Jump to content

GVB S1 S2 Sneltram


tram

Recommended Posts

Heb van de NS ergens op hun site een PDFje gevonden met voorschriften over visuele vormgeving. Hierin stonden niet alleen alle gebruikte kleuren compleet met RAL codes vermeld, maar ook gebruikte lettertypes, gebruikte spatiëring en regelafstand, e.d. Super handig.

 

Misschien is met wat speurwerk zoiets te vinden? Op de site van de RET heb ik ook veel gevonden in hun PDFjes van veiligheidsvoorschriften e.d.

Edited by KerAp
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja R net heeft ook zo een pdf. Die heb ik namelijk zelf. Met alle tram en metro bouwtekeningen, zoals de M5 en M4 CAF en ook volgensmij de flirt 3.

En ook met alle Rnet kleurendesgins die geschrapt zijn en die nu rond rijden..

 

Edited by tram
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Wat leuk dat je juist déze metro maakt: dat was altijd mijn favoriet van het GVB, maar ik dacht dat ik daar de enige in was ?

En ook als Rotterdammer kan ik zeggen: hij ziet er al prachtig uit!

Wat ik vragen wilde: kan hij straks ook echt als metro rijden, of functioneert hij alleen met de panto's omhoog (als sneltram dus)?
Ik zie hem in gedachten namelijk al voor me als lijn 51 op het trajectdeel dat in de HSL-route (Isolatorweg-Henk Sneevlietweg) opgenomen is ?

Edited by danielxdaniel
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nice!
En ook zonder route is je metro al iets om naar uit te kijken: behalve op het genoemde metrotraject van de HSL-route, zal hij het ook zeker leuk doen op de U-Bahn Frankfurt.

Ik blijf de ontwikkelingen op de voet volgen, maar ben al onder de indruk van wat je in zo'n korte tijd bereikt hebt met je S1/S2.??

 

Nog een laatste vraag: worden de deuren van je metro zo ingesteld, dat ze alleen openen als je langs een perron staat (dus geactiveerd met T, zoals ongeveer al het materieel)?
Of kun je ze ook 'handmatig' openen en sluiten (dus ongeacht of je langs een perron staat en/of de laadtijd voorbij is, zoals bij de U-Bahnen van Frankfurt en sommige treinen van RSSLO)?

Edited by danielxdaniel
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

33 minuten geleden, danielxdaniel zei:

 

 

Nog een laatste vraag: worden de deuren van je metro zo ingesteld, dat ze alleen openen als je langs een perron staat (dus geactiveerd met T, zoals ongeveer al het materieel)?
Of kun je ze ook 'handmatig' openen en sluiten (dus ongeacht of je langs een perron staat en/of de laadtijd voorbij is, zoals bij de U-Bahnen van Frankfurt en sommige treinen van RSSLO)?

Ja je kan ze openen met T ,maar ik wil ook dat ze handmatig open kunnen. Dat zou het realistisch maken. Dus ik moet het nog maken. Maar dat komt er ook in.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, tram zei:

Nog een vraag voor de community: 

Wat zouden jullie realistischer vinden. 

Dat de deuren tegelijkertijd open gaan. Of dat ze 1 voor 1 open gaan.  Dus deur 1 eerst dan deur 3 en daarna deur 2. 

Het meest realistisch is volgens mij dit:
openen: 1 voor 1
sluiten: tegelijkertijd

Maar dat lijkt me wel héél ingewikkeld om te simuleren, dus ik zou zeggen: kies voor centraal openen en centraal sluiten ?

 

1 uur geleden, tram zei:

Ja je kan ze openen met T ,maar ik wil ook dat ze handmatig open kunnen. Dat zou het realistisch maken. Dus ik moet het nog maken. Maar dat komt er ook in.


Super dat je handmatig openen en sluiten er ook in verwerkt ??

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Voor de mensen die denken dat ik gestopt ben met de S1 S2 Sneltram dat is deels waar. Ik heb het namelijk de laatste tijd erg druk. En heb er bijna geen tijd voor gehad om eraan te werken.

 

Model in huidige staat:

 

afbeelding.thumb.png.7aa608f89fb52163937ccf2681a2a072.png

 

 

Ik heb wel wat aanpassingen gedaan.

Zo zijn bijvoorbeeld de Raamkozijnen dikker gemaakt en zijn ze glad gemaakt (ze waren eerst blokkerig)

En heb ik alle gaten dicht gemaakt in de passagier ruimte.

(Let niet op de deurpaaltextures die dingen waar de noodrem enz. aanhangt daar heb ik nog andere voor, maar die heb ik nog niet erop gezet)

 

afbeelding.png.adfecd7d3f142bb2239320771f117085.png

 

De cabine heb ik nog niet dicht gemaakt. Die ziet er nog zo uit:

 

afbeelding.thumb.png.0aea41653dd120ba15918f0e6cd8d009.png

 

Je kan door de cabinemuren heen kijken. Dat moet ik nog dicht maken.

Edited by tram
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Draaistellen maken is bijna een aparte kunstvorm op zich binnen 3d-ontwerp. Slim texturen loont hier enorm.

 

Wat mij altijd erg helpt, is materieel (bij voorkeur van Chris) zoeken wat dezelfde of vergelijkbare draaistellen heeft, en kijken hoe een pro dat aanpakt. Ook wil dit nadoen je nog wel eens forceren je kwaliteitsstandaarden omhoog te gooien.

 

Power tip: verdiep je eens in normal maps voor je aan je draaistellen begint. Dan kan je mooie 3d-effecten maken zonder daadwerkelijke 3d. In draaistellen erg bruikbaar.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Nou ja, voor die veren valt er bijvoorbeeld inspiratie zat te vinden. Hoeft niet exact hetzelfde draaistel te zijn, maar zo kan je bijvoorbeeld een idee krijgen hoe je (in dit geval) een veer zo low-poly mogelijk kan uitvoeren terwijl het er toch een beetje uitziet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy