Jump to content
Heb jij jouw screenshot al ingezonden in de Screenshot van de Maand? I Have you already submitted your screenshot in the Screenshot of the Month competition? ×

GVB S1 S2 Sneltram


tram

Recommended Posts

Op de screen hierboven? Als je dat denkt, weet je niet goed wat smoothing is, denk ik, man.

 

Ik heb op je laatste screen een problematisch gebied gemarkeerd:

 

Smoothing.png.b6dedfb2cc65aa2cf10c9e9dccb7f14f.png

 

Zoals je waarschijnlijk wel is opgevallen, gebeurt er hier iets onwenselijks met de schaduw. De kop wordt wat ronder gerenderd dan de bak.

 

Dat is smoothing. Smoothing bepaalt hoe rond een object gerenderd word. Kijk hier:

 

Voorbeeld.thumb.png.b17b01b3b99b3fd142b10314fb206318.png

 

Deze 2 kubussen zijn behalve de kleur en smoothing 100% identiek. De linkse, beige-achtige kubus wordt helemaal vierkant gerenderd, en de rechtse, blauwe kubus een stuk ronder. Dit is het verschil wat smoothing kan maken.

 

Bij jouw metro wordt de kop veel ronder gerenderd dan de bak. Het hele object hetzelfde smoothen zou dit moeten verhelpen.

 

Misschien heet het in Blender anders. In 3D Crafter heet het "Creasing". Ik zou deze optie even zoeken en ermee spelen. Ik weet 99% zeker dat je bak een stuk minder donker rendert als je de smoothing iets minder vierkant maakt, iets smoother. In-game is het verschil vele malen groter dan op de screen met de 2 kubussen. Volledig vierkante smoothing geeft vaak en iets te donkere schaduw. Ik werkte laatst aan een volledig vierkante perronkap die er veels te donker aan 1 kant van werd. Met de 3DC standaardwaarde van ongeveer 65% creasing (dus 65% vierkant, een crease is een vouw) zag het er veel beter uit... En dit ging nog wel om een kaarsrechte kap zonder enige rondingen...

 

Edit: Ongelaste vertices en andere texture instellingen/shaders kunnen verder goede smoothing ook verstoren.

Edited by KerAp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ah oke. Dus als ik het goed begrijp. Is het de smoothing van de bak. Ik zag wel laatst dat Blender 2 opties heeft genaamd "shade flat" en "shade smooth" als ik bijvoorbeeld shade smooth doe dan zie je dat de hele bak verschillende schaduwen heeft, zoals wat ik nu heb bij kop van de metro. Als ik auto smooth indruk kan ik kiezen hoeveel procent de smooth word verholpen, zodat de schaduwen worden verdeeld/verminderd. 

 

En ik zie ook dat bij de S1 S2 de auto smooth uitstaat, misschien moet ik die eerst aanzetten en kijken wat er gebeurd.

 

Edit: kan het er niet aan liggen dat ik als achtergrond kleur wit heb gebruikt? 

 

image.png

Edited by tram
Link to comment
Share on other sites

Kon je dit aan de hand van een percentage instellen? 70% vierkant ziet er bij mij meestal goed uit.

 

Overigens lijkt hij nog steeds heel graag een schaduw op de zijkant te willen werpen. Misschien moet je ook nog zoeken naar iets als Ambient of Affected by ambience. Daar regel je hoe sterk je object door zonlicht beinvloed wordt. Maar zeker een verbetering dit. Let op hoe het kruis van de roze lijnen op mijn markering eerder nu netjes overloopt en niet meer gek doet. Nou lijkt íe alleen nog maar te rond, alsof alle hoeken helemaal geschaafd zijn. Je bent er bijna qua hoe je bak rendert.

 

Wat het grijs van de 48 aan de zijkant betreft, gok ik op dat die een andere shader heeft en wel de decal shader omdat het een decal is. Je kan die decal gewoon dezelfde shader als de bak geven.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, dat zou ik niet weten, dat gaat in 3DC heel anders, daar is het gewoon een slider van 0 naar 10, bij jou lijkt het een hoek in graden te zijn.

 

Anders moet je even kijken wat precies wat doet, probeer hem 70% vierkant te krijgen.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Oke, kijk: Hier heb ik shade smooth aangevinkt. Dan ziet het er zo uit. afbeelding.png.934991f5591730ffa6794352280de8a6.png

 

Dan klik ik Auto smooth aan en die staat op 0 Dan zie je dit: afbeelding.png.95996c828653757608bcadabbd096de2.png

 

 

Dan doe ik hem op 70% en dan zie je dit: afbeelding.png.4ff7c876aeab7ff67903e594520b9c27.png

 

 

De auto smooth regelt volgens mij hoe smooth de hoek loopt. Op 0 is het hoekig. Op 70 is het rond.

Edited by tram
Link to comment
Share on other sites

Heel raar. Misschien moet je idd ook op zoek naar die ambient en diffuse instellingen. Ik ken Blender niet, dus daar kan ik je niet bij helpen. Blijf zoeken naar instellingen die effect hebben op hoe je model rendert. Je hebt waarschijnlijk op zijn minst:

 

1. Een instelling voor ambient - hoe donker/licht je textures renderen

2. Een instelling voor diffuse -  hoe sterk je model door licht beïnvloed wordt, bij nader inzien moet je waarschijnlijk deze hebben

3. Een instelling voor specular - hoe je model glimt

4. Een instelling voor translucent - hoe doorzichtig je model is (werkt niet voor TS2022)

 

Ik weet eigenlijk niet precies wat ambience en diffuse doen, volgens mij zeg ik het zo goed, maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel zeker weet is dat het samenspel tussen deze 2 bepaalt hoe je model met licht en schaduw omgaat.

 

Je hebt nu in ieder geval geen rare overgangen meer, nog steeds een verbetering.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy