Trophies and Medals tram 138 Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 Ik heb een vraagje. Ik heb laatst de alpha van mijn texture veranderd. Volgens mij gebruikte ik de verkeerde mengmodus. Weet iemand welke de goede is? Ik gebruik Paint.net Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 Voortgang van het interieur.. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 (edited) En de sticker "deze metro rijdt op groene stroom zit erop". Edited April 10, 2022 by tram 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 En nog steeds niet naar je smoothing gekeken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 11, 2022 Author Share Posted April 11, 2022 Oh hij staat nu goed lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 11, 2022 Share Posted April 11, 2022 (edited) Op de screen hierboven? Als je dat denkt, weet je niet goed wat smoothing is, denk ik, man. Ik heb op je laatste screen een problematisch gebied gemarkeerd: Zoals je waarschijnlijk wel is opgevallen, gebeurt er hier iets onwenselijks met de schaduw. De kop wordt wat ronder gerenderd dan de bak. Dat is smoothing. Smoothing bepaalt hoe rond een object gerenderd word. Kijk hier: Deze 2 kubussen zijn behalve de kleur en smoothing 100% identiek. De linkse, beige-achtige kubus wordt helemaal vierkant gerenderd, en de rechtse, blauwe kubus een stuk ronder. Dit is het verschil wat smoothing kan maken. Bij jouw metro wordt de kop veel ronder gerenderd dan de bak. Het hele object hetzelfde smoothen zou dit moeten verhelpen. Misschien heet het in Blender anders. In 3D Crafter heet het "Creasing". Ik zou deze optie even zoeken en ermee spelen. Ik weet 99% zeker dat je bak een stuk minder donker rendert als je de smoothing iets minder vierkant maakt, iets smoother. In-game is het verschil vele malen groter dan op de screen met de 2 kubussen. Volledig vierkante smoothing geeft vaak en iets te donkere schaduw. Ik werkte laatst aan een volledig vierkante perronkap die er veels te donker aan 1 kant van werd. Met de 3DC standaardwaarde van ongeveer 65% creasing (dus 65% vierkant, een crease is een vouw) zag het er veel beter uit... En dit ging nog wel om een kaarsrechte kap zonder enige rondingen... Edit: Ongelaste vertices en andere texture instellingen/shaders kunnen verder goede smoothing ook verstoren. Edited April 11, 2022 by KerAp 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 (edited) Ah oke. Dus als ik het goed begrijp. Is het de smoothing van de bak. Ik zag wel laatst dat Blender 2 opties heeft genaamd "shade flat" en "shade smooth" als ik bijvoorbeeld shade smooth doe dan zie je dat de hele bak verschillende schaduwen heeft, zoals wat ik nu heb bij kop van de metro. Als ik auto smooth indruk kan ik kiezen hoeveel procent de smooth word verholpen, zodat de schaduwen worden verdeeld/verminderd. En ik zie ook dat bij de S1 S2 de auto smooth uitstaat, misschien moet ik die eerst aanzetten en kijken wat er gebeurd. Edit: kan het er niet aan liggen dat ik als achtergrond kleur wit heb gebruikt? Edited April 12, 2022 by tram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Smoothing staat los van de textures. Dat klinkt alsof je de goeie optie gevonden hebt, speel er ff wat mee en kijk wat er gebeurt. Geef de hele bak eens dezelfde smoothing om mee te beginnen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 Het is iets beter.. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Kon je dit aan de hand van een percentage instellen? 70% vierkant ziet er bij mij meestal goed uit. Overigens lijkt hij nog steeds heel graag een schaduw op de zijkant te willen werpen. Misschien moet je ook nog zoeken naar iets als Ambient of Affected by ambience. Daar regel je hoe sterk je object door zonlicht beinvloed wordt. Maar zeker een verbetering dit. Let op hoe het kruis van de roze lijnen op mijn markering eerder nu netjes overloopt en niet meer gek doet. Nou lijkt íe alleen nog maar te rond, alsof alle hoeken helemaal geschaafd zijn. Je bent er bijna qua hoe je bak rendert. Wat het grijs van de 48 aan de zijkant betreft, gok ik op dat die een andere shader heeft en wel de decal shader omdat het een decal is. Je kan die decal gewoon dezelfde shader als de bak geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 Oke.. Er zijn 2 opties Welke? Shade Smooth toch? En deze Moet dus op 70% Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 (edited) Hmm, dat zou ik niet weten, dat gaat in 3DC heel anders, daar is het gewoon een slider van 0 naar 10, bij jou lijkt het een hoek in graden te zijn. Anders moet je even kijken wat precies wat doet, probeer hem 70% vierkant te krijgen. Edited April 12, 2022 by KerAp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 (edited) Oke, kijk: Hier heb ik shade smooth aangevinkt. Dan ziet het er zo uit. Dan klik ik Auto smooth aan en die staat op 0 Dan zie je dit: Dan doe ik hem op 70% en dan zie je dit: De auto smooth regelt volgens mij hoe smooth de hoek loopt. Op 0 is het hoekig. Op 70 is het rond. Edited April 12, 2022 by tram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Ik kan het zo niet goed zien, kan je wat uitzoomen met je screen? Misschien kan je 30 proberen als 70 de verkeerde kant opgaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 Alleen met shade smooth: Nu met Auto smooth op 0: En met auto smooth op 30: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Dan lijkt auto smooth 0 toch het beste. Kan je auto smooth 10 en 0 eens in-game laten zien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 12, 2022 Author Share Posted April 12, 2022 Auto smooth op 0: Auto smooth op 10: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 (edited) Heel raar. Misschien moet je idd ook op zoek naar die ambient en diffuse instellingen. Ik ken Blender niet, dus daar kan ik je niet bij helpen. Blijf zoeken naar instellingen die effect hebben op hoe je model rendert. Je hebt waarschijnlijk op zijn minst: 1. Een instelling voor ambient - hoe donker/licht je textures renderen 2. Een instelling voor diffuse - hoe sterk je model door licht beïnvloed wordt, bij nader inzien moet je waarschijnlijk deze hebben 3. Een instelling voor specular - hoe je model glimt 4. Een instelling voor translucent - hoe doorzichtig je model is (werkt niet voor TS2022) Ik weet eigenlijk niet precies wat ambience en diffuse doen, volgens mij zeg ik het zo goed, maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat het samenspel tussen deze 2 bepaalt hoe je model met licht en schaduw omgaat. Je hebt nu in ieder geval geen rare overgangen meer, nog steeds een verbetering. Edited April 12, 2022 by KerAp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Warszawysk_ 24 Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Op 12-4-2022 om 19:41, tram zei: Auto smooth op 0: Auto smooth op 10: Ben echt hyped voor de release, misschien is het nog lang niet zover maar ik vind hem echt bruut! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 16, 2022 Author Share Posted April 16, 2022 Het is nog lang niet zover:) Er moet nog veel mee gebeuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Warszawysk_ 24 Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 2 minuten geleden, tram zei: Het is nog lang niet zover:) Er moet nog veel mee gebeuren. Snap ik, haast je niet en maak het zo mooi mogelijk 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 16, 2022 Author Share Posted April 16, 2022 (edited) En de metro heeft een schriklint: Koppeling en de nummers aan de voorkant en de zeikant hebben nieuwe textures. Dankzij "jw15" Edited April 16, 2022 by tram 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Dwarsligger 242 Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Als je toch decals voor de nummer gebruikt, kan je net zo goed alvast aan je dynamic numbering beginnen, op Chris' website staat precies uitgelegd hoe je dat doet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals tram 138 Posted April 16, 2022 Author Share Posted April 16, 2022 (edited) En een nieuwe blauwe kleur: Deze blauwe kleur is mooier.. Edited April 16, 2022 by tram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trophies and Medals Sjef61 2,288 Posted April 16, 2022 Share Posted April 16, 2022 Ja, dat ben ik met je eens. Straks nog een maken met wat vuil er op? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now