Jump to content

Recommended Posts

De inrij seinen aan de West kant van Harisdam is voorzien van rood-witte seinpalen . Deze gelden dus niet alleen voor treinbewegingen maar ook voor rangeerbewegingen. Eén van de kopsporen is voorzien van een rangeer stopsein. Hier een screenshot van de inrij seinen aan de meest rechter zijde.

 

 

 

20221222133118_1.jpg

  • Like 1

Aan de westzijde zijn de licht seinen van het seinstelsel 1947 zijn weer vervangen voor armseinen. Ook de uitrij seinen zijn ook voorzien van Rood-Witte palen voor rangeerbewegingen en treinbewegingen.

 

 

20221222133344_1.jpg

20221222133354_1.jpg

  • Like 1

Tussen de A en B sporen zijn ook seinen op rood witte palen. Deze worden bedient vanuit Post T Indien een trein vertrekt van B over A moet eerst het uitrijsein veilig staan daarna wordt het sein bij het perron op veilig gezet. Maar dient ook als een trein via A zijde binnen komt en niet verder mag moet de trein voor het sein stoppen. Het heeft eigenlijk het zelfde functie bijvoorbeeld  dwergseinen in het station. Ook bij rangeerbewegingen van omlopen van locomotieven of treinen hebben ze een functie. 

20221222133405_1.jpg

20221222133446_1.jpg

  • Like 1

Dan gaan we naar de Oost zijde van het station. De uitrij seinen in de richting van Orenstein en de richting Harkenstein -Oost zijn voorzien van seinen met Rood-Witte palen. Deze uitrij seinen dienen in tegenstelling van de west ook als blokseinen. 

20221222133622_1.jpg

20221222133625_1.jpg

  • Like 1

Tussen Harisdam en St. Rudolf is Blokstelsel A in werking. Bij vertrek geeft Post T Harisdam een wekkersein aan de Fahrtdienstleitung in St. Rudolf. Deze maakt het blok venster vrij (wit) Post T stelt rijweg in en legt deze vast met een krukje en kan dan het uitrijsein uit de stand stop halen. Na vertrek legt Post T het sein terug in de stand stop en blokt de trein door op de blokknop boven het blokvenster te drukken door het draaien aan de slinger wordt het blokvenster weer rood, maar ook het enkelspoorvenster. Als de trein in St. Rudolf binnen wordt geblokt komt het enkelspoor venster weer vrij.  Bij aankomende trein krijgt post T een wekkersein van St. Rudolf. Post T bedient het enkelspoor venster. Deze wordt Rood. Als de trein uit St. Rudolf is geblokt wordt bij Post T het Voorbijgang venster ook rood. Post T stelt rijweg in en brengt het inrij bordes sein uit de stand stop. Na binnenkomst en het vrijkomen van de blokknop sper wordt het sein weer in de stand stop geplaatst en de blokknop bediend. Het voorbijgang venster en het enkelspoorvenster worden beide weer wit. En de rijweg kan weer worden afgebroken.

 

Tussen Harisdam en Orenstein en Eikenburg - Zuid is het TPRB (Ter plaats bediend Relais beveiliging ). Bij een vetrekkende trein geeft post II een wekkersein. Op post II bevind zich op de blokkastje een tableau met een rode, witte en en groene lampje. Als er zich geen trein bevind brand het witte licht. Post II activeert het TPRB door het knopje onder het witte licht te drukken. Het witte licht dooft en de groene lamp licht op. Vervolgens geeft post II aan post I een vertrekvenster en sluit de overweg. Post T stelt rijweg in en kan het uitrijsein bedienen. Na vertrek legt Post T het sein terug in de stand stop en geeft het vertrekvenster terug aan Post II en breekt de rijweg af. Post II opent de overweg. Het groene licht dooft en het rode licht zal gaan branden. Als de trein in Orenstein binnen rijdt zal het rode licht doven en het witte lamp zal weer oplichten. Bij de tegentrein zal de machinist of HC bij een sleutelkastje het TPRB activeren indien er geen tegentrein in het blok zit zal het systeem automatisch de wissels in de juiste stand leggen en het uitrijsein komt uit de stand en op post II zal het witte licht doven. Bij vertrek zal het rode licht gaan oplichten en achter de trein zal alles automatisch in de normale stand worden gelegd.  Ter hoogte van een bepaald punt zal op post II een schel gaan klinken post II schakelt de schel uit en wekt post T. Post T stelt een rijweg in en geeft aan post II een aankomstvenster.  Post II sluit de overweg en zal het inrijsein uit de stand stop halen. Na passage van de trein drukt Post II op de knop onder het witte lamp. Het rode licht zal doven en het witte lampje zal oplichten, legt het inrijsein in de stand stop opent de overweg en geeft het aankomst venster terug aan post T. Post T legt alles weer terug in de normale stand .

20221222134001_1.jpg

  • Like 2

De linkerzijde zijn de uitrijseinen voorzien van zwart - witte palen. Voor rangeerbewegingen zijn rangeer stop lantaarns geplaatst. Hier vind voornamelijk treinbewegingen plaats voor treindiensten van en naar Heesdijk. En rangeerbewegingen van en naar het opstel depot.

 

 

20221222133651_1.jpg

20221223140727_1.jpg

Edited by Edwin Aartse
wijziging screenshot
  • Like 1
  • 3 weeks later...

Hallo allemaal, de eerste update van 2023 over de Nieuw Nederland route. Zoals jullie weten ben ik nu bezig met de puntjes op de i aan het zetten door de route na te lopen en vele test ritten te maken en waar nodig nog het één en ander aan te passen. We verplaatsen ons van Harisdam richting Eikenburg CS. Tussen Harisdam, Orenstein en Eikenburg-Zuid is het TPRB beveiliging in gebruik wat seinwezen betreft. Hier is verder niets gewijzigd. 

 

 

Op station Eikenburg-Hamsberg ontbraken nog de bakbordjes en deze zijn inmiddels geplaatst

 

 

 

 

 

20221222134851_1.jpg

20221222134859_1.jpg

  • Like 2

Op station Eikenburg is ook het één en ander aangepast en zijn er wat puntjes op de i gezet.

- Er waren wat sporen op het emplacement nog verbonden en zijn door het plaatsten van wissels met elkaar verbonden

- Het seinwezen is ook aangepast en bijgewerkt. : Er zijn borden geplaatst en ook de uitrijseinen zijn geplaatst. De inrijseinen zijn opnieuw ingeregeld en afgesteld

 

20221222194537_1.jpg

20221222194633_1.jpg

20221222194653_1.jpg

20221222194703_1.jpg

20221222194715_1.jpg

20221222194723_1.jpg

20221222194735_1.jpg

20221222194753_1.jpg

20221222194817_1.jpg

20221222194840_1.jpg

20221222194850_1.jpg

20221222194908_1.jpg

20221222194921_1.jpg

20221222194940_1.jpg

  • Like 3
  • 2 weeks later...

Te Harekenstein worden de zandwagens afgeleverd en op het kopspoor geparkeerd. DB zal later op de dag de wagens oppikken en verder vervoeren.

20230202021729_1.jpg

20230202021741_1.jpg

20230202021717_1.jpg

  • Like 4
  • 1 month later...

Hier even een preview op mijn youtube kanaal van de de route. 

In deze preview een scenario van Hopeloos helemaal naar Eikenburg CS. Helaas lagt het beeld.

 

 

  • Like 7
13 uren geleden, Edwin Aartse zei:

Hier even een preview op mijn youtube kanaal van de de route. 

In deze preview een scenario van Hopeloos helemaal naar Eikenburg CS. Helaas lagt het beeld.

 

 

Zo Edwin,

Dat ziet er heel mooi uit. En ook nog eens behoorlijk "af". Complimenten.

Gr Erik

  • Like 2

Mooi, hoe jij met het volgende omgaat is aan jou, maar van de wisselstellers liggen de meeste , zo niet allemaal, op het snijpunt (rood driehoekje) van een wissel.

Die zouden voor mooi ter hoogte van de wisseltongen moeten zitten ofwel daar naartoe schuiven. (zie knipsel)

 

wisselsteller.jpg.bc20445d8e1ad77aeae37532856d391d.jpg

Edited by Trains-xp
  • Like 1

Hoi Teun, dank je wel voor de feedback.

Ik ga de wissels nog eens nalopen die ik vergeten ben en de wisselsteller op z'n plek zetten.

 

grt

 

  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy