwers. De wissels op de screenshots zouden niet correct zijn. Nu ervaar ik daar geen enkel probleem mee en de seinen werken ook correct en toch is dit niet goed om de route hier beschikbaar te krijgen. Ik sta altijd open voor feedback om zaken te veranderen.. ik ben tenslotte nog steeds in de leer.

20210619103258_1.jpg

20210619103305_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Ja dat klopt. Ik ben nu niet thuis maar aan het werk en kan nu geen beter voorbeeld geven. Maar als je goed kijkt dan zie je dat de wisselstellers voorbij het hartstuk onder de tongen liggen. Deze wisselstellers zijn gescaled  naar 1.3 op de X-As. Wanneer je een wisselsteller geselecteerd heb en deze rood aktief toont dan zie je de pijlen x, y en z assen in de rechter fly-out (asset properties) verander je de waarden bij de x-as van 1.0 naar 1.3 daarmee worden de steller breder en past deze precies onder de vier wisseltongen. Dan laat je de steller ietsjes meer zakken zodat de voetplaten net in de biels verdwijnen en de wisselstellergoot onder de rails zichtbaar blijft maar dus niet de voetplaten.

Hiermee creeer je het schijnbare beeld dat de wisselsteller het Engelse wissel aandrijft en day is in mijn voorbeeld goed te zien.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
2 minuten geleden, Rob_zeeland zei:

ik ben niet meer mee... ga er morgen weer eens naar kijken.. word er een beetje moe van..

Kom op Rob. het is maar een hobby.  De meeste mensen zijn meer dan  2 jaar bezig om alles goed te krijgen.

Even laten rusten en als de  motivatie er weer is aan de slag ...

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Met vallen en opstaan leer je gaandeweg steeds meer bij. Ik heb nu ruim twee jaar weg met de vorige route ombouw meegerekend die destijds crashte doordat ik vergat te backup terwijl er ook DC materieel op aanwezig was in een 32 bits versie want de 64 bits was er niet

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 minuut geleden, Rob_zeeland zei:

ik bedoel het ook niet vervelend hoor.. maar ben er al een hele dag mee bezig en begin zelfs op een zwart beeld engelse wissels en wisselstelers te zien.. dan word het tijd om even wat anders te doen.. ? 

? Ik ken dat verschijnsel

Ik heb eens de hele nacht mezelf bezig gehouden met Seinen maken in mijn slaap ...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Klinkt bekend. Als ik dit in mn slaap zie dan ga ik er meestal nog mee door totdat ik voor die dag bereikt heb wat ik wilde. Het wordt wel serieus als je opeens in je eigen huis de weg naar het toilet niet meer kan vinden 

 

?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 uur terug, Sjef61 zei:

Verhuis je ze daar te ver vandaan dan worden ze opnieuw geplaatst.

Nou Sjef dat is niet het geval zoals jij het omschrijft, ja als je die autom. komt (nadat het is opgeslagen) verwijderd en dan bij de wisseltongen een losse maakt dan komt de verwijderde weer terug omdat dit bij het opslaan is weggeschreven.

Daarom moet de wisselsteller en autom. komt ook opgeschoven worden al zou je dat bij wijze van 100 m verderop neer zetten maakt dat niet uit.

En verplaatst je deze later weer naar de juiste plek dan blijft hij daar vast staan.

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Had er even (nadat het is opgeslagen) tussen gezet wat jij net niet meegekregen had.

Ofwel dat gaat pas op als het eenmaal opgeslagen is geweest en dan verwijder om er bijv. een losse neer te zetten dat het niet meer uit de blueprint (tracksbin)  verwijderd .

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Zo, ik ben net thuis van werk. Om nu even er verder op in te haken. De wisselstellers die je niet wil selecteer je en laat je een meter of twee onder de grond verdwijnen. Zo denkt TS20xx dat deze er nog is. dat is uiteraard ook zo, maar met dien verstande dat deze nu een "etage" lager ligt dan het wissel zelf. Alleen dit werkt niet bij alle track rules. 

 

Bij de track rules die ik gebruik van SAD zorg ik voor electrische wiossels dat ik een kleine wisselmotor gebruik zwart van kleur en rond van model Deze valt niet op en ik schrijf deze "wisselsteller' de funktie toe van "smeermachine" voor het smeren van de rail voor geluidsdemping in wissels

 

Ik maak hier gebruik van

Trackrule: TrackNC_conc_main_SAD
Spoortype: SAD_DE_local_2_normal

 

De gebruikte trackrule is zeer effectief in het plaatsen van Engelse wissels en rust deze uit met een kleine standaard wisselmotor

indien de Manual box in de linker onderste fly-out unticked is en die makkelijk weg te moffelen is.

 

Duidelijk zichtbaar is het verschil tussen de Binnenliggende en Buitenliggende Engelse wissels. 

De Buitenliggende variant heeft de wisseltongen buiten de "Diamond" en hartstukken liggen terwijl bij een binnenliggend wissel deze binnen de "diamond" en hartstukken liggen. De "Diamond" is de kruising in het Engels wissel. Het Buitenliggende Engelse wissel moet meestal worden voorzien van 4 aparte wisselaandrijvingen. Ook duidelijk te zien is het verschil in de hoek van het kruisende spoor bijd e twee wisseltypen

 

De aanleg van een Buitenliggend Engels wissel is veel gecompliceerder dan een binnenliggend Engels wissel omdat er meerdere hartstukken gemonteerd moeten worden bij aanleg.

De NS heeft geen Buitelliggende Engelse wissels voor zover mij bekend

 

Door het scalen van de losse CoHa aandrijvingen op de X-as kan de breedte worden verlengt maar toch binnen de proporties blijven. Bij het inbouwen van deze aandrijving moeten de voetplaten uit beeld worden gebracht. Let er wel op dat de aandrijving tussen de bielzen ligt

 

Eerste voorbeeld is een buitenliggend Engels wisse;l met vier aparte aandrijvingen. en een scherpe hoek van het kruisende spoor

20210621004034_1.jpg

 

De binnenliggende variant heeft de mogelijkheid met de aandrijvingen te varieren zoals hieronder afgebeeld. De hoek is hier veel slanker 

Let op de "Smeermachine" deze wordt geplaatst indien de Manual box Unticked is.

De "smeermachine" wordt ook geplaatst bij een getickte Manual box, maar dan kun je deze selecterenm en de "origine" aandrijving een etage laten zakken (+/- 2 meter onder de grond)

20210621003950_1.jpg

 

Om de aandrijving te scalen vul je de waarde 1.3 (of 1.300) in van de X-as value in de rechter fly-out na het aktief selecteren van de aandrijving.

20210621003559_1.jpg

 

Plaatsing van de scaled aandrijving

20210621003654_1.jpg

 

Verzinken van de aandrijving waarbij de voetplaten in de bielzen verdwijnen

20210621003743_1.jpg

 

Dit is m.i. de beste methode om de Engelse wissels te plaatsen waarmee je het probleem die je op je emplacement hebt het hoofd te bieden.

 

In het voorbeeld dat ik gisteren gaf zijn alle aandrijvingen handmatig geplaatst en niet door TS20xx.

Zo zijn alle wissels op het traject waar ik aan werk vervangen of geplaatst.

 

 

Edited by rcdevisser
Link to comment
Share on other sites

  • 0

rcdevisser,

 

Hou mij ten goede en iedereen doet het naar zijn/haar goeddunken maar dat 1.300 schalen (wat trouwens alleen bij de losse wisselstellers kan) vind ik niet je van het.

Je zit dan met de steller vrij dicht tegen de rails aan, en het klopt niet met de wisseltongen, plus die bevestiging klauwen zie je niet meer omdat je de handel naar beneden weg drukt...

Ook de animatie waar het op gemaakt is word hiermee teniet gedaan, nu werkt dat sowieso niet met jou trackrule maar toch...

Nou moet ik wel zeggen dat je van Engelse kruiswissel niet het mooiste kan maken wat wisselstellers betreft, en hoe ruimer de boogstraal hooi mooier het te maken is wat mijn voorbeeld laat zien en schalen niet meer opgaat c.q. hoeft.

 

Ps. kwam er wel achter hoe je het ook doet bij maken dat de wisselsteller altijd verschijnt op de plaats waar het word opgeslagen.

Ook als je de steller na maken meteen verwijderd zonder van te voren op te slaan komt het terug.

Je zou dan een trackrule moeten nemen waarbij geen steller komt, of een eigen trackrule maken zonder autom. plaatsing maar dat is weer een ander verhaal.

 

steller.thumb.jpg.86e12acb74c0cc5688bb7ef87eb43b61.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ok bedankt. Ik ga er mee aan de slag ook.. het is idd lastig om er echt iets moois van te maken maar het komt uiteindelijk wel goed.. het is ook maar een schoonheid's dingetje he.. de werking is eigenlijk belangrijker.

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Inderdaad, maar als je het ongeveer zo wil maken gaat het erom dat je de steller die autom. komt naar ca. einde wisseltong schuift en wat draait (iets draaien met toets F en/of G) en eventueel wat naar beneden. (iets omhoog/zakken toets V/B)

En aan de andere kant plaats je een losse linkse of rechtse steller.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ja dat lijkt mij ook goed zo.

Heb hierbij wel een pietluttig vraagje; liggen de 4 sporen op ongelijke hoogte waar de kruiswissel gemaakt word?

Trek het je verder niet aan en vraag het zo maar even omdat ik dit zie in de bedding en bielzen die niet mooi doorlopen: (zie in rode cirkel)

Dat kun je krijgen als ze niet precies gelijk liggen, dan wil knipen/hechten nog wel eens helpen om dat weg te krijgen.

Maar knip absuluut niet in de wissel zelf want dan help je die om zeep!

 

656945708_ongelikehoogte.jpg.2eab1ec6800f437b0595ca6d8f999ca7.jpg

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 hour ago, Rob_zeeland said:

Denk dat ik het dan maar zo doe.. vind dit een lastige..

20210621202228_1.jpg

 

Ik zou de wisselstellers tussen de bielzen doen De linker steller een beetje naar rechts en de rechter steller een beetje naar links zodat ze tussen de bielzen komen te leggen

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy