Jump to content
Stem nu op jouw favoriete Screenshot van de Maand! I Cast your vote for your favourite Screenshot of the Month! ×

Crocodile/Memor in de Mat '57


Recommended Posts

Samen met iemand die zich wel kenbaar zal maken als de tijd zover is en MarkA, ben ik bezig werkende ATB in te bouwen in de Mat54 en Mat57.

 

2024_03_1117_24_59.thumb.png.924f4576a0badfc3cb0206efdd5c99cf.png

 

En dat gaat heel goed. Ik heb hiervoor een nieuw paneel gemaakt met 130 lamp (de oorspronkelijke had het verkeerde paneel), en dankzij MarkA is de ATB ook al volledig functioneel, uiteraard zonder ATB-vv. Er worden ook geen originele bestanden meegeleverd of overschreven, dus op zich kan hij de deur uit zodra er voor alle variantjes een nieuwe blueprint met de nieuwe controls is gemaakt is. (Wat vanwege het aantal variantjes nog best een taakje is)

Je voelt het misschien al aankomen: De Mat57 kwam natuurlijk ook in België, en was hiervoor uitgerust met Crocodile AKA Memor, en gelukkig is dit zo'n simpel systeem dat het gescript kan worden door iemand die net een weekje met lua bezig is, dus ook daar geen probleem.

Wat het probleem dan is? Nou... Ik heb geen flauw idee hoe deze installatie in de cabine eruit zag, waar hij zat, en hoe het geluidsignaal klonk! Misschien hebben de heren die eerder een Belgisch samenwerkingsverband hadden hier een idee? Dat er ook een trein bestaat die "krokodil" heel terecht als bijnaam heeft helpt ook niet als je zoekt op "crocodile cabine"...

Niet dat de route Zuidwest Nederland de Coha krokodillen geplaatst heeft, maar het leek mij leuk te trein toch compatibel te maken voor het geval iemand dat alsnog doet, of op een andere route wil rijden waar ze wél in liggen.

 

Verder heb ik me laten vertellen dat de blueprintjes langzaam beginnen te komen!

Edited by KerAp
  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ook de Mat '57 is nu voorzien van ATB, maar helaas nog steeds niet veel info over Memor. Ik heb via MSTS het geluid van het belletje gevonden (Klinkt ongeveer hetzelfde als een ATB snelheidswijziging), maar nog steeds geen zekerheid over de lampen en de knop die je in moet drukken als je een beperkend sein passeert.

 

Gezien andere locs met Memor en het aantal lampen dat de Mat54 op datzelfde paneel heeft, weet ik 90% zeker dat het de 2 rood omcirkelde lampen op de screen hieronder zijn, maar ik zou daar graag 100% van maken ofwel het tegendeel bevestigd krijgen. Gebeurt dat niet, fantaseer ik wat op de plek van het rode kruis. Op Memor en een handleiding na is de boel af, overigens! 🙂

 

Memor.thumb.png.bd29f31c5a4902d5f6c98e38e288b501.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden, KerAp zei:

Ook de Mat '57 is nu voorzien van ATB, maar helaas nog steeds niet veel info over Memor. Ik heb via MSTS het geluid van het belletje gevonden (Klinkt ongeveer hetzelfde als een ATB snelheidswijziging), maar nog steeds geen zekerheid over de lampen en de knop die je in moet drukken als je een beperkend sein passeert.

 

Gezien andere locs met Memor en het aantal lampen dat de Mat54 op datzelfde paneel heeft, weet ik 90% zeker dat het de 2 rood omcirkelde lampen op de screen hieronder zijn, maar ik zou daar graag 100% van maken ofwel het tegendeel bevestigd krijgen. Gebeurt dat niet, fantaseer ik wat op de plek van het rode kruis. Op Memor en een handleiding na is de boel af, overigens! 🙂

 

 

(Oh en we hebben nu ook een betere sample gevonden voor het Memor belletje) 😇

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jaja, die gebruiken we ook, was de herkomst ff vergeten. Was moe na anderhalve dag X Y Z waardes in blueprints aanpassen in stapjes van 5cm tot de kast perfect gepositioneerd was.

 

Ik hoor je trouwens niet goed over het geluid van die ruis op mijn doedelzak heen... 😉🤣 Grapjas. 🤡

Edited by KerAp
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 uren geleden, KerAp zei:

Jaja, die gebruiken we ook, was de herkomst ff vergeten. Was moe na anderhalve dag X Y Z waardes in blueprints aanpassen in stapjes van 5cm tot de kast perfect gepositioneerd was.

 

Ik hoor je trouwens niet goed over het geluid van die ruis op mijn doedelzak heen... 😉🤣 Grapjas. 🤡

🤣🤣🤣🤣 niet leuk 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Nou, ik ben eruit. Ik weet met 90% zekerheid dat die kleine knop bij de remkraan de Memor knop was.

En deze Memor installatie had helemaal geen lampen, alleen 2 geluidjes: een gong en een klaxon.

 

Voor de Franssprekenden onder ons:

 

Quote

Installation initiale: à l'origine, le dispositif était du type << à double répétition sonore >> :

  • Signal ouvert: le dispositif embarqué déclenchait un bref coup de timbre en cabine pour indiquer au conducteur le bon fonctionnement de la   répétition des signaux
  • Signal fermé: le conducteur devait au préalable appuyer sur le bouton d'acquittement pour confirmer qu'il avait bien vu l'indication << signal   fermé >> avant son franchissement. Ce geste était enregistré sur la bande graphique. Lors du franchissement du signal, le dispositif embarqué émettait une sonorité grave (klaxon) en cabine. Le conducteur devait alors appuyer à nouveau sur le bouton d'acquittement pour stopper cette  sonorité. Ce geste était également enregistré sur la bande graphique. Dans le cas d'une absence de réaction de la part du conducteur, un  freinage d'urgence était automatiquement déclenché après un retard de quelques secondes.

Installation actuelle: Désormais, le dispositif est du type << optique à simple répétition sonore >> :

  • Signal ouvert: aucun signal sonore en cabine n'est émis lors du franchissement d'un signal ouvert.
  • Signal fermé: la principale nouveauté est l'installation d'une lampe témoun SF (Signal Fermé) sur le pupitre du conducteur. Désormais, il n'est plus nécessaire au conducteur de vigiler par appui sur le bouton d'acquittement à l'approche du signal fermé (sauf sur certains matériels roulants  ainsi que sur le domaine RATP). En revanche lors du franchissement, la lampe de signalisation LS-SF clignote dur le pupitre de conduite,  complétée par une alerte sonore forte. Le mécanicien doit alors appuyer sur le bouton d'acquittement BP(AC)SF pour couper ce signal sonore. La  lampe LS-SF s'allume alors au fice, afin de rappeler au conducteur que le dernier signal franchi était fermé. Elle s'éteindra au prochain signal  rencontré ouvert. De manière évidente, l'arrêt d'urgence est déclenché si l 'aquittement par le conducteur n'est pas réalisé dans les délais.

 

Kwestie van 2 geluidjes erin zetten en een heel simpel script schrijven.

Edited by KerAp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ik moet je helaas uit de droom helpen, die onderste rij zijn geen knoppen maar meldlampen . De 2 "knoppen" die jij rood hebt omcirkeld  zijn een remcontact en HD-rem lamp. Blijkbaar wist Raymond K. dat niet omdat er ook geen infobordjes boven geplakt zijn.

Meldlampen.jpg

Edited by Marc D.
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Ja, dat weet ik, ik dacht ook dat er daar meldlampen zaten (geen idee hoe jij bij knoppen komt; moe van het 7 uur tegen lua vechten? 😉😆), maar daar had ik me dus in vergist, en toen kwam ik erachter dat dit mat helemaal geen lampen voor de Memor had.

 

Waarschijnlijk was dit de Memor knop, en deze kunnen we gezien de opzet toch niet animeren, dus het wordt sowieso toetsenbord only.

 

MemorKnop.thumb.png.1b9c748e8841d536503f0b69d000063f.png

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Nee, ik doelde op dezelfde knop die in de laatste screen omcirkeld was.

 

En ik kom er net achter dat de Coha krokodillen alle seinen veilig vinden, zelfs een bediend rood sein waarachter direct een trein staan wordt als veilig gezien. Alweer een objectbouwer die zijn spul niet test. We beginnen buitenbeentjes te worden! 🤣

Link to comment
Share on other sites

Misschien bedoelen ze anders met MEMOR clear alleen dat je de krokodil gepasseerd bent en gaan ervanuit dat je alles op het sein script? Ik snap de hele implementatie niet.

 

Be seinen, heb zowel permissief als bediend geprobeerd.

Maar sta er net bij stil dat je het scenario altijd opnieuw moet maken als je seinen geplaatst hebt. Zal dat eens proberen, en ook eens kijken wat de NL seinen doen. Vind het namelijk raar dat ik van de BE seinen zelf helemaal geen signalmessage krijg. Van de NL seinen krijg ik op zijn minst een seintype door.

 

Als dat geen verbetering oplevert geef ik het op. Dan ligt het aan degene wier project het is of hij er nog wat mee doet.

Link to comment
Share on other sites

Ik kon het niet vinden, maar iemand anders wel. Ik had ze inderdaad verkeerd geplaatst, en ik was vergeten TS opnieuw op te starten, en het scenario opnieuw te maken.

 

Denk dat ik dankzij persoonlijke omstandigheden even te gestresst was om helder na te denken. Die reactie gelijk van "ze testen niet" is daar weer zo'n voorbeeldje van.

 

Weer een stapje verder. En ik dacht nog wel dat het makkelijk zou zijn... 🤣 Nou zou het script zelf ook zo klaar moeten zijn, maar goed.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Lees over dingen heen, maak stomme foutjes ineens, achja, we blijven allemaal mensen uiteindelijk.

Nou zit ik weer in het lua script van de trein, bekend terrein. Seinen zijn het enige waar ik nog nooit echt serieus mee bezig geweest ben.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Heb het gelezen. Je schijnt zelfs te moeten scripten wat er moet gebeuren als je achteruit rijdt, terug over de basislink, vóór je de eindlink bereikt. 😵‍💫

 

Ik moet voor de metro ooit ZUB en LZB222c doen, maar dat zien we dan wel.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Helaas bleek het niet mogelijk. Niet met deze constructie. Weet niet of het aan het originele script ligt, of aan het feit dat dat door een nieuw script aangeroepen wordt, het 3d-model, of simpelweg aan het feit dat het door mijn handen getypt is, maar het wil echt niet. Qua geometrie bleek dit model eerder ook al toverkracht te bezitten (UnLit shaders die alleen oplichten als de cabineverlichting aan staat... 🤔), dus ik houd het daarop, en ga me er verder niet meer over verbazen als er dingen gebeuren die onmogelijk zijn.

 

Het scripten kan niet in de update functie, want die kan niet overweg met if statements als de argumenten door OnCustomSignalMessage worden aangegeven. Het sein is in de ogen van Memor dan zowel groen als geel. Tussencontrols zoals MemorBlocked = true werken ook niet, de waarde is dan zowel true als false. Heel irritant.

 

En het kan ook niet direct in OnCustomSignalMessage, want alle wijzigingen die daar gedaan worden, zijn permanent; een control die eenmaal 1 is, zal nooit meer 0 worden. De gong zal alleen bij het eerste veilige sein klinken, en het alarm zal als het eenmaal begint nooit meer stoppen.

 

Heb alles geprobeerd: OnCustomSignalMessage de waarde van een control laten testen, Update de waarde laten doorgeven, superhandige Timerfuncties, er een eigen functie van maken, maar niks werkte.

 

Aan de andere kant, betekent dit dat mijn werk erop zit en het model nu snel zal uitkomen als het goed is. 🙂

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Heb het alsnog voor elkaar. Had een paar typfoutjes en ik gebruikte ergens de waarde 0.0, wat niet direct kan.


 

Kees = 0.0 -- werkt niet. Je dient te doen:

Henk = 0.0

Kees = Henk

 

Nog 1 laatste poging dan. Daarna kan je me afvoeren. 😵‍💫

 

Edit: Gelukt. Boel eindelijk volledig werkend. Mocht iemand anders er wat aan hebben, ik heb OnCustomSignalMessage zijn argument laten doorgeven aan een nieuwe functie onderaan het script. Deze stelt afhankelijk van het argument een variabel in, in dit geval MemorStatus = 0, 1, of 2 (rood, groen, geel sein)

 

Dan in update test ik tegen MemorStatus zonder "direct contact" met OnCustomSignalMessage te hebben. Al het contact loopt via die eigen functie.

 

En inderdaad niet direct iets op 0 zetten. Dus niet:

 

Timer = 0.0

 

Maar:

IetsAnders = 0.0

Timer = IetsAnders

 

Dan, en ook echt ALLEEN dan, kan ik in update controls manipuleren die daarvoor door OnCustomSignalMessage gemanipuleerd zijn.

Edited by KerAp
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy