Jump to content
Stem nu op jouw favoriete Screenshot van de Maand! I Cast your vote for your favourite Screenshot of the Month! ×

GVB route in aanbouw


tram

Recommended Posts

Ah heeel mooi! Ja ik heb over seinen nagedacht maar daar zit ik wat mee te spelen maar dat komt wel goed denk ik.

 

 

Nog een vraagje weet jij of misschien iemand anders hoe je de verkanting mooi recht kan maken zonder dat je hobbels enz. krijgt.

 

Zoals hier:

55.png

Edited by tram
Link to comment
Share on other sites

Je hebt geen easements (spiraaltje linksonder) gebruikt bij het leggen van het spoor.

 

De gouden regels van verkanting:

 

1. Hou het zoveel mogelijk bij wissels uit de buurt.

2. Leg de bocht met easements. Even splitten en lassen als je weer naar normaal spoor overgaat (rode driehoek maken).

3. Lofts verkanten niet mee (maar dat wist je dus al)

 

Handige youtube filmpjes:

 

 

Wat dit filmpje niet doet, is voor elke bocht een rood driehoekje maken, iets wat ik wel aanraad, zeker als je er een wissel na wil plaatsen.

 

 

Deze laatste is vooral handig als je wil leren hoe je met easements de echte baan zo goed mogelijk volgt, wat namelijk ook nog wel eens lastig wil zijn. Maar met wat oefening maak je je de techniek vrij snel meester.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

Hier zie je de verkanting wat duidelijker. De derde railhoudertjes plaatsen soms ietsjes verkeerd als je goed kijkt, maar erg storend is het niet, en het kan eventueel gefixt worden met een houderloze variant en losse houdertjes. Om alle bugs wordt heengewerkt.

 

Verkanting.thumb.png.ab0a6342f28b0156d21efe1b04758577.png

 

Het hele pakket voor zover af heeft nu de nieuwe dwarsliggers en daarmee is de laatste update doorgevoerd. Afgezien van wat stangen op de wisselsteller en het derde en laatste derde railhoudertje na is het nu puur kopiëren en plakken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wauw! Super mooi!

Nog een vraagje. Heb jij misschien een bèta variant van dit sporenpakketje zodat ik kan zien hoe het in elkaar zit. Dan kan ik alle seinen enz. Erop oefenen.

 

Zo ja kunt je die mij dan sturen? Er hoeft dan maar 1  test spoor in Niet alles. Het is alleen om te kijken hoe het is en hoe het werkt. Neerleggen etc.

 

Als je dat niet hebt maakt niet uit hoor dan wacht ik wel.

Edited by tram
Link to comment
Share on other sites

Stuur ik je als ik thuis ben, rond een uur of 6. Ben nu op het werk.

 

Stuur je het pakket zoals het nu is, dan kan je ook vast zien welke variantjes je allemaal hebt. Het spoor zonder derde rail is nog niet gedaan, dus wissels (mooi) leggen kan nog niet. Ook gebruiken nu alle sporen nog wintertextures, de tunnelvariantjes moeten nog bewerkt worden om die te negeren.

 

Zal ook vast wat basis documentatie voor je schrijven, die krig je in de loop van de dag via PM.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Nou ik heb een beginnetje gemaakt met het sporenpakketje van KerAp en het is wel aardig gelukt vind ik.

Ik ga de wissels op een manier doen via los spoor die ik dan met een 3e rail loft vast maak.

Dit is alleen het stuk van Adam CS Tot Van der Madeweg.

Wat ik ga doen is: Ik ga elk stuk eerst bewerken met wegen, winkels en bomen enz, zodat het veel sneller gaat.

(Uitgezonderd is Adam CS tot Amstelstation, want dat is in een tunnel.)

 

Edit: Ik moet alleen nog de 3e rails aan de goede kanten zetten.

14.png

141.png

142.png

143.png

Edited by tram
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Op 21-10-2021 om 21:12, tram zei:

Ik ga de wissels op een manier doen via los spoor die ik dan met een 3e rail loft vast maak.

 

 

Erg onverstandig, die 2 trackrules door elkaar, je loopt op deze manier in zo'n pril stadium al zoveel kans op kleine rarigheidjes.

 

Ook gaat de derde rail loft nog veranderen en een andere naamgeving krijgen...

 

Als je echt per se nu al wissels wil leggen zou je dat eventueel kunnen doen met deze sporen (derde rail tijdelijk aan de verkeerde kant laten) en ze dan later met de track selection tool omzetten naar Sneltram spoor, maar als je slim bent, wacht je gewoon even. Ik vind het zonde van het pakketje wat je doet. Maar je moet het zelf weten.

 

Ik heb vandaag een heleboel geëxporteerd, trouwens.

Edited by KerAp
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Dit type derde railhouder wordt in Rotterdam op de nieuwere trajecten gebruikt, zal in 020 ook vast wel ergens te gebruiken zijn:

 

01.thumb.png.106d7dc447be6169832b0dea22ebf4b5.png

 

02.thumb.png.e4313396102343e21fc86f40b59fd4ac.png

 

Misschien een beetje te gedetailleerd, maar in ieder geval wel lekker realistisch (voor 010 op zijn minst).

 

Wisselsteller.thumb.png.caa682041933c0bd387b32c091a4b578.png

 

Heb de wisselsteller ook maar eens afgemaakt. Deze kan met de juiste spoorstukjes helemaal realistisch afgewerkt worden (in plaats van dat het door het beton heen steekt, zoals hier). Wordt allemaal in de handleiding voorgedaan, uiteraard.

 

Voor December klaar zijn gaat helaas niet lukken, maar voor Januari zeer waarschijnlijk wel.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Dank je. Ik vond dat ik er lang over deed, maar goed.

 

Overigens ontdek ik net een vrij irritante bug in TS2022: de Middle Geometry van een spoorstukje kan geen schaduwen werpen!

 

Bug.thumb.png.d8c38af9671c3e5d5ddcdae79aaf8a93.png

 

Als je naar bovenstaande screen kijkt, zie je dat het derde railhoudertje dat automatisch geplaatst wordt geen schaduwen werpt, terwijl een los geplaatst houdertje dit wel doet. Dit is precies hetzelfde object, dezelfde blueprint dus. Ik heb het met zware tegenzin met stencil shadows geprobeerd, maar dit maakte geen verschil (gelukkig maar, zou je bijna zeggen). Ook de blueprint vervangen door een procedural shape blueprint had geen zin. Opmerkelijk, aangezien de wisselsteller het daarmee wél doet, en de begin- en eindgeometry ook gewoon schaduw werpen, zelfs met een gewone (niet-procedural) scenery blueprint. Alleen door het houdertje als los object te plaatsen, wordt er schaduw geworpen.

 

De losse derde rail loft werkt gewoon goed, dus de workaround wordt de losse loft gebruiken en in verkanting losse houdertjes plaatsen. We hebben iig weer even genoeg om grijze haren van te krijgen lol.

 

Edit: Sta er ineens bij stil, je topic heeft nu 7 pagina's en er is nog steeds geen (foutloos) spoor ?? Geen idee of ik je moet feliciteren of dat ik me moet schamen haha. Sorry. Ik doe echt mijn best, geloof me.

Edited by KerAp
  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Home
Activities
Sign In

Sign In



×
    Search In
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.Privacy Policy