Jump to content
Stem nu op jouw favoriete Screenshot van de Maand! I Cast your vote for your favourite Screenshot of the Month! ×
  • 0

plaatsen van wissels / engelse wissels


Rob_zeeland

Question

Goedendag allemaal,

 

Ik ben eens benieuwd naar de mening en suggesties van andere route bouwers. De wissels op de screenshots zouden niet correct zijn. Nu ervaar ik daar geen enkel probleem mee en de seinen werken ook correct en toch is dit niet goed om de route hier beschikbaar te krijgen. Ik sta altijd open voor feedback om zaken te veranderen.. ik ben tenslotte nog steeds in de leer.

20210619103258_1.jpg

20210619103305_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0

Wat jij hebt gemaakt zijn geen Engels wissels, en nog niet eens half Engels wissels. Zoals al eens eerder gezegd vermoed ik dat TS jouw constructie als 2 doorgaande sporen met een verbindingsboog interpreteert, en ik betwijfel of de seinen ook echt goed werken. Engels wissels zien er zo uit:

 

20210619105007_1.jpg

 

Zie hier:

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

De route is door ons team (en door een lid) goed getest en er zijn wel degelijk problemen ondervonden.

 

Op de screenshots kan je niet zien  of de Engelse wissels goed zijn gemaakt.

Wat zie je bij de Engelse wissels op de 2D map?

 

Dit is een Engelse wissel:

Snap 2021-06-19 at 10.47.40.jpg

 

Kruisingen over een aantal rangeer rails geeft vaak  problemen met Seinen en moet je vermijden.

Volgens mij wordt dat ook niet toegepast.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

screen van de 2d.. en zijn het nu wel of geen engelse wissels.. @Sjef61 zeg van wel en @EsméevR zeg van niet.. ik denk zelf ook van niet maar dat ter zijde..

 

de bovenste wissels heb ik op 2 manieren gezet

20210619105830_1.jpg

20210619110128_1.jpg

Edited by Rob_zeeland
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Met alle respect, vergelijk nu eens mijn screenshot met dat van jou. En bekijk die video, dan heb je je antwoord toch? Daarbij zegt Sjef dat het niet goed gemaakte Engels wissels zijn, en het dus niet werkt. Andere woorden, zelfde betekenis.

 

Op je 2D map is ook duidelijk zichtbaar dat het gewoon 2 gekoppelde normale wissels zijn. Zo hoort het eruit te zien:

20210619111049_1.jpg

20210619111048_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ha Rob,

 

Het is belangrijk dat de hoek van het spoor A  ten opzichte van spoor B niet te scherp is.
Daarnaast is het belangrijk de juiste track rule te gebruiken.  

Niet alle track rules kunnen goed omgaan met het plaatsen van een Engels (Double Slip) wissel.

 

Op het eerste gezicht is de hoek van de kruising in jouw emplacement veel te scherp om en goed  Engels wissel te krijgen. 
In het voorbeeld van Esmeé  is de hoek goed en zijn de Engelse wissels goed geplaats en "Binnenliggend" 

 

Zo te zien in jouw emplacement zijn bij de plaatsing van de Engelse wissels deze als "Half" Engels wissel geplaatst en zijn de sporen  "Buitenliggend" 

Dat geeft al aan dat de bocht the scherp is. 
"Buitenliggende" Engelse wissels komen bij de NS zover ik weet niet voor maar zijn wel bij  de Oosterburen te vinden.

 


 

Link to comment
Share on other sites

  • 0
1 minuut geleden, rcdevisser zei:

Ha Rob,

 

Het is belangrijk dat de hoek van het spoor A  ten opzichte van spoor B niet te scherp is.
Daarnaast is het belangrijk de juiste track rule te gebruiken.  

Niet alle track rules kunnen goed omgaan met het plaatsen van een Engels (Double Slip) wissel.

 

Op het eerste gezicht is de hoek van de kruising in jouw emplacement veel te scherp om en goed  Engels wissel te krijgen. 
In het voorbeeld van Esmeé  is de hoek goed en zijn de Engelse wissels goed geplaats en "Binnenliggend" 

 

Zo te zien in jouw emplacement zijn bij de plaatsing van de Engelse wissels deze als "Half" Engels wissel geplaatst en zijn de sporen  "Buitenliggend" 

Dat geeft al aan dat de bocht the scherp is. 
"Buitenliggende" Engelse wissels komen bij de NS zover ik weet niet voor maar zijn wel bij  de Oosterburen te vinden.

 


 

Het is ook nooit de bedoeling geweest om een engelse wissel te leggen..trein moet kunnen afbuigen en rechtdoor dat is gelukt lijkt mij.. het is wel een idee om er engelse wissels van te maken maar dan moet ik toch een hoop aanpassen..

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ha Rob,

 

 

Het vervangen is vrij eenvoudig.

 

Je haalt het gehele overloopspoor weg die schuin over de empl. sporen loopt.

Dan de empl. sporen vervangen op de punten waar de Engelse wissels moeten komen maar de "gaten"  van de empl. sporen moeten langer zijn dan de lengte van het Engelse wissel.

Daarne het schuine- of overloopspoor in één stuk over het hele emplacement leggen. Daarna 2x "lassen" per wissel.

 

Wat belanbrijk is, is dat bij het leggen van het schuine overloopspoor je geen lassen kruist in het spoor, anders kunnen de wissels niet "gelast" worden en daarom moeten op de plaatsen waar het Engelse wissel komt het stukje empl. spoor waar het wissel komt langer zijn dan het wissel zelf.

Edited by rcdevisser
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Rob_Zeeland,

Die trackrule uit de eerste screen (Coha - V2 Standaard) is dat je gebruikte trackrule?

Zo ja als je dan voor het maken bijv. eens FreightTrack selecteert, dan krijg je een boog van min. 125 en is hiermee meer dan de helft korter dan de MainLineTrack die min. 300 radius is en standaard staat ingesteld.

Kort gezegd dan kun je misschien wel een echte Engelse kruiswissel maken zoals het hoort te zijn omdat het gebogen spoor ruim de helft korter hoeft te zijn.

 

Zie hier de waarden wat in de trackrule staat vermeld:

<MainLineTrackLimits>
                <iTrackRulesBlueprint-sCurvatureLimits>
                    <MaxSpeedTolerance d:type="sUInt32">140</MaxSpeedTolerance>
                    <MinRadius d:type="sUInt32">300</MinRadius>
                </iTrackRulesBlueprint-sCurvatureLimits>
            </MainLineTrackLimits>
            <YardTrackLimits>
                <iTrackRulesBlueprint-sCurvatureLimits>
                    <MaxSpeedTolerance d:type="sUInt32">60</MaxSpeedTolerance>
                    <MinRadius d:type="sUInt32">100</MinRadius>
                </iTrackRulesBlueprint-sCurvatureLimits>
            </YardTrackLimits>
            <PassengerTrackLimits>
                <iTrackRulesBlueprint-sCurvatureLimits>
                    <MaxSpeedTolerance d:type="sUInt32">130</MaxSpeedTolerance>
                    <MinRadius d:type="sUInt32">250</MinRadius>
                </iTrackRulesBlueprint-sCurvatureLimits>
            </PassengerTrackLimits>
            <FreightTrackLimits>
                <iTrackRulesBlueprint-sCurvatureLimits>
                    <MaxSpeedTolerance d:type="sUInt32">80</MaxSpeedTolerance>
                    <MinRadius d:type="sUInt32">125</MinRadius>
                </iTrackRulesBlueprint-sCurvatureLimits>
            </FreightTrackLimits>

.

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hier een paar vooprbeelden uit de route waar ik aan werk:

 

 

20210619221742_1.jpg

De wisselstraat richting het station met vier opeenvolgende engelse wissels

 

20210619221933_1.jpg

Dezelfde wisselstraat vanaf de andere kant gezien

 

20210619221853_1.jpg

Hier een situatie waarin een half buitenliggend Engels wissel aanwezig is, met daarachter een binnenliggend Engels wisse;l.
Het verschil tussen buitenliggend en binnenliggend is hier duidelijk te zien. In de map hieronder zie je dat het halve Engelse wissel mar vanaf één kant kan worden bediend. 

 

20210619221035_1.jpg

De map van de wisselstraat. 

 

 

Edited by rcdevisser
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Hoi sjef ik wilde toch nog even reageren.. om een misverstand te voorkomen.

 

Ik trek ook niet in twijfel dat er niet goed naar gekeken is maar ik meld alleen dat ik er geen probleem mee heb. de bijgeleverde scenario's die vertrekken vanaf dat terrein werken, zowel de wissels als de seinen. maar als jullie door getest hebben en problemen zijn tegen gekomen dat kan..

Link to comment
Share on other sites

  • 0

Wij kijken altijd wat verder dan de bijgeleverde scenario's.

Zeker op beveiligde rangeer gebieden.

 

En Kijk nu zelf.... Het ziet het er toch technisch veel professioneler uit.

Pas wel even de seinen aan.  Je kan nu deze veel makkelijker plaatsen.

 

En.....Neem, altijd rustig te tijd om zaken op te lossen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 0

 

Dat lijkt er perfect uit te zien.

 

Quote

 ..nu alleen die Wisselsteler een beetje op een rotplek..

Wat de wisselsteller betreft en nog niet uit bent; die kun je verschuiven/draaien naar de plek waar ca. een wisseltong begint en blijft na opslaan daar staan.

Aan de anderekant zet je dan een losse linkse c.q. rechtse neer, daar bij dan eventueel een wissel ID bordje wat je een nummer geeft en klaar.

 

Inderdaad wat Sjef aangeeft, de meeste seinen moeten vervangen worden omdat er  veel meer rail linken nodig zijn!

 

Edited by Trains-xp
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Ziet er nu netjes uit Rob, zo als Sjef zegt gewoon rustig je tijd nemen.

Ben zelf ook bezig met een route.

 

En soms kunnen dingen frustreren en word er wel eens gevloekt.

 

Maar het resultaat achteraf, maakt dan alles weer goed.

En je krijgt hier ook alle hulp.

Link to comment
Share on other sites

  • 0
6 uren geleden, Gerben B zei:

En soms kunnen dingen frustreren en word er wel eens gevloekt.

 

 

 

? Bij mij ging dat regelmatig in het platte Haagse dialect... 

Ik ben dus maar even wijselijk opgehouden met bouwen...

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 0

Train xp,

 

 

Je kunt de wisselsteller ook scalen in de breedterivhting  van 1.0 naar 1.3 bijv. Dan past de wisselsteller precies onder het wissel zonder dat de scaling al teveel opvalt. Dit is in mijn abeelding ook te zien trouwens.

Werkt met wisselstellers van coha.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy