Jump to content

Recommended Posts

Nu de heuvelland route online is, wordt het tijd om een nieuw topic te starten over een nieuw project waar ik aan bezig ben.
Tussen 1923 en 1939 heeft er een stoomtram gereden tussen Maastricht en Vaals. Helaas is deze tram in 1939 ontmanteld. In het landschap zijn nog veel kenmerken van deze lijn herkenbaar. Een aantal viaducten bestaan nog, ook zijn straten en paden genoemd naar deze lijn zoals de Tramweg bij Bemelen. De tramlijn reed op normaalspoor.
Spectaculair is het gedeelte tussen Margraten en Gulpen. Eerst moest de lijn door een diepe afgraving afdalen om vervolgens over een 700 meter lang viaduct over het dal van de Gulp naar Gulpen te gaan.
In mijn project wil ik deze lijn gaan nabouwen maar dan in de huidige tijd als museumlijn. Ik ga er vanuit dat de lijn nog wat langer dienst heeft gedaan en begin 90er jaren als museumlijn weer in gebruik is genomen, vergelijkbaar met de miljoenenlijn.
Dit zal geen lijn worden voor snelheidsduivels, de maximale snelheid is 40 km/h. Lekker tuffen door een mooi landschap. Ook stoomliefhebbers kunnen hier los gaan.
In Gulpen was er een aftakking naar Wijlre waar dan weer een verbinding was met de Miljoenenlijn. Dat geeft mogelijkheden voor een totaal Zuid Limburgs museum route.
De eerst fase zal van Maastricht naar Gulpen lopen.
Heuvelland was een fictieve route waarbij de Heuvels in de Editor met de hand zijn gemaakt. Bij deze route maak ik gebruik van DEM data zodat de heuvels er uit zullen zien zoals ze ook in werkelijk zijn. Daarnaast gebruik ik naast de vele documentatie over deze lijn op internet: Googlemaps overlay, Google Earth, stafkaarten en cabineritten.
Hieronder enkele foto's die een eerste indruk van de lijn geven.

20210630091424_1.thumb.jpg.d495f9c0d82d5fc64754024785c7c164.jpg

De lijn vertrok bij het station van Maastricht, waar nu een nieuw kantoor staat.

20210611203225_1.thumb.jpg.c038d1eb6d1715cbd5668e67527a884d.jpg

Reed vervolgens een stuk over het NS spoor.

20210613171307_1.thumb.jpg.679bc92e487f2284d1a37a73cb4956af.jpg

Langs de Akersteenweg (Rijksweg Maastricht - Vaals) door de Maastrichtse wijk Heer.

20210415200758_1.thumb.jpg.6acf39c9c92835bc54ebed50047da4b8.jpg

Kruispunt in Heer.

20210415201408_1.thumb.jpg.0d44691af1e13614f7b6c6b9a66ed45c.jpg

Buiten Heer verlaat de lijn de rijksweg, de klim naar Cadier en Keer langs deze rijksweg was te stijl voor de stoomtram.

20210428201714_1.thumb.jpg.04f24bb2bdc62bffbe86896f2f592c06.jpg

Halte Bemelen.

20210416200747_1.thumb.jpg.16352998b538b9adce99c8ea5e5df122.jpg

 

4274478_orig.jpg.d859e39f267e9fd6ddcdecc1dc93077a.jpg

De uitgraving voorbij Margaraten.

  • Like 7
  • Thanks 2
Link to comment
https://simtogether.com/forums/topic/1226-stoomtram-maastricht-vaals/
Share on other sites

GEWELDIG............!!!!!!!!!

 

 

 

Perfect. 

 

 

 

Hier slaat mijn hart van op hol

 

 

Ik zou alleen de tijd ook teruigzetten naar die periode qua scenery en signalering voor zover dat dat kan.

 

Bijvoorbeeld de auto's zou ik vervangen voor auto's uit die periode. Die zijn redelijk voldoende aanwezig als assets bij verschillende bouwers zoals trensim.es en auto's van RU (Pawerybs) Ook UKtrainsim heeft een aantal antieke auto's die er beter bij zouden passen

 

 

 

Edited by rcdevisser
3 uren geleden, rcdevisser zei:

...., en auto's van RU (Pawerybs) ....

 

Pawerybs heeft toch PR voor de objecten staan?, wist trouwens niet dat die oude auto's had, of misschien in payware pakketten.

En RU staat toch voor vegetatie objecten?

 

Hier een link naar Trensim.com -> Objetos para rutas voor de oudere auto's.

Edited by Trains-xp
  • 3 weeks later...

De overstroming in Zuid Limburg hebben ook effect gehad op het stoomtramtraject Maastricht - Vaals. Er is een stuk oude bedding van de lijn verdwenen, maar er zijn ook stukken van een oude brug over een klein riviertje zichtbaar geworden.

 

Ik vorder met het bouwen van deze lijn, het stuk Maastricht - Bemelen is voor 95% klaar, tijd om daar eens een video van te maken, geniet ervan:

 

 

  • Like 6

Het traject Bemelen - Margraten nadert zijn voltooiing, tijd voor een update:

20210722194838_1.thumb.jpg.78c5a4e2321656bcf6a557bc968ea988.jpg

Voorbij Bemelen loopt het spoor door het droogdal Sibbersloot.

 

20210722195049_1.thumb.jpg.eac5046aa54055afc28b882834016c97.jpg

Het traject loopt met een boog om Cadier en Keer heen, de halte Cadier en Keer ligt dan ook 1 km. buiten het dorp.

 

20210722195348_1.thumb.jpg.cf722eaa98c4bad81d6b8b94aa6bddc0.jpg

Voorbij Cadier en Keer gaat het traject onder de rijksweg van Maastricht naar Vaals door, dit Viaduct bestaat nog.

 

20210722195441_1.thumb.jpg.21d856a6800d3fc2fd79598a65bf108d.jpg

Langs de St Blasius kapel om vervolgens aan de linkerkant van de Rijksweg naar Margraten te gaan. Waar nu een fietspad is heeft in het verleden de tram gereden.

In de simulatie is het rechterfietspad twee richtingen geworden.

 

20210722195538_1.thumb.jpg.eb0553cd490b8c36418b69d1ae5800fb.jpg

Langs de Rijksweg Maastricht - Vaals

 

20210722195649_1.thumb.jpg.c65e7f7152b1da6bd220f973f3187776.jpg

Rechts de ingang van de Amerikaanse begraafplaats bij Margraten. De Kerk van Margraten is in de verte te zien.

 

20210722195941_1.thumb.jpg.989d679db02fd43d9de7ec2b0f0c03ac.jpg

Margraten.

 

20210722200056_1.thumb.jpg.d48da3b1cfbc8b653fba8fb494703f2e.jpg

Halte Margraten

  • Like 5
  • 2 weeks later...

Hieronder een video van deel 2 Stoomtram Maastricht - Vaals, het traject tussen Bemelen en Margraten. Vanuit Bemelen blijft de lijn klimmen en loopt de lijn met een grote boog om het dorp Cadier en Keer naar het plateau van Margraten toe. De lijn loopt vervolgens onder de rijksweg Maastricht Vaals door, maakt een scherpe bocht, en loopt vervolgens langs deze rijksweg naar Margraten.

 

Op dit moment bouw ik aan het stuk Margraten - Gulpen, hier moet de lijn weer 70 meter afdalen naar Gulpen. In dit gedeelte is er een 700 meter lang viaduct over het dal van de Gulp.

Alvast enkele sfeerbeelden van dit gedeelte onder de video.

 

 

 

268991503_20210807153356_1n.thumb.jpg.4843e796f8b63ad54992a518ac1ecd04.jpg

Euverem met rechts het begin van het 700 meter lange viaduct over het dal van de Gulp (in aanbouw).

 

780528049_20210807153257_1n.thumb.jpg.9864ced847f2cc1a3e284c92f86386c0.jpg

In het dal van de Gulp.

 

932928550_20210807152601_1n.thumb.jpg.1783d756d142d89866d5101accf494e6.jpg

Gulpen met op de achtergrond de Remise van de stoomtram.

 

1539517474_20210807152450_1n.thumb.jpg.7660ea94cfb2ba2cecba0ea883c9a4c1.jpg

 

765347969_20210807152358_1n.thumb.jpg.68baf2134994a8f8cefdfae7ffaa3fe8.jpg

In het centrum van Gulpen.

 

  • Like 5
  • Thanks 2

Ziet er goed uit alleen de auto's zijn te modern. Ik zou auto's uit de jaren 50 neerzetten. Ze zijn er genoeg in ieder geval

17 uren geleden, rcdevisser zei:

Ziet er goed uit alleen de auto's zijn te modern. Ik zou auto's uit de jaren 50 neerzetten. Ze zijn er genoeg in ieder geval

Voor dat ik met de route begon heb ik de afweging gemaakt of ik de route in de jaren 30-40 zou maken of in de huidige tijd. Uiteindelijk besloten om de route in de huidige tijd als museumlijn te maken. Reden, er zijn meer objecten met een Limburgs karakter te vinden en googlemaps/streetview geeft informatie hoe de omgeving er nu uitziet. Daarnaast heeft deze route in Wijlre een verbinding met de miljoenenlijn. Het bied de mogelijkheid om in de toekomst ook deze lijn als museumlijn (zoals hij van begin 90er jaren is) op te nemen. Nog verder denkend zou Maastricht Heerlen kunnen. Het halve station van Maastricht ligt er nu al. Valkenburg maakt onderdeel van de miljoenenlijn. Dus wie weet. 

Ergens maak je een beslissing...Grappig is dat ik laats op een forum een toppic tegenkwam van iemand die met dezelfde lijn bezig was in Trainz. Ook hij had de keuze gemaakt voor de huidige tijd.

  • 1 month later...

Na de vakantie maar weer verder met de route Maastricht - Vaals. Ik ben nu vooral bezig met het gedeelte Margraten - Gulpen. Hieronder weer een paar beelden van de voortgang.

20210912190015_1.thumb.jpg.82799514a772f605fcd895979b9ee2ee.jpg

Margraten, de parkeerpaaltjes van Sjef hebben hun plekje gevonden.

20210912190533_1.thumb.jpg.c90870ab3035ecae112837e9e031c54d.jpg

De rotonde in Margraten.

20210912200709_1.thumb.jpg.aa6338dd63937c98ea032accb9dd38cb.jpg

Halte Reijmerstok

20210912194712_1.thumb.jpg.06b144d443748946b272e0abac029c4c.jpg

Euverum

  • Like 5
  • 1 month later...

Tijd voor maar weer eens een bericht over de voortgang van de route Stoomtram Maastricht - Vaals

Het traject Margraten - Gulpen is grotendeels afgebouwd, echter er ontbrak een belangrijk object, nl. het ruim 600 meter lange viaduct over het dal van de Gulp (De Gulp is een zijriviertje van de Geul). Dit Viaduct is nu ook gerealiseerd en daarom tijd voor een paar screenshots van dit Viaduct;

viaduct.thumb.png.424819bb07d02b4c2756cb695d88ab2b.png 69444.jpg.aba92630fb6975c5d17119b0e62fbf62.jpg

 

20211026190458_new.thumb.png.e8cbe9f5e7d9f0fc1b5aa28b22668794.png

 

20211023025120_new.thumb.png.ba01b7b0a469bcfdd22b5c949a98df8a.png

 

20211026190708_new.thumb.png.f28cd43b9cd94d76e2994d899f574a24.png           

Gulpen,_viaduct_tram_Maastricht-Vaals_nabij_forrellenkwekerij,_1938_(5).jpg

  • Like 7
  • Thanks 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy