Jump to content
SimTogether wenst het Nederlands elftal veel succes op het Europees Kampioenschap 2024! I SimTogether wishes the Dutch team the best of luck at the European Championship 2024! ×

NMBS L13, L15, L25, L27 ; Eerste fase: Lier - Kontich-Lint - Duffel


HU88ICANE

Recommended Posts

Het plan voor deze route is een “cabview”, rond het spoor komen er (heel) veel details, maar wat je vanuit de trein niet ziet zal geen aandacht aan besteed worden...


Ook ervaar ik graag iets realistisch, net zoals bij de echte NMBS heb je een grote variatie van spoor kwaliteit en materiaal, ook dit wil ik overbrengen naar onze sim, je zal een hele reeks variaties van spoor, bovenleiding en beveiliging systemen op deze lijnen vinden... Er rijdt praktisch zowat alles rond hier ook, Eurostar, Thalys en de Benelux trein vliegen hier voorbij aan 160km/u op L25 terwijl een cargo trein er naast op L27 stil staat... 

 

Het heeft inmiddels een goede week in beslag genomen om alle sporen netjes te krijgen en met vallen en opstaan is het dan toch gelukt en ben ik best wel tevreden na test ritten met het meetvoertuig (Yellowcat tweetje!).

 

Het ganse traject Kontich tot St. Katelijne Waver werd opnieuw gelegd aan de hand van cab video’s en Google maps... Vorige versies lagen niet echt goed of soms te goed... (lees onrealistisch) 

Ook de Y van Lint is opnieuw gelegd en waarschijnlijk heb ik wel een goede oplossing gevonden voor de verkanting;

 

Er zijn natuurlijk weer limitaties met de train sim editor dat het moeilijk maakt een scherpe bocht met verkanting te realiseren uit een gebogen wissel (laat staan 2 gebogen wissels) maar met een tweak in de track rule hebben we een compromis waar ik best tevreden mee ben en de rij kwaliteit uitstekend is op een accurate radius.

Het kan zeker nog wat realistischer en ik blijf nog wat experimenteren ermee vermits deze bocht wel een groot stuk van het rij en kijkplezier op deze editie zal worden maar we zitten 95% goed ermee tot dusver.

 

Ook werd het oostelijke uitgang gedeelte van Lier compleet opnieuw gemaakt... Was niet tevreden met hoe het lag en de rij kwaliteit was slecht... Nu is het een stuk beter! 

 

Het lijkt wel alsof ik elke dag weer een nieuwe methode ontdek met tips van onze leden en de “al doende leert men” techniek! 
 

Er werd wat geëxperimenteerd ook met de Coha seinen en overwegen, die zeer goed werken volgens het echte seinen beeld.

 

Ook een woordje van dank bij aan Gert en Sjef die al prachtige objecten hebben gemaakt voor dit project, het geeft een enorme motivatie om er ook iets degelijks mee te doen! 
 

Goede screenshots komen nog achteraf, er ligt alleen maar spoor nu en wat test objecten maar niets speciaal (tenzij Gert’s station gebouw van Lier)... 

Alvast een klein kaartje van deze editie om in te schatten waar het zich ongeveer bevind!

 

-Karel-

 

4176F683-3497-48CD-9D8A-7B93394F0ED5.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

De sporen liggen goed eindelijk Esmee! Dit stuk heeft me wel 3 dagen bezig gehouden om goed te krijgen met de verkanting...

Heb een metertje recht spoor gelegd uit de wissel, dan met een yard trackrule eruit gekomen, en aan de andere kant net hetzelfde gedaan op de exit! 

Ylint.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Die tool kan af en toe nukken hebben, net als de rest van TS. Als je weet dat je die gaat gebruiken best proberen op die plek geen spoorlassen (rode driehoekjes) te hebben. Met Ctrl+Z kun je de fratsen van die tool ook weer ongedaan maken en handmatig aanpassen eventueel.

Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden, EsméevR zei:

Ja, dat soort dingen moet je even een weg in vinden inderdaad, maar dat is de goede oplossing. Niet vergeten laterna alle spoor te selecteren en op mainline te zetten, anders begint de dispatcher te steigeren ?

ja idd, daar las ik iets over... zou mss wel kunnen dat daarmee het AI verkeer niet goed komt op die enkel sporige lijnen!?

Link to comment
Share on other sites

Zojuist, EsméevR zei:

Die tool kan af en toe nukken hebben, net als de rest van TS. Als je weet dat je die gaat gebruiken best proberen op die plek geen spoorlassen (rode driehoekjes) te hebben. Met Ctrl+Z kun je de fratsen van die tool ook weer ongedaan maken en handmatig aanpassen eventueel.

Yup! Les geleerd! Was even paniek maar 5 uur later was het ok lol ?

Link to comment
Share on other sites

Nog een test om eens te checken of ik problemen krijg met verschillende track rules en vooral de seinen in de gaten gehouden... Tot dusver werkt alles zoals het moet, die blauwe balk is een marker waar de trackrule veranderd en het doelspoer staat dus achter dit sein op een andere trackrule...

 

Inmiddels staan alle seinen over de ganse route en ligt er overal TBL1+ en MEMOR...

TRseintest.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Nee, ik heb die Vulcan Productions gras set gebruikt en helemaal tot het spoor gelegd. Dat blend goed in ook! Die decals was een te groot geknoei denk ik...

Gert heeft ook een loft gemaakt met zo een grind laagje ernaast, dat vind ik ook een stuk beter!

 

Dit is ook maar een experiment, om is te kijken tot waar dat je eigenlijk nog wat ziet vanuit de trein! Niet zo ver dus als er veel bomen zijn...

Link to comment
Share on other sites

Ik denk voor sommige delen op het traject dat dit de maximum lijn zal zijn die ik ga aan kleden. in die driehoek komt echt wel niets, dan kan ik veel meer plaatsen op de stukken die je wel ziet vanuit de trein en dan heb je toch nog een goede FPS.

lijn.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Okay, ik kijk op mijn mobiel dus de foto is dan klein, fout gezien. Ziet er in ieder geval wel goed uit, de begroeiing zo tegen het spoor aan!

Zelf zou ik ietsje meer scenery bouwen, maar dat is van uit screenshot-oogpunt en inderdaad niet cabine-oogpunt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy