Jump to content

Routes in aanbouw / Routes in development


ClipmeneerNL

Recommended Posts

Ja op zich is het natuurlijk weer een detail dat niemend merkt tenzij je er echt over begint te "droolen"...

Er is ook een Nederlandse die er sterk op lijkt en acheraf gebruik ik gewoon de BE 25Kv die voor de HSL zuid is gemaakt... Die ziet er 99% hetzelfde uit voor mij...

Ik zal eens een foto laten zien van die Hybrid mast die boven Duffel staat... Nog een iets vreemder beest deze! ?

masten duffel.png

Edited by HU88ICANE
Foto ingevoerd
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 232
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

15 uren geleden, Sjef61 zei:

En ik maak alleen zover de 3Kv  portalen en hangers.

Dit systeem is ook voor 3kv, maar dan geschikt voor hogere snelheden (tot 200km/h)

http://users.telenet.be/kontich/tractie/N/bovenleiding.htm#R3

 

Een beetje vergelijkbaar met het Nederlandse B4 systeem, wat ook geschikt is voor 200km/h.

Edited by Michael1234
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 uren geleden, GertMeering zei:

Ziet er strak uit Karel , ben benieuwd wat die tweakjes zijn...

Alle sporen herleggen nu eigenlijk haha! 
Na een gesprekje met Gert en Esmée heb ik toch besloten van m’n eigen trackrule te gebruiken en rustig de sporen opnieuw te leggen voor dat het te ingewikkeld word om dat later nog te doen! Ik heb de koblenz-trier route en die sporen zijn idd wel schitterend, dus meteen aan de slag vandaag en heb inmiddels alles al opnieuw gelegd tot net voor Lier en heb ook wat verbeteringen aangebracht zoals degelijke verkantingen... 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

1 uur terug, juniorfreddy777 zei:

Na een aantal dagen ben ik weer terug op TS.

 

Het eerste wat ik in de middag ga doen is een kapotte wissel in mijn route repareren. Anders gebeuren er straks nog vervelende dingen.

Zeker doen Freddy!

Link to comment
Share on other sites

Het heeft de hele dag geduurd maar de VR spoortjes van Lier liggen er nu ook!

Deze keer is het me ook geslaagd om het allemaal praktisch perfect te leggen met Google maps... de vorige versie lag ongeveer 2-3 meter te ver naar het noorden...

 

Ook met m’n eigen trackrule heb ik een hele kleine radius in de Yard gezet dus kon ik heel kleine wisseltjes bouwen voor het rangeerstuk van Infrabel die ook praktisch perfect liggen met het echte gebeuren...

 

Ook een goed iets was de lichte helling net achter Duffel voor de bruggen over de Nete, dat was tot vandaag voor mij m’n grootste dilemma... inclinaties! Maar ik denk dat ik een werkende techniek voor mezelf ontdekt heb, ook omdat als ik later verder bouw richting Antwerpen en Mechelen er al plots heel wat inclinaties komen... 

 

Kwa route lengte zelf voor deze versie ga ik het hierbij laten denk ik, en vanaf nu me concentreren om dit stukje zo mooi mogelijk te maken... Dus Kontich, Lier en Duffel voorlopig! 

Ik zal heel binnenkort een eigen topic openen waar ik alle updates ga plaatsen met de voortgang zodat deze thread niet teveel gespammed word... 

 

Bedankt aan iedereen met alle hulp, tips, advies etc.! Enorme motivatie om blijven verder te werken aan dit projectje! 

395506B1-40B9-4877-A806-7534E849A4F9.jpeg

1ABBDEFF-895E-471F-BCE1-5A7C74B05993.jpeg

971DBC44-4E0F-41A7-B468-E27161AC3700.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vraagje voor de experts! 

Als je een track rule kopieert en daar alleen maar de verkanting instelling in wijzigt, is het dan OK om je originele trackrule en de geupdate te combineren op een aangesloten route? Ik lees vaak dat 2 verschillende trackrules in 1 aangesloten lijn problemen met stabiliteit kan geven alhoewel bvb sommige payware routes wel met 10 verschillende trackrules werken...

 

Wat ik eventueel wil doen in de toekomst is voor sommige segmenten in m'n route een sterke verkanting leggen en op sommige een iets mindere...

Heb het al is getest op mijn clone backup route en dat gaf geen problemen tot dusver maar de info over dit is schaars...

Link to comment
Share on other sites

6 minuten geleden, ViqFLIRT3 zei:

Ik zou het bij 1 trackrule over de gehele route houden

Ik ben heel benieuwd, waarom?

 

@HU88ICANEDit kun je doen, zeker. Het enige vervelende is dat je dan met snelheden/track type/etc instellen steeds tegen het probleem loopt dat als je spoor selecteert je te zien krijgt dat het different trackrules zijn, en je dus eigenlijk niets kan wijzigen. Je moet dan tot op de splitsing van de trackrule steeds gaan werken, dat kan wel maar is echt een heel gedoe. Puur voor iets minder/meer verkantingen zou ik het dus niet doen. Krappere bogen krijgen automatisch al meer verkanting als je de bocht goed legt.

 

Het hele stabiliteitsverhaal heb ik nog weinig van gemerkt, ondanks dat de teller op 9 staat hier. De enige andere reden zou zijn is dat wissel-animaties niet goed werken maar hier ben je als routebouwer zelf bij door consequent te werken en op te letten.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuten geleden, EsméevR zei:

Ik ben heel benieuwd, waarom?

 

@HU88ICANEDit kun je doen, zeker. Het enige vervelende is dat je dan met snelheden/track type/etc instellen steeds tegen het probleem loopt dat als je spoor selecteert je te zien krijgt dat het different trackrules zijn, en je dus eigenlijk niets kan wijzigen. Je moet dan tot op de splitsing van de trackrule steeds gaan werken, dat kan wel maar is echt een heel gedoe. Puur voor iets minder/meer verkantingen zou ik het dus niet doen. Krappere bogen krijgen automatisch al meer verkanting als je de bocht goed legt.

 

Het hele stabiliteitsverhaal heb ik nog weinig van gemerkt, ondanks dat de teller op 9 staat hier. De enige andere reden zou zijn is dat wissel-animaties niet goed werken maar hier ben je als routebouwer zelf bij door consequent te werken en op te letten.

 

 

Dit is mijn probleem Esmee, dit is 5.6 graden met 100%, afgekeken van een andere trackrule!

Het spoor op de hoofdlijnen ligt wel nog mooi met deze verkanting maar de oplossing met 1 metertje spoor voor dit stuk werkt dus niet...

Normaal zit m'n trackrule op 5.4 graden en 9% en dan rijdt het zeer vlotjes hier maar de verkanting op de hoofdlijnen word dan een stuk minder...

 

Is er mss iets waar we indivuele stukken spoor kunnen aanpassen zodat hij niet zo sterk afbuigt in het begin maar meer ergens in het midden van de radius op zijn max verkanting komt?

Heb getest met dat percentage en graden figuur, zelfs eens op 20 graden en 3% maar dat doet bijna niets tenzij praktisch geen verkanting of meteen al te veel in het begin van de boog zoals hier...

 

verkanting.png

Link to comment
Share on other sites

Dan zul je wellicht de 'aan' bocht langer moeten maken, je hoeft niet na het wissel pas te beginnen, TS rendert het wissel gewoon door ook al begint er al verkanting, als je snapt wat ik bedoelt. Ik heb al vaker gemerkt dat de krappe bogen met hoge verkanting die zowel in België als in Duitsland worden gebruikt problematisch zijn, ik denk ook niet dat hier een oplossing voor is behalve het bovengenoemde, maar je kan eens in bestaande DTG routes kijken naar een soortgelijke situatie hoe ze het daar doen.

Link to comment
Share on other sites

Ja idd... het is een lastig bochtje, het goede van de zaak is dat ie wel 95% goed zit denk ik... Ik had een vermoeden dat ze zoiets doen met die trackrules...

 

En ik heb dat ook al eens geprobeerd om met de easements die Y te leggen en dan zo uit de wissel te komen en dat was ongeveer hetzelfde resultaat oftewel kreeg ik een deuk op de wissel zelf, maar ja goede tip! moet ik mss nog eens proberen...

Link to comment
Share on other sites

40 minuten geleden, ViqFLIRT3 zei:

Ik heb begrepen dat seinen dan mogelijk niet goed functioneren

In de map van Koblenz - Trier staan 55 trackrules, en ik heb nooit seinproblemen gehad op die route. Ik wil verder niet te veel offtopic gaan hier.

 

1 uur terug, HU88ICANE zei:

Ja idd... het is een lastig bochtje, het goede van de zaak is dat ie wel 95% goed zit denk ik... Ik had een vermoeden dat ze zoiets doen met die trackrules...

 

En ik heb dat ook al eens geprobeerd om met de easements die Y te leggen en dan zo uit de wissel te komen en dat was ongeveer hetzelfde resultaat oftewel kreeg ik een deuk op de wissel zelf, maar ja goede tip! moet ik mss nog eens proberen...

Wat ik ook wel eens doe is wel de easements-tool gebruiken maar vervolgens geen verkantingen toepassen als de snelheid dit toelaat (tot 60/70km/h) om die ruwe overgang te vermijden. Dan slaat hooguit de G-kracht meter in de HUD uit, maar zolang je niet gek doet ontspoor je niet natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

57 minuten geleden, ClipmeneerNL zei:

Welke BVL gebruik jij eigenlijk Hu88icane? Ziet er goed uit! ?

Een alpha NMBS set van Sjef en Gert! En ja die is zeer goed! Zowat alle klassieke portalen van de NMBS zitten erin met tool en opspan punten etc.

13 minuten geleden, EsméevR zei:

In de map van Koblenz - Trier staan 55 trackrules, en ik heb nooit seinproblemen gehad op die route. Ik wil verder niet te veel offtopic gaan hier.

 

Wat ik ook wel eens doe is wel de easements-tool gebruiken maar vervolgens geen verkantingen toepassen als de snelheid dit toelaat (tot 60/70km/h) om die ruwe overgang te vermijden. Dan slaat hooguit de G-kracht meter in de HUD uit, maar zolang je niet gek doet ontspoor je niet natuurlijk.

Ik zou zeggen het is toch een topic want het is exact die ervaringen/meningen hierover die verschillen maar er is niets definitief... Zou goed zijn mocht DTG of Kuju of wie het ooit gemaakt heeft een concrete gedetailleerde handleiding uitgeeft ipv dat waardeloze tekstje dat daar ergens op een site staat...

En dan las ik dat Coha voor elke wissel een andere track rule gebruikt voor de wisselsteller etc. ?

Wat ik vermoed is dat het typsich TS en je er geluk mee moet hebben wss... lol

 

En ja, een compromis werkt! Om eerlijk te zijn ik ben best tevreden met het huidige resultaat (9%) ook hoor, maar toch even testen wat alle mogelijkheden zijn in de editor! 

Link to comment
Share on other sites

Meerdere Trackrule's kan inderdaad gewoon, ik zou dat vooral aanraden zodra je aan een route werkt met meerdere type lijnen. Bijv. een stuk HSL en een stuk klassiek spoor, of een stuk hoofdlijn met bijbehorende snelheden gecombineerd met een langzamere nevenlijn.

 

In de TR staat namelijk de lengte van de overgangsboog (zegmaar het gedeelte waarin je overgaat van recht spoor naar de gewenste radius van je boog) en de hoeveelheid verkanting relatief aan de radius; hoe hoger de baanvaksnelheid hoe langer je de overgangsbogen wilt hebben en hoe meer verkanting je wil. 

 

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 uren geleden, MarkA zei:

Meerdere Trackrule's kan inderdaad gewoon, ik zou dat vooral aanraden zodra je aan een route werkt met meerdere type lijnen. Bijv. een stuk HSL en een stuk klassiek spoor, of een stuk hoofdlijn met bijbehorende snelheden gecombineerd met een langzamere nevenlijn.

 

In de TR staat namelijk de lengte van de overgangsboog (zegmaar het gedeelte waarin je overgaat van recht spoor naar de gewenste radius van je boog) en de hoeveelheid verkanting relatief aan de radius; hoe hoger de baanvaksnelheid hoe langer je de overgangsbogen wilt hebben en hoe meer verkanting je wil. 

 

 

Bestaat er een tabel met welke Max cant angle degrees en Curve to angle percent het beste is bij die snelheid?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy