Jump to content

Recommended Posts

Ik denk dat dat snel een heel specifiek ingenieurs werk wordt, als je leest over de verschillende types van gewichtsdistributie per rail etc; ideaal dat de flange  an het wiel het spoor niet aanraakt en de trend van snellere treinen meer aan het buiten rail kleven en goederen op het binnenrail... Ik heb altijd die SNCF goederen treinen op de LGV’s iets interssant gevonden, als je ze goederen treinen kan beschouwen want die vliegen ook aan 150+km/u over dat netwerk...

 

Ik heb ondertussen een 160km/u trackrule gekopieerd van de Koblenz-Trier, de wisselstellers eruit gehaald en daar voor de rest niets meer aan veranderd... Die gelegd op m’n route en eens vergeleken op een YT cabview en die verkanting is praktisch identiek hetzelfde als je er erover rijdt... die staat wel geweld op mijn originele trackrule op sommige stukken dus ga nog eens testen of de seinen degelijk communiceren op de overgangstrajecten... Moest dit werken is dat wel een goede plus voor realisme natuurlijk! 

  • Replies 235
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

12 uren geleden, Elias zei:

Bestaat er een tabel met welke Max cant angle degrees en Curve to angle percent het beste is bij die snelheid?

Voor zover ik weet niet. Denk dat je met zelf verschillende waardes proberen nog het beste resultaat krijgt, beslis dit wel in een vroeg stadium voor jezelf; later de verkantingshoeveelheid in de TR aanpassen kan opzich wel, maar dan moet je je hele bovenleiding gaan nalopen of de stroomafnemer de draad nog overal blijft raken.

 

Het probleem is dat elk land net iets andere normering hanteert bij het bepalen van maximale verkanting, en dat dit naast de baanvaksnelheid ook afhangt van het feit of en in welke mate er ook langzamere treinen die niet de baanvaksnelheid kunnen of mogen rijden van het traject gebruik maken.

 

Je kunt een boog wel van optimale verkanting voorzien voor je baanvaksnelheid (laten we 160 stellen), maar dit is voor een goederentrein die vaak niet harder rijdt dan ~100km/h niet handig, vaak wordt dan een compromis gezocht. 

 

 

Edited by MarkA
  • Like 1
On 3/22/2021 at 8:26 AM, Elias said:

Bestaat er een tabel met welke Max cant angle degrees en Curve to angle percent het beste is bij die snelheid?

 

11 hours ago, MarkA said:

Voor zover ik weet niet. Denk dat je met zelf verschillende waardes proberen nog het beste resultaat krijgt, beslis dit wel in een vroeg stadium voor jezelf; later de verkantingshoeveelheid in de TR aanpassen kan opzich wel, maar dan moet je je hele bovenleiding gaan nalopen of de stroomafnemer de draad nog overal blijft raken.

 

Het probleem is dat elk land net iets andere normering hanteert bij het bepalen van maximale verkanting, en dat dit naast de baanvaksnelheid ook afhangt van het feit of en in welke mate er ook langzamere treinen die niet de baanvaksnelheid kunnen of mogen rijden van het traject gebruik maken.

 

Je kunt een boog wel van optimale verkanting voorzien voor je baanvaksnelheid (laten we 160 stellen), maar dit is voor een goederentrein die vaak niet harder rijdt dan ~100km/h niet handig, vaak wordt dan een compromis gezocht. 

 

 

 

Er zijn wel grafieken van, alleen kan ik die helaas online niet vinden. In Nederland en Duitsland is de basisformule voor verkanting: [(11.8*snelheid^2)/boogstraal]-153*aq; met daarin snelheid in km/h, boogstraal in meter en aq=0.2 (maar kan tot maximaal 0.98 in D/NL). Via deze link (opent als word-bestand) kan je er meer over vinden.

 

Zoals MarkA zegt, wanneer er ook langzamere treinen van een traject gebruik maken kan het zijn dat er minder verkanting wordt toegepast, maar dat is heel afhankelijk van het traject

Edited by Gerben2097
  • Like 1

Bezig met revisited Allgäubahn (In 2020 is flink veranderd daar)

- Armseinen vervangen door KS seinen in Lindau.

+ Lindau Reutin toevoegen

+ Eletrificeren Lindau-Hergatz

20210325125203_1.jpg

20210325125340_1.jpg

20210325133453_1.jpg

Edited by Achterhoek
Spelling corrigeren
  • Like 2
  • 2 weeks later...

Meisjes en jongens! Weten jullie hoe je verschillende snelheden uit bepaalde richtingen kan aanpassen?

Voor m’n route als je vanuit Lier richting Antwerpen rijd op lijn 15 is er een 80 zone tot net achter de bocht waar je dan 120 mag, in de richting naar Lier begint de 80 zone ergens al 2-3 km voor die bocht in de andere richting op beide sporen...

 

Hoe stel je dat in? Ik kan wel trukjes doen maar voor ETCS is dit wel van belang! 

Dat is niet in te stellen voor verschillende snelheden van 2 kanten en ben je gebonden aan de snelheid wat is gegeven.

Is het dubbelspoor zou je bijv. voor de normale rijrichting de snelheden kunnen aanhouden, maar bij enkelspoor is dat onmogelijk.

Edited by Trains-xp
  • Like 1

Jep, zoals Trainsxp zegt is dit niet mogelijk helaas. Bij enkel spoor kies ik er dan voor om de snelheidswijziging ergens halverwege te zetten, zodat het beide richting op nog soort van werkt en comfortabel rijdt.

  • Like 1

Gert had een geniaal idee! Een snelheidsbeperkend sein plaatsen op 1 link en die verstoppen onder de grond! ?

ik heb het al geïnstalleerd maar moet het nog degelijk testen! 

Hou er rekening mee dat TS het wel aanziet als een volwaardige sein en plaats iedergeval een P sein uitvoering

En je ziet dat sein ook terug in de HUD

 

  • Like 1

Ja idd! Goede tip! Het blijft wel een trukje, vooral van belang is dat die k-trains en Chris zijn traxx hun ETCS het ook oppikt en correct weergeeft... 

  • 2 weeks later...

Je bent wel erg voorbarig met een route nijmegen swalmende aankondigen al heb ik nog nooit van swalmende gehoord.

Er is nog geen plaatje of iets wat erop lijkt te zien en je wenst ons nu over een maand al succes met de nog te maken route.

Zou zeggen alvast succes met bouwen, over een maand spreken we elkaar weer, ben zelf al ca. 10 jaar bezig met 't HvN en nog niet klaar. ?

 

11 minuten geleden, Trains-xp zei:

Je bent wel erg voorbarig met een route nijmegen swalmende aankondigen al heb ik nog nooit van swalmende gehoord.

 

 

Hij zal vast wel Swalmen bedoelen, Wat cirka 5 km ten noorden van Roermond ligt.

  • 1 month later...

Ik zou zeggen de Limburgse lijnen, alleen welk tijdperk heb je in gedachten? Ik woon aan de Maaslijn en die is echt totaal niet meer interessant geweest, de afgelopen 20 jaar.

1 uur terug, spoor-nl zei:

Oké, dank voor je mening, maar ik had toch gezegd dat als je die koos dat je een 'lachend gezichtje' kon doen, als like zegmaar ?

Niet elke spoorlijn hoeft interessant te zijn, om nagebouwd te worden. Al zijn er in het verleden behoorlijk wat goederentreinen omgeleid, dus is dat geen probleem. 

 

Hierbij het verzoek om en poll aan te maken

Dat kan hier ook. Geen gedoe met hartjes en bekers.

Zo houden we het hier ook een beetje schoon

 

 

MOD Sjef61.

 

afbeelding.png

5 minuten geleden, rcdevisser zei:

Prachtig. De screens zijn perfect. Vraag. Waar haal je die Mercedes vandaan......?

 

Die Merc zit in IKB3, Vehicle 1

 

20210522101957_1.jpg

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy